Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Jelenleg fix 12V-ra van kötve kocsimban a rádióm ACC vezetéke, így akkor is be lehet kapcsolni, ha nincs benne a kulcs. Ezt tovább szeretném fejleszteni úgy, hogy az ACC vezérlőszálat rákötném egy impulzus relére. A relét a riasztó centrál zárás és nyitás vezérlésével szeretném zárni-nyitni. Ezek 0.8mp-ig testen vannak nyitáskor az egyik, zárásnál a másik. Kérdés, hogy kivitelezhető-e ez. Másik alternatíva hogy van lehetőség a riasztó negatív vezérlését is felhasználni. Ez a riasztó bekapcsolásakor testen van. Kikapcsoláskor gondolom megszakítja a testet. Mit ajánlotok. A lényeg az, hogy amikor a riasztót bekapcsolom, akkor a rádió ACC 12V-ja legyen megszakítva, és az se lenne baj, ha nem gyulladni ki a kocsi az éjjel! ![]() A riasztóm leírása: CAESAR Válaszaitokat előre is köszönöm!
Hali!
Pl. egy R-S flip-flop hajtana egy relét. Más: Mi a helyzet az indítás tiltással? Gondolom az 12V-ot szakít meg, amikor a riaszó be van kapcsolva... Szerk: Most nézem, de szerintem a negatív kimenetet is lehetne használni...
Tehát a lényeg az, hogy ha a riasztó él, a rádió ne legyen bekapcsolható, és szeretnéd a rádiót továbbra is használni kivett kulccsal?
Annyira nem értem a problémát, hiszen kulcs van az embernél, ha kocsiba ül.. ![]() A negatív kimenet szerintem egy nyitott kollektoros tranzisztor, erre köthetsz relét (dióda+kondi védelemmel!) és a relé nyitó érintkezőpárjára rakhatod az ACC ellátását. Ennek hátránya, hogy így a kocsi kb 100mA-rel több áramot fog enni így, ami hát nem sok, de nem is elhanyagolható. A nyitott kollektor miatt a táp felé köthető csak a relé, föld felé nem. Ha mégis így akarjuk kötni, egy egyszerű, egytranzisztoros invertálás kell csak: Egy NPN tranyó (BD139, ha a relétekercs árama 100mA körüli), bázisa a riasztó kimenete felé egy 100Ohm-os ellenállással és egy 2V körüli zener diódával (előbbi a kimenetet védi a tranyó meghibásodása esetén, utóbbi azért kell, mert a relék tartófeszültsége alacsony lehet, ami gond lehet nem teljesen záró tranzisztorok esetén, így a zener-en eső feszültség miatt biztosan lezár a tranzisztor és eldob a relé). C és +12V közé a relé a diódával-kondival, E a földre és a riasztó kimenetét egy 10k-s ellenállással felhúzzuk 12V-ra (ez rendszerint elegendő bázisáramot szül, ha nem húz mega relé, akkor 4,7k-ra csökkenthető). A relén ekkor a záró érintkezőket használjuk, biztosítékról gondoskodunk!
Igazából az a lényeg, hogy a riasztó kikapcsolja a rádiót.
Tudod eléggé feledékeny vagyok, így bolondbiztos megoldások jól jönnek nálam! ![]() Van egy ablakemelő modul is, amit én kötöttem be. De az egyszerű volt, mint egy fa ék. Így a cél az, hogy amikor kiszállok és bekapcsolom a riasztót, akkor ablakok bezárnak, rádió elhallgat. Az a 100mA valóban nem elhanyagolható. Kis autóm van, 45Ah akksival.
Időközben én is inkább a negatív vezérlésen kezdtem el komolyabban foglalkozni. Nem biztos, hogy szeretném elszúrni a kp. zár vezérlést.
Tehát a zener diódás megoldást ajánlod.
![]() Megpróbálom lerajzolni, mert így elsőre kicsit meredek nekem.
Elfogadtam megoldásnak didyman válaszát.
De esetleg ha van egyszerűbb ötlete valakinek azt is meghallgatnám! ![]()
Mondjuk egy P-csatornás MOSFET( pl. - IRF5305 -. S megy a 12V-ra, a D a magnó ACC-re. Elszigetelve rá kell csavarozni valami fém felületre, és a Gate -re kell egy 47kohm-ot tenni a 12V felé és egy 100n-t a test felé. A Nyitott kollektoról a gate-re egy 100ohm-al lehet menni. Ha a kimenet lehúzza a gate-et, a FET kinyit és működik a rádió. Nem fogyaszt semmit, nincs benne mozgó alkatrész. Le kell ellenőrizni, hogy a riasztó kikapcsolásakor a nyitott kollektornak vélt kimeneten 12V mérhető-e, ha fel van húzva a 47k-val!
Hali!
Nemtom, de nekem gyanús, h a leírás szerint a központi zár jeleit a földre húzza. Eddig én még csak olyannal találkoztam (összesen 3-al...) ahol +12V-ra húzza. Ez azért van mert a vezérlős zárakban van egy váltókapcsoló, aminek a kapcsolt része 12Vra van kötve, és azt kapcsolja a zárás, vagy a nyitás kábelre. Így amikor felpattintod az egyik zárat, akkor az a kapcsoló a nyitás kábelére is 12V-ot ad, amire a vezérlő, kinyitja az egész kocsit. A riasztó is ezt teszi. (magyarán a nyitás kábelen 0,8mp után is marad a kapcsolt 12V) Ez neked azért lenne jó, mert akkor a nyitás kábelen +12V van amikor a zárak nyitva vannak, illetve semmi amikor zárva. A vezérlés meg is van minden tranyó nélkül. Persze könnyen lehet, h a te autódban más rendszer van de sztem megérné leellenőrizni. Egyébként itt a rádiód nem a vezérlőt, vagy a riasztót terhelné, hanem a zárak kapcsolóit, aminek illene elbírnia 1-2 A (1000Wos mélyládát azért ne köss rá). Ezt is inkább mérd ki, de elvileg/sztem a rádió ACC kábelén nem sok áram folyik. Ha meg mégis, akkor egyszerűen egy relét rakj ide. Ha meg mégis 0-ba húzna a központi zár kapcsolói, de ugyanilyen kapcsolással, akkor is megoldás lehet egy relé. Remélem segítettem, Dani
Igen, időközben épp arra hívták fel a figyelmemet, hogy lehetséges, hogy nem a fix (memo) 12V-ról veszi fel az áram terhelést, hanem erről a vezérlő szálról (ACC).
Akkor viszont elvileg 10A is lehet ez a terhelés a fejegység leírása alapján. ![]() Inkább párszor körbejárom a témát, mert se a fejegység, se a riasztó nem 2 forint. (Legalábbis nekem)
mondjuk gondolom, ha meg van a 12V, akár Danix leírása alapján, akkor a terhelés kivédése már csak egy 5-600 Ft-os 12V-os relé kérdése.
Hali. Én igy oldottam meg.Kettő darab relé az egyik adja a feszt a rádiónak + öntartás.A másik a kikapcsolásról gondoskodik.A reléket diódázni kell hogy a tekercsen keresztül ne szóljon vissza.Nálam két éve igy müködik probléma mentesen.Az én autómban is Cézár figyel.Ha valami nem világos kérdezz bátran.
Szia!
Tehát a nyitás és a zárás gondolom a riasztó kp zár vezérléséről kapja a 12V-ot. ![]()
Ami nem világos nekem, hogy a reléknek melyik lába hol van, valamint, hogy mindkettő 4 lábú relé?
Előre is köszönöm a segítséged! ![]()
Bocsi hogy csak most reagálok de egész héten távol voltam (meló).Tehát először is,nem a hagyományos autós úgy nevezett kürt relében kell gondolkozni,hanem más gyenge áramú Omron vagy más relében.Tehát a Bosch számozást felejtsük el.Kell 2db relé a továbbiakban Re1 és Re2.A Re1 két záró érintkezős a Re2 egy nyitó és záró érintkezős típus természetesen mind a kettő 12V-os behúzó tekercsel. Összeállítás: Re1 első érintkező nyugvópontja össze kötve Re2 váltó érintkező nyugvóponttal majd ez kap 12 voltot a biztosíték tábla valamelyik pontjáról ahol akkor is van áram ha a gyujtás kapcsolót kikapcsolod.Ez után Re1 első záró érintkezőről viszel egy vezetéket a rádióra.Továbbiakban Re2 nyitó érintkezőt összekötöd Re1 második érintkező nyugvó pontjával majd Re1 második záró érintkezőt összekötöd Re1 behúzó tekercs egyik pontjával (ezt nevezik ön tartásnak) innen viszel egy vezetéket ez a nyitás vezeték és egyúttal ez kapcsolja be a rádiót.Re2 behúzó tekercsére megy a nyitás vezeték.Mid a két relé behúzó tekercsének másik pontja testre megy.Természetesen a nyitást és a zárást is le kell védeni egy egy diódával mert különben a tekercseken keresztül "vissza beszél". Működés: A nyitási jel pillanatában Re1 feszültséget kap behúz és a második érintkezőn keresztül áramot kapva meghúzva marad szól a rádió.Ha kiszálltam zárási jelre meghúz Re2 nyitja az érintkezőt ez által Re1 második érintkezőjén megszünik az áram Re1 eleged rádió kikapcsol.Tehát a fentiekből is kitűnik a legelső üzembe helyezéskor egy nyitási impulzussal kell kezdeni. Nálam mivel központi zár is van a központi zárat müködtető reléről vettem le a vezérlő jeleket.Tehát akkor is működik ha a risztóval zárom nyitom az autót de akkor is ha csak simán riasztó nélkül a kulcsal zárok-nyitok.Amit le iram ha végig követed az előzőleg küldött rajzon biztosan érteni fogod nem olyan bonyolult ez.Sok sikert.
Így már kicsit érthetőbb, én a sima 12V-os "kürt" relét forgattam a rajzodhoz, és eléggé tanácstalan voltam.
![]() Konkrét relé típust tudsz mondani?
Sajnos nem én azt használtam ami az asztal fiókban volt.
Az a lényeg hogy a Re1 el jelölt relé két záró érintkezővel rendelkezzen és elbírja a rádió áramát ami szerintem nem több 3-4 Ampernél CD üzemmódban sem. A Re2 legyen Nyitó-záró érintkezős ez jelentéktelen lehet bármilyen kicsi mer ez csak a Re1 tekercsét vezérli.Ha bemész valamelyik elektronikai boltba és ezeket a paramétereket elmondod szerintem egy fél marékkal eléd tesznek és válogathatsz.Vagy valamelyik elektronikus haver ha van ad neked,ad mert biztos hogy van neki.
végül egy kerülő megoldást valósítottam meg:
Kulcsőr van a kocsiban, ami eléggé idegesít. Ha beteszem a kulcsot megjelenik a csipogó előtti vezeték egyikében a 12V. Erre tettem egy relét és kötöttem rá végül az ACC-t a magnóról. Így ha benne van a kulcs a kocsiban, akkor szól a rádió, ha kiveszem elhallgat. ![]() ![]()
Hali! Tudna nekem segiteni valaki abban,hogyan tudnám kimérni az auto riaszto távirányitoját,ad e ki jelet.maga a riaszto müködik,csak a távirányitoval nemtudom aktiválni.Ez viszi a központi zárat is.Elég régi tipus,magyar,1995-1996 körüli kiadás.T: Füge.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |