Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Minden, ami modell
Sziasztok!
Van egy vevőm amivel elvileg 3 szervót és egy motort tudok meghajtani. Repülőben volt, de most hirtelen nincs róla más adatom csak, hogy egy Brushless motor volt rákötve egy 25A-es szabályzóval. Namost mivel nem lehet kapni akkumulátort hozzé (lipo kéne 11.1V-os 1100mAh-s) ezért váltanom kell másik repülőre. A kérdésem, hogy elvileg ennek a vevőnek mekkora fesz kell és milyen jelet ad? A szervóknak gondolom a szokásost, de a motort hogyan vezérli?
A motorszabályzót a szokásos szervójelekkel vezérli. A szabályzó alakítja ezt a át áram illetve feszültség szabályozásra. Tudtommal
Szia .BEC rendszernél a szabályzóban (motor) van stabilizátor . Az akku feszből előállítja az 5V ot és a háromeres vezetéken táplálja a vevőt , amin keresztül a vezérlő jelet kapja. Optikai leválasztásnál külön vevőakkut kell alkalmazni.A tied valószinűleg BEC rendszerű, ugyanis csak drága és nagyon jó minőségű szabályzók optocsatolósok.Szerintem lehet akkut kapni, csak keresni kell.( a vevőn bárhol -üres helyen- csatlakoztathatod a vevőakksit)négy vagy öt cella Ni-Mh, minden szervó csatlakozónál meglessz a fesz.
Ami neten van bolt már végig érdeklődtem 1 éve nincs ilyen akksi sajnos így elegem is lett belőle.
Inkább használok kefés motort amihez van akksi is meg alkatrész is. Ezek szerint egy 9V-os elem és egy 5V-os 78L05-al ki tudom próbálni a vevőt meg a szervókat sőt akár üzemeltetni is tudom. (A vevő adja ezek szerint a szervóknak az összes szükséges áramot és a jelet is?). Amúgy miért olyan nagy cucc az opto leválasztás pár 100 Ft az optocsatoló még ha PWM-et akar az ember akkor is. Gondolom ez is csak egy jó marketing fogás?
Egyébként ha nem kapsz 1100mAh-s akkut, akkor veszel 1000 vagy 1300-asat, igazából nem hinném hogy bármelyik választással repképtelen vagy "béna" lenne a géped. De a Te dolgod...
9 V-os elemmel és 78L05-tel ne nagyon próbálkozz, mert a 78L05 az 100 mA-es stabilizátor, ha egyszerre két szervót megmozdítsz már lehet sok neki. Szervótól függ, akár az egy szervó mozgatása is betehet neki. Inkább 7805-öst köss az elem után, azzal biztosan nem lesz gondod.
Ok, van nagyobb is akkor azzal próbálkozom csak a 78L05 már össze volt rakva .
Az akksival az a baj, hogy van nagyobb meg minden, de többe kerül, mintha vennék egy kefés motort+szabályzót+akksit hozzá. És így nagyon nem éri meg, őszintén szólva ki sem használtam a Lipo+Brushless motort csak rámtukmálták, hogy ez jobb meg minden. Aztán csak gond volt vele leégette a motort meg tönkrement az akksi a töltő szóval elegem lett a modern kor vívmányaiból inkább olcsóbbat, de stabilabbat keresek amihez van alkatrész és ha elromlik nem egy vagyonba kerül. (mert kezdőként még néha lepotyogok....)
Hát kicsit érdekes amiket írsz, úgy érzem Te még bőven a NiCD akkus korszakban kezdted a modellezést, és nagyon hozzászoktál az akkori dolgokhoz. A leírások alapján neked egyedül egy új akku kellene, mert motorod és szabályozód van... Egy ilyesmi akku még a drágább verziót figyelembe véve is 7-8000 Ft körül van. Szerintem ez nem pénz ahhoz képest, hogy mennyit bírnak ezek az akkuk, és mekkora teljesítményt le tudnak adni. Főleg összemérve egy kefés motorral+szab+akku... Hidd el, hogy jobban jársz egy új akkuval.
Amiket írtál, hogy leégett a motor meg hasonlók... én tényleg nem szeretnélek bántani, de ez a z esetek 99,99 %-ában a felhasználó hibája. Elég ha csak nem megfelelő a forrasztásod a motor és a szabályozó között, vagy az akku és a szab. között és máris tönkremegy minden. De biztos, gondos összeszerelést követően hidd el, hogy Te is elégedett leszel a LiPo-s szettel A gépedről nem is beszélve... sok tíz grammot spórolsz meg vele, és sok plusz húzóerőt nyersz.
, 1 éve kezdtem csak sajnos mindent magamtól vagyis vettem egy cessna 182-es szettet és onnantól max a fórumokra támaszkodhattam.
A motor leégésénél nem tudom mi lehetett a baj azt még a gyári cuccokkal raktam össze, de az azóta nem jelentkezett. (terhelés után megállt, de az áramot nem kapcsolta le így szépen lefüstölt a motor). A többit ahogy írtam is én okoztam és ezért is gondoltam az olcsóbb könnyebben cserélhető alkatrészekre. (A LiPo-ra és brushless-re vigyázni kell az már szakértelmet igényel, de egy kefés talán nem olyan érzékeny). Azóta beszéltem egy "szakival" és mondta, hogy elfelejthetem a "függőleges felszállást" meg hasonlókat a kefés motorral. Találtam akksit is, ami ÁLLÍTÓLAG jövő héten fog érkezni, hát ezt a "jövő héten érkezik" már 6 hónapja hallgatom. (Ezért is lett elegem, mert ha nincs akkor hiába jobb). Visszatérve: Itt van előttem a vevő: Vevő Szembesültem azzal, hogy nincs + és - csatlakozója . Ha jól gondolom a szabályzóból kapta a maga kis 5V-át és egyből oda is küldte vissza a jelet csak nem tudom hogy most akkor melyikre is kéne kötni?
A vevőknek általában nincsen külön tápfesz csatlakozójuk, mint ahogyan pittyu is írta. A repcsi akkuját rákötöd a szabályozóra, és ha a szabályozót bedugod a vevőbe, akkor az ad neki 5 V-os, stabilizált tápot. Az, hogy melyik helyre kell dugnod, azt neked kell kikísérletezned. Bedugod mondjuk az 1-es csatornához, és ha a távirányítón gázt adsz, el kell kezdenie forogni a motornak. Ha nem teszi, akkor kihúzod, és átdugod a kettesbe... stb. értelemszerűen. Ezzel tönkretenni nem tudod!
Egyébként egy LiPo akku nem igényel több "szakértelmet", mint mondjuk egy hagyományos NiCD akkupakk. Persze ennek feltétele, hogy legyen egy rendes töltőd LiPo akkuhoz. Ha ez megvan, akkor feltöltöd az akkut, repülsz amíg le nem merül, aztán töltheted megint. Nem kell tőle félni. Az más kérdés, hogy jobb, ha nem hagyod egyedül a töltés idejére, de ha megfelelően töltöd és sütöd ki, akkor az ég világon semmi problémád nem lesz vele. (NiCD-nál meg figyelni kellett a memóriaeffektusra, ha olyan töltőd volt akkor a töltési időre, nem szabadott túlságosan kisütni (LiPo-t sem), szóval azzal sem volt egetverően egyszerűbb a helyzet) A "szaki"-nak igaza volt. Egy kefés motor az nehéz, nagy és gyenge (egy hasonló teljesítményű brushless motorhoz képest). Ha pedig nem jön meg az akkud egy hét múlva, akkor szerintem egyszerűen vegyél bele egy 1000 mAh-sat és kész. Még a súlyon is spóroltál egy keveset (de ha 1300 mAh-sat veszel sem fogod megbánni szerintem).
Köszönöm, kipróbálom.
Kisütni? Ez a lemerítést jelenti? Nem szoktam tudni addig repülni amíg lemerül sőt nem is akarok kétszer kipróbáltam és éppencsak le tudtam hozni vitorlázva... Vagyis mindig marad benne bőven és erre töltök rá. Amúgy a gond az, hogy nem találtam csak 1300-as 8.000 Ft-ért meg 800-ast 4.500 Ft-ért. A 1000-es meg csak 5.300 Ft lenne.
Nézz körül RCpandáéknál is:
RCPANDA Van 1000 mAh-s is náluk, igaz 6500 Ft körüli áron. De az sem olyan vészes. És a XenonPower akkuk elég jó minőségűek, az sem vágja tönkre őket, ha véletlen jobban lemeríted a kelleténél.
Igen ezt is néztem, de túl drágának találtam:
Dualsky XPowerTMGT 1000mAh 11,1V 25/50 Ez a zenn-nél 5.300 Ft XenonPower 1000mAh 11,1V 25C/50C 6.590 Pandáéknál. Ennyivel jobb lenne a Xenon? 1300 Ft nekem sajnos még számít. A vevőt sikerült kipróbálnom 4db ceruza elemmel tökéletesen mozgatja a szervókat. Juteszembe a szervóknál ez a maximum kitérés? (Próbáltam AVR-el meghajtani őket, de nem sikerült rendesen hiába követtem a fórumon leírtakat.) Olyan kéne nekem ami rendesen körbe tud forogni,van olyan?
A szervók nemigen tudnak körbefordulni, legalábbis gyári állapotban nem.
De miért kéne neked, hogy körbeforduljon?
Szia. Én is kefés motorral repültem az első időkben, de mióta a háromfázisú motorok ára " barátságosabb " lett nem használom -- sőt elajándékoztam a készletemet --. A vevőhöz használhatsz öt cellát.Ha vevőakksit használsz, és a motor szabályzó BEC rendszerű nemszabad össze ereszteni a két tápot . Ez mondjuk logikus is , meg teljesen felesleges, két akku.Hatásfokban , így repülési időben sokkal előnyösebb a kefenélküli, gondolj előre egy kicsit --amikor már nem szenvedés , hanem öröm lessz a levegőben töltött idő.(nekem a "rekordom "45 perc egy felszállásból és gyönyör volt az egerész ölyvekkel ( mesterekkel , én csak így hívom őket ) egy termikben körözni.Még annyit- adualsky vagy a xenon -power jó választás , meghálálják a + árukat. Van a Li-PO akksiknak lelkiviláguk érdemes elolvasni a töltés-kisütés- tárolás előírást.
Közben felmerült bennem egy ötlet.
Csináltam nemrég egy infrás "fal érzékelőt". Bosszankodtam, hogy fél métert érzékel, de nekem 3-4 cm kellene. Viszont jól jöhet egy ilyen, ha pl egy repülő aljára szerelem. (Najó nem repülő, hanem egy kis madár amolyan Jysk féle távirányításos jószág). Szóval arra gondoltam, hogy egy kis AVR és egy ilyen infra cucc összesen 2gramm. Ha saját kis 3V-os gombelemet teszek rá akkor 4, de a madárét szerintem tudja használni. Szóval az elgondolás az lenne, hogy a madár aljára teszek egy ilyet és rákötöm a motorra, ha érzékeli a talajt akkor rákapcsol és mondjuk X mp után lekapcsolja a szárnyakat. Szerintetek életképes az ötlet? Repülővel azért nem merném kipróbálni .
Köszönöm, már meg is jött az akksi és a gépet is összeraktam a megmaradt darabjaiból. Tökéletesen működik, ha eláll a szél megyek is reptetni .
Feltöltöttem képeket, hogy akit érdekel lássa mi maradt szegény gépemből. Több rajta a ragasztó és a ragasztószalag, mint maga a gép, de: Repül és már alig törik. Illetve mellékelve a madár is amivel a fenti kis tuningot akarom megcsinálni.
Nos egy életre befejeztem a repülőzést!
A vadi új akksi egy repülés után tönkre is ment. 2,4V-os feszt ad 11.1 helyett. Semmi extra nem történt vele. 2 napja kipróbáltam mentem vele két kört majd leszállás után a kezemben ismét kipróbáltam minden működik-e. (jól működött). Kikapcs akksi lehúz majd fel a helyére. (száraz hüvös helyre). Ma elővettem és meg sem mukkant. Megnéztem 2,4 V-ot adott csak. Az elektronikának semmi baja, meg hát különben is rajta sem volt amikor lehúztam még jól működött. Ennyit a LiPo akksi meg hiperszuper motorokról. Ez volt a 3. akkumulátorom. 1. rövidre zártam én voltam a hülye. 2. kint maradt 2 napig bekapcsolva. (megjegyzem milyen akksi az amit nem lehet lemeríteni?) 3. lásd fent. Utolsó esélyként a kefés motort láttam, de lebeszéltetek róla, most megkérdezném az strapabíróbb? (ahhoz képest, hogy mindent előírás szerint végeztem el a lipo-val?) Ja és így van egy eladó cessna gépem hibátlan elektronikával foltozott géptörzsel. A távirányítója is jó....
Nem értem mi lehet. Nekem minden akkum azért halt meg mert túl erőltettem. Van olyan ami fel van puffadva mikor leszállok, de azért még 50% ot teljesít.A repülés után otthon ráteszem egy SK készítésü 3.8 V ra össze balancerozó áramkörre, és úgy teszem el a hűtőbe. Persze csak akkor ha másnap nincs tervezve repülés.két reptetés közben is szoktam mérni a cellák feszkóját nincsenek - e nagyon eltolódva. Próbálj meg reklamálni, ha tényleg nem te vagy a hunyó.
Lenne egy nagyon buta kérdésem:
Mi a különbség a sima ceruzaakksikból összerakott "7 cellás" akksi és egy boltban vásárolható pack között? Feszültség ugyanaz én már csak azt tudom elképzelni, hogy a sima ceruza nem tud egyszerre akkora áramot leadni? Tényleg egy kefés motort el (480-as) lehet üzemeltetni 7db ceruzaakksiról? A kérdés oka, hogy ceruza akksim van itthon kb 30 db, 2500mAh-s és súlyra 210g a 7db míg az akku pack 160g: 8,4 V 1000 mAh Tudom, biztos van egy "csavar" benne, de ez 1000mAh-s a ceruzák meg ennek a 2,5x ....
Mercédeszt hasonlítassz össze egy Trabanttal! A modellekhez készült un. akku packok speciális, un. nagy áramú (pl. NICAD esetén sinterrcellákból) vannak összerakva. Ezek között van olyan SANYO gyártmány is amely bár csak 800 Mah kapacitású, a gyakorlatban mégis 20 Amper körüli árammal is terhelhető néhány percig minenféle károsodás nélkül. Igaz, hogy közben a cellák tűzforrók lesznek. Van olyan 2.5 Amperórás SANYO cella is amely akár 100 Ampert is lead, igaz rövid csak ideig. 8 db. ilyen sorbakötött cellával mi már autót is elindítottunk. A kereskedelemben forgalmazott ceruzaaksik nem ilyenek. Ezek terhelhetősége max. néhány száz miliAmper, azaz ezekkel motort ne hajts meg mert rögtön kinyírod őket...
Értem akkor beszerzek pár jó akksit illetve töltőt hozzá.
A LiPo aksikról szemben a szinte elnyűhetetlen NICad aksikkal tudni kell, hogy nagyon érzékenyek a lemerülésre. 2 cellás telep alsó fesze 6 Volt, míg 3 celláé kb. kilenc volt lehet. Nem kevesebb! Ha valami okból, pl. szabályzó vagy egyéb miatt a LiPo cellák e feszültségértékek alá merűlnek akkor fújhatod őket. Ráadásul még örülhetsz is , hogy a géped nem gyulladt ki a levegőben. Azaz tanácsom az, hogy a Lipo cellákhoz olyan spec szabályzót használj, amelyekben ezek a küszöbhtatárok vannak beállítva. Pl. 2 cellához való szabályzóhoz ne köss be 3 cellás LiPo packot. Ezenkívül a LiPo cellák töltéséhez is spec töltőkészülék kell. Ráadásul a Lipo cellák még akkor is "kifújnak" ha 1C-nél, azaz a névlegesnél nagyobb árammal akarod őket tölteni.
Ha a fenti tanácsaimat nem fogadod meg, akkor minden start után mehetsz új akkupackot venni......
Idézet: „8 db. ilyen sorbakötött cellával mi már autót is elindítottunk.” Na, ez nem piskóta :eek2:
Egyes lithiumok 10Aral tölthetők (2,3Ah)
Evvel merném indítani a kocsit Tudja is a 60At folyamatosan, rövid időre többet.
Köszönöm a tanácsot.
Na ezért hagyom abba a LiPo akksikat és térek át inkább kefés motorra. Bár megjegyzem a szabályzó kifejezetten 3 cellás lipo-ra való. (többször volt már, hogy leállította a levegőben a repülő motorják és vitorlázva kellett lehoznom). A töltőm szintén 2-3 cellás lipo-t tud tölteni így nem hiszem, hogy emiatt volt. A Zenn szerint pár ezerből szokott lenni hibás akksi és kemény 3 napot adnak arra, hogy ez kiderüljön mivel csak ennyi garanciát adnak az akksikra. Hát köszönöm ebből nem kérek inkább nem megyek felfelé függőlegesen majd. A szép figurákat amúgy is zuhanva szoktam csinálni motor nélkül .
Sziasztok!
Építek egy fapados kishajót, már kész is van gyakorlatilag. 6V-os zselés aksiról megy két szénkefés motorral, két 40A-es Graupner szabályzóval előre-hátra, tengelye körül is megfordul (drága mulatság a szabályzó, de szép megoldást akartam...). Áramot 10 A alatt vesz fel egy motor. Az egyik szabályzó egyszer már megadta magát, pedig még vizet se ért a hajó és semmi nem füstölt, éppen próbálgattam, hogyan indulnak előre-hátra a motorok... Először csak a hátramenet veszett el, a szabályzót látva a nyák-on szétégett egy szakasz, ezt kipótoltam, utána megint ment, de iszonyatosan melegedett kis fordulaton is, és szívta az áramot, de nem a motor volt zárlatos, mert az forgott. Hogyan tudnám védeni a szabályzókat és mi ellen kellene? Vettem már 6-6 10W-os teljesítmény ellenállást, ezeket párhuzamosítva (eredő kb. 0,3 Ohm), bekötve a motor és a szabályzó közé jó megoldás-e? Így 20 A-nél több nem folyhatna... Nem okoz-e gondot a szabályzónak ez a plusz ellenállás? Lehet, hogy a 6V-ot kevesli a szabályzó, mert 6-10 cellás, azaz 7,2V-12V-ot kérne. Ez is gond lehet? A vevőt egyébként külön hajtom meg 4 ceruza aksiról, mert előtte zavarta az elektronikát a motor és nem tudtam sehogy se levédeni kapacitással. Másik nehéz kérdés, hogy van a hajón még egy kis 12V-ról menő egyéb elektronika és ledes cucc is, amihez most egy külön zselés aksit használok, 7Ah-s. Megoldható-e, hogy két db 6 V 12Ah-s zselés aksit sorba kötök, a két végén meglesz a 12 V a cuccnak, az egyik aksiról meg leveszem a feszt a hajtásnak? Így a hajtós aksi hamarabb merül le, ha sokat megyek, de ez nem gond. Így több jutna az elektronikának is kevés hajtás mellett és könnyebb lenne a hajó is. Bezavarhat a 12V-os elektronikának a hajtás? Mire kell figyeljek, milyen elektronikai gondok jöhetnek? Ránézésre jó megoldásnak tűnne. Köszi előre is a válaszokat.
Szia!
Bár alapjábavéve repülőmodellező vagyok immár 50 éve, sok mindenféle hajót is építettem. Hosszú Németországi "magányomban" pedig más nem lévén a Müncheni tavacskákon hajózgattam elektromos "spricc" hajókkal. A hajóknál a szabályzó hűtésének problémája már rég megoldott szemben a repcsikkel, autókkal stb. ahol a hűtőközeg kizárólag csak a levegő. Én pl. a saját gyártású un. acro szabályzóim FET-jeit a hajócsavar alól felszívott vízzel hűtöttem olyan sikeresen, hogy akár 80 Ampert is leszaggattam a lepárhuzamosított , egyébként igen ócsaka, BUZ FET-ekről is. Amikor egyszer egy ilyen szabályzót egy repcsibe áttettem, ahol csak egyszerű légcsavarszél hűtés volt, már kb. 20 Amper terheléssel szabályosan szénnéégett a modellem. Tanácsom ezért a FET-ek kényszer vízhűtése melynek segítségével problémáid megoldódnak. A modellmotor szabályzókról tudni kell, hogy többségük kb. 6-16 Volt között szuperál és nem igazán zselés aksikra hanem inkább NICAD. NIMH ill. LiPo cellákhoz készül. Másrészt a szabályzók többségénél egy beépített egyszerű, un. BEC áramkör biztosítja azt is, hogy a vevő ill.szervó(k) árama is közvetlenül az egyetlen központi, nagykapacitású aksiról történjen. Amit az aksik sorbakapcsolt használatáról írsz az egyszerűen borzalmas! Nézd meg a szabályzód leírásában azt, hogy az mit tud. Rendelkezik-e beépített BEC logikával? Hány db. és milyen típusú aksikhoz használható, stb. Az egyéb elektronikai cuccok vezéréléséhez pedig használj külön, de kisebb kapacitású 12 Voltos áramforrást.
Szia!
Nekem pl. semmi bajom a Zenn cégnél vásárolt Dualsky típusú LiPo cellákkal. Persze rettenetesen vigyázok arra, hogy az átjumperezhető BL szabályzóim nehogy véletlenül 2 cellás üzemmódban legyenek akkor amikor 3 cellás pakkot használok. Ekkor ui. szabályzó a szükséges kb. 9 Volt helyett csak kb. 6 Voltnál kapcsol le. Ez pedig a LiPo aksipack azonnali "kifújásához" vezet. És ekkor jön a 2 Voltos cellafeszültség és a további tölthetetlenség. A NiCd aksik (pláne a jófále SANYO típusok) szinte elnyűhetetlenek. Azokat néha még a sírból is sikerült visszahoznom. Persze ezek hátránya a majdnem háromszoros súly azonos kapacitás mellett....
SZia ha megvan még a cessnád ami eladó keress meg a kovacs.norbert17@chello.hu-. vagy a +36308150960as elérhetőségen.
Hát előre is ne haragudj, de egyszerűen fáj, ahogyan a LiPo akkukról beszélsz. Már nem azért, de ha veszel 3 garnitúra vadonat új akkut, és mind a 3 tönkremegy, akkor esetleg el kellene gondolkodnod azon, hogy nem az akkukkal van a probléma, hanem a kezelésükkel.
Ilyen alapon, amiket írtál... semmilyen akkut nem vennék, mert a NiCD akkuknál ott a memóriaeffektus, NiMH viszonylag hamar tönkre tud menni a mélykisütések és egy esetleges túltöltés hatására, stb. Nyilván mindegyik akku megköveteli a megfelelő bánásmódot. Ha erről nem tudsz gondoskodni (mert figyelmetlen vagy és/vagy mert nem olvasol utána), akkor törődj bele, hogy nem vagy képes LiPo akkukkal bánni, és egyszerűen ne vegyél ilyet. Vagy ha már vettél többször is, és úgy jártál, ahogy (minden alkalommal csakis Önmagadat hibáztathatod), akkor ne bosszankodj a fórumon miatta. Ezzel csak elveszed egy esetlegesen érdeklődni idejövő kezdő modellező kedvét most éppen a LiPo akkuktól. Holott (minimális odafigyelés és törődést feltételezve) egyelőre nem nagyon van jobb fajta akku repülőmodellezés céljára. Hozzáteszem nem is nagyon hiányzik egy jobb típus, a LiPo számomra messzemenően kielégít bárminemű igényt ezen a téren. Még egyszer ne haragudj, hogy így "neked estem", de hihetetlenül bosszantó amiket írtál. Egyértelműen Te vagy az oka, hogy nem jársz velük sikerrel, és mégis itt panaszkodsz a fórumon, és leírod őket. |
Bejelentkezés
Hirdetés |