Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   268 / 3985
(#) proli007 válasza m.joco hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Hello!

A kapcsolás tényleg működőkpesnek látszik, bár eléggé meg van tűzdelve minden jóval. (pld. a T3 és R18 tök felesleges, mert a Led+R8-at a relével párhuzamosan is lehetne kötni)

- A tirisztor típusa megfelelő, esetleg az ikohm-ot kell 470ohm-ra csarélni, ha a gyújtóárama nagyobbnak bizonyul.
- A 4,7µF-os kondinak túl sok jelentősége nincs, így is 10-20msec alatt feltöltődik.
- 1000µF szerintem felesleges, egy 100µF-os kondi is megteszi. Az legalább nem eszi meg a nyomógombot oly gyorsan. (mert minden megnyomáskor szikrázni fog)
- Paralell diódát tehetsz a relére, de ha nem teszel, akkor sincs semmi gond, nyomógombok működtetik, nem tranyók.

(A "gyújtáshoz" című relé, remélem a megszakítót fogja rövidrezárni, mert különben ha soros, a gyújtóáramkörrel, akkor bontó érintkezőt kell használni.)

üdv! proli007
(#) m.joco válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Hello
Akkor a T3-at és az R18-at kihagyom, nem vettem észre, hogy tisztára felesleges. Ha 100µF-os puffert fogok használni, akkor nem fog leoldani egy kb. 1A olvadóbizti(ezen keresztül szeretném árammal ellátni az áramkört)?
És szerinted a tirisztor a jelen helyzetben nem fog begyújtani? Eredetileg a kapcsolásban TIC47 szerepelt, de nem tudok ilyet beszerezni. Talán ez a TIC106 hasonlít hozzá a legjobban. Én azt hittem, hogy a tirisztornál lévő ellenállásokat még növelni kéne, mert túl nagy áramot kapna - az adatlapjában max Igt=200uA szerepel és 0,2A gate áramot csak egy pillanatig bír ki(peak), viszont az 555 pár percig is áram alatt tartja.
Kössz a segítséget
(#) PWM hozzászólása Aug 11, 2008 /
 
Sziasztok! Leszettem egy kapcsolási rajzot, de nem tudom mire vélni azt a potmétert a bemenetnél. 4 lába van. ilyen létezik? esetleg helyettesíthető valahogy 3 lábúval?
(#) witti hozzászólása Aug 11, 2008 /
 
Sziasztok! Az lenne a kérdésem, hogy frissen maratott, majd (Prisma Color) színtelen lakkal lakkozott NYÁK-omat; forrasztás után mivel tudom megtisztítani? Mert jópár helyre került apró fekete forrasztási piszok, mivel ez a pákahegyem kicsit már odavan.
Gyengébb körömlakk lemosóval próbáltam, de az a gyantát is megoldotta és a lakkot is megmattította, így most kissé tapad a felület. Milyen háztartásban található anyag létezik ami a lakkot fényesen hagyja; a dzsuvát pedig eltünteti?
(#) moktec válasza PWM hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Szia! Nyugottan helyetesítheted 3 lábú potival. Csak kihagyod a plusz érintkezőt, és a kozzá tartozó ellenálást+kondit. Az egy hangszinszabájzó, vagyis egy " magas levágó" áramkör. Anélkül is működik. Üdv tibi
(#) Medve válasza PWM hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Létezik bizony! Minden valamirevaló erősítőben ilyen van, ahol adnak a fiziológiai hangerőszabályozásra. Helyettesítheted háromlábúval, ha lemondasz a fiziológiáról..
(#) Csaplar hozzászólása Aug 11, 2008 /
 
Sziasztok!

Kis segitséggel módosítottam az Rs485 USB átalakítómat.

Létszi segítsetek, hogy az FT232RL-hez milyen Ferrite Beadet kell használni és hol lehet beszerezni?

Valamint aki használta és ismeri az SN75176-ot az kérem vessen a rajzomra egy pillantást, hogy jól csináltam-e!

Köszönöm szépen!

Üdv.
(#) moktec válasza witti hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Szia! Talán ha beforasdztás után lakkoznád le, keveseb lenne a kosz. Mivel a pákával feketére égeted a lakkot is. Egyébként nitro hígítóval biztosan lejön. üdv tibi
(#) witti válasza moktec hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Szia! /A higítókhoz értek.... és a nitró jelen esetben mindent leold/.
Szépre csiszolt, lakkozatlan paneljeim még a forrasztás közben elkezednek oxidálódni /ujjlenyomat/, és a forr-buckók tömkelege miatt egy végső csiszolás nem igazán lehetséges.
(#) moktec válasza witti hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Bocsika, hogy segíteni próbáltam! Csupán 25 éve maratok paneleket (többek közt), de nyilván nekem nem úgy tanították, ahogy neked. Az oxidáció (stb) nagyon egyszerűen megakadájozhazó dolog. De Te ezt biztosan tudod....
(#) witti válasza moktec hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
OK. Köszönöm. /A bibi az, hogy senki sem tanított semmit elektronika téren. Teljesen autódidakta módon szedem össze a szükséges dolgokat... Ami van az a sok éves vegyi árú és festékboltos tapasztalatom./
Így aztán nem tudom, miként akadályozható meg az oxidáció a rézfólián. Épp ezért kérdeztem. Légyszi adj néhány ötletet!
(#) moktec válasza witti hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Szia! Elmondom én hogy csinálom. Annak idején (27 évvel ez előtt) azt mondta a tanárunk, hogy van az ami le van írva a könyvekben, na meg van az, amit az ember kitapasztalt magától. A kettő nem mindig ugyanaz. Szóval én a következőkép teszem: kimaratom a panelt. Majd súrolóporral lesíkálom. (azért nem csiszolom, mert az vékonyítja a fólia réteget) Aztán egy rongy darabra cseppentek pár csepp műszerolajat, és ezzel bedörzsölöm a panelt. Na ez a pár csepp olaj meg sem látszik rajta, de megakadájozza az oxidációt, na meg az ujnyomok sem maradnak rajta. Aztán beforasztom. majd hígítóval, vagy alkohollal lemosom. Utána jöhet a lakk. Az a baj a lakkal, ha előbb befújod, és tána forasztasz, akkor igencsak megnehezíti a forasztást. (elvileg csak fémtiszta felületet lehet forasztani) Gyakran előfordul, hogy egy kész, lakkozott panelt kell javítani, tehát forrasztgatni rajta. Hát eléggé kinlódos a lakk tetején a forrasztás. Megég a lakk, és fekete mócsingok képződnek, na meg a forasztás is pocsék lessz. A műszerolaj meg egyáltalán nem akadájozza a forasztást, csak az oxidot. Én így csinálom több mint 20 éve, persze biztos lessz itt a fórumban, aki ezért lehülyéz.... Ha bármiben segíthetek ne titkold! Picit hasonlít az érdeklődési körünk is. Mármit a zene. Igaz én mint dj ténykedtem a nyolcvanas évek második felében, meg a kilencvenes évek elején. Az első pillanattól saját építésű hangcuccal tettem mindezt. Ma már a dj-kedés kihalt részemről(tudod, nem a mai zenéken nőttem fel...) De ami megmaradt az a rendezvény hangosítás. Több mint 10KW saját építésű hangcuccal. Erősítő építésen kivül javítok még hangszórókat is. (tekercselek, membránt, szegélyt gyártok...) üdv tibi
(#) witti válasza moktec hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Köszi mindent! A következő panelomon ki fogom próbálni ezt a műszerolajos megoldást!
(#) Gery hozzászólása Aug 11, 2008 /
 
Sziasztok!
Stabil feszt akarok előállítani így vettem erre megfelelő IC-ket. Van egy 7812 és egy 7805-öm. Dugasztápot rárakom, középső láb a gnd, baloldali a pozitív és a jobboldali a kimenet. Szépen müködnek. De egyik 7912, vagy 7905-öt nemtudom müködésre bírni
Ezek állítanák elő a negatív feszülstéget ugye, itt a bal oldali a gnd, a középső a bemenet, és a jobb szélső a kimenet. Vagy nem? Ugyanazt a dugasztápot rákötöttem, és egyszerüen csak melegednek, és ilyen összevissza vannak rajta a feszek, a kis dugasztápé is leesik a felére.
Már vettem egy új 7905-öt hátha esetleg rossz, de azzal is ugyanaz a helyzet. Mit nem csinálok jól?
(#) m.joco válasza Gery hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Hello
A 7912 és 7905 negatív fesz. stabilizátorok, nem pedig pozitív feszültségből csinálnak negatív feszültséget!

Ha be akarod kötni, akkor a GND-re kösd a dugasztáp pozitívját, a bemenetre a dugasztáp negatívját, és a kimeneten a GND-hez képest stabilizált negatív feszt fogsz kapni. De ha a dugasztápod aszimmetrikus, akkor vagy csak pozitív, vagy csak a negatív fesz stabot fogod tudni használni. Szóval ha a dugasztápod pl. 1x 15V-os, akkor abból nem fogsz tudni +12V_GND_-12V előállítani, csak pl. +12V_Gnd, vagy 5V_0. Remélem érthető
Üdv.
(#) Gery válasza m.joco hozzászólására (») Aug 11, 2008 /
 
Aszthiszem értem amit mondassz
Majd holnap elszórakozok vele, és majd írok!
(#) totti91 hozzászólása Aug 12, 2008 /
 
sziasztok..szerintetek égni fog az a led amit beraktam pluszba?..1 Kohm osra gondoltam az ellenállást vagy kissebb legyen?

trkivez.gif
    
(#) Gery válasza totti91 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Attol függ milyen színű a led és mennyi lesz a tápfesz?
(#) zoly15 válasza totti91 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Szia!
Ide beírod az adatokat és kiírja a neked megfelelő ellenállás értéket.
Tápfeszültség= a 12V-al
LED-en eső feszültség= általában 3V de ez LED függő
LED-en átfolyó áram= ez is LED függő ha melegszik a LED akkor kisebb árammal kell számítanod!
A LED ek száme egyértelmű


üdv!
UI.: így az 1K ohm al 9mA fog folyni lehet hogy halvány lessz próbálld ki.. Kösd rá az 1K sal a 12V ra és meglátod hogy elég-e
(#) totti91 válasza Gery hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
UT+=12V
Led=3mmes sárga..nem muszály neki vakítani elég ha annyira világít hogy észrevehető legyen
(#) Gery válasza totti91 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Akkor egy 560ohmos ellenállás kell neki 12V-ra.
(#) totti91 válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
valójában arra voltam kíváncsi inkább hogy ez nem fog e bezavarni hogy pl gyengébbek a ledek fényereje ha beteszem vagy valamelyik tranzisztor nem tud kinyitni ettől a(z) (minimális) áramveszteségtől
(#) zoly15 válasza totti91 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Ha a táp bírja akkor akár egy utánfutónyi LEd et is betehetnél
(#) totti91 válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
a tápnak bírnia kell..akkor az itthon fellelhető közel 100db ledet belepaszírozom valahogy
(#) zoly15 hozzászólása Aug 12, 2008 /
 
Nekem is lenne egy "kezdő" kérdésem.
Itt kapható(k) ez(ek) a szkóp mérőfejek. Ha jól látom akkor párban. No az lenne a kérdésem, hogy ott van az a táblázat. Azt ha jól értelmezem akkor:
- 1:1 ben nincsen ellenállása de 1:10 ben 10M ohm az ellenállása
- 1:1 ben 47 pF os tud mérni? 1:10 ben pedig 16pF-ot tud mérni?
- 1:1 ben max 15Mhz-et tud 1:10 ben 150MHz et tud mérni?
-1:1-ben 24 nsec-ot tud de 1:10 ben 2.3nsec-ot tud?
Jól értelmezem én ezt a táblázatot?

üdv!
(#) Imi65 válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Szia!
Nem teljesen. 1:1-ben a bemenőellenállás megegyezik a szkóp (ált. 1M Ohm )bemenőellenállásával. 1:10-ben pedig 10M, mivel egy 9M-s ellenállást tesz elé (+ egy kompenzáló trimmert), és azért marad a szkóp bemenetére az 1/10 rész. Az osztás révén csökken a bemenő kapacitás 47pF-ről 16pF-re. Tehát ezt nem méri, hanem ez egy parazitakapacitás. 1:1-ben 15MHz-ig működik korrektül, 1:10-ben pedig 150M-ig (de ezt a szkópnak is tudnia kell), éppen a leosztás miatt. A felső határfrekiből következik a felfutási idő, amely 15M-nál 24ns, 150M-nál 2,3ns. Tehát ezt sem mérni tudja, hanem a fej "sebbességét", fejezi ki.
(#) DuMatyi válasza PWM hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Szervusz PWM!

A letöltött kapcsolási rajz nehezen olvasható, tele van légypiszokkal..

Ami látszik: a bemeneten levő potméter az egy speciális, u.n. fiziológiai hangerőszabályozó. Az emberi fül frekvenciamenete eleve enm lineáris. Ha meg változik a hangerősség, akkor több magas és több mély hangot kell neki adni azonos hangérzethez. Keress rá a Fletcher-Munson görbékre. Kis hangerőnél úgy hallod ,mintha a magas- és mélytartomány nem is lenne. Ezt küszöböli ki a poti és a hozzátartozó 4,7 nF-68 k komplexum. A poti értékét meg sem adták.. Azt hiszem, ezt a tipust a TESLA gyártotta. Grafitpogácsás, nem vakarja szét a pályát és nem recseg... tiz év eltelik, akkor se... Tudnám, hogy ez ma miért nem megy.... [Talán, mert nem is akar SENKI minőséget gyártani.] Úgy nézem, ez valami francia kapcsolás. ECC 81-et helyettesítheted ECC 83-mal. A végcsövet reménytelen beszerezni. Valami speciális típus. Azt javaslom, lapozz fel egy-két Rádiótechnika évkönyvet, ha csöves erősjtőkben gondolkodsz. Plachtovics György nagyon jókat tervezett.
Üdv. EPM
(#) zoly15 válasza Imi65 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Szia!
A szkóp 60MHz-et tud.
De nekem ez a kifejezés nem világos nem tudnád bővebben kifejteni?
Idézet:
„A felső határfrekiből következik a felfutási idő, amely 15M-nál 24ns, 150M-nál 2,3ns. Tehát ezt sem mérni tudja, hanem a fej "sebbességét", fejezi ki.”


üdv!
A felfutási idős részét nem értem..
(#) Dudus válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Ha van egy ideális négyszögjeled akkor a felfutása ( az oldala) nulla idő alatt eléri a magas szintet. Ilyen a valóságban nincs ezért ez inkább egy trapéz csak az oldala nagyon meredek.

Az a "sebesség"/amplitúdó amivel a jel adott idő alatt képes változni a jelváltozási sebesség.

Ha nagy jelváltozási sebességű jelet mérsz ( pl nagyfrekvenciájú négyszög ) akkor előfordulhat az, hogy a jel olyan gyorsan változik, hogy a mérőzsinór és / vagy az oszcilloszkóp ezt nem tudja követni és torzítja a mérést illetve a jeledet.

Minél nagyobb a felső határfrekvenciája a műszerednek annál nagyobb jelváltozási sebességű jeleket tudsz vizsgálni.

Mindezek okán ha mérsz mindig végig kell gondolni mit mérsz , milyen a várható jelalak és annak paraméterei és ehhez illeszkedő műszert kell választani vagy figyelembe venni a hibát amit okozol.
(#) Imi65 válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
A szkóp bemenetére kapcsolsz egy négyszögjelet. A jel elméletileg az alsó szinttől a felső szintre (vagy fordítva) végtelen rövid idő alatt ugrik. Nyilván a szkóp függőleges eltérítő áramkörei ezt nem képesek így "lereagálni", tehát nekik valamennyi időre van szükségük ahhoz, a sugarat "feljebb vigyék" a képernyőn. A szkópok felfutási idejét ezért megadják (a Tiédnek pl. 5 ns, ezt rá is szokták írni.), ami azt jelenti (további könnyítés), hogy a jel 5%-áról mikor tud felérni a sugár a 95%-os pontra. Ezt a fejhez is specifikálják, tehát a (főleg az árnyékolt kábel) kapacitások végett tovább "lassul" a jel, vagyis ezzel az osztóval a szkópod csak 15M-ig jó 1:1 állásban, 1:10-ben pedig 60M-ig tudod használni a szkóp határai miatt.
Következő: »»   268 / 3985
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem