Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Igen elképzelhető, de az is, hogy a végfok szállt el, mérd ki a feteket, és a végfok tranyókat, ennek az oldalnak a tetején írtam egy kis eszmefuttatást a működésükről.
Zarlat , akarhol .Gondolom a biztositekok megfelelo tipusu es megfelelo meretezesuek voltak.
Természetesen megfelelőt biztosítékot tettem bele (30ah).
Próbáltam több akksival, meg egy másik erősítővel is kipróbáltam az akksit és működöt, szóval az 100% hogy az erősítőn belül van a zárlat. Kicsit lusta vagyok kimérni a feteket tranyókat és úgy döntöttem megpróbálom kicserélni az összeset. Ilyenek vannak benne: A1695 70 0 (2db) C4468 79 0 (2db) FMU22U 86 07 (2db) IRFZ3N P816P JGW4 (4db) Ilyeneket lehet szerezi vagy vmi hasonlókat ami jó bele ?
Ne legyél lusta se a válasz gombot használni, se mérni, semmi értelme egy jó alkatrészt kicserélni, vagy ennyire sok pénzed van? Akkor rajta, a HQVIDEO-ban mindent megkapsz. Kb egy 5-ösből megúszod postával, ha meg mérsz, lehet csak kettő, mindegy neked?
Hello mindenkinek! Adott 1 CD játszó és egy erősítő az autóban. Annyi szépséghibálya van a dolognak, hogy amikor indítom az autót,a fejegység kikapcsol (ez az erősítő beszerelése előtt is így volt, gondolom ekkor eléggé leesik a feszültség...) és a csomagtartóban a szubcső pattan 1 elég erőteljeset. Ezt meg lehet szüntetni valahogy? (mindkettő közvetlenül az akkuról kapja a tápot, annyi különbséggel, hogy az erősítő egy filccel bevont pozdorjára van felfogatva (nincs letestelve a háza).
Az, hogy kikapcsol a fejegység nem zavar, viszont az a nagy pattanás, vagy pukkanás a szubcsőből annál inkább.
Üdv Józsi ! Pontosan a ráindítással tetted tönkre a készülék-készülékek némító áramkörét (zajzárját). Öreg T
Ha netan megis ugy dontesz, hogy kicsereled a vegtranyokat, en megvennem a regieket.
A ket par --> 2SA1695 es 2SC4468 Ide irj ezzel kapcsolatban: hugi00@gmail.com
Ezekszerint így jártam? Mondtak már olyat is, hogy azért csinálja,mert az erősítő háza nincs letestelve és így potenciálkülönbség van a két készülék között. (Ez amúgy elég gány megoldás...szól a zene az autóban, az emberke megáll tankolni és amikor indulna, beindítja és az erősítő el is romlott!)
A fejegyseg es az erosito is ugyan arrol az akkumulatorrol kapja a delejt.
- a nem megfelelo kabelezes okozhat feszultsegkulonbsegeket.
És mi történik, ha szabványosan kötöd be a fejegységet? Azaz akku+ és a gyujtás + is a helyén? Igaz így csak gyujtáson fog működni, de talán nem fog pukkanni.
Engem csak az érdekelne hogy egy sima autórádióban az erősítőfokozat 12Vrol üzemel-e? pl.: egy sonyban ami 4*45W Bővebben: Link
Itt mért van kétfajta kimeneti teljesítmény. Ma láttam egy gagyi no-name cuccot arra az volt írva hogy 75W. Gondolom hazudnak. 4ohmhos hangszórónál az elméleti maximum nem 366W lenne 12V?
Szia, igen 12-ről megy, vannak olyan erősítő modulok, amelyek valamilyen DC-DC konvertert is tartalmaznak, de véleményem szerint azok elég halott próbálkozások, érdemben legalábbis, az igazi teljesítmény növekedést az autóerősítőkben alkalmazott inverter használatával lehet elérni, de ilyet autós fejegységekbe nem igen építenek.
A 75w-ra vonatkozólag, biztos hogy nem DIN szerinti szinuszos kivehető teljesítményt jelöl, 0,1% torzítás mellett, inkább valami műterheléssel kikényszerített és a vásárló megtévesztésére szolgáló mérések adatai kissé idealizálva.
Nem le...szni akarlak, de jó lenne, ha már végre mindenkiben tudatosulna, hogy az AUTÓERŐSÍTŐKBEN A TÁPBIZTOSÍTÉK TÚL VAN MÉRETEZVE, KIÉGÉSE ESETÉN TARTÓS BELSŐ HIBA ÁLL FENN! Ebből kifolyólag, a biztosíték csere csak tovább ront a helyzeten. Értsd alatta, az egyik FET-ed zárlatba megy, de még a másik jó lenne, nagynehezen kilövi a 30A-es biztit /ami jóval magasabb áramnál megy ki, p.l. 35A/, te jól kicseréled, és a rossz FET kinyitja a jó FET-et, és az is zárlatol.
Először is gratulálok! Amúgy tuti a tápban lesz a hiba, mert végfok zárlat esetén a táp leáll, és tartósan világít az a piros LED. Idézet: „Természetesen megfelelőt biztosítékot tettem bele (30ah)” Mint már mondtam, rosszul tetted! Idézet: „ Próbáltam több akksival, meg egy másik erősítővel is kipróbáltam az akksit és működöt, szóval az 100% hogy az erősítőn belül van a zárlat.” Így van! Idézet: „Kicsit lusta vagyok kimérni a feteket tranyókat és úgy döntöttem megpróbálom kicserélni az összeset.” Ne legyél lusta: TápFET-ek 2-3-as lába közé /feszültségmentesítés után/ diódateszter, ha sípol, akkor már valamelyik FET zárlatos. Idézet: „Ilyenek vannak benne: A1695 70 0 (2db) C4468 79 0 (2db) FMU22U 86 07 (2db) IRFZ3N P816P JGW4 (4db) Ilyeneket lehet szerezi vagy vmi hasonlókat ami jó bele ?” Az az IRFZ3N, nem IRFZ34N, véletlenül? Mert a helyett is tökéletes az IRFZ44! (k.b. 250HUF/db)
Én odamérnék a fejegység RCA csati testjére, hogy sípol-e a fej házával...
Mert ha nem, akkor valamikor rossz volt a testelésed a szubcsövön, és az RCA-n keresztül a fejtől kapta a testet, amiben a vékony vezetősáv ilyenkor elhiccen... A másik: én sem hallgatnám indítózás közben a zenét, mert kell annak az indítómotornak minden "csepp" elektron! Modern autókban le is veszi a magnótól a delejt indításkor a "kompúter"...
Pont a földhurok miatt nem testelik le a készülék házát!
Szia!
Még a 4x45w is kamu, nem hogy a 4x75! (talán póniWatt) /idézek magamtól, egy másik topicból:/ 14,4V-ról híd 4 Ω-on MOSFET-es végfokkal 10%-os torzítás mellet egyik IC sem tud többet, mint 20-22W! Van olyan 4xhíd TDA-s vég IC, ami elviseli a 2 Ω-ot is, ezek viszont a hatalmas bemenő áram, és az aránylag kicsi max disszipáció miatt is már csak 4x30-35w-ra képesek! (14,4V-ról!) /Lehet számolni, 4x40W leadásához, meg a max 80W elfűtéséhez milyen tápáram tartozik, aminek azon a k.b. 0,5-ös lábon kell be, majd kifolynia!/ Olyan meg, hogy zenei teljesítmény a többszöröse a színuszosnak, meg nincs! A max kivehető teljesítmény egy áramkörből, a kimenetére kapcsolható maximális egyenfeszültség effektív értéke négyzetre emelve, osztva a terhelő ellenállással. Esetünkben Ut=14,4v /ha nem esik le az IC lábáig a csatin, meg a vezetősávon.../ MOSFET-es AB oszt. végfokozat szaturációs /maradék/ feszültsége FET-enként 0,2-0,5V, de ez legyen nagyon erős, nagyon jó kis FET, és kapcsoljon ki a kimenetre 14,1v csúcsfeszt a 14,4 ből...(hídban 2db FET-en megy át!) Maradt 14,1V, tehát 14,1V/gyök2=10Veff kijött a kimeneten. P=U2/R , azaz 10x10/4= 25W Ez lehetne a maximális pillanatnyi csúcsteljesítmény, ami csak rövid zenei taktusok alkalmával jelenhetne egyáltalán meg a kimeneten... De az a 14,4v sosem lesz az ISO csati CD-rádió felőli oldalán, és sosem fog max hangerőnél 15A-es áramfelvétel a 0,75mm2-es kábelen mellett megmaradni, és amikor a tenyérnyi, alig bordázott "hűtőborda" 100C°-os, a FET sem csak 0,2-0,5V-ot fog ejteni... Jó lesz az a zenei csúcsteljesítmény max 25W, és a folytatólagos 18-20w-nak is!
Rosszul írtam, IRFZ34N . Majd ha lesz időm kimérem és kicserélem a hibás dolgokat. Azon gondolkozok hogy ha ki kel cserélni a feteket tranyokat akkor nem lenne e jobb nagyobb teljesítményűt rakni bele (az szeretném hogy nagyobb legyen a kimenő teljesítmény), vagy ahhoz cserélni kéne a kondikat stb. is ?
Egyébként hány watt rms-t adnak le ezek a végtranyok amik benne vannak?
kb 2*75w sin-re lehet appellálni ha a táp tudja. A teljesítmény meg nem nagyobb tranyótól lesz több, (Nagyobb felnivel jobban megy a kocsid? mondjuk van aki szerint igen ) Ide akkor kell erősebb tranyó, de inkább többszörözni kellene, nem 1pár hanem 2pár /oldal, akkor emelni kellene a tápfeszt is, ez magávola hozza a trafó áttekerését, persze nagyobb mag is szükséges, illetve a kapcsoló fetek többszörözése, ekkor már a diódát is valószínű cserélni kell combosabbra, ergó a táp elkókaz is nagyobb fesz tűrésűre és kapacitásúra, akkor a megnövekedett fesz és áram miatt kicsit erősítsük be a vezetősávokat ahol kell szereljünk be hűtést mert mostmár kevés lesz a készülékház a hűtésre, szóval nagyjából ennyi. De pont a te hozzászólásod felett írt EcoPityu egy kis eszmefuttatást, hogy a minek a függvénye a kimenő teljesítmény, olvasd el és okosabb leszel.
Szia!
Idézet: „ Azon gondolkozok hogy ha ki kel cserélni a feteket tranyokat akkor nem lenne e jobb nagyobb teljesítményűt rakni bele (az szeretném hogy nagyobb legyen a kimenő teljesítmény), vagy ahhoz cserélni kéne a kondikat stb. is?” Nos:Ha a tápfeteket és a végtranyókat cserélnéd "erősebbre" talán annyit érnél el, hogy kisebb ellenállású terhelést is "elviselne" /értsd: 4ohm híd helyett 2ohm híd!/ de ez jobban igénybe venné a táptrafódat is , mert kétszeres áramok folynának. Az egyenirányításod is lehet, hogy alá lenne méretezve, bár azért oda 10A-esnél kisebb duodiódákat nem sűrűn tesznek, talán azok bírnák egyedül. A korrekt tuning (mint azt inhouse IMI-vel már itt előbb letárgyaltuk, ott kezdődik, hogy: -TápFET-ek nagyobb árambírásúra cserélése /esetemben a BUZ71-ek (14A),IRFZ44-re (45A)/ -Táptrafó "feljebb" tekerése /esetemben plusz 2-2 menet a szekunderre, 2x23V helyett 2x30V lett a tápfesz/ -Meghajtó IC-s volt, ami így a 2x30v-ról már melegedett, kapott egy hűtőborda csíkot. Tranyás meghajtásnál egy kis zászló, avagy hűtőcsillag elfér a meghajtó tranyókon... -Végtranyók emitter ellenállásai /2x0,1 ohm-os kockacukor/ csak 3w-osak voltak, kaptak 2db 5W-osat. -És végül a végtranzisztorok valami 2SA-s, 2SC-s szigetelt 12A-es TO220-as tokozású tranyók helyett a már klasszikusnak mondható BD 249-250C párost (25A?)raktam be. A Daewoo DB23 gyárilag 15A-es biztivel durván 2x75W-ot tudott, így a tuning után hídban 300W is kijött belőle, 30A-es bizti igénnyel. Mondhatni utána nem halt meg egyszer se, csak lekapcsolt! Ugyanis a hűtése innentől már nagyon nem volt elég, bár kapott egy nagy 15cm-es hűtőventillátort, de annak meg belehallatszott a hangja. Ennyit a tuningról... Viszont utána inkább építettem magamnak egy 6 csatornásat, ami még mindíg tuningolható lenne, de már nem annyira érdekel. (2db 500W-os trafó, 8 tápfet /18A-esek/, 25A-es graetz 8800µF-nyi kondi a plusz-on , minuszon, 2x45V-os tápfesz, KD503-as végtranyók, ventis hűtés...) látsd lent:
Egy régebbi eszmefuttatásomat idézve:
Mivel az autóerősítő gyártók, a marketing kedvéért tuszkolják belénk a Watt mániát, ezért van a jó sok nullával ellátott mókusvakító teljesítményadat minden erősítőn. /Meg még a fejegységeken is!/. Mivel az autóerősítőket, üzemszerűen 14,4v-os max tápfesszel mérik be, és a teljesítményét ezen a feszültségen kéne leadja, ezért a 90-95%-os hatásfokú tápegység /kapcsüzemű/, és a max /AB osztályú esetén/ 70-75%-os hatásfokú végfokozat miatt egyszerű számítási mód: a nem túlméretezett tápbiztosíték után rakunk 1db nullát, és ezt az adatot osztjuk a csatornák számával. (de hosszú mondat lett) Tehát 15A-es bizti esetén 150W/2csat /kétcsatornás esetén/, azaz 2x75W. Ugyanez kiszámolva: (ha véghangerőn fel is venne 15A-t), akkor: 14,4vx15A=216W, tápon átjut: 216Wx0,9=194,4 (90%), erősítő ebből hasznosít: 194,4Wx0,75=145,8W (75%). NOS ÍGY JÖN KI AZ A 150W! Cseles mi? Ja! A legtöbb autós végfok tápja 2x20v-2x40v-ig alakít át a 12-14,4v-ból! Ritka az ennél nagyobb feszültség! /gondolj a hidalt 2-4ohm-okra/ Az is igaz, hogy a MAC Fairless one-ban 2x80V-os a tápfeszültség,dupla táptrafó, a tápFET-ek 110A-es IRFP064-ek 4db, a végtranyók (MOSFET-ek) 4db 34N20, amik közel 70A-t kapcsolhatnak a hangszóróra, persze kapcsüzemben, mert hát Class D! Nos így tud "D" osztályban 120A-nyi biztivel 1500W-ot 1 ohm-on az a "vacak" Itt megjegyezném, ha kicsi a táptrafó, feljebb lehet menni a kapcsolási frekvenciával, az én 6csatornásomban 50kHz-ről 500w-osak a trafók, de akár 80kHz-ig is átvisznek, ezen a frekvencián (ha bírják a diódák a graetz-ben) akár 750-800W-ot is át lehet vele vinni...
Igen csak akkor már elkezd mindenhol tüskésedni a tápod, és zavart okozhat. (Nekem ez volt a bajom annó.) Na meg a visszacsatolással is össze tudott veszni pont ez miatt. azt is lassítanom kellett. A fet meghajtó driver sem biztos, hogy jó néven veszi a freki növekedést, mert a felfutó, és lefutó élek le lassulnak, amitől a fet melegedni fog.
Ha meg fetet cserél az ember nagyobb terhelhetőségűre, akkor a gate megnövekedett kapacitív értékével kell megküzdeni. A nagyobb kapcsoló frekvenciát nem biztos, hogy bírja a trafó. A megnövekedett frekvencia miatt több hiszterézis ciklus megy végbe a trafóban. Azaz felmágneseződik, és le. Ettől terheletlenül is melegedhet a mag. Erre azt gondolhatnád, hogy biztos azért melegszik, mert túl gerjesztetted. Növeled a primer menetszámot, és még mindig melegszik, ha megterheled, akkor meg romlik a hatásfoka. ... ... ... A táp tuningnál is sok mindenre kell figyelni. Ezt nem konkréten neked írtam. Aki még nem tuningolt annak, hogy mire figyeljen.
Cseles bizony, ki van ez találva, hogy megvakítsák a mókusokat, tudom én.
Nem kinlodnak sokat cselezni .Egyszeruen rafestik a hutobordara ahany Watt-ot akarnak ( vagy almodik a vevo ) es veszik az autosok mint a cukrot .
Persze festenek hozza hangszorot is hogy teljes legyen a vevo orome. Vettem 400W -os autroerositot persze tudtam hogy 4 x22W a maximalis amit tud .Es muszalya 14V /8A .De nagyon olcson vettem az ocskapiacon,
Látod? Még téged is meg tudtak főzni vele. Igaz az áránek nem tudtál ellenállni.
Van az egyik cimborámnak egy mondása. "A Sz..r ha ingyen adják, akkor is csak sz..r marad!" Tehát ha nem jó, a cucc, akkor ingyen sem az. |
Bejelentkezés
Hirdetés |