Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Analóg oszcilloszkóp javítása
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Lapozás: OK   233 / 247
(#) nagym6 válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 20, 2021 / 1
 
Ez a "pármegás" előtétellenállás legyen legalább 10MΩ több példányból sorbakötve, feszültségtűrés miatt. Kompenzálni is kellene, de lehet így is látni, van-e jel.
(#) imabitcrazy válasza nagym6 hozzászólására (») Ápr 21, 2021 /
 
1W-os szép nagy példányokat tervezek használni, egy vagy két 6M8-ast. A szkóp 300V (AC+DC)-t visel el, a 930V 1/7.8 arányú osztással 115 lesz, ennyit meg már kibír mind a szkóp, mind a mérőzsinór (amit szigorúan x1-ben hagyok hogy 1M maradjon a bemenet).
Na igen, kompenzálni nem ártana, de itt most tényleg arra vagyok kíváncsi hogy van-e jel vagy nincs, azt meg ez is megmutatja.
Ja, és a teljesítmény a szkópon és az ellenálláson együtt lesz kb. 100mW.
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 21, 2021 /
 
Na kimértem, látszik az (elég nagy amplitudójú) lefutó fűrészjel, szóval ez is van.
Kicsit járatva (pár percig), majd kikapcsolva a téglaszínű kondit (a gyanús nagyfeszültségű 500pF-es) kisütve is kaptam már szikrát, bár elég picit (több ideig járatva nagyobb), szóval lehet hogy a lemosás segített neki eleget, holnap összerakom és meglátom hogy kapok-e képet (ma csak rövid időkre kapcsoltam be, valószínűleg több idő kell amíg bemelegszik).
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 22, 2021 /
 
Na ismét volt időm egy kísérletre
- gyanús nagyfesz kondi nélkül sem működik
- az INTENSITY potméter (korábban erről rohadt le a kapcsoló amit javítanom kellett, ezért volt gyanús) középső kivezetésén (ez megy a KS cső első rácsára 22k-s ellenálláson keresztül) a feszültség -971 és -987V között változtatható (a KS katódján eközben a multiméter -930-as egyenfeszültségű szintet mért).
Nekem gyanús hogy az INTENSITY-nek kicsi az átfogása, de nem vagyok benne biztos.
Valami további ötletet tudtok adni?
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 25, 2021 /
 
Megmértem ott ahol -860V-nak kéne lennie. A DMM szerint kb. -950V volt ezt beállítottam a potival. Még mindig nem kaptam egy fénypontot sem sajnos.
Következőnek szerintem az első rács és a katód feszültségét fogom megmérni az új felállásban, de még mindig nem tudom hogy mennyinek kéne ott lennie. A rácsnak és a katód között kb. mekkora feszültségnek kéne lennie?
Gondoltam arra hogy úgy megyek biztosra hogy nem az eltérítéssel van a baj hogy lekötöm a függőleges és vízszintes eltérítést, de nem vagyok benne biztos hogy ettől nem lesz baja az eltérítések végerősítőinek. Biztonságos ilyet csinálni?
Tervezem még megmérni a kivilágosító multivibrátor bemenetén a jelet (eddig nem mertem mert ez is a tyúkketrecben van, de lassan nem találok mást amit ellenőrizhetnék).
Van esetleg valami módom ahogy ellenőrizhetném hogy maga a cső egyáltalán jó-e? Valamennyi vákuum még van benne, mert a fűtés nem égett el, de ezen kívül nem vagyok már ebben sem biztos.
(#) szapcsika válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 26, 2021 / 1
 
Nyugodtan lekötdehted az eltérítő lemezeket az erősítőről, de két dologra figyelt. Egyrészt a lekötött vezetékek ne kerüljenek zárlatba semmivel. Másrészt, ha csak úgy simán üresen hagyod z eltérítést, akkor a lemezek feltöltödnek és eltéríthetika sugarat, akár a képernyőn túlra is. Tehát kösd össze egymással őket és kösd fix potenciálra (test vagy 1. anód).
(#) szbalogh válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 26, 2021 /
 
Kicseréltem az egyenirányító híd diódáit. Továbbra is 170V-ot mérek utána. Ez hogy a túróba lehet ha a trafó 110V-os????
(#) szapcsika válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 26, 2021 / 2
 
