Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Valóban. A 6-os láb csatlakozik az 1k-ra, és az 1k csatlakozik az IN GND-re és a 84B-re, úgy mint ahogy lerajzoltad a papírod alján. A panelon csak egy referencia van, ez a 3V, innen kapja mindhárom IC a feszültséget. Az 1k helyére egy potit tettem, próba képpen 1.2A-nál kalibráltam be. Ha változtatom az áramerősséget akkor elcsúszik a kijelzés, például 2.1A-nál már csak 1.9A-t mutat. Ez minek a hibája? Jól gondolom ugye hogy a papírod alján lévő 7.32k-1k-t kell cserélni? A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2016
Maximum áramnál kellene az erősítést beállítani, majd minimumnál az offsetes osztónál, majd ismét maxnál, ezt addig ismételni, amíg nem megfelelő a kijelzés.
Leírod, hogy ez hogyan is nézne ki? Mikor melyik ellenállást kellene módosítani?
Ami a 3V-ról jön, 820k értékű ellenállás, és a vele soros 7k32-t kell módosítani, ez adja az offsetet, tehát hogy a nulla kijelzés hol is helyezkedik el (lehet tologatni, és kell is az LM358 miatt).
Az erősítést pedig a lap alján levő 7k32 és 1k állítja be. Berakhatsz a 7k32 helyett egy 10k ellenállást, vele 10k potit, így 10 és 20 közé tudod állítani az erősítést. Az offset beállításához pedig saccra rakj be 22k-t a 7k32 helyett, amelyik a 820k-val van sorosan. És folyass 3A-t, hogy a végkitérés végében tudj kalibrálni, ne pedig a skála 1/3-nál, mert így a pontatlanságod a skála végén 3x-os lesz. A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2016
Köszi, holnap ki fogom próbálni. Remélem sikerül is majd jól beállítanom, jó lenne ha működne 0.01-el.
Ha jól beállítod, akkor 0-nál 0-t mutat, 3A-nál 3A-t. Nincs mit.
Nem sikerült beállítanom.
Bejelöltem a képen hogy mit mire cseréltem. Miért kellett 22k-ra cserélnem? Amikor 50mR-el használtam akkor 0.00A-nál 0.00A-t mutatott. A potit elkezdtem tekerni, beállítottam az áramerősséget. Eddig jó, de ha változik az áramerősség akkor megint változik a kijelzés. Egyébként amikor cseréltem 22k-ra akkor 0-nál nem nullát mutatott, hanem értéket úgy hogy nem volt semmi rákötve. Próbaképp a 22k-s helyére is tettem egy potit, 0-nál 0-ra állítottam. Kötöttem rá terhelést és a 100k- potival behangoltam a kijelzést, de ha megint változtattam a terhelést akkor megint elmászott. Mit rontottam el?
Azt rontottad el, hogy mindkettőnek potinak kell lennie. Az egyikkel (22k) az alsó, a másikkal(100k) a felső határt kalibrálod.
Sziasztok.
Ebayen van egy mini tápegység, 50V 5A-t tud elvileg, a neve DP50V5A (van belőle több fajta is). Elvileg egy buck converter kicsit felturbózva, egy mini ventivel. A videón látható, ahogy több, mint 200W jön ki belőle. Másik videón 150W-tal terhelik. Bővebben: Link Lehetséges ez, vagy addig a pár másodpercig simán bírja a táp, tovább pedig nem merik tesztelni? Lehetséges lenne, hogy ez a kicsi táp csúcsteljesítményre van méretezve, ilyenkor 90%-os a hatásfoka, és vsak 20-25W hő keletkezik? A bordán levő két TO-220-as tokozású félvezetőre még nem találtam rá, hogy mik lehetnek pontosan, és hogy mi vezérli őket.
Egy-egy jobb PC tápnak is 90 % felett van a hatásfoka az állandóan változó terhelés ellenére is. Csupán a minimális és maximális terhelés körül megy ez alá. Rezonáns tápegységekkel könnyen meg lehet haladni ezt az értéket, persze optimális terheléssel.
Érdekes. Kicsit hihetetlen számomra, de már kezdem elhinni Ha kézben fognék egyet, és le tudnám tesztelni, az lenne az igazi. Megtaláltam a félvezetőket, 2SJ652 P-FET, és RB085T-60 dual dióda van benne, MCP6002-es műveleti erősítőt használ, 1MHz-es, több mV offsetfeszültséggel.
Tesztelgettem a napokban egy sepic convertert XL6009-es IC-vel, mivel SMD minden, ezért a hűtés nagyon rossz. 5V 4A-nál (20W kimenőnél) 6.46W maradt bent hő formájában, 12V 3A-nál (36W) 7.6W, 19V 2.5A-nál (47.5W) 8.1W, 30V 1.6A-nál (48W) 8.2W. Ez a 8-9W hő az, amit egy kis venti el tud szállítani a nyákról hosszú távon is. A számolt hatásfokom 75-91% között mozgott. Nagyobb áramnál (3A felett) és kis feszültségnél csökkent, pl. 3V 3A-en 70%, 3V 4A-en 65%. Ezzel szeretnék egy labortápegységet készíteni, csak meg kellene határozni, hogy mit is tud pontosan ez a nyák... Elvileg tudhatna 40-50V kimenő feszültséget is, de amikor én 36V-ra tekertem a potit, és elkezdtem terhelni, leesett a feszültség 32V-ra. Ennek még utána kell járnom, mi okozta.
Nagyon kis feszültségeknél és nagy áramoknál, ~5 V alatt már nem járható út a Shottky diódás egyenirányítás. Emiatt egy labortápnál, ha nagyobb áramok is kellenek, 5 V-nál célszerű meghúzni az alsó határt. Az alatt a FET-es szinkron egyenirányítós megoldás, ami nagy áramoknál is jó hatásfokot biztosít. Pl. CPU, 1,3 V, 130 W (100 A !!!). Az alaplapokon a processzor ellátását 3-4 ilyen, párhuzamosan működő egység végzi.
Sziasztok! Van egy 5V-os USB-s töltőm, max 1A terhelhetőséggel. Nem a saját készülékem lett töltve vele, hanem egy nagyobb akku kapacitású - tudtom nélkül - a fiam elcsente. Egy SR260-as dióda a kimeneti 5V oldalon meghalt benne - csúnyán meg is barnult a panel azon a részen. Más sérülést nem láttam. Büntetlenül kicserélhetem egy MR852-re? Miért Schottky volt rajta? Csak a nyitófeszültsége miatt?
Meg a sebesség miatt is..
Kicseréltem - működik.
Sziasztok!
Adoptáltam az áramlimitet egy másik kapcsolásba, de olyan gondom van, hogy amikor bekapcsol az áramlimit nem világít a led. Ha csökkentem az áramlimitet akkor fokozatosan erősödik a fénye, de a teljes fényerőt akkor éri el ha 0-ra húzom az áramlimitet. A kondi értéke nincs feltüntetve a rajzon, 100nF értékűt tettem bele. A fenti rajzon a fesz osztó 470 és 10k, nálam 10k és 200k. Lehet, hogy ez a gond?
Helló.
Volt egy ötletem, miszerint egy ilyen sepic converter-ben: Ebay link kicserélem a vezérlő IC-t (XL6009-et) egy jobbra, mégpedig XL6006-ot néztem ki. Ez 4A helyett 5A-t tud, és TO-220-as tokozású, tehát jól lehet hűteni. Meg jött minden alkatrész hozzá. A nyákból rendeltem 4-et, hogy a határokat is tudjam nyugodtan feszegetni. Az eredeti nyákon csak annyi módosítást csináltam, hogy az SS36-os diódát SS56-ra cseréltem, mert 4A esetén kiforrasztotta magát szegény . Teszteltem a konvertert, 36V-nál 1.25A, 24V-nál 2A, 18V-nál 2.5A, 12V-nál 3.5A, 9V-nál majdnem 4A, és 5V-nál 4A volt a maximum, ettől nagyobb teljesítményen/áramon a kimeneti feszültség esett. Közben egy ventivel nyomtam az nyákra a levegőt, ezeket az értékeket talán még hosszú távon is bírná a converter, 20V-ot kapott egyébként. Ezután fogtam, lecseréltem az IC-t a TO-220-as tokozású XL6006-ra, hűtőbordára is szereltem. Ugye az eredeti feszültségosztó miatt (Vref 1.25V helyett 0.22V) a maximális kimenő feszültség 6V körül alakult, de gondoltam megterhelem, 4A semmiség ennek a felállásnak. A kimenő feszültség a terhelés hatására nőtt (XL6009-nél meg sem mozdult), és 2A-nál feljebb nem tudtam tekerni az áramot, mert azonnal rohamosan csökkenni kezdett a feszültség... Módosítottam a feszültség osztót, így fel tudtam tekerni 30V-ig is akár. Ekkor pedig 700mA-nál korlátozott be az IC. 12V-nál 1.5A éppen alig akart kijönni, 19V-nál 1A. 5V-on 2.4A volt a maximum. Ahogy nézegettem a mérési eredményeimet, 19W kimenő teljesítménynél nagyobb nem is jött ki sehol. Az adatlap is érdekes, az XL6009 büszkén írja a 92%-os hatásfokot 18.5V 2A esetén (37W), míg az XL6006-nál ez a rész módosítva van, 51,2V 350mA áll (18W), ez is alátámasztja hogy 20W-ban limitálva van a kimenő teljesítmény. Aztán ajánlásnak 8db 3W-os LED-et szeretne meghajtani (24W), vagy 16x 3W LED-et (ezt kétlem, hogy tudja, 1A-t 20V-nál kisebb feszültségnél tudtam mérni, az pedig nem 48W), 16db 1W-os LED szerepel még, és ha Ebay-en rákeresünk a termékre, akkor 20W és 700mA szerepel a termékleírásban, pedig ha 5A-es az IC, hűtőbordán van, akkor simán tudhatna 50W-ot is, vagy többet: Ebay link. Jól befürödtem ezzel az IC-vel úgy tűnik... Még összedobok egy 50W-os LED-hez való összeállítást, és megnézem, hátha áramvisszacsatolás kell az IC-nek, de kétlem. A FB láb az FB. Neki csak az a fontos, hogy ha nagyobb rajta a feszültség, mint a referencia, akkor csökkenti a kimeneti feszültséget/kitöltési tényezőt. Megtörtént a LED-es teszt, a LED nyitófeszültsége szépen beállt 30V-ra, ahogy az kell, viszont az áram 1,5-1,6A helyett 700mA körül mozgott, a sönt 0.2ohm volt, ezzel 1,1A körüli áramnak kellett volna folynia. Megfeleztem a söntöt, tehát duplázódnia kellett volna az áramnak. 780mA-ra felment 0.1 ohm sönttel... A FB lábon 0,91V-ot mérek eközben. 0,2ohm-mal 0,180V-ot (tehát a söntjeim értéke 0,114 ohm körüliek). Szomorú. A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2016
Szia!
A kettő IC más frekvencián megy (400kHz, 180kHz), ezért az induktivitást is módosítani kellene. Ha szkópon néznéd meg az áramot, akkor valószínűleg azt látnád, hogy az induktivitás telítésbe megy, azaz az áram nem lineárisan növekszik, hanem a kapcsolt impulzus végén meredeken megemelkedik az áram, és az áramkorlát megszólal. Ha nem nagy meló, vegyél ki az egyikből egy induktivtást, és kösd sorba egy másik panelon a benne lévővel. Így már valószínűleg hozni fogja az elvárt értékeket.
Szia. Köszi a tippet, kipróbálom, változik-e valami. Az induktivitások egy bizonyos áram felett telítenek be, ha jól tudom. Viszont 5V-nál 2.5A nem okoz gondot, akkor 30V-nál miért csak 700mA jön ki? Ha jól értem, akkor 5V-nál is csak 700mA folyhatna?
A helyzet bonyolultabb. Az induktivitásra feszültséget kapcsolsz, akkor addig a feszültség-idő területig, ameddig méretezve vannak kb. lineárisan nő az áramuk. A feszültség idő terület végén el is fogja érni az áram a névleges értéket. Ha továbbra is rajta hagyod a feszültséget, az áram meredeken nő, az áramkorlát megszólal. Ez a nagyobb áram rövid időre kijut a kimenetre, de mivel az eredő áramközépérték kisebb, mintha lassabb felfutással hosszabb ideig kapcsolható lenne az áram. Ezért kisebb feszültségnél nagyobb áram-középérték érhető el, mint nagyobb feszültségnél.
Köszönöm a választ. Akkor teszek még egy próbát. Egyébként 400KHz-en 50W is átment, sőt több is menne, csak túl forró lett az egész nyák (80-85% hatásfoknál nem is csoda). A tekercsek is forrók lettek. Azt gondolnám, hogy fele akkora frekin lenne szabad ilyen drasztikusan korlátozódnia a kimenő teljesítménynek. Olvastam több cikket erről az ICcről, és mindenhol a 20W-os határt említik, még moddolás után sem akar 24W-nál több kijönni.
Lehet simán ránézek szkóppal a tekercs áramára, és akkor kiderül, ha betelítődik. A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2016
Helló.
A szkópos, tekercs telítődős tesztet nem végeztem el, viszont egy másikat igen. Mégpedig ráforrasztottam az XL6009 fülére egy nyákból álló "hűtőbordát". Ahogy tapasztaltam, nem valami jó, de több, mint amit a nyák el tud vezetni. Ventivel fújattam közben. 48-50W-nál többet nem tudtam kivenni belőle, pedig nem forrósodott fel a konverter. Valószínűleg valami korlát lehet benne (ami nem is baj, sőt!). Aztán levettem az SMD IC-t a nyákról, és felraktam hűtőbordára. Volt simán szorítóval is fogatva, de szereztem ragasztós hővezetős pasztát is, és meglepett az eredmény, mert 0.5W-nál több nem jött ki a kimeneten. Ekkor még csak az IC lábai voltak bekötve a nyákra, kb. 4-5cm-es vezetékekkel. Ezután bekötöttem az IC fülét is, ekkor kemény 1W-ra növekedett a kijövő teljesítmény, és ugyanúgy elkezdett ekkor sípolászni, tiltani az IC. Tehát begerjedt már ennyitől is. Aztán visszaraktam a nyákra, ahogy volt, és 30V 1A simán kijött. Érdekes egy lelkivilága van ennek a konverternek. Ahogy látom, 3-4A max. kimenőt tud, és max. 48W-ot. De ekkor már nagyon határon van. 5V 4A még mehet, de e fölött 3A-rel terhelném max, és 42W-nál nem jobban. Egyébként azért nézegetem ezt a konvertert, mert szeretnék belőle egy mini labortápot készíteni, és a ki akarom húzni belőle a maximumot, amikor még nem károsodik. Mivel buck-boost felépítésű, ezért bármivel megtáplálható (nálam pl. 20V-os 100W-os laptoptápról), és a kimenő feszültsége 0 és elvileg 50V között bárhol lehet. Habár ahogy látom, a felső feszültség határnál is vannak problémák, 36V fölött a feszültségosztós megoldás nem ad stabil feszültséget. Majd kiderül, hogy egy műveleti erősítős megoldás mennyire tudja ezt kikorrigálni. szerk: próbálkoztam, hogy berakok a dióda helyett valami izmosabbat, és akkor is azonnal korlátozódott a kimenő teljesítmény. Hát persze, mivel a diódának is van 1-2cm lába, 2x is Az SMD diódával nem volt problémája. A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2016
Sziasztok! Sokáig olvasgatam itt de nem igazán találtam meg amit keresek. Lehet csak át siklotam felette, ha igen akkor bocsánat. Tehát nekem kellene autóban 12-15 ból 2V stabilan. Akár 1-2A el. 2V nál nem lehet sem több sem kevesebb áram ingadozás esetén. Erre milyen megoldast tudnatok javasolni?
Ez maximálisan megfelel a feladatra, még fesz és áram kijelző is van rajta. Ha azokra nincs szükséged akkor nyilván olcsóbb. Állítható fesz és áram, a max bemenő 35V lehet, a kimenő meg 0,8V-tól indul. Mondjuk 2A-nél már kevés a nyákhűtés, vagy kell egy fület forrasztani az IC alá vagy egy pici ventit tenni mellé. A rajzát megtalálod a labortápos topikban, de lehet hogy ebbe is feltettem már.
Szie. Nem kell álíthatónak lenni. Meg semmit nem kell tudnia nagyon. Csak annyit hogy a kocsiba be teszem és fix 2V ot adjon ki. Szeretnék csinálni egyedi hátsó lámpát és a ledek eddigi tapasztalataim szerint nem szeretik hogy ingadozik a fesz. Nekem ráadásul hifi van a kocsiba. Nem 2-3 ledről lenne szó! Hanem akár több 100db ról. Nem számoltam ki mennyi pontosan. És ha ott ki megy az ingadozas miatt elég bonyolúlt lenne újra csinálni. Esetlek egyszerübb ötlet?
Áruld már el, hogy mi egyszerűbb annál, hogy veszel egy kész panelt? Épp azon értetlenkedtem, hogy ma már senki nem tervez és épít semmit igazából, csak a kínai vackokat veszik a eBay-en majd büszkén mutatják, hogy mit építettek, ami annyiból ál, hogy komplett gyári panelek vannak összekötve..
MC34063-al lehet csinálni DC-DC konvertert külön FET-el nagyobb áramra is én is azt használom, de közel sem egyszerűbb.
Duplán sántít a dolog. Egyrészt az autó világításába nem nyúlhatsz bele, tehát nem változtathatod meg a gyári állapotot. A másik, hogy a ledeknek nem fix fesz kell hanem fix áram, remekül el vannak a 12V-ra kötött áramgenerátorral, mert hogy azt kell eléjük kötni.
Egyébként meg egy 555 és egy FET, Skori oldalán nézelődj.
Igen van nekem is ilyen és van egy DSO138 kitt, kis hobbi szkóp amit én raktam össze.Miért kérded?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |