Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Témaindító: szabi83, idő: Feb 2, 2006
Megvolt a próbaüzem és működik a kapunyitóm.
Már csak végleges dobozba kell szerelni a vezérlést és 1-2 mechanikai problémát (festés, ütköző) kell megoldani és kész.
Szia,
Ez a kis hó meg eső és hideg most pont jó kis tesz üzem a cuccnak. Még picit finomítok és felrakom valamilyen formában. A végállás kapcsolók prellegését is sikerült megbízhatóan kiszűrni. Nincsen benne pic még remekül vezérelhető és stabil. Nem kell a távkapcsoló vevőjéről leforrasztani a relét mert a relé prellegése is belefér. Ledes visszajelzése van a mozgás fázisokról valamint standby állapotban lekapcsol szinte minden fogyasztót. Vezérel külső villogót is. 12v -os LADA ablaktörlő motorok mozgatják erőlködés nélkül a kaput. Nekem egy kétszárnyas kaput 25-30mp alatt nyitnak ki.
közben követem én is aktívan a témát.
Korábban már tettem fel egy videót a kapumról. Most még relé hegy vezérli, de már kész a PIC-es verzió is. PIC jelenleg a következőket tudja: - 2 végállás szenzor (reed relék) - Motor vezérlése reléken keresztül - Gomb - Analóg bemenet udvar világításnak - 8 kimenet (diagnosztika + jelzők + világítás) A motorokat most 2 relé kapcsolja, de az külön nyákon van, mert tervben van a FET-es vezérlés. Ami plusz még: Tápnak egy PC ATX táp lesz hasznosítva. Az alapban kiad +5V-ot és 500mA-t a vezérlésnek. Ha a zöld vezetéket földre kötjük akkor indul be a táp nagyteljesítményű része a motorok meghajtására. Nyilván ezt a bekapcsolást a PIC fogja végezni. Most még az a nagy kérdés hogy a távirányító vevője mennyi feszültséget igényel (gyanítom 12V) és azt hogyan fogom előállítani a rendelkezésre álló 5V-ból
Üdv! Vannak 5Vos vevő modulok is. Én is olyannal oldottam meg. Bővebben: Link Simán a Pic tápjáról megy. Én tettem be egy 5V os kapcsoló üzemű tápot, és egy 24V os toroidot kapcsolgat ki be. Én pl úgy csináltam, hogy 2 csatornást vettem. Az egyik csatorna a világítást kapcsolja. a másik meg nyit-zár, ill. ha hosszan nyomom akkor csak egyiket nyitja. A világítást is úgy csináltam, hogy ha röviden nyomom akkor beállított ideig világít, ha hosszan nyomom akkor addig világít amíg még egyszer meg nem nyomom. Hosszú ha 3 másodpercén hosszabban nyomom rövid meg az alatt. Bocs a sok off-ért, de hátha adtam jó ötletet.
köszi a választ, de a vevő már adott volt, végszükség esetén maximum folyamatosan jár a táp. majd megnézem mennyi az üresjárati fogyasztása
Azért nézd meg a vevődet! Hátha abban is csak egy 5Vos stabilizátor van a táp után. Mondjuk PC táp üresjáratban nem vesz fel sok áramot szóval... Az én toroidom többszörösét fogyasztaná szerintem.
Relés kimenete van, szóval ha a relének 12V kell akkor hiába van rajta 5V stabkocka...
mindenesetre én is abban reménykedem hogy a PC táp bekapcsolva is kevesebbet eszik mint egy 200W kocka trafó
Ha stab 5 voltról megy, én ki szedném belőle a reléket, és a picre kötném a lábakat relé nélkül. Így csak 1 darab 5Vos relé kellene ami bekapcsolja a tápor, de még az sem muszáj. Optocsatoló simán indíthatná. De ez csak egy ötlet. Így megoldódna a gondod, és nem kéne 12V sehová.
Szia,
Eleinte én reed relékkel kisérleteztem a végálláskapcsolóknál, de ha a kapu és a mechanika vasból (acélból) van akkor egy idő után képes felmágneseződni és hülyíteni a reed reléket , az optikai kaput meg a nap befolyásolja. Ezért nekem az erre a célra kifejlesztett végálláskapcsoló vállt be.
Üdv.
Én is gondolkodtam a" nagy hoho" féle kapcsolás fejlesztésén. Pl: be lehetne kötni a 4093 másik oldalát is prell mentesítésre. Így lenne végállásnak és manuális vezérlésnek is bemenet. A 4012 maradék két bemenete meg a táv. és az időzítő. Bár az időzített becsukás miatt vannak kétségeim. Szerintem nem jó ha felügyelet nélkül elindul a kapu, mi van ha belelóg a kocsi orra? :eek2: Szóval egy infrával sem árt kibővíteni ami ha útban van valami, resetre löki a 4017-et. Meg szeretnék még egy relét belekötni ami ha stop állásban van, lekapcsolja a motor tápját. Így stand by módban elhanyagolható lesz a fogyasztása. Ugyanez a relé kapcsolná a mozgásra figyelmeztető villogó lámpát .
Mit értesz manuális vezérlésen? Ha a végállás kapcsolóval párhuzamosan kötsz egy manuális kapcsolót úgy is működik. Én a lehető legegyszerűbb megoldásra törekedtem.
Atis41" szeretnék segíteni a menetes szár kérdésében a DOKA nevezetű zsaluzó rendszerben található olyan zsalu össze húzató menetes szár ami Kb. 16 mm vastag nagy menet emelkedésű acél 1m-től 3m-ig lehet kapni hozzá megfelelő anyát amit kalapálva húznak meg ezt simán elviseli és nem sérül meg rajta a menet .
Amikor a kapu megnyomja a végállás kapcsolót, megáll és a kapcsoló zárva marad. A zárt áramkörre hiába teszel párhuzamosan még egy kapcsolót. Csak akkor szól bele ha mozog a kapu, mivel a lefutó élre léptet a 4093. Ezért kell a másik oldala a manuálisnak. Bár lehet nálad másképp van megoldva a végállás. Én is egyszerűre szeretném de minél tökéletesebbre is. Még a motor védelméről nem is gondolkodtam, mi van ha beszorul a kapu és megfolytja a motort? Bár ide hasznos lehet az időkorlát.
Igazad van végállásban valóban nem működik. Marad a 4093 másik fele.
A próba üzemek után nálam egy egy biztosíték védi a motorokat. Ennél egyszerűbb motor védelem nincs.
Mekkora biztosítékot tettél el? Automata vagy olvadó?
5x20as olvadó biztosíték. Nem emlékszem mekkora. Fel írtam a dobozolás belsejére amikor kiszámoltam mekkora kell. Azóta egyszer kelet cserélni mikor a fagy megemelte a középső ütközőt és nem tudott teljesen becsukni. De hiába is írnám mekkora biztosíték van benne. Ahány felhasznált motor annyi áramfelvétel. Ha nincs rajta adat tábla, vagy nem tudod mekkora áramot vesz fel , köss be egy ampermérőt és már látod is mekkorára van szükség. Természetesen hagyni kell rá valamennyit de nem 50% ot.
Ezt a kapcsolást még annó én linkeltem be ide . A rajz egyébként sebi érdeme. A kapcsolás amúgy tökéletesen működik. Csak nem tartottam volna "elegánsnak" egy PIC mellé tenni. Ez volt az első komolyabb általam írt program és akkor még nem tudtam hogyan lehet a védelmet megoldani vele. Közben elkészült a vezérlő és azóta is működik. Közben nekiálltam egy csomó más dolognak ez meg maradt. Ígérem neked ha nyugdíjba megyek bepótolom.
Jó, hogy megint előkerült ez a kapcsolás.
Mit kell rajta módosítani, hogy 42V-ról működő motor védelmére is alkalmas legyen? Köszönöm!
Hétvégén végre összeraktam az én kapunyitó elektronikám is. Végállás szenzor kettő reed cső lesz. A mozgatásról pedig egy lada ablaktörlő gondoskodik.
Képek itt
Sziasztok
A következő kérdésem lenne szeretnék egy tolókapu vezérlőt épiteni és ehhez kérném a segítségeteket. Kapcsolásokat ha lehet piccel oldanám meg. Adva van egy tolókapu amit egy akkus fúrógépből kiszerelt motor fog mozgatni ezt két relével akarom vezéreleni a forgás irányok miatt. A végállást úgy szeretném megoldani hogy ha a kapu becsukodott akkor egy áramfigyelő lekapcsolná mivel amotron van kuplung és lenne egy infra sorompó ami az áthaladást figyelné szóval ehhez keresnék valamiféle rajzot. Esetleg konkrét nyák tervet.. Válaszaitokat előre is köszönöm...
Szerintem végálláshoz egy Reed cső és egy mágnes egyszerűbb... Olcsóbb mint a végállás kapcsoló és van olyan tartós.
Ha PIC-cel oldod meg akkor nézd meg az eggyel feljebb publikált megoldásom. Ha kell adok kapcsrajzot, kódot, de akár az egész áramkört is el tudom küldeni
Az jó volna.De nem lehetne ezt megiscsak végálláskapcsolóval megoldani mert valami komolyabbat akarok érettségi munkára csinalni.Es ha lehetne akkor az egeszet egy nyákra..
Előre is köszi.
Minden további nélkül meg lehet csinálni végállással is. Én azért választottam a reed csövet, mert az 200Ft körül van, a végállás kapcsoló pedig több ezer Ft.
Egy nyákra is lehet tenni az egészet, de a "ki mit épített" topicban írtam, hogy azért van így, mert később FET-es, PWM-esre akarom átalakítani és akkor elég lesz csak a relé panelt lecserélni.
Akkor tudnál segíteni?Én mégis csak végállás kapcsolóval akarom.És szerinted milyen adó és vevő volna jó hozzá?
persze hogy tudok segíteni.
Adóvevőnek valami relés kimenetű egyszerű kapunyitó elektronika kell. Az enyémben ez gyári, mert otthon nem tudnék kellően kicsi távirányítót gyártani. a kapu nyitáshoz 1 csatorna bőven elég: Ha a kapu nem mozog, akkor elindítja. Ha a kapu mozog, akkor megállítja majd negálja az irányjelző bitet. Gyakorlatilag ennyi a program. Amivel ki kell egészíteni az a gomb prellmentesítése. Az enyémben van olyan funkció, hogy motor indítás előtt bekapcsol egy villogót, majd 3mp delay és a motor csak ezután indul el. Tehát a programod így kell megírni: Főprogam: Ha gombot megnyomták és motor áll akkor várj 300ms-t és indítsd el a motorindító procedurát. Ha gombot megnyomták és motor megy, várj 300ms-t és indítsd el a motorleállító procedurát. Ha motor nyitó irányba mozog és teljes nyitottságot jelző végállás jelez, akkor indítsd el a motorleállító procedurát. Ha motor záró irányba mozog és teljes zártságot jelző végállás jelez, akkor indítsd el a motorleállító procedurát. Motor indító procedúra: Villogó bekapcs Motorirány beállítása Várj 3mp-t Táp beindítása Várj 1mp-t Motort indíts Motor leállító procedúra: Motor leállít Villogó kikapcs irány negálása
Fuh hát ez elég nehéznek néz ki ..nem tudnád a kész programiűot atkuldeni???
Es valami kapcs.rajzot.
forrás CCS-ben csatolva, kapcsrajz nincs meg rendesen, mert az alkatrészekhez nem írtam rendes értékeket :S
|
Bejelentkezés
Hirdetés |