110V effektív érték, a diódák után viszont csúcsértéket kapsz egyenirányítás és szűrés után, kis terhelésnél. Valószínűleg van valami ráhagyás is, azért lesz 170.
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 27, 2021 /
 
Végre találtam valamit ami nem jó!
Nem kizárt hogy valahogy a mérést rontottam el, de...
A -860V kondiján mértem a 6.8M-es előtéttel a jó szkópot 5V/osztásra kapcsolva, AC csatolással. Egy háromszög-szerű jel részletét látom, amely nem fér ki a képernyőn - gyors felfutás, aztán exponenciális lefutás elég gyorsan, mintha valami baromira leterhelné ezt a tápot. A háromszögjel frekvenciája kb. 5kHz aminek forrásáról ötletem sincs, levén a trafó primer körének frekvenciája 25kHz körüli a mérésem szerint.
A látott jelalak nem fér ki a képernyőn, ez ha jól számolom 8*5*7.8=312V-nál nagyobb fluktuációt jelent ezen a tápvonalon, és az effektív érték a csúcsérték töredéke lehet, ami ha jól értem megmagyarázná hogy miért nem kapok képet, bár nem vagyok benne biztos.
Valami ötlet hogy mit érdemes megnéznem az áramkörben?
Ami bennem felmerült hogy a tyúkketrec belsejét teljes egészében visszarajzolom és összevetem a kapcsolási rajzzal, figyelve hogy nem találok-e rövidzárat / áthúzásgyanús részt, utána minden tranyót kiszedek és ellenőrzök, illetve lekötök mindent ami terheli ezt a tápot és egyesével visszakötök hogy lássam hogy mi lehet hibás. Van esetleg valakinek ötlete egyszerűbb megoldásra?
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 30, 2021 /
 
Két lépés hátra, kettő előre:
- a vákuumdiódás forrlécek távtartói már egy ideje elengedték őket (konkrétan megdöbbentem amikor rájöttem hogy eredetileg tartották), az egyik forrléchez tartzozók ráadásul el is törtek minimális erőhatásra
- szétszedtem ezt a két forrlécet (persze gondosan dokumentálva), és újra felépítettem őket
- javítottam a távtartókat, volt amit ragasztottam, volt amit pótoltam
- mindent jó alaposan lemostam alkohollal illetve pár dolgot acetonnal
Eredmény:
- az áramkör úgy tűnik majdnem pontosan ugyanúgy működik mint előtte (csak a beállítás mászott picit el)
- 4.5kV szinte biztosan van (kikapcsolás után a kondi nagyon szépet csattan ha kisütöm)
- összerakásnál picit más sorrendben mentem így a tápról picit könnyebben lecsatlakoztatható lesz pár áramkör (remélhetőleg segít megtalálni hogy mi okozza a táp instabilitását)
- "szép" (sajnos nem annyira, a kábelek már megviseltek) új forrasztások (ha esetleg törött forrasztás okozott volna valamit)
- van egy szép bekötési rajzom, amin jelöltem a kábelek színkódjait is
- leteszteltem minden félvezetőt a dobozban, de egynél sem találtam túl nagy hibát - a ZPD15-ökre a kínai mérő kicsit kisebb (12-13V) értéket mért, de mivel áramkörben mértem (így is lehetetlen hozzáférni) valószínűleg ezek is jók
(#) imabitcrazy hozzászólása Máj 3, 2021 /
 
Megnéztem ezt a tápot úgy hogy lekötöttem róla az INTENSITY potmétert és a FOCUS áramkört, illetve a kivilágosító multivibrátor áramkörét is, csakis a visszacsatoló áramkört rajtahagyva. A nagy amplitudójú jel még mindig jelen van.
Találtam egy nagyobb 10M-es ellenállást, azt sorbakötve a működő szkóppal már sikerült kimérnem az ingadozás nagyjábóli feszültségét, ami 102*11=1122V-ra adódott (ami nagyon magas szerintem).
Képként csatoltam a kapott jelalakot (Y/5 módban hogy jobban látszódjon az alakja).
Az értelmezésében nem vagyok biztos, eddig azt hittem hogy hirtelen töltést és utána lassú kisülést látok, de mivel ez negatív táp, már inkább úgy sejtem hogy lassan töltődik és hirtelen sül ki a kondi amikor elér egy bizonyos feszültséget. Az ismétlődés frekvenciája a korábbi méréshez képest megváltozott, de mivel még csak párszor mértem meg ezért ötletem sincs hogy mi befolyásolja, de pl. a terhelés elég valószínű.
Szerintetek milyen jellegű hibát keressek így ebben az áramkörben?
(#) szapcsika válasza imabitcrazy hozzászólására (») Máj 3, 2021 /
 
Bocs, nem teljesen tudom követni. Mit mértél most itt? Ez a katód feszültsége a testhez képest?
(#) imabitcrazy válasza szapcsika hozzászólására (») Máj 3, 2021 /
 
A -860V-os táp feszültsége C516-on (egyébként két kondenzátor van oda beszerelve párhuzamosan, nem csak egy, de a rajzon csak ez az egy szerepel).
Korábban a katód és test között is hasonló jelalakot mértem amúgy.
(a rajzot gépkönyv 106. oldaláról vágtam ki)

c516.png
    
(#) szapcsika válasza imabitcrazy hozzászólására (») Máj 3, 2021 / 1
 
Az oszcillátor jól működik? Szinuszosan kellene oszcillálnia, ezt ellenőrizted a primer oldalon?
(#) imabitcrazy válasza szapcsika hozzászólására (») Máj 3, 2021 /
 
Igen, kb. 25kHz-n, amint láttam konstans amplitúdóval és frekvenciával, de tervezem egyszerre mérni az oszcit és a kimenetet, hátha látom hogy a kettő együtt mozog, mert ha nem akkor a visszacsatoló áramkörben lehet valami hiba.
A csőfűtések mennek, a kondik feltöltődnek, szépen szikráznak mikor kikapcsolás után kisütöm őket (de csak a 4.5kV kondijai, a -860V-on vannak ellenállások amik kisütik őket).
Most az eddigi információkat én úgy értelmezem, hogy a szabályozás nem működik, az oszcillátor nem áll le amint eléri a rendszer a célfeszültséget, hanem tovább működik, a kondik tovább töltődnek, és amikor elérnek egy (a tervezettnél párszáz volttal nagyobb) feszültséget, valami átüt/átvezet és kisüti a kondikat, és kezdődik az egész elölről. Most a forrlécekre épített áramköröket rajzolom vissza, hogy tudjam hogy hol kéne majd keresni a szabályzójelet.
(#) szapcsika válasza imabitcrazy hozzászólására (») Máj 3, 2021 / 1
 
A szervízkönyv szerint 50kHz-en kéne mennie. Nyilávn van elég nagy tűrése, de fele frekvencia már gyanús. Leállnia sem kelene, csak annyira változtatnia az amplitúdót, hogy jó legyen. Lehet, hogy itt pont az a gond, hogy a szabályozó részben nem stimmel valami és az szaggatja meg? Szerintem azt nézd végig rendesen.
Egyébként R504-nél vagy a T501 bázisánál ugye le van osztva nagyfesz, tehát ott követlenül is mérhets, nem kell a kilovoltkat mérni macerásan.
A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2021
(#) imabitcrazy válasza szapcsika hozzászólására (») Máj 3, 2021 /
 
Igen, a frekvencia nekem is gyanús, de lehet hogy valami extra kapacitás (akár a mérés miatt) húzza le. Ami jobban zavar az az hogy nem változik igazán, mintha nem is lenne szabályzás.
TR501-et megtaláltam már, azt tervezem hogy szépen végigkövetem a jelet TR501B-TR501C-TR508E-TR509E úton. Éppen most fejeztem be ennek a résznek a visszarajzolását, szóval már tudom hogy ezeket a pontokat hol találom meg.
(#) imabitcrazy hozzászólása Máj 4, 2021 /
 
Elkezdtem követni ezt a háromszögjelet, de elég hamar eltűnt. A tápot a visszacsatoláshoz leosztó 2 darab 2M2-es ellenállások közül már az első túloldalán (R501-R504 találkozási pontja) sem látni belőle semmit, csak egy 25kHz-s szinuszjelet találtam ott, a potinál meg főleg. A szinuszon egyértelműen látszik viszont egy 50Hz-es brum is, valószínűleg a kisfeszültségű tápok zaja túl nagy. Lehet hogy érdemes lenne először azokat teljesen megjavítanom?
R501-et és a vele párhuzamos 10n-s kondit megnéztem, értékileg a műszer mérési feszültségén jók.
(#) szapcsika válasza imabitcrazy hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Ok, szóval hol tart most a dolog? Fény nincs, ugye?
Én továbbra is szétnéznék az oszcillátor körül, a 25 kHz gyanús. De az is gyanús lehet, hogy valahol a szabályozó körben van gond, azt is meg lehet bontani és megnézni mit csinál. Ha ingadozik a nagyfesz, az nem gond, leginkább azért van stabilizálva, hogy a kép geometria ne változzon, de a hibakereséshez az nem kell.
A kisfesz tápok brummja is gond lehet, de kérdés, hogy mekkora. Szerintem fontos szabály, hogy amíg a tápok nincsenek rendben értékre és brummra, addig semmi mást nem érdemes nézni. Bár nem tudom a kézikönyv ad-e valami előírást a kisfesz tápokra. De mondjuk ha megméred a brummot az azért ad egy jó közelítést arra, hogy a tápfeszkez képes mekkora és az jó-e. Bár, ha jól emlékszem az oszcillátor nyers tápot kap, szóval viszonylag nagy brumm is elképzlehető.
(#) imabitcrazy hozzászólása Máj 6, 2021 /
 
Röviden:
- fény nincs
- kisfeszek értéke amennyire mérni tudom pontos
- kisfeszeken visznylag nagy brumm, de nem vagyok biztos a mérésben, mert új kondi párhuzamos kötése semmit sem változtatott - az lehet hogy mindegyiket kell egyszerre javítani, külön-külön nem lehet
- nagyfesznél (-860V) a nem tűpontos mérés szerint 1000V+ "zaj", nem csak kicsit ingadozik
- szabályzójelben a nagyfesz zaja nyom nélkül eltűnik, ami elég gyanús mivel az baromi nagy volt
(#) imabitcrazy hozzászólása Máj 6, 2021 /
 
Ellenőriztem a tápfeszültségeket, és (most még ideiglenesen) új elkókat raktam párhuzamosan C201, C204, C207 és C210-el.
A brumm így a kisfeszültségű tápokon:
- -45V (C212): 4.5mV 100Hz-es és 3mV 25kHz-es (megengedett: 2mV)
- +85V (C203): 7mV 100Hz-en és 2mV 25kHz-en (megengedett: 3mV)
- -15V (C209): 5mV 100Hz-en és 0.5mV 25kHz-en (megengedett: 2mV)
- +15V (C206): 3mV 100Hz-en és 0.4mV 25kHz-en (megengedett: 2mV)
P201-el a +15V-on levő 100Hz-es brummja levihető 2mV-ra, ekkor a többin is csökken a 100Hz-es összetevő 0.5-1mV-al
(#) djcaveman hozzászólása Máj 8, 2021 /
 
Sziasztok.
Tektronix 454A vízszintes eltérítési hibával küzdök. Napközbeni bekapcsolás után kb 3mm vizszintes eltérítés maradt (látható épcsak, de látható).Tápfeszültségek rendben vannak. Az időalap kapcsolóra reagál (már amennyire látszik, de felismerhető a bemenetre adott jel). Kontakthiba sokszori mozgatásokra sem jelentkezik. Függóleges eltérítés van állítható. Fényerő, kontraszt megvan. A vízszites végfok tranzisztorai mérve jónak tűnnek, nagy feszültségeltérések nincsenek.
Még jó, hogy minden tranzisztor foglalatban van
Valaki találkozott már ilyen hibával?
(#) imabitcrazy hozzászólása Máj 10, 2021 /
 
Bölcsészmérnök legyek ha értem, de a korábban mért brumm leszedve az új kondikat sokkal jobb, 1mV alatti minden tápon. Ez alacsonyabb mint amit korábban mértem ugyanitt, és nem látom hogy hogy javított volna rajta bármi amit csináltam...
De képet még mindig nem ad, és még mindig ott az a fűrészjel a HV-n.
(#) imabitcrazy válasza djcaveman hozzászólására (») Máj 10, 2021 /
 
Ha van másik szkópod akkor érdemes lehet a jelet végigkövetni, ebben sokat segíthet ha megvan a gépkönyv, lehet hogy már a forrásnál sem jó, vagy valahol útközben tűnik el.
Külső vízszintes eltérítést próbáltad?
(#) djcaveman válasza imabitcrazy hozzászólására (») Máj 11, 2021 / 1
 
Üdv. Köszönöm válaszát.
Külső jelre is ugyan annyi az eltérítés kb 3mm... Sajnos vettem egy EMG 1568/A-t is de feladta a harcot.. Így nincs mivel per pill javítani sem. Nagyon gondolkodok egy új gép beszerzésén... Nagyon nehezen lehet olyan használt műszert keríteni még hosszú ideig biztosan jól működik. 60-80 ezerért tudok Tektronix 465 gépet.... de már benne van a leírásban, hogy
Idézet:
„kontakt hibák előfordulhatnak, amik használat során általában megszűnnek”
. No ezzel sem vagyok előbbre.
A hozzászólás módosítva: Máj 11, 2021
(#) szapcsika válasza djcaveman hozzászólására (») Máj 11, 2021 / 1
 
Oh, a 454A. Első igazi gyári szkópom ilyen volt, nagyon szerettem. Szerintem nem lehetelen a javtása. Nagyon kevés speciális alkatrész van benne.
Csak az idő eltértésnél ilyen kicsi, vagy mindig? Tehát XY módban is kicsi az eltérítés? vízszintes pozíció is csak ebben a kicsi tartományban mozog?
(#) imabitcrazy válasza djcaveman hozzászólására (») Máj 11, 2021 / 1
 
Na hát sajnos igen, ez a nagyon régi cuccok sorsa. Én digitális szkópot vettem használtan, kis hibával, az még tartja magát tök jól, persze fiatalabb is. Másik szkóp nélkül viszont jóval nehezebb lesz megtalálnod a hibát, esetleg a tranyók előfeszítését tudod talán nézni, illetve szemre keresheted hogy mi nem stimmel - illetve én a kondenzátorokban nem bíznék főleg, ha megszakadnak / átvezetnek az csinálhat bármit - de nem értek igazán hozzá, valaki másra jobb ha hallgatsz.
(#) mateatek válasza djcaveman hozzászólására (») Máj 11, 2021 / 1
 
Találkoztam a szkópomban hasonló hibával, bár teljesen más típusú gép. A végfok tranzisztorának az emitter ellenállását áthidaló kondi adta meg magát. Elég ritka hiba lehet, műszerrel mérve a kondi jó, de ha 5 voltnál nagyobb feszültséget kapcsolok rá, akkor átmegy rövidzárba és kb fél óráig úgy marad. Pár napig kerestem a hibás alkatrészt.
(#) djcaveman válasza szapcsika hozzászólására (») Máj 11, 2021 /
 
Üdv. Köszönöm válaszát.
Igen, próbáltam X-Y üzemmódban is, ugyan ez a helyzet.... Sajnos.
(#) Delinsky hozzászólása Máj 18, 2021 /
 
Sziasztok! Ismeri valaki a Heathkit OS-2 -es oszcilloszkópot? Kaptam egyet kölcsön, és hiába keresek, nem találok olyan leírást, ami erre passzol. Amiket találok, azoknak a legalján van 5 banánhüvely. Igen ám, de ezen, ami nálam van, balról a második nem banán hüvely, hanem egy BNC alj. Hiába teszem rá erre a mérőfejet, semmit sem csinál. A hátulján is van két hüvely, feket-piros, és egy kapcsoló. Gondolom az a készülék kalibrációhoz kell, de ha beledugok egy csavarhúzót, és hozzá érek, akkor van rajta valami mozgás. krixkraxok. A talált leírásokban a baloldalon lévő piros-fekete banánhüvelybe van bedogva szeritem két mérővezeték, de nálam a fekete helyén van a BNC alj.

IMG_0842.JPG
    
Következő: »»   233 / 247
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem