Fórum témák
» Több friss téma |
A trafók szigetelésére csak a kimondottan erre a célra gyártott szalagok alkalmasak, mást ne használjunk! Ezek a mylar és egyéb, más néven kapható poliészter ragasztó szalagok, amik általában 0,06 mm vastagságú poliészter fóliák, aminek az egyik fele ragasztóval bevont, és színezettek, a színük általában sárga, fehér vagy kék, és kb. 150-180 °C-ig hőállóak. A másik a kapton, ez poliamid vagy poliimid alapanyagú, szintén ragasztóval bevont szalag. A mechanikai tulajdonságai nem olyan jók, mint a poliészternek, mert könnyebben szakad, viszont a hőállósága sokkal jobb, és mindkettőről elmondható, hogy nagyon jó szigetelőképességgel rendelkeznek. Mivel a gate és a teljesítménytrafó is - a feladatuk ellátása mellett - betöltik a galvanikus leválasztás szerepét is, ezért az elkészítésüknél fokozott figyelemmel kell eljárni. A primer és a szekunder tekercseik között 3 réteg szigetelést alkalmazzunk. Gyűrű mag esetében egyszerű dolgunk van, mert a primer tekercset, elkészülte után, a mag teljes kerületében körbetekerjük szigetelőanyaggal, 3 rétegben. Az E vagy ETD mag esetén bonyolódik annyival a dolog, hogy a csévét nem használhatjuk ki teljes szélességében, hanem mindkét szélén el kell hagyni 2-3 mm távolságot ahova szigetelőanyagot kell feltekerni, az úgynevezett kúszóutat ki kell tölteni. Erre biztonsági okokból van szükség, hogy a primer és a szekunder tekercsek ne „láthassák” közvetlenül egymást, csak a szigetelőanyagon keresztül. Ha van a trafóban bárhol olyan hely, ahol a primer és a szekunder huzal szabadon marad, és a kettő közé bármi szennyező anyag (folyadék, pára, akármi) kerül, és az vezetővé válik, akkor - ha valami oknál fogva nem tökéletes a huzal lakkszigetelése (zománc) - a trafónk már nem fogja tudni ellátni a galvanikus leválasztás szerepét, és akár áramütést is okozhat! Készítettem egy metszeti rajzot, hogy hogyan néz ki a helyesen és a helytelenül elkészített trafó szigetelése, utóbbira sajnos gyári készülékekben is látni néha példát. A helytelen feliratú képen piros vonallal jelöltem azokat a szakaszokat, ahol a már említett esetben átvezethet a primer és a szekunder tekercs, azaz megszűnhet a galvanikus leválasztás. A képen a helyesen és a helytelenül elkészített trafó metszete látható: Ezen a képen a gate trafó szerkezete látható: Itt pedig az elkészült gate trafón a kúszóutak kitöltése szigetelőannyaggal:
A transzformátorok elkészítését egy, a képen látható „tekercselőgéppel” nagyban megkönnyíthetjük, ami nem más, mint egy 12 V-os Trabant ablaktörlőmotor, a tengelyén egy olcsó fúrótokmánnyal. A cséve tartóját egy fahasábból, vagy két, méretre vágott NYÁK darabból is elkészíthetjük, amit aztán egy vékony rézrúdra, vagy csavarra forrasztva, már be tudunk fogni a tokmányba. A motor a csavarjaival rögzíthető egy állványhoz, amihez készíthető még egy egyszerű huzalvezető és feszítő is. A cikk még nem ért véget, lapozz! |
Figyelő
Saját menü Hirdetés Frissek 2017. Feb, 02. Csü
15:55:51 Jelenleg 504 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
|
• Médiaajánlat • Bannereink & logóink • Hiba jelentése