Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Hali!
Nem a hagyományos gyujtásnál lévő kondira gondoltam,hanem ami az elektronikában van. Ha ebbe is tévednék,akkor hogy keletkezik a trafónál 8-9A? Mert én egy letérdelt elektronikát szétszedtem és abba olyan kicsiny alkatrészek vannak,amik szerintem nem bírnak ki 8-9A-t.Ezért feltételeztem,hogy az elektronikában lévő kondi süti rá a feszkót a trafóra.
magyarul tirisztoros azaz CDI gyújtás lenne a szamarában?
Alapvetően más gyújtási rendszer van a szamarában, nem kondenzátorkisütésen alapszik. Nagyáramú kapcsolótranzisztor kollektorkörében található a gyújtótrafó, aminek az induktivitása sokkal kisebb mint a hagyományos rendszerű trafóké. A kisebb induktivitású, de nagyobb áramra tervezett primer ohm-os ellenállása is kicsi, 0.4-0,5 ohm, szemben a hagyományos tekercsek 3-4 ohm értékével szemben. A kisebb induktivitású primer lehetővé teszi a nagyobb fordulatszámtartományban is az "izmos" gyújtószikra kialakulását, szemben a hagyományos trafó gyengülő szikrájával. Viszont álló motornál, vagy alapjáraton a primeráram túlzottan magas értéket érhet el, ezért is van szükség a primeráramkorlátozásra.
Ránézésre már nem lehet megállapitani egy alkatrész teljesitményadatát, hidd el azok a kicsiny alkatrészek kapcsolgatták azt a 8-9 ampert.
Köszönöm a felvilágosítást,mostmárt tiszta minden.
Üdv. Peti
Nagyon szivesen. Ha bővebb ismeretekre vágysz, szerezd meg valahonnan Dr. Hodvogner László Autóelektronika cimű könyvét.
Üdv mex
Szia Mex !
Van egy komplett gyújtás alapom, Vajon ez milyen motorra való ?? A gyújtókábel, 30cm hosszú, a gy.alap átmérője 9 cm. Az zsibvásárba vettem, eladó nem tudott róla semmit. Szabi
Még annyi lenne a kérdésem, hogy honnan lehetne szerezni, esetleg neked, nincs -e, általam kereset trafó ?
Íme egy kép, ehhez kellene, ez egy 33ccm motor 1,1KW-s. Gy.alap átmérője 8 cm, a trafó-csavarok központi távolsága 45mm. Ez előbbi hozzászólásomba lévő a gy.alapot ehhez szerettem volna alkatrészként használni, de méretben nem egyezett ![]() Szabi ui: a trafóval egy 6V vagy 12V aksit szeretnék tölteni (1-3Ah körülit, a hely függvénye mekkora fog elférni.) szerk: az egy kipufogó terv volt, kép cserélve ![]()
Hello. régi zündapp,kreidler,sach gyújtásra hasonlit.
A mágnes nincs meg? Biztosan ezt a képet akartad feltenni? ![]() Idézet: „A mágnes nincs meg?” Lendkerék nincs ![]()
sziasztok! ti talán tudtok nekem segiteni,van egy 80-as yz kroszmotorom,és gyujtás nélkül vettem.ill,volt rajta egy babetta gyujtás,amit levettem.szerettem volna dt gyujtást rátenni de az sajna nem fért rá.talán a simsoné rámegy,azt szeretném kérdezni,hogy el fogja birni a fordulatot? vagy jobban járok ha visszateszem a babettáét?a babettáéval tolásra indult is,de amikor levettem nem néztem meg melyik vezeték hova megy,és nincs kiinduló pontom sem.tudnátok segiteni?
Helló, ha a szimó gyújtásod tirisztoros, akkor elbírja, a megszakítós nem rajong a 10000, vagy afeletti fordulatszámokért. Egyébként már találkoztam ugyanilyen problémával, mi úgy oldottuk ezt meg, hogy apróhirdetésben keresett rá gyári gyújtást az illető, akinek csináltam, az egy Honda MTX80-as volt.
igen,az lenne az igazi,de az yz-én sajna nincs világitótekercs eredetileg,a babetta gyujtással meg csak tolásra indult.akkor ha jol értem a tirisztoros simó gyuszi elméletileg akár jó is lehetne? de ha van más megoldás azt is szivesen várom.
Kéretik a shift billentyűt is használni! Köszi. szamóca.
Sziasztok! Segítségeteket kérném, mellékeltem egy kapcsolási rajzot és szeretném hall jeladó helyett induktív tekercsel(150 Omh) meghajtani. Kérdésem az lenne,hogy lehetséges e és ha igen akkor kell rajta változtatni és mit ? Köszönöm előre is a segítséget.
Ezt a kapcsolást (jelentősebb változtatás nélkül) nem lehet induktiv jeladóval meghajtani.
Az eredeti hall-os jeladót valamilyen harang,vagy tárcsa vezérli, meghatározva a ki-és bekapcsolási időket. Az induktiv jeladó viszont csak egy tüskét ad, aminek messze nincs meg a kellő időtartama,a gyújtótrafóban nem tud felépülni a megfelelő nagyságú mágneses mező. Igy a szikra is igen soványka lesz, ha keletkezik egyáltalán.
Igy működni fog,de a kapcsolótranzisztor szinte állandóan nyitva van,csak a jeladótekercs pozitiv irányú impulzusánál zár le, ekkor adja a szikrát.
Igy viszont fölöslegesen hosszú ideig folyik az áram a trafón keresztül, jobban fog melegedni, és a tranyónak is nagyobb hűtőfelület kell. Elfelejtettem beirni az R2 új értékét,ez 1k legyen mindkét tápfeszültség esetén.
Köszönöm a segítséget holnap neki is láttok a elkészítésnek. Még egy olyan kérdésem lenne,hogy a jeladó gyári helyén maradhat-e az előgyújtás értéke jó lesz ? Köszönöm az eddigi segítséget is sokat segítettél rajtam
![]()
Sziasztok!
Elkészültem a 8 tekercses szörnyeteggel, de nem dübben a henger ![]() Válaszotokat előre is köszönöm.
Látatlanban csak valószinűsiteni tudom,hogy a hall poziciójában jó lesz az induktiv jeladó helyzete is. Arról azonban meg kell győződnöd, hogy a vezérlőbütyök (gondolom az lesz) közelitésekor,vagy távolitásakor adja a pozitiv irányú impulzust,mert ekkor keletkezik a szikra. Attól függően, hogy egy,vagy kétkivezetéses a jeladó,van-e benne mágnes,esetleg a vezérlőbütyök maga a mágnes, kell a polaritást megállapitanod.
A legegyszerűbb esetre egy példa: adott egy gyárilag egykivezetéses jeladó, aminek a másik kivezetése maga a felfogatórész,tehát automatikusan fémes összeköttetésben van a blokkal. A jeladó tartalmazza a mágnest is. Egy DVM-et rácsatlakoztatva 200mV állásban, a pozitiv vezetéket a V-ohm állásba dugva, a Common vezetéket pedig a jeladó rögzitőrészére téve, egy garantáltan nem mágneses csavarhúzót hirtelen közelits a jeladó felé. Valamennyi értéket ki fog jelezni,de nem is az érték a fontos hanem az előjel. Ha nincs negativ előjel, akkor jó, éppen a bütyök közelitésekor ad pozitiv jelet,ha a negativ előjel bevillan, akkor viszont szikra akkor keletkezik amikor távolodni kezd a bütyök a jeladótól. Ennek függvényében lehet pontosan belőni az előgyújtást. Kicsit hosszúra sikerült, mentségemre szóljon, hogy csinálni egyszerűbb mint magyarázni. Ha nem érthető kérdezz.
sziasztok.
itt a fórumban a 4. oldalon található hal vezérelt gyújtást ajánlom mindenkinek. olcsó könnyű és megbízható! sokszor egyszerűbb megépíteni mint a gyárival szenvedni. én simán az aksira szoktam rákötni.. általában 1.2A a fogyasztása de ez a transzformátortól függ. jeladóként vagy egy csavart tekerek a lendkerékbe vagy egy lézer olvasó fejéből kiszedett mágnesét ragasztom fel fémragasztóval. egy hiba van a kapcsolásba hogy túl nagy a gate áram!! az 1k ellenállást 20k ra kell növeli (nekem pár hét után ment tönkre a fet) a kimeneten szerintem a 2db 200v os z diódát nélkülözni lehet! szkópal mérve 300v fölé sose ment a feszkó irf840 meg 500v! és a hal utáni 12v ost sem szoktam beleépíteni. 1 gondom van hogy nálam nagyon melegszik a fet! pedig csak 1.2A folyik rajta. ez irf840 de próbáltam már buz91 el is de az még jobban melegszik pedig adatlapon jobbak a tulajdonságai... ![]() ebben tudna nekem valaki segíteni hogy ne keljen hatalmas borda rá?? mert nekem már fogalmam sincs mi az oka vagy hogy hogy lehetne csökkenteni a borda méretét. ![]()
Az a baj,hogy nem vagy tisztába a kapcsolással.....
Ha elhagyod a zenereket,akkor a fet belső zenerje veszi át azok szerepét,és ezért melegszik. A gate ellenállás is azért 1k értékű, és nem jóval kisebb,mert a hall csak az ezen átfolyó áramot tudja biztonsággal kapcsolni,egyébként lehetne akár 47 ohm értéket is betenni,sokkal gyorsabban kapcsolna be-igy még kevésbé melegedne.
Pontosan ahogy mex írta.
Az 1k-s ellenállás értéke egy kicsit kompromiszummal keletkezett, olyat kell oda találni amit még meg tud hajtani a HALL IC, de minél kisebbnek kell lennie hogy gyorsan töltse/kisüsse a fetet. (Ezt annó csak így sacc/kb beraktam és jónak bizonyult, de belegondoltva hogy ilyenkor kb 12mA folyik a hall IC be, igencsak jónak kell lennie). A zenereket én azért raktam be mert amikor próbáltam, az első szikránál kinyíródott a FET ![]() A 10nF-os kondi az elvileg nem lenne fontos bele mert az csak lassítja az egész folyamatot, de ha nem volt benne akkor néha kicsit öszegerjedt az egész áramkör és néha az egy szikra helyett többet adott, elkezdett csak úgy szikrázni. ![]() Nálam megvan az áramkör 2 éve, bár nem használtam a csodálatos rometet sokszor, eddig csak az volt a baja hogy egyszer letört a rezonálás miatt az elkó, és így magával vitte a 24V-os zenert. (és milyen jó hogy ezt beleépítettem akkor ![]() A hűtésről annyit hogy melegszik nálam is a FET, de a menetszél elégnek bizonyul a hűtésre, kéne rá egy kis borda mert állóhelyben jócskán melegszik
Helló! Akkor kerítsek egy olyan jeladót aminek kettő kivezetése van és tudok variálni a polaritáson. Innen megoldom. Köszi
de nekem eredeti kapcsolásnál 2 hét után 2x is tönkrement a fet! megnőtt a gate áram..
és ezért növeltem 20k ra és így már semmi ilyen gond nincs vele... vagy akkor ez csak véletlen és más okozta a fet halálát?? és a z diódát nem értem minek oda.. a hal alapból 5v rol megy és 12v a zener.. és a kiszedése után semmi különbséget nem vettem észre.. a melegedés ellen mit lehetne tenni?? ugyanis robogónál az idomok alatt nincs sajna menetszél így nagyon fel tud melegedni + ha nem megy a motor akkor már olvad a borda (: (jah 1k ellenállásnál is ugyan így melegedett)
Az a lényeg hogy a HALL IC amit használok az open kollektoros. Maga az IC 5V-ot kér, de mivel open collectoros ezért ez a lábat fel lehet húzni 12V-ra. (Talán nem a legszabályosabb, de kibírja) A 12V-os zéner arra szolgál hogy ezt a feszültséget ne engedje 12V fölé emelkedni (amikor éppen nem húzza le a hall IC a FET gate lábát)
Hogy ez most miért is jó? Azért mert a FET teljesen kinyitásához nem lenne elég az 5V a gate-jén. 5V-on alig tud 2A-t kapcsolni, ráadásul azt is jó nagy ellenállással teszi, ami meg ugye melegszik. A rendes kinyitásához kell neki 10V (ekkor lesz az ellenállása 0.8ohm), maximum meg 20V-os visel el. Ezért van ez a feszültség lekorlátozva 12V-ra. Szóval a zener kell oda, mert különben kinyíródhat a fet vagy a hall IC. Akkor főleg ha nincs semmi feszültségszabályzás a motorban és a tápfesz összevissza változhat a fordulatszámtól függően. A gate áram megnövekedését azt most vagy az okozhatta hogy túlfeszültséget kapot a gate-en, vagy megmelegedett mint az állat, vagy a drain körben kaphatott túlfeszültséget mivel onnan is elhagytad a zenereket. A leírtakból következik persze, hogy open collectoros hall IC-t kell használni.
az még a legelső példány volt, és ott még mindent így csináltam.
én tle4905 bipoláris halt használok. ami 250ft körül mozog persze ez itt siófokon 500ft és egy 7805 -ről megy a hal. de a fetet nem a hal nyitja ki, hanem az az 1k ellenhálás a 12v -ról!! a hal csak földre húzza ha mágnest kap. és elég drága motoron van és az aksira van kötve. onnan max 14-15v jöhet a az 1k ellenálláson és a hal meg stabil 5v. szóval ha jól értem akkor az a 12v zener csak akkor kell az áramkörbe ha olyan open collectoros hall IC-t haszánok?? és tudnál mondani egy típust?? mert lehet praktikusabb lenne úgy...
és ha 2db irf 840 lenne párhuzamosan??
úgy akkor megszűnne a melegedés.
Elvileg opencollectoros az adatlap szerint a tle4905, viszont unipoláris, most nem tudom hogy itt mennyit számít... mert lehet hogy végülis nem számít, csak én ilyennel építettem meg.
Az adatlapja Bővebben: Link Az adatlap 5.oldala szerint a TLE 4935 az bipoláris.... Idézet: Jó tudom, én terveztem „de a fetet nem a hal nyitja ki, hanem az az 1k ellenhálás a 12v -ról!!” ![]() Idézet: Ki lehet próbálni, de akkor is a vezérlés lesz lassú hozzá ha ez a baj, mert az a 0.4ohm különbség nem számít „és ha 2db irf 840 lenne párhuzamosan??”
Elvileg a hall IC zárná le a FET-et amikor lerántja a gatejét a földre
|
Bejelentkezés
Hirdetés |