Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Üdv!
Egyik gitárerősítőmben mikrofóniásak lettek a végcsövek, ezért elhatároztam, hogy kicserélem őket. 2 db EL34 vég van bennük. Ismerősömtől kaptam két darabot, mindkettő azonos feliratú, japán lámpa. Ahogy betettem őket, az egyik teteje 5-10 percen belül befeketedett és rögtön lekapcsoltam az erősítőt, de működni működött vele. Valamit lehet kezdeni ezzel a csővel, vagy kuka? Illetve mi okozhatta ezt a hibát? Köszönöm!
Ez így igaz meg nem is. Nekem szerencsém van mert több segítőkész emberkével ismerkedtem össze. Így már merek pénzt beleölni a dologba. Amíg fogalmam sem volt róla, nem léptem túl a GU50SE-n (ami szubjktív módon hívható olcsónak is). Ha összeraksz mondjuk KT88-asokból egy sztereó PP-t, amihez drágán veszel trafókat, alkatrészeket, de mondjuk élesztésnél valamiért torz és a kossuth szól belőle. Ilyenkor ha nem értesz hozzá, az elég gáz helyzet szerintem, akár csak egy pici apróságon múlik a dolog. Ez a része már elég drága ahhoz, hogy ne csak pakolgassam a drága alkatrészeket egy bizonytalan eredménybe.
Valószínűleg nullpercesek, így a getter még nem csapódott le az üvegen. Ez teljesen normális, minden csőben van getter. Ahogy a cső öregszik, úgy fog egyre nagyobb placc kiválni az üvegen - 4P1L-nél az új csöveknél is némelyiknél teljesen ezüst színű az üveg.
Igen, ezek vaci újak. De a másikon érdekes módon nem feketedett be a búra teteje.... Akkor ezekszerint ez teljesen jó?
Abban biztos kevesebb levegő volt... Néhány érdekes "kopasz" ismert cső a mellékletben
(Ha rákeresel a 6CA7-re neten, mindegyiken van lecsapódás, majd a másikon is lesz...)
Ezeken jól látszik a cirkónium getter tányérja, akárcsak a 6sz19-en. Korszerű, drága, sokat bír. Annak idején (hidegháború) az anyagár nem számított. Nem lesz látható kicsapódás.
Szerintem egyszerűen öregek a csövek. Meg kell mérni! Van úgy , hogy a látható barnára elszínezédő getter mellet is jó még a cső, de illúzióid ne legyenek. ( A forditottja sokkal bosszantóbb, az újabb gyártású csövek nem mutatnak semmi esztétikai hibát, mégsem teljesítik az elvárt paramétereket.)
Mondjuk az is igaz, hogy a 6S19P és az EM87 örök életében "csupasz"...
Nemrégiben azt írtam, hogy - szerintem - az EF22 beszerezhetetlen. Nos, a Puskásban tegnap volt fellelhető példány, nem is kevés, ráadásul dobozos, újak. Néha-néha felbukkannak érdekes készletek.
Üdv.Éppen ezt az erősítőt bütykölöm.Lecsupaszítottam és simán csak a 6n2p 2. lábára adom a bemenjőlelet.Az a probléma,hogy nagy többségben PC-ről lesz hajtva és mindig letiltja a hangkarit.Gondolom kéne egy becsatoló kondi ti, mekkorát javasoltok?Én 470nF/400V-os wima MKP-t tettem ez maradhat?
A rácson nemigen kéne olyan feszültségnek lenni, ami miatt a hangkártya "háboroghatna". A kondinak elviekben semmilyen szerepe nem lehetne, mert a rács potenciál is 0V. Innentől az R2 300k-s ellenállás sem igazán kell (csak feleslegesen osztódik a jel, bár lehet, hogy ez éppen nem baj).
A 2. lábon legyen egy ellenállás testre, a 680K jó. A kondi "marha nagy", elég egy 47-100nF, feszültségre meg a 63-160V-os is jó. Elképzelhető, hogy elegendő lenne egy fokozat is a végcső elé. Akkor viszont a végcsőre "járna" egy legalább 470 µF -es min 16V-os katódkondi, és a cső "kímélése" érdekében 150 Ohm a 120 helyett, bár valamelyest csökkenne a kimenőteljesítmény. A visszacsatolás ugyanúgy a katódra (8. láb), de meg kell a kimenőn a vezetéket cserélni.
Köszönöm a 680k-s ellenállás teljesen megoldotta a problémát a kondit elhagytam.
Hehe... nem raktál rácslevezetőt.
Viszont az érdekelne, hogy tudja-e valaki, hogy ilyenkor mi történik? Miért tiltott le a kártya? A cső nagyon beterheli a kártya kimenetét?
Ezen én is gondolkodtam. Elvileg - ha kondenzátor nélkül csatol - akkor a kimeneten nem illik egyen-szintnek lennie, tehát nem is lenne az alaphelyzethez változás. A kondenzátor az egyenáramú komponenseket leválasztja (oda-vissza), így a cső munkapontja megváltozhat, ez a kártyakimenetre nem lehet hatással. Valami gerjedést tudok elképzelni. De ez csak találgatás.
Sziasztok!
EAG AE110-essel kapcsolatban írok nektek. Az lenne a kérdésem, hogy hogyan kössem a 8Ohmos hangfalamat az erősítőre. Ennek az erősítőnek 5Ohmos, illetve 15Ohmos kimenete van. Melyikre érdemes kötni? Vagy ez esetben változtatni kellene a visszacsatolást? Válaszotokat előre köszönöm!
Szevasztok Kollégák
Probléma merült fel a CHZ terv alapján készült PCL86 PP erősítőm élesztésekor. Beindítom a hálózatit nem robban ez jó jel. Eddig minden rendben is volna. A nyugalmi áramot mérem a mellékelt kép alapján, két műszerrel de hip-hop felszalad 50 -70 mA-ra. Egyszer 100 ig is elment. Próbáltam mindkét potit tekergetni de nem nagyon befolyásolja a dolgokat. Ja és próbáltam 4 garnitúra csővel. Válaszotokat előre is köszönöm.
A poti csak üres-járásban állíthatja a nyugalmit, egy szkópot, műterhet mindenképpen akassz rá. Ha nem vízszintes vonalat látsz, akkor ott a magyarázat.
Sajnos se szkópom sem műterhelésem nincs. Csak két multiméter. Ebből kell kihozni mindent.
A katód ellenálláson mérsz párhuzamban így nem kell megszakítani semmit .
Viszont ha nem tudod a trimerrel állítani akkor ott egy pici gond van , a negatív feszültségednek mekkora a bemenő AC ? A FET ek jóságát ellenőrizd és a helyes beültetést !
Oké Köszi a választ de csak holnap du tudom megpróbálni. Majd jelentkezem.
Bocs, az fel sem tűnt - nem úgy, mint Lacinak - hogy megbontottad a katódköröket. Azért tervezett bele CHZ 10 Ohm -os ellenállást, hogy az azon eső feszültségből egyenesen következzék a katódáram. Minden 10mV 1mA áramot jelent (pl. 20mA esetén 200mV mérhető az ellenálláson). Tehát, nem kell megbontani a katódkört, és arra is figyelj, hogy semmiképpen ne legyen jel a végcső rácsain (vezérlés, gerjedés), mert az emeli az áramot.
Hello!
Építek egy SE erősítőt 2db GU50-ből (sztereó) A kérdésem az lenne hogy 1db EZ80 egyenirányító cső elbírná?
A segédrácsokat bizonyosan elviszi gond nélkül. Nem, kevés hozzá. Esetleg oldalanként egy. Én olyat tennék, ami 200mA körül szállít. Egy EZ81 már esetleg elviszi (arra gondoljunk, hogy 60-80mA/ oldal).
Semmiképp.
5U4, GZ34 és ezekkel ekvivalens csövek jöhetnek szóba. Elég ha megnézed az adatlapjukat, hogy mennyi a kivehető max. áram.
Szia Laci.
No visszakötöttem az eredeti állapotot és az ellenálláson levő feszültségesést mértem. Olyan 400 mV volt a legkisebb amit be bírtam állítani és szimmetrizálni tudtam. Ez ugye 40 mA-t jelent ami sok. De legtöbbször megszaladt a dolog és inkább kikapcsoltam. Próbáltam a másik oldalt is de ugyanazt produkálta. A fetek helyesen vannak kötve. Az előfeszültségnek 14,5 volt váltót használok. A tápfeszültségem 230 volt váltó. Itt lehet a hiba?
Jesszus. Váltó az egyenfeszültségnek???
Az a hiba forrása Oda kellően szűrt egyenfeszültséget kell adni. Dobj egy graetzet a 14,5V-ra. Utána legalább 220µF-ot, majd egy 10K körüli ellenállást, majd újabb szűrőtag (akár 220µF vagy több) és végül két 47K-s trimmerről vedd le az előfeszültséget. Értelemeszerűen a graetz + sarka megy a fő anódtáp - oldalára és a - oldala lesz amit a csövekre kapcsolsz.
Készítettem egy nagyon gagyi rajzot, most erre futotta. Szóval valahogy így néz ki. Ahol a -Ug1 van, oda jön egy mondjuk 220K ellenálláson keresztül a végcső vezérlőrácsa. 47K helyett akár 22K is lehet a trimmer és úgy kell az utána lévő ellenállást megválasztani (kísérletezéssel mondjuk), hogy mikor a trimmert feltekered telejesen, akkor a -Ug1 mondjuk még -5V körül legyen. Ez arra jó, hogy nem tudod megkínozni a csövet, ha letekered a trimmert vagy ha a trimmer bedöglik, akkor meg nem 0 volt jut a rácsra, hanem a teljes negatív előfeszültség és lezárja a csövet. Szóval a cső nem nagyon tud tönkremenni. nekem ez a felállás üzemképes volt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |