Fórum témák
» Több friss téma |
A negatív feszre visszatérve.
Ahogy látom 100k -val le van húzva, az Ic kimenetén. Ha itt + fesz lenne akkor az IC kimenete esetleg sérülne, illetve a kimeneti jelszintet befolyásolná és szerintem minden világítana, érzéketlen lenne a kimeneti jelváltozásra. (fix jelet kapna a + táppal)
Nem sérülne az az IC. Az egyes szegmensmeghajtó kimenetek nyitott kollektorosak, ami nekünk azért jó, mert az IC kimenete totál független tud maradni az alkalmazott anódfeszültségtől. Cserébe nekünk kell kívül gondoskodni arról, hogy amennyiben a szegmens nincs engedélyezve, akkor "valami" lehúzza azt akkora feszültségre, hogy ne világítson-mivel az OC kimenet erre nem képes.
A negatív feszültség oka a fűtésben keresendő: Ha ugyanis a fűtésre használt AC feszültség és az anód között megfelelő nagyságú feszültség alakul ki, akkor az anód és a fűtés között áram indul meg, vagyis a szegmens világítani fog. Ezért vagy a fűtési feszültség középpontját toljuk el (ezt kisebb VFD-kben lehet jól alkalmazni, ahol nem lehetséges középleágazásos módon fűteni, én ezt simán egy 47µF-os kondival tettem meg, ami egyben a fűtés áramkorlátja is reaktanciája révén), vagy a rácsfeszültséget húzzuk el negatívba, és oda zárjuk le az anódot is.
Köszönöm a választ! Esetleg lerajzolnád, hogy mire is gondoltál?
Egyébként a fűtés DC-ről megy. Az IC kimenete nyitott kollektoros, eddig rendben van. Az IC kimenete 100K-val le van húzva -30V-al. Tehát azt nem értem, hogy a katód testelve van, a fűtőszál a katód, ugye az egyik fele test, a másik fele kb. 2-3V, de kis csöveknél nem annyira számít, mint az korábban már ki volt tárgyalva. Az anód, tehát a rácsok és a szegmensek le vannak húzva -30V-al 100K-on keresztül, ezt értem, hogy ne világítsanak. Az IC nyitott kollektoros, tehát a +5V-ot kapcsolja rá az anódra. De hogy fog ettől világítani a cső?
DC-t a legrosszabb ötlet fűtésre használni. A fényerősség egyenletességének és a cső élettartamának sem tesz jót. Egy sima astabil multivibrátoros alapkapcsolás megold minden ezzel kapcsolatos gondot.
Világítani úgy fog, hogy a katód lesz a legpozitívabb pont az áramkörben, az engedélyezett rács ehhez képest +-2-3V-tal (AC fűtés) odébb fog kerülni, míg az anód -30V-ra. Az OC kimenet L aktív, vagyis amikor vezérelt, akkor a lehúzóellenállás nyitja a szegmenst. (az előbb tök hülyeséget írtam, engem is megkavart ez a negatív dolog, mindig a HA12019 van a szemem előtt).
Najó, nem megy ez ma reggel. Ki se látok a náthából. Anód és rács felkerül+5V-ra, ekkor világít.
Pontosan így van, az anód és a rács felkerül +5V-ra és a katód testelve van. Nekem így nem világított a kijelző, legalább 18V kellett, hogy elkezdjen halványan derengeni.
Az a kérdés, hogy ugye a 30V-os tápfeszültség negatív fele a lehúzó ellenállásokkal az anódra és a rácsokra van kötve. A pozitív felét hova kötöm? Így kellene működni a kijelzőnek és ez lenne érthető számomra:
Sziasztok! Fölöslegessé vált ********Ha valakit érdekel,keressen privibe.Üdv.
A fórumban tilos hirdetni. Van apróhirdetési rovat is, ott hirdess légyszi!
Üdv!
Ma sikerült szereznem egy 5*12-es + felülhúzás pontmátrix 1*40 karakteres VFD panelt. A cső kitűnő állapotban van, az elektronika elég ősi, még TTL IC-vel van tele. A kérdésem csak annyi lenne, hogy mennyit érhet egy ilyen cső? Neten már nézelődtem, de nem sok infót találtam az áráról.
Szerkeszteni már nem tudtam, csináltam képeket
Még nem tudom pontosan mi lesz belőle, lehet ötletelni is akár...
Nekem is van egy nagyon hasonló, csak 1x16 karakteres. Olyan mintha a kistestvére lenne...
Ezt meg lehet hajtani speciális vezérlő IC nélkül a hagyományos módon? Tehát a mátrix pontok az anódok és karakterenként van rács? Csak gondolom multiplexelve van...
Kezd összeállni a dolog...
Az működő képes lehet, hogy a fűtést külön váltóáramról oldanám meg és a fűtésre rákötve két ellenállással csinálok egy virtuális negatív pontot (-Vee feszültségnek) és akkor a vezérlő IC rákapcsolja a +5V-ot , így meglesz a kellő feszültségkülönbség?
Én egy 5V-os DC fűtéssel probáltam ki, az nagyjából jó is volt neki, de ugye a DC miatt fényerő változás volt, tehát azt majd AC-ra kell alakítani ha be lesz építve. E mellé egy 12V-os rács és pont feszültséget adtam rá, így a fényesebbik oldalon már szinte nappal is tűrhető fényerőt produkált.
Lényegében igen, annyi a vezérlése, hogy a fűtéshez képest pozitívabb feszültséget kapcsolsz a rácsra, ami van karakterenként, és a pontok multiplexálva vannak alatta. Azt a megoldást így hirtelen nem látom át amit írtál, én az IV-6-os csöveimnél úgy oldottam meg a potenciál eltolás (derengtek), hogy a fűtés föld felöli oldalán beraktam 1-1 diódát, így ha a rácsot földrehúztam már nem derengett semmi.
Valami hasonló kapcsolásra gondolsz!? VFD fűtés: Link
Hosszú kijelzőnél egyenletes fényerőt csak a fűtés ( fűtő feszültség ) kikapcsolásával tudod megoldani.
Az elektroncso.hu-n: Link elég jó elméleti anyag található a fűtésre is...
Igen, ezt találtam én is. De sajnos sehol semmi egyebet nem találtam, pedig már 2 hete keresgélek.
Tényleg jó elméleti anyag, de engem valami konkrét működő kapcsolás érdekelne, ahol a negatív eltolást használják.
A negatív előfeszítést szerintem zénerrel a legegyszerűbb megvalósítani. ( Én azzal próbálnám meg. ) A fűtés tápegységére is biztosan találnánk valamilyen DC/DC vagy DC/AC kapcsolást - tápegység IC-t.
Sziasztok,
Megvan valakinek az alábbi linken található VFD kijelző dokuja? http://www.ebay.com/itm/IEE-VACUUM-FLUORESCENT-DIGITAL-DISPLAY-LCD-...265538 MODEL: 03611-03-080 Industrial Electronic Engineers gyártmány. Köszi!Tóni
Nekem van hasonló, hasonló helyről is származik, adatlapot ahoz sem találtam, de itt a forumon tudunk segíteni beindítani.
Nem tudom, hogy ezt szeretnéd-e megvenni, de a 70$ szerintem elég sok érte, még így is hogy valószínűleg a meghajtó áramkör rajta van a panelon. A fűtése kb. 5V AC, a szegmensek már 12DC-től egész szépen világítottak nekem. Annyival különbözött első ránézésre, hogy nekem egy karakter több képpontból áll. Persze semmit sem lehet holtbiztosan kijelenteni, de egy 10-20 perc alatt egy szabályozható táppal mindent ki lehet kísérletezni rajta
Szia,
Nem szeretnék ilyet venni hanem van ilyenem. Csak még képet sem találtam róla a neten csak ezt az Ebay-es eladáshoz tartozót. Annyit tudok róla, hogy 5 voltról megy. Soros és párhuzamos módon is vezérelhető és Intel vagy Motorola kompatibilis módja van. Feltúrom a papíros doktáramat, mert valahol megvan a bekötés + parancs és karakter készlet. Ha előkerül scannelem és felteszem. Üdv.Tóni
Szia,
Esetleg Itt: LCD smartie talán tudsz találni róla valamit, de nem ígérek semmit. Gratulálok egyébként, szép darab, az enyémet teljesen újra kell majd tervezni, valamilyen pénztárgépben vagy hasonlóban volt beépítve, nem szabványos interfésze van.
Üdv Mindenkinek!
Egy régi videóból termeltem volna ki egy VFD-t, de akármennyire is voltam óvatos eltörött, és levegőt kapott. Sajnos tudom, hogy ezután még ha megragasztanám is, akkor is használhatatlan lenne, gondolom már semmire sem jó. Mi legyen vele, jutott eszembe, eltegyem, vagy dobjam ki, illetve nem tudom, hogy van-e benne olyan veszélyes anyag ami így kijutva a környezetbe, levegőbe, káros lehet, és inkább minnél előbb dobjam ki? Elóre is köszönöm a válaszokat!
Szia,
Kezeld elektronikai hulladékként. Keress valami helyet, ahol átvesznek ilyesmit. Nagyobb városokban van lakossági hulladék udvar ott leadhatod. Persze kísérletezhetsz vele. Ha sikerül helyreállítanod a vákuumot, akkor még működhet a cső. Levegőt kiszívni például áramló folyadék segítségével is lehet. Sajnos a gettert fényes folt a csövön belül, nem tudod helyreállítani. Így a maradék oxigén hamar tönkre teszi a fűtőszálat és a cső egyéb részeit. Csak ha nagyon rá érsz. Tóni
Köszönöm a gyors választ! Szerintem hagyom ezt a példányt, majd valamikor találok még valahol megint egy hasonló kijelzőt, és ott még óvatosabb leszek!
Van nekem egy Sony HDD felvevőm, ami megvan már hetedik éve. Ennek egy VFD kijelzője van az előlapon, ami új kora óta szépen lassacskán elhalványodott. Szétszedtem, kitakarítottam, de ez nem segített semmit. Utánaolvastam a neten, és másoknak is volt ilyen problémájuk vele. A "panaszos" 17V-ot mért a kijelzőnél, amire valami szakértőbb emberke megjegyezte, hogy még soha nem látott ilyen alacsony feszültségről üzemelő VFD-t, a jellemző szerinte olyan 29-30V inkább.
Megnéztem a vezérlőt, egy OKI ML9208 chip, a doksiját is fel lehetett lelni. A chip szépen kap +5V-ot a Vdd-n, és -23V van a Vfl bemenetén. A doksi szerint a chip Vdd-20V-tól Vdd-42V-ig bírja. A kijelző alatt van egy pici 22µF/50V elkó, meg egy kis tekercs, gondolom "velük" készül a negatív táp. Az elkó lábain is pont 23V van. Az egyes számú kérdés, hogy vajon jól gondolom-e, hogy az a 23V, az kevés. A következő mondjuk az, hogy reálisan lehet-e az az oka az alacsony feszültségnek, hogy a kondi elfáradt. A harmadik kérdés meg az, hogy mekkora kondit merjek a helyére rakni, ha a kondi fáradt: én egy 47µF/50V vagy 47µF/63V-ra gondoltam, és akkor van miből fogynia.
A kijelző típusára kéne rákeresni és az adatlapján megnézni, hogy mekkora feszekről működik.
A kondi és a tekercs lehet CL- szűrés is. A kondi elfáradás elég sok tünetet tud okozni (szűretlenség, zárlat...) A feszültség az mindegy csak 50V-tól ne legyen kisebb. Ha tényleg csak a táp részben van a kondi akkor rakhatsz bele nagyobb µF értékű kondit.
Sziasztok!
Van egy VFD kijelzős mikro-hifim, aminek sötét kék színű a kijelzése, mély kék színe van, mint a kék LED-nek. Ezzel az a probléma, hogy a legolvashatatlanabb színű betű a kék. Sajnos 2 méternél távolabbról bármilyen sas szemű is az illető, szétfolynak a betűk kontúrjai. A másik mikro-hifimnek a ciános-fehéres színű kijelzését 5 méterről is kényelmesen el tudom olvasni. Kikapcsolt állapotban megvilágítottam egy elemlámpával a kék kijelzésű hifi kijelzőjét, és ilyen kékes szín verődik vissza. Szerintem valami fóliát helyezhettek el benn, ami szűri, és csak a kék színt engedi át. Szerintetek ezt a fóliát el tudnám távolítani valahogy? Ekkor hogy nézne ki ? És a karakterek (pöttyök) kikapcsolva is látszódnának ? Köszi!
Üdv!
Ha szerencséd van, akkor az egy külön kék színszűrő lesz előtte, de ha nem, akkor maga a HiFi előlapja ilyen színű (ez a valószínűbb). Azt meg ugye kicsit nehezebb kicserélni. Általában a VFD-k ilyen "ciános-fehéres", vagy "narancsos-pirosas" színűek és egy megfelelő színszűrővel érik el a kívánt színt. A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2013
Én úgy nézem, hogy az előlapi műanyag nem lehet anyagában kék, mert ahol az IR szenzor van (a kép bal oldalán a kör alakú részben), ott megvilágítva lámpával nincs kék visszaverődő fény, csak a kijelző előtt. Persze ha belülről azon a részen lefestették, akkor azt nem lehet lekaparni.
Attól tartok, ha szétszedem, nem sikerül összeszerelni Köszi!
Sajnos valószínű anyagában szinezett... a kék plexit egy füstszínű sárgára kéne cserélni lásd itt az eredményt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |