Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » VFD óra IV-6 csövekkel
Témaindító: rockersrac, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:
A leírásod alapján szerintem az óra valamelyik áramköre szállt el, és nem a VFD a hibás. Ebben az esetben pedig felesleges a csövet lecserélni... Legalább is addig, amíg az eredeti áramkör nem működik.
Az óra nem az IV-6 csövekkel volt szerelve, hanem valami "egyszerűbb" kijelzővel. Sok helyen láttam már ilyet órákban. Konkrétan arra lennék kíváncsi, hogy ezzel az IC-vel -feltéve, ha működőképes- megépíthetem-e az IV6 csövekkel az órát.
Igen, nagy valószínűséggel megépíthető ezekkel a csövekkel is az óra, de amíg nem működik az óra eredeti környezetében, addig szerintem nem érdemes az átépítéssel foglalkozni.
Oké. Megpróbálok szerezni egy másik kijelzőt, hogy kipróbáljam. Másik lehetőség, amire gondolok, hogy a kijelző adatlapjának utánanézek, leellenőrzöm, hogy rendesen működik-e. Ha nem jó, akkor a kijelző számára kialakított forrpontokon méregetek, hogy a kapcsolás helyesen működik-e.
Négy hozzászólással fentebb már leírtam, hogy valószínűleg nem a kijelző a hibás. Ha a kijelzőn világít is valami, akkor a cső 99%, hogy ép, és a vezérlése hulla...
Én a helyedben a vezérlő adatlapjának néznék utána és ha megvan, elkezdenék méricskélni. :yes:
Igen, azt is megnézem, írtam is. De a kijelzőt is leellenőrizném. Durván hangzik, de sercegő hangot ad amikor villan a másodpercmutató. A vezérlő IC adatlapját megtaláltam. Még a mai napon ki szeretném mérni legalább az óra részét. Aztán az ébresztőt..stb...
Nem tudom, hogyan kezdjek neki. Ha jól tudom, ennek szüksége van a hálózat 50/60 Hz-es frekvenciájára. Lehet, hogy ezt nem tudom megvalósítania saját trafójáról. Nem ad feszültséget... De ez nem probléma, van másik trafóm. Sajnos most nem tudok konkrét dolgokat mondani, de egy fél órán belül hazaérek, akkor neki is állok.
Újra asztalon az IV-6 projekt.
Sokra nem jutottam ma, nemsokára folytatom a paneltervezést. Áramkörileg változtattam az órán picit. Eredeti elképzelés ugye a fűtésnél az volt, hogy egy buck- converterrel csökkentem le az 5V-ot 1V környékére... Közben előjött a csövek szellemképes mivoltjuk. Ennek csökkentésére betettem egy katódellenállást. Ezzel megemelve a földpotenciált a katódon. Nem volt egy igen jó hatásfokú az átalakítás, de már sokkal jobb volt,mintha tisztán disszipatív módon állítottam volna be a fűtőfeszültséget. Összedobtam egy buck-boost konvertert, ez invertálja a feszültséget, így elhagyható a katódellenállás. Azt vártam, hogy igencsak megugrik a hatásfok, de ez sajnos elmaradt. Ezzel az átalakítással 43.48%-os a fűtés áramkörének hatásfoka. Még kipróbálok másik diódát a kapcsolásban, előző kapcsolás tesztjeinél sokat befolyásolt...
Egyébként azért csúsztam ennyit projekttel, mert össze akartam dobni egy hatásfokmérőt, mert így egy darab műszerrel kínszenvedés körbeméregetni mindent. Sajnos nem jött még össze, de tervben van, hogy befejezem! :yes:
És elérkezett a pillanat, amikor leesett, hogy ezzel a megoldással nemhogy javítok, hanem rontok a helyzetemen. Ugyebár nem a katódot kellene negatívabb potenciálra tenni a földhöz képest, hanem a rácsokat...
A katódot pozitívabb feszre kell tenni.
Igen, rájöttem...
Úgy tűnik, a tápellátást teljesen másképp kell megoldanom, mint ahogy én azt szerettem volna. Eddig az anódfeszültséget egy boost-converterrel, a fűtést pedig buck-boost konverterrel állítottam (volna) elő. A bejövő 12V-ot egy 7805-tel stabilizáltam, erről ment az AVR, illetve a fűtés áramköre. Szerettem volna minél jobb hatásfokot elérni, akkor ki kellene dobnom a 7805-öt, és egy kapcsolóüzemű stabilizátort ide is betenni. Ez még éppen elférne a NYÁK-on. De a csövek még mindig szellemképesek maradnának, amihez elő kellene állítanom még 3-4 voltot a GND-hez képest negatív irányban. Ennek az áramköre már nem férne rá a panelre... Ezért úgy döntöttem, hogy készítek hozzá egy darab kapcsolóüzemű tápot, ami kiszolgálja az összes feszültséget. Eddigi kutakodásom eredménye, hogy vagy egy félhidas, vagy flyback átalakítót kellene alkalmaznom. Megjegyzem, a kapcsolóüzemű áramkörökhöz nem konyítok olyan sokat, de valahogy megoldom füstmentesen... Félhidas kapcsolás: Egyszerűbbnek tűnik elkészíteni, kisméretű gyűrű mag is használható lenne szerintem, mivel nem kell bele légrés és kicsi az átvitt teljesítmény. Amennyire tudom, csak az egyik ágra tudna szabályozni, ezt pedig az anódfeszre kellene leginkább a kijelzés fényerejének egyenletességének érdekében. További hátránynak tartom a kimeneti fojtókat, illetve a szabályzáshoz több alkatrész kellene, ami a méretet tovább növeli. Erről talán ennyi. Flyback: Másik topikban olvastam, hogy ez a kapcsolás képes egy ág figyelésével stabilan tartani az össze többit, így ez egy jó pont a számára. Továbbá nem szükséges a kimenetre fojtó, ami megint csak előny. Ami számomra hátrány, hogy légréses trafó kell hozzá, ami a működési elvéből ered, ezáltal a gyűrű mag kiesik. Netes méretezőt használtam, ami E20-as magot dobott ki. Ez még éppen jó, mert a panelon is épp elfér, és van is itthon, tudok vele kísérletezni. Sajnos légrés információt én nem találtam, így azt majd valahogy ki kell kísérleteznem. Illetve itt az oldalon találtam egy képlet sorozatot flyback méretezésre, amiben benne van a légrés nagysága is, de az nekem magas... De majd nekifutok még egyszer valamikor. Úgyhogy a délutánt a flyback kapcsolás megismerésére szentelem. Remélem estig produkálok valami használhatót.
Szia! Legjobb összedobni próbapanelen légszerelve és méregetni.. Én is így kísérleteztem ki a vasmagot egy propeller tápban teljesen hasból csak a kis méretű magra törekedtem.. Nagyon nem mindegy a vasmag anyaga és a kerámia kis ESR értékű kondenzátorok minősége..
Azt csinálom... Igyekszem szkóppal mérni ami fontos, meg nyálazom az ujjam, hátha forró a FET...
Közben észrevettem, hogy a program megad egy primer induktivitás értéket. Adott menetszámmal tekerve, a légrést úgy állítom, hogy azt az értéket kapjam. Előbb összedobtam 5/5V-os konvertert, jónak tűnt, minden hideg volt, kivéve a terhelő ellenállást. Most megtekerem a trafót a szükséges menetszámokkal, aztán méricskélek. szerk.: Egyébként ezt használom: Bővebben: Link
Perpillanat gondban vagyok, ami a kimeneti jelet illeti... Csatolmányban látható. Felső jel a fűtés feszültsége, az alatta lévő pedig a FET DS feszültsége.
Kissé szebb az anódfesz, de nem vagyok vele megelégedve. Mindkét kép azonos szkóp beállítások mellett készült. Próbálkoztam a kimeneten nagyobb pufferrel, kis értékű kerámia kondival, LC és RC szűréssel, zenerrel, még gyorsdiódával is lehúztam a fűtést, de a lecsengések nem tűntek el. Ilyen állapotban pedig nem akarom rákötni az AVR-re... Most kissé tanácstalan vagyok, hogyan is kéne ezt még jobban kisimítani, de valahogy remélem megoldom. szerk.: Azt elfelejtettem írni, hogy amikor LC szűrést alkalmaztam, akkor a fűtés jelénél látható süllyedés (második és harmadik négyzet) eltűnt, de semmi több.
Legközelebb szóljatok rám, hogy a mérést megfelelően végezzem el! Így már csak 150mVpp a zavarjel a fűtésen. Kezd elfogadható lenni.
Nem tudom, hogy hol volt benne a vita forrás, de azt aláírom, hogy kissé elkapkodtam a bejelentést, még nem tiszta sajnos minden részlet... Köszönöm, hogy levetted! :yes:
Ma elkészítettem az új panelt, ami már tartalmazza a LED-es alávilágítást. Majd szerzek zsugorcsövet, amit rámelegíthetek a csövek lábaira, szerintem úgy jobban nézne ki...
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy vfd csöves órát nekem:?? 8-as vfd csöveim vannak egy pár darab.A kapcsolási rajzban kérném a segítségeteket,mert kapcsolás találtam de sajna nem a fent említett csővel!Csatolom az adatlapját! Köszönöm előre is a segítségeteket!
Eléggé kihalt a téma, de hátha valaki betéved...
Olyan gondom lenne, hogy a szegmenseket UDN2981-el kapcsolgatom, ugyanezzel a rácsokat is, de több szegmensnél előfordul, hogy a mellette lévő(k) is világítanak ha bekapcsolom. Probálgattam a dolgokat, tettem lehúzó ellenállást a csőre, nem vált be, probáltam az IC elé tenni, ott sem vált be. Az IC-k elvileg vadonat újak, nemrég hoztam el őket a boltból... Gondolkodtam rajta, hogy a probléma adódhat abból, hogy most az egész kísérleti jelleggel egy ~15cm szalagkábelen csatlakozik a vezérlőre (meghajtó IC-k a csövek mellett), de szerintem ezt a lehúzó ellenállás megoldotta volna. Mit javasoltok, mivel érdemes probálkozni? Mekkora ellenállással kellett volna nézni? 10k-t raktam be ha jól rémlik. A meghajtás TI MSP430-as kontrollerrel megy, ennek a kimenete 3,3V, de eddig ugyanezeket az IC-ket más kapcsolásban tökéletesen vitte. Eléggé tanácstalan vagyok a dologgal kapcsolatban
Szia! Olvass vissza, a jelenséget és a megoldást is leírtuk... :yes:
Ez lenne a szellemkép? Az nem akkor jön létre ha túl gyorsan multiplexelünk és "egymásra folynak" a digitek?
Lehet nem voltam teljesen pontos, ez a jelenség nekem statikus üzemben jött elő, ezt is megoldja a közöskatód után beiktatott ellenállás?
Elvileg statikus üzemben is létrejöhet egyes digitek derengése. Ha a rács-katód azonos potenciálon vannak, az anód irányába mozgó elektronok még átjuthatnak a rácson, melynek eredménye a fényjelenség. Ahhoz, hogy a rács ne engedjen át elektronokat az anód felé, a katódhoz képest negatívabbá kell tenni. Ezt kétféle képen tehetjük meg.
1.: Katódellenállás alkalmazása Ebben az esetben egy néhány ohm -os ellenállást teszünk a katódkörbe, ezzel megemeljük a testhez képest a katód potenciálját. Ehhez viszonyítva ugye a test negatívabb potenciálon van, vagyis ha a rácsot testre kötjük, a feltétel teljesül. 2.: Negatív rácsfeszültség alkalmazása. Itt a katód testen van, és ehhez képest negatív feszültség biztosítása/ kapcsolása szükséges a rácsokra. Mindkét módszer ugyanazt biztosítja, de míg az első egyszerű, viszont rossz hatásfokú, addig a másikról ennek ellenkezője mondható el. Több alkatrészt igényel, viszont kevesebb energiát igényel.
És ha olyankor van "derengés" amikor aktív üzemben van a cső? Tehát rács pozitív, szegmens pozitív és ekkor világít a másik szegmens is, ami elméletben földpotenciálon van.
Mekkora feszültségeket kötsz a csőre és milyen típusú táp szolgáltatja azokat?
DC 0,8V körüli fűtés egy kapcsolóüzemű szabályzóról rács+szegmens pedig szűrt kb. 24V egy trafóról (ugyanabból csinálja a fűtést is a szabályzó).
Értem... Ebben az esetben sajnos passzolom a dolgot, esetleg a tápnak magas a zajfeszültsége, így hirtelen tippnek. A fűtés feszültségét meg tudod mérni szkóppal? Ugye a fűtés a katód is egyben. Ha a zajfeszültség jelentős, akkor a régebben leírt működési feltételek nem biztos, hogy teljesülnek. Meg kellene próbálni valami más táppal a fűtést, vagy a meglévőt jobban szűrni, amennyiben ez okozza a problémát. Másik csővel is hasonló jelenséget tapasztaltál?
Igen, mind 2 cső amit probáltam ezt csinálta, de akkor majd megnézem másik fűtéssel. Köszi!
Üdv
Szia Az IV-6 röl kellene valami technikai adatlap,vagy doksi. A segitséget elöre is köszi!
Kb. 3 féle adatlap volt linkelve a témában, olvass vissza vagy használd a guglit
De akkor most neked linkelek egy negyediket is: Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |