Fórum témák
» Több friss téma |
No-no! Az antennakábel tán kutya? Olyan potenciált hoz be, hogy attól kó'dulsz. Bár ezt már tapasztaltad. A szünetmentes miatt "lebegett" a ház potenciálja (fémház!). Bekötöd a földelőhálózatba, illetve összekötöd az erősáramú hálózat védővezetőjével, aztán többet nem történik ilyen malőr.
Köszönöm a segítségeteket, pótolom az elmaradt földvezetéket.
Az egyik cikkhez lenne egy észrevételem. Igaz, hogy a működéséhez elengedhetetlen a nagyfeszültség, lévén, hogy elektroncsöves nixi óra, viszont azért nem kellene a hálózati feszültséget direktben felhasználni. Így érintésvédelmileg elég veszélyessé válik. A biztonságosabb használathoz mellékeltem egy részlet rajzot, a módosított tápegységéről. Ezután a készülék táplálható egy sima 6V AC dugasztápról. (más feszültségű trafó párosok is használhatók, Pl. 12V) Persze ettől még megmarad a kb. 300V-os nagyfeszültség, de ez már leválasztva a földpotenciálról.
Hát... azt talán elég evidensnek gondoltam, vagy nem?
Folyamatban van egy dc-dc konverteres táp is, ez is a cikkhez lesz csatolva amint kész, és bebizonyította, hogy működik. Az órával teljesen kompatibilis, tehát, aki már megépítette így, és nem tetszik neki, annak csak annyit kell csinálnia, hogy átcseréli a táppanelt, vagy majd eleve azzal építi meg.
Szupi! Az tökéletes megoldás lesz! Akkor már DC-s dugasztápról, vagy akár akksiról is mehet, vagy 12V-os változatban PC-be is szerelhető, vagy autóba, vagy...
Sziasztok!
Lenne egy fa dobozom amiben egy PC lenne elhelyezve,monitor,pc táp! Ha én PC tápról hajtom az alaplapot meg a monitort kell-e érintés védelem mivel a tápegység szerintem mindennek megfelel! max: 12V 20A lenne a villany! Valaki le tudná írni hogy mikor kell érintésvédelem meg mekkora fesz illetve áram esetében.
Ha a PC tápod 230V-os kábele 3 pólusú, Fázis+Nulla+Védővezető és innen csatlakozik a monitorod 230V-ja is akkor elvileg nem kell semmi.
De a monitor nem külön kábelen kapja?? Vagy a tápon van aljzat monitor részére??
Köszönöm a gyors választ!
Hát nem a tápról kapja mert én azt egy relé-n keresztül akarom majd kapcsolni egy microproceszorral! A mostani konfig 12VDC a monitor betápja! De 220V-as lesz a többi és nem a tápról fog menni sajnos! Akkor ebben az esetben kell igaz???
Amennyiben 3 pólusú a monitor tápcsatija,mindenképpen kell védővezető.
Ami védővezetősre van kitalálva, annak kell lennie! Ez alól nincs felmentés!
Az nem felmentés, hogy egy fa ládába lesz beletéve a cucc. Sőt, adott esetben még tűzvédelmileg sem felelhet meg!
Nézd meg a monitor tápegységét. Ha jól értem akkor külső tápja van. Ha kapcsolóüzemű akkor általában földelt a negatív, de mérd ki. Lehet kettős szigetelésű leválasztott is.
Ahogy a többiek is írták, az érintésvédelem szükséges, amennyiben a tápegység kialakítása ilyen. Márpedig egy PC tápegység szigorúan I. érintésvédelmi osztályú, azaz közvetlenül földelt. Ez szükséges mind érintésvédelmi, mind zavarvédelmi okokból. A monitorok többséges is ilyen, kivéve amelyikhez külső (laptophoz hasonló) tápegység csatlakozik. Ezek között van olyan, mely nem igényel földelést. Ez azonban ritka.
A fadobozba való beszerelést fontold meg. Ahogy karaszbandi is mondta, nem egészséges dolog. Jó lenne már leszokni a népnek az elektromos eszközök (kapcsoló, elosztó, stb...) fa dobozokba való beszerelgetéséről. A fa túlmelegedéstől vagy szikrától lángra kaphat. Továbbá valamilyen érthetetlen módon (lásd: biológia óra) magába szívja a vizet. A kuncsaft meg fintorog, hogy ráz ez a vacak. Biztos megéri...?
Tudod, barkácstóni nem olvassa el az OTSZ-t. Nem is tudja, hogy ilyen létezik, csak dizányos legyen a cucc amit barkácsol. Aztán meg jön petőfi a füstbe ment tervvel. Nem tudják megérteni, hogy éghető anyagra/ba nem teszünk villamos berendezést, főleg nem, melegedőt.
Helló: mindenkinek meg tudná valaki mondani hogyan tudok "védő vezeték ellenállást , illetve , szivárgó áramot mérni multiméterek használatával háztartási készüléken?
Dugós csatlakozású készülék csatlakozóvezetékének az ellenállására gondolsz?
Ha tényleg a szivárgó áramra gondolsz (és nem zavarszűrő kondik áramára is), akkor inkább javasolnám az ellenállásmérést, mert konkrétan szivárgó áramot mérni a védővezetőbe iktatott műszerrel lehetne, de azt erősáramú mérésekben való magabiztosság nélkül nem ajánlanám (bocs, a kérdés feltevés arra utal, hogy neked nincs ilyen képzettséged és gyakorlatod). Bár az ellenállásmérés nem pont ugyanazt adja.
Helló:például egy mosógép vagy hűtő stb 1: szivárgó áram mérése ami 0.75 mA nem haladhatja meg! 2: védő vezeték ellenállásának mérése ami nem lehet több 100 ohm -nál!
Hmmm... Ezt kérdeztem: Dugós csatlakozású készülék csatlakozóvezetékének az ellenállására gondolsz?
Mert arra és a szivárgó áram mérésre itt van a szakmai irányelv.
Nálam valami miatt hiányzik az [Új kérdés felvetése] link erről a témáról.
Erre a hozzászólásra válaszoltam volna: itt ahogyan írtátok. "Gaboca323f által alkalmazott kapcsoló alkalmas a célra." Továbbra is úgy gondolom, hogy ez a megállapítás tévedés, szerintem nem alkalmas, és nem azért mert nem tud akkora feszültséget, vagy áramot kapcsolni - ugyanis tud, hanem érintésvédelmileg nem felel meg. Kettősszigetelés esetén nagyon nem jó (7mm-nél nagyobb táv kellene), de védővezetős érintésvédelmi mód esetén is kellene 4mm táv. A kapcsoló tipus az összetartó behajtott fémfüleinél szerintem 4mm táv sincs meg. De tegyük fel, hogy tévedek: cáfoljon meg valaki, normál érvekkel, idézzen a szabványból, stb... Link javítva.
Csak, hogy lássa a lényeget: dielectric strength (átütési szilárdság) 1500V AC. Ő 2000V-ot emleget, de az a kettős szigetelésre vonatkozik. A védővezetékesnél 500V AC a kötelező minimum. A szigetelésvizsgáló műszerek is nem hiába ezzel mérnek. Ja és ezt a kapcsolót csak védővezetékes rendszerbe építhető be, amennyiben nem törpefeszültségre használjuk.
Megnéztem, rájöttem. Annyit tennék hozzá, hogy senki sem tévedhetetlen, én sem, a HQ-sem, és a kinaiak sem akik gyártják. Ezért aztán túrtam egy kicsit a fiókomban és találtam 3 féle, kb. ilyen kapcsolót (ami ránézés alapján olyan mint a fotón), majd egy tolómérővel méregettem a távolságokat. Ezek 3mm, 4mm és 5,5mm. Az utóbbi elvileg akár jó is lehet ilyen célra, a másik határeset, az első alkalmatlan. Ha a bolti tipuson megvan a szükséges táv, akkor védővezetős érintésvédelemmel valóban használható.
Nem tudom azonban ti hogy vagytok ezzel a kérdéssel, de én ennek ellenére sem építenék be ilyen kapcsolót 230V-ra, mert van megfelelő olcsó alternatíva, ami biztosan jó. A "ki mit épített" témában szerintem erre lett volna célszerű rávezetni a belinkelt készülék építőjét. Inkább egy olyan készülékre legyen büszke az építője, ami nem csak jó, hanem emellett biztonságos is.
Lenne egy szintén témába vágó kérdésem: Ahol a vezeték kibújik a fémházból, ott rossz esetben a fémlemez felsértheti a szigetelést. A szabványban elóírnak-e gumigyűrűt, törésgátlót vagy bármit ilyen helyre? Vajon az ilyen megoldás egyszerűen csak nem szép, de ugynakkor szabályosnak is vehető? Van erre bármi előírás?
Idézet: „A szabványban elóírnak-e gumigyűrűt, törésgátlót vagy bármit ilyen helyre?” A szabványok általában annyit írnak elő, hogy mi az eredménnyel szembeni elvárás (működjön, ne legyen veszélyes), és általában felsorolás jelleggel megadják, hogy mi mindent kell számításba venni. Hogy hogyan oldod meg, hogy üzemszerű használat mellett a szigetelések ne sérüljenek, az a Te dolgod. Ha ehhez törésgátló kell, akkor az kell. Ha tudsz mást, ami szintén tudja ezt, akkor azt is használhatod. Ha szerzel valahonnan olyan szigetelésű vezetéket, ami bírja a strapát, akkor az is jó.
A szabvány a szigetelés megerősítését írja elő azokon a helyeken,ahol a csatlakozó vezeték a burkolaton,vagy a készüléken belüli szerelőlemezen áthalad. Egyúttal előírja a rögzítését is kihúzás ellen. A szabvány nem tartja elfogadhatónak a vezeték csomózását rögzítésként,olyan rögzítést kell kialakítani amely a vezeték tengelyirányú elmozdulását mindkét irányba megakadályozza. A burkolaton belül elég csak az átvezető gyűrű,rögzíteni nem kell, de a burkolaton való átvezetésnél megerősített szigetelés(pl. mipoláncső;törésgátló gumi;átvezető gyűrű stb...) plusz rögzítés szükséges. Egyébként a hordozható és hasonló jellegű villamos készülékek biztonsági előírásaival az MSZ EN 60029 szabvány foglalkozik, de érdemes átnézni az MSZ EN 292 -es szabványt is, ez a szabvány a gépek biztonságával és a kialakítás irányelveivel foglalkozik.
Köszönöm! Ezek a szabványok elérhetők elektronikus formában a neten valahol?
Nem tartom valószínűnek, de nem kizárt.
Én csak annyit tennék hozzá, hogy ha nem is alkalmaz átvezető gyűrűt/törésgátlót, de, ha védővezetős kábellel szereli és a lemez egészen a fázisig is belevágott, akkor is biztonságosabb, mint így. Ugyanis a fémházba jutó áram a fémházzal összekötött védővezetőn elvezetődik, s valahol a készülék előtt lévő kismegszakító/FI relé leold. Ennek ellenére semmiből nem áll egy bontott készülékből áttenni a törésgátlót, vagy a törésgátlós kábelét használni. Vannak olyan törésgátlók is, amelyek már a vezeték kihúzhatósága ellen is véd.
Idézet: Ennek mi értelme? „Csak előfizetés szükséges hozzá.” |
Bejelentkezés
Hirdetés |