Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED rákötése 230V-ra
 
Témaindító: Laci4, idő: Nov 30, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   75 / 83
(#) pipi válasza Skori hozzászólására (») Dec 8, 2017 /
 
Hali!
Biztos hogy nem jó, a kínaiak sem ezt az olcsó(?) kondit rakják a lámpákba )
(#) kameleon2 válasza Skori hozzászólására (») Dec 8, 2017 /
 
Ha nincs megfelelő kúszóáramútnyi távolság a fegyverzetek között - szerintem lehet komolyabb zárlat is az eredmény. Köss sorba 1-2-t. Igaz ez rontja a kapacitást is, de megnő az izolációs távolság.
(#) ferci válasza Skori hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
500 voltosban nem bíznék ebben a funkcióban.
Másik: az adatlapon van egy kis táblázat ( elektromos paraméterek ), a DWV résznél van egy áramra vonatkozó rész is: töltés-kisütés 5+/-1 másodperc max és nem lépheti túl az 50 mA-t.
Nem tudom, nálad ez hogy néz ki, hány mA az átfolyó áram..
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2017
(#) Skori válasza pipi hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
Szerintem azok a barna fóliakondik kínában olcsóbbak, mint egy ilyen SMD kondi. 1206-os méretű NPO kondit már használtam félhidas hálózati tápban ZVS kondinak, és bírta a strapát. Az X7R-nak viszont nagyobb a vesztesége. Lehet, hogy csinálok egy próbaáramkört és járatom pár hétig, még ha az áramkörbe fóliakondi is kerül.
(#) Skori válasza kameleon2 hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
100nF/500V-os van itthon 1812-es méretben, egy próbára jó lesz, ellenállást is kötök sorba, ami el tud füstölni ha a kondi zárlatba menne. Gyári nyákon nyilván lenne marás is a kondi alatt.
(#) Skori válasza ferci hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
Kb DC 10mA áramra lenne szükség, de a bemenő nulla közös pont lesz, tehát csak az áram felét tudom a pufferbe tölteni, azaz a kondin kb. 20mA körüli áram folyna. Valamennyi váltakozó feszültséget/áramot biztos, hogy el kell bírnia egy ilyen kondinak, csak az a kérdés, hogy mennyit.
(#) ferci válasza Skori hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
Az adatlap szerint azt még vinni kell neki bőven - úgyhogy teszteld csak le, ahogy írtad.
(#) Skori válasza ferci hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
Ezt találtam:
Bővebben: Link
(#) ferci válasza Skori hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
Az ábrákból tudod azonosítani a te konkrét üzemi szitudat, elbírja-e vagy sem, a melegedés pedig a két pad-től is függ, mennyire tud elszaladni.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2017
(#) Skori válasza ferci hozzászólására (») Dec 9, 2017 / 1
 
Hálózati feszültség esetén a Vpp 650V, tehát a belinkelt oldal alapján vagy 1kV-os kondi kellene, vagy 2db 500V-os sorbakötve
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2017
(#) ferci válasza Skori hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
Így van.. tehát akkor maradj a fóliakondinál inkább.
(#) proba válasza ferci hozzászólására (») Dec 9, 2017 /
 
A legtöbb helyen símán 400V-DC-s fólia kondenzátorral helyettesítik a 250V AC-s kondenzátort. ( méretben is hasonló, így valószínűleg belsőleg eggyeznek). Lehet a sok kapacitás vesztett fólia kondenzátor azért van a berendezésekben, mert átütnek és hibajavítás után mennek tovább. Ez a fajta hiba az utóbbi időben nagyon elszaporodott.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2017
(#) Skori válasza proba hozzászólására (») Dec 10, 2017 /
 
Régebben vettem egy doboznyi, barna színű 640nF/400V-os MPP fóliakondit. Elég sokat használtam fel belőle előtétkondinak, ledes lámpákhoz, és még egy sem ment tönkre. Ugyanakkor én is sokszor találkoztam olyan hibával, ahol az előtétkondi vesztette el a kapacitását, viszont ezek zömében éppen AC 275V...300V X2 kondik voltak. Szerintem egyszerűen minőségfüggő, hogy melyik bírja a tartós terhelést. Ugyanilyen barna MPP kondiból vettem 56 és 100nF-os típust is (szintén sima 400V-os) ezek még rezonáns tápban is bírják a 60kHz-es terhelőáramot.
Viszont gyári ledlámpákban sokszor hasonló, barna kondit találtam ami tönkrement.
(#) hzoli2 hozzászólása Dec 13, 2017 /
 
Sziasztok, egy kis segítséget kérnék tőletek, egy kipróbált kapcs. rajzra lenne szükségem, akár több is lehet, amelyek egy sima ledet kötnek 230V-ra , ez egy működést jelző célt szolgálna , nem világítási célra kellene, találtam itt kapcs rajzokat , de valamiért nem akartak nekem működni, igaz , hogy az ellenállást timmer potival oldottam meg a körben, de ettől még mennie kellett volna, tehát nem power ledhez kell, hanem a hagyományos régi pár mA fogyasztású színes ledhez.

Általában egy 400V os 100-400nF kondi , egy ellenállás , egy dióda , és egy fény dióda van a körben.
Valami rossz volt a kapcsrajzban, vagy én nem megfelelő cuccokat használhattam, pedig ezt a pár alkatrészt igazán nem bonyolúlt össze tenni.
Próbálom mellékelni néhány ilyen kapcsrajzot, hátha valakinek már sikerült ezekből működő kört csinálnia, akkor viszont én néztem be valamit.

ledek.JPG
    
(#) proba válasza hzoli2 hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
Ha nem működnek keress másik ledet, kondenzátort....
(#) Ge Lee válasza hzoli2 hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
Ezen rajzok egyike sem a legjobb, de mindegyiknek működnie kellett volna. Nyilván nem trimmerrel, mert az rövid úton szét fog égni. Olvasgass erről Skori oldalán, korrekten le van írva ennek a módja. Egyedül annyi hátránya van, hogy a LED galvanikus kapcsolatban marad a hálózattal ami életveszélyes ha nem tudod megoldani az érintésvédelmét.
Nekem ami nagyon bejött ilyen szükségvilágítás céljára az a durván alulgerjesztett trafó. Konkrét adatot nem tudok mondani, a lényeg hogy nem 230V-ra hanem nagyobb feszültségre készült primer van a hálózatra kötve, a trafó üresjárati áramfelvétele így az 1mA-t sem éri el. A szekunder feszültsége pedig akkora hogy a graetz-en és egy elkón kívül semmilyen áramkorlátozásra nincs szükség, simán rá lehet tenni az elkóra a LED-et. Nekem egy 1W-os power LED adja így este a botorkáló fényt, ami kellően nagy, veszteség pedig szinte csak annyi van amit a LED elfűt egy apró kis chip hűtőn. Ha lenne a lakásban erre külön kiépített hely a falban, akkor az egész házat be lehetne húzni egy kábellel, és minden helyiségben lehetne egy ilyen éjjeli fény ugyanarról a trafóról, akár alternatív kapcsolókkal.
(#) nedudgi válasza hzoli2 hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
Az a) esetet nem értem. Nem látom az 1N4007 diódák szerepét.
A b) és c) eset jó lehet, de inkább b)-t javaslom.
H trimmerkondenzátort raktál az ellenállás helyet, könnyen tonkremehetett, ha szerencsétlen állásban indult. A kondenzátor induló árama tönkretehette. Próbáld ki az alkatrészeket egy 3-6V feszültségforrásról, természetesen kondenzátor nélkül.
A hozzászólás módosítva: Dec 13, 2017
(#) Skori válasza hzoli2 hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
(#) Gafly válasza Skori hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
Én kiragasztanám ezt az "írást" a topic tetejére.
(#) proba válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
Addíg én sem értettem, míg TV háttérvilágítás játék közben fordított polaritást nem kaptak a ledek. Azok a várakozással ellentétben nyitó irányú diódaként viselkedtek. 0,8V esett rajtuk 30mA hatására. ( az újak is ezt csinálják, tehát nem egyedi, és megismételhetetlen hiba volt az ok. Lassan már egyik alkatrészben sem lehet mebízni, kíváncsi leszek mikor lesz az ellenállás is polaritásérzékeny.
(#) kameleon2 válasza hzoli2 hozzászólására (») Dec 13, 2017 /
 
1N4007 - 33k - LED sorban. Ez működik évek óta több berendezésben. Vibrál - ez kétségtelen.
(#) Skori válasza kameleon2 hozzászólására (») Dec 14, 2017 /
 
Ez működhet, de a 33k kb. 0,8W-ot fog disszipálni (elég meleg lesz). Ma már beszerezhető olyan led ami 1...2mA-el is nagyon jól világít, így akár 56...100k előtét-ellenállás is használható. Ezen felül olyan ellenállás kell hozzá aminek a feszültségtűrése nagyobb mint a hálózati feszültség csúcsértéke (325V), erre azért kell figyelni, mert az átlag 0,6W-os ellenállás csak 200V-os feszültségtűrésű.
(#) kameleon2 válasza Skori hozzászólására (») Dec 14, 2017 /
 
Ezért van benne a soros dióda. Egyutas egyenirányítás miatt a színusz fele a kukában végzi - emiatt kisebb a disszipáció 240V helyett 120V-al számolj. Így 42mW a disszipáció és impulzus jellegű a terhelés, azaz nem statikus. A dióda miatt nyilván a kúszóáramút is kisebb lesz, azaz elég az átlagos ellenállás.
(#) Skori válasza kameleon2 hozzászólására (») Dec 19, 2017 / 1
 
Sajnálom, de rosszul számoltál. A 0,8W (800mW) a diódával együtt értendő. 230V-ról 1,6W-ot fűtene, diódával ennek a felét fogja fűteni. A félszinusz effektív értéke pedig nem 120V, hanem kb. 162V.

Az ellenállás feszültségtűrése szempontjából pedig a feszültség csúcsértékével kell számolni, ami a dióda ellenére továbbra is 325V. Tehát az átlagos, 200V feszültségtűrésű ellenállás nem megfelelő.
(#) Bakman válasza Skori hozzászólására (») Dec 19, 2017 /
 
Idézet:
„230V-ról 1,6W-ot fűtene, diódával ennek a felét... ...A félszinusz effektív értéke pedig nem 120V, hanem kb. 162V.”
Érzek némi ellentmondást a két mondatban.
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2017
(#) Skori válasza Bakman hozzászólására (») Dec 19, 2017 /
 
Pedig nincs ellentmondás. Ha elolvasod az effektív érték definícióját akkor rájöhetsz.... (és nem keverendő össze pl. a átlag vagy középértékkel , és az abszolút középértékkel sem). De fejtsd ki szerinted mi mennyi, és hogyan számoltál...

Szerintem:
P= U*U/R Ebből 230*230/33000 -> 1,6W
Ha van soros dióda akkor az egyik félperiódusban nem fűt az ellenállás, tehát 1,6W tejlesítmény helyett 0,8W-al lehet számolni.

Az effektív érték azt a sima feszültségértéket jelenti amire kapcsolva, az adott ellenállású fogyasztón ugyanannyi teljesítményt alakít hővé, mint az adott hullámformájú feszültség, aminek az effektív értékéről beszélünk.
U = GYÖK (P*R) Ez alapján pl. (0,8*33000)^0,5 -> 162V

Ha szerinted ez nem ok. akkor mi hibás a fentiek közül?
Egyébként szomorú, hogy ezt olyan kevesen értik, hogy miért ennyi, hogy erről kell vitázni. Ráadásul nem utánanézek a dolgoknak, hanem utánanézés, ellenőrzés nélkül kétségbe vonják....

A kameleon2 42mW-os eredményére is kíváncsi lennék hogyan jött ki...
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2017
(#) Bakman válasza Skori hozzászólására (») Dec 19, 2017 /
 
Normál váltó esetén az ellenállás 1,6 W -ot fűt el. Diódával a feszültség fele jut az ellenállásra, tehát áramból is a fele. A teljesítmény nem feleződik, hanem negyedelődik. Ha a feszültség fele jut az ellenállásra, akkor a 230 V (effektív) fele nem lehet 160 V körüli.

P=U*I (alapeset)
P=1/2 U * 1/2 I (diódával)

Nem?
(#) ferci válasza Bakman hozzászólására (») Dec 19, 2017 /
 
Szerintem maradjunk a fél teljesítménynél.
(#) Skori válasza Bakman hozzászólására (») Dec 19, 2017 / 1
 
Nem!!!
Nem a feszültség fele jut az ellenállásra, hanem a teljesítmény fele! Abban a félperiódusban amikor a dióda nyitva van ugyanúgy fűt az ellenállás mint eddig, a másikban félperiódusban pedig nem fűt!
Az effektív értéket pedig az ekvivalens teljesítménnyel definiálják. De ha nekem nem hiszel, akkor kapj elő egy elektrotechnika tankönyvet...
Mellesleg megsúgom: az áram effektív értéke sem fele annyi lesz...
A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2017
(#) Bakman válasza Skori hozzászólására (») Dec 19, 2017 /
 
Lebuktam, ennyire (nem) emlékszem a sok évvel ezelőtti tanulmányokra.
Következő: »»   75 / 83
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem