Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
No akkor újra:
R20, mondom R20 Bővebben: Link feltámasztáshoz kellene doksi. Mintha RT-ben is lett volna... Csak a "lelke" van meg, doboz, stb. nincs. Annó ez volt "A" rádióm, szeretném ismét hallani a hangját...
Link mégegyszer, most már jónak kell lennie:
Bővebben: Link
Az direkt van hogy csak a páros számú oldalak vannak benne?
Ha jobban megnézed két oldal van egy lapon.
Tényleg, most hogy Windows-on is megnéztem vannak páratlan oldalak is, Linuxon csak a fele látszott
Köszönöm mégegyszer...
Üdv!
Ha már a muzeális rádiókészülékek topicban vagyunk, akkor ne feldjük el, hogy tegnap volt kereken 85 éves a Magyar Rádió, vagy legalábbis a hivatalos rádió műsorszórás. Boldog Születésnapot!
Elkészültem a "felújítással"(a műszerek mögötti izzókat kell még cserélni)Egyébként teljesen jól működik.
Előző gazdája sem piszmogott az izzó cserével, kidobta az egészet a szemétre. Én azért kicserélem azokat az izzókat.
Tiszteletem az Uraknak!
Sajnos mostanában elég kevés időm jut kedvenc hobbim űzésére, de találtam egy érdekességet. Lehet csak számomra érdekesség. Információt szeretnék kapni erről a rádióról. Tudtok valamit mondani róla? találkoztatok már ilyennel? Én sajnos csak annyit tudok h dög nehéz Köszi! Üdv!
Szia! Egy biztos, hogy orosz, mégpedig, ahogy a felirat is mutatja ural (yрал) névre hallgat.
Bővebben az alábbi oldalon, neve URAL 49:Bővebben: Link
A képmelléklet a kapcsolási rajz:
Köszönöm "srácok" Nagyon soakt segítettetek, mert semmit nem tudtam róla. Csak a hiányosságokat kell pótolno maztán egy kis szabad idő, de egyszer eljön az is
Nem étert, hanem denaturált szesszel kell kicsit átitatni. A szu lukakat shellakk(politur) habkő keverékkel kell tömíteni.
Sziasztok!
Én is örömöm lelem régi elektronikai eszközökben. Csak még tapasztalatlan vagyok. Mik az alap lépések felújítás során? Mik azok az alkatrészek amiket gondolkodás nélkül cseréltek, hogy később ne kelljen újra szétbontani? (gondolok itt kondenzátorra, potméterre) Milyen árulkodó jelei vannak a tönkrement alkatrésznek vagy annak, hogy nem biztos, hogy sokáig húzza még? (égés nyom gondolom egyértelmű)
Inaskoromban (fiatalabbaknak: ipari tanuló koromban)volt egy öreg főnököm akitől ha ilyesmit kérdeztünk, mindíg az volt a válasza, hogy "mi mérnökök, mérünk" (pedig egyikünk sem volt mérnök)
Szóval a készülékjavítás első és legfontosabb eszköze egy vagy több jó müszer, amivel az egész készülék áramfelvételét, majd pedig a jellemző pontokon a feszültségeket mérjük. A legkisebb eltérés esetén azután lehet következtetni a hibákra, zárlatra, szakadásra. Elengedhetetlen egy jó ohmmérő, amivel az ellenállásokat, lehet mérni, vagy a kondenzátorok zárlatát kimutatni, félvezetőket mérni stb. Ezután még kell sok sok kitartás, meg egy kis szerencse is. Ha meg részletkérdésekbe bonyolódsz, hát kérdezz, majd valaki válaszol és ellát tanácsokkal. Egyébbként kötelezően kicserélendő minden régi készüléknél azok a kondik, amelyek a hálózattal kapcsolatosak, illetve a bemenetek leválasztó alkatrészei (antennakondi) legalább1 KV-osra, érintésvédelmi, biztonságtechnikai okokból!. Hát jó tanulást.
Az első valóban a tapasztalatszerzés!
Mikor kézbe veszed, a legelső lépés, hogy nagyon nagyon megnézed a készüléket kívül belül, hogy van-e valahol alkatrész hiány (nem csak elektronikus) roncsolás, valószínű vagy biztosra vehető hiba. Mindez a tisztítás előtt, és közben kell megtenni, mert még a porlerakódás (vagy a hiánya) is árulkodó tud lenni, és egy ecsettel porszívóval végzett takarítás eltünteti a beszédes kormot stb. Csöves készüléknél a csőfejek gatterét lehet ellenőrizni (a fényes belső bevonat az elektródarendszer fölött a cső csúcsán, ha ez kifehéredik az biztos jele a repedésnek, vagyis cserélni kell. Mindezek után már eldönthető, mi legyen vele esetleg hogy pl. be szabad e kapcsolni. Az eredeti állapotot érdemes jó makrós géppel folyamatosan fényképezni szétszerelés közben, az eredeti állapotra nehéz emlékezni (skálahúr menete például egész bonyolult is lehet). Leszerelni csak azt szabad, amit legalább úgy vissza is tudsz építeni. A szerszámok megválasztásánál nem szabad kompromisszumokat kötni: fel kel készülni a gyenge minőségű rozsdás, összerohadt mechanikára is, tehát a legjobbat kell beszerezni. Mielőtt viszont hozzáfognál, érdemes utánanézni milyen dokumentációt tudsz hozzá beszerezni, meglesz-e mindened a befejezéshez. A lényeg: Egyszerre kell elektroműszerész, asztalos, lakatos, kárpitos gyakorlat, egy restaurátornak mindent meg kell tanulnia. Nem elvenni akarom a kedved, sőt... de olyan munkával kell kezdeni amit végig tudsz csinálni, illetve csak azokat a részfeladatokat szabad elvégezni, amit tökéletesen meg tudsz csinálni. Minden apró hiba következménye megmarad, és ha mást nem is, téged örökre zavarna.
Őszintén szólva csöves készüléknek egyenlőre nem merné nekiállni.
A legöregebb gép amit javítgatok/újítgatok az egy 35 éves szkóp. Szétszedés után átnéztem majd alapost kitakarítottam. Kontaktokat tisztítottam, BNC csatlakozókat újra cseréltem. A régiek teljesen feketék voltak már. Ezután ismét átnéztem és találtam is 1 elégett és 2 szakadt ill. egy megnyúlt ellenállást. Ezek mind kapcsolatban álltak az égett ellenállással. Minden alkatrész átvizsgáltam a közelében. Részben összeraktam, bekapcsoltam és elkezdtem feljegyezni a hibákat. Volt bőven meg egyszer én is figyelmetlen voltam. Hogy újra pecíz legyen a kezelés kicseréltem az összes olyan előlapra kivezetett potmétert amit a leggyakrabban kell használni. Szemmel látható volt a javulás. Már csak egy hibát kell javítanom, de még nem tudom hogyan mert a szükséges alkatrész már nem kapható. Aztán jönne az összeszerelés és kalibrálás. Akkor nem csináltam olyan rosszul ugye? Ja meg még a festés hátra van.
Teljesen igazad van. Eszembe sem jutott, hogy a nagyfesz kondikat cseréljem. Így már átnézem a földeléseket is, hogy jók-e.
Kimarad:
Semmit sem bontok szét, húzok le vagy forraszok, hogy előtte ne fényképezem volna le. :yes:
Azért nem felejtettem el, mert én már ba...bráltam el ilyet.
Egy 2×75kW-os egyenáramú hajtást javítottam, (1975-ös építés) és a relés reteszelő logikát több helyen is meg kellett bontani. Külön külön egyetlen kötés sem volt bonyolult, de a mágneskapcsolók erdejében ráébredtem, hogy tudom hol járok, de már nem emlékszem honnan indultam... azóta vagy rajzolok, vagy jegyzetelek, de fényképezni egyszerűbb.
[OFF]
Ez arra vonatkozott, hogy én felejtettem el megemlíteni, hogy fényképezek is közben
Üdv mindenkinek. Még a tavasszal újitottam fel egy Orion 332-est, napi használtra készült a nappaliba, lett bele épitve egy könnyen bontható, eltávolítható URH rész is de most nem erről szeretnék írni, (majd csak ha érdekel valakit) hanem a külső megjelenés nehézségeiről. A doboz felújitása nem volt nagy ügy kivéve az előlapon a gomok között található két nagy lepattogzott, elfeketedett foltot, melyet a mögötte levő skálaizzók égettek ki az évek folyamán. Ez tipushiba, több fajta élvilágitású készüléknél láttam már. Szóval ezt kellett lecsiszolni, és észrevehetetlenné tenni, nagyjából sikerült. Nem is kerültek vissza az izzók, helyette autórádióban használatos 6V-os "rizsszem" izzókból csináltam egy füzért (5db) temészetsen kifúrtam kissé alatta a fát is,hogy szépen világitsanak. Igy remélem nem ég majd le a lakk. A másik probléma a hangszóróvászon cseréjénél volt, mert a selyem a skála alatt barnára volt festve, hogy a mutató jobban látszódjon. Ez a festés okozta a legnagyobb gondot. Először a festék anyagát kellett kitalálni, szóba jött a textilfesték, tojásfesték, alkoholba oldott anilinpor, de végül maradt a diófapác, mivel abból mindíg van lekeverve egy kevés a felújitásokhoz. Először kifeszítettem az anyagot, majd rátettem egy kartonból kivágott maszkot, és simán lefujtam szájjal, kölniszóróval. Amikor a maszot eltávolítottam, jött a meglepetés, a festék a szálak mentén minden irányban "elkúszott" a maszk alatt, vagyis ronda csíkos, foltos lett.Nem részletezem , negyedszerre sikerült szépre csinálni, úgy hogy a festéket nem az agyagra fujtam, hanem csak át, felette, és a leeső pára festette csak a vásznat. Így kb 9 fujás után lett kellően barna, és nem kúszott el a festék. Eredmény a képeken Üdv.
Nagyon szép lett. Gratulálok!
Szia!
Köszi,elnézést Ehhez a lemezjátszóhoz szeretnék hangszedöt szerezni,ami nekem van az ugyanilyen csak nincs benne erösítö. Köszönöm a segitséget
Sziasztok,
segítségeteket kérném egy AIWA CX60 kazettás receiver javításához. A kapcsolási rajz topicban a dokumentáció keresésére már kértem segítséget, azonban alapos gyanú van arra nézve, hogy kellene a gépbe egy VFD egység. Úgy tűnik, hogy "kilukadt". (letört az üveghegesztési pont ahol le lett zárva az üvegkamra. Ezen túlmenően gyanítható, hogy egy D1275 darlington teljesítmény-tranzisztor megbolondult, ugyanis rettentő forró. A közelében van még 2 db tranzisztor, ami hasonló, mint a BC182-es csak nagyobb, vastagabb kissé (nem tudom leolvasni a számát jelenleg.) A környezet, amiben ezek az alkatrészek vannak, vélhetően a VFD tápegysége lehet. A panel sarka, ahol ezek az alkatrészek vannak, már meg is barnult, és látszik, hogy erősen meg van viselve a hő által. A tranzisztorok környezetében cseréltem pár elko-t, ami gyanús volt, hogy a hőterhelés már agyongyilkolta. Azt, hogy az üveg törött, csak jóval később vettem észre. Lehetséges, hogy az elektronika azért válaszol emelkedett hőmérséklettel, mert a VFD képtelen elindulni lévén hogy nincs vákuum az üvegkamrában, vagy már elégett a fűtőszál? A panel javtását vagy újragyártását vállaná valaki? Hogyan lehetne megmenteni a készüléket? PLS... HELP. http://kepfeltoltes.hu/101206/cx60_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Sziasztok. Nem tudjátok hol lelhetnék rá egy Blaupunkt 4GW67K kapcsolási rajzra?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |