Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Robotika kezdőknek
 
Témaindító: mspike, idő: Júl 18, 2005
Lapozás: OK   56 / 82
(#) KTobi válasza borvendeg hozzászólására (») Júl 11, 2012 /
 
Tudnál adni egy eredeti műholdképet? Sehol nem láttam a netten. Nem stream, csak egy kép kellene, hogy lássam milyen, lehetőleg eredeti felbontásban.
(#) borvendeg válasza KTobi hozzászólására (») Júl 11, 2012 /
 
Nincs képem... Atillának írj, vagy Márton Miklósnak.
(#) pacshu hozzászólása Júl 24, 2012 /
 
Szeretnék egy kis segítséget kérni, szeretném az áramkörömet stabilizálni egy kis kondenzátorral, hogy a rákötött motorok kevésbé húzzák le.

Csatoltam egy elméleti megvalósítást, de a simulátor azt írja nekem, hogy "Capacitor loop with no resistance", de találtam egy másik blog bejegyzést ahol pont ezt az áramkört ajánlja (bár a kis háromszög nem tudom mit jelent) valaki tudna kis felvilágosítást adni, hogy kell ezt csinálni?

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/How-to-use-a-charg...an-led

Szimulátor alapján módosítottam kicsit az áramkört, de ez így helyes?

Köszönöm.
(#) KTobi válasza pacshu hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Az első rajzod jó. Ha nem nagyon gyenge a tápod, probléma nélkül használhatod. Gondolom 5Vnál nem nagyobb feszültségről beszélünk. A túl nagy kapacitású kondikat nem szabad tápra kötni, muszáj ellenálláson keresztül tölteni. Szerintem neked nem lesz ilyen gondod. A kis háromszög alul a földet (közös potenciál) jelöli.
Ha nagyon lesne a bekapcsolási feszültség, akkor egy ellenálláson keresztül feltöltöd a kondit, majd ha teli van, akkor rövidre kell zárni az ellenállást egy relével.
(#) pacshu válasza KTobi hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Köszönöm.

6-8V közötti elemről van szó, de azt kitudom számolni, hogy mikor kell ellenállásról tölteni?
Gondolom erre azért van szükség, hogy védje az elemet, mert nagyobb árammal tölti magát a kondi, mint amit ez elem képes leadni?
(#) KTobi válasza pacshu hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Nagyobb árammal biztos nem fogja, az elem belső ellenállása korlátozni fog. 1mF van a rajzon, szerintem felesleges. 1F és felette viszont kötelező. Te ettől messze vagy. Ha előbb kötöd be az elemet és csak utána indul a mikrovezérlőd akkor biztos mehet simán. Ha esetleg a pillanatnyilag fellépő feszültségesőstől újraindulna a vezérlő akkor lehet gond. Kösd be, próbáld ki, mennie kell.
(#) sargarigo válasza pacshu hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Ezt úgy szokás még megoldani, hogy külön tápfeszt adsz a motoroknak, és külön a vezérlőnek. Az elemek negatívja lesz közös, majd az egyik pozitív a motorokra, másik meg a vezérlőre.
Így a motor csinálhat amit akar, a vezérlő mindig megkapja ami neki jár.
A másik észrevétel, hogy ha akkumulátort használsz (pl. ceruzaakksit), akkor nem kell a pót-kondi, mert az akkumulátornak annyira kicsi a belső ellenállása, hogy nem fog leesni a feszültség.
(Csak ekkor vigyázz, nehogy rövidzárat tegyél rá, mert akkor tüzes élményt okoz)
(#) pacshu hozzászólása Júl 25, 2012 /
 
Okés köszönöm, akkor dugaszolok kicsit és meglássuk mi "sűl" ki belőle
Végül is a külön tábfeszt is megtudom oldani.
(#) vagnerjazon hozzászólása Júl 25, 2012 /
 
Üdvözlök mindenkit!

Már építgetek egy ideje egy tankszerű lánctalpas "valamit", amiből talán lesz majd egy robot-féleség, de sajnos már jó ideje nem találok megoldást arra, hogy honnan szerezzek lánctalpat rá. A "0008 (2)" képen látható az egyik oldala neki, rajta a kerekekkel. Eddig ideiglenesen kipróbáltam egy biciklikülsőből vágott(és összevarrt) "lánctalppal" ("0972_kicsi"), ezzel tökéletesen ment egyenesen, de ha helyben fordulásról volt szó, akkor mindig kilépett a helyéről. Ez valószínűleg amiatt volt, hogy a külső eléggé íves("0974_kicsi"), vagy legalábbis részben emiatt is.

Ezek után nemrég láttam a ki mit épített témában egy hasonló megoldást, ott hosszbordás szíjból volt a lánctalp. Én inkább keresztbordásra gondoltam, bár most nem ez a lényeg, mert amikor elmentem egy ezzel foglalkozó boltba, kiderült, hogy alig van olyan szíj(kereszt-, és hosszbordás egyaránt), amely egyáltalán közel van a kellő mérethez, és ami van, az nagyon drága(tízezer fölött lenne a kettő), annyiért nem kell.

A méret ami kéne: 2db 30mm széles, és 865mm kerületű(ezt a kerekeken mértem, és kevéssel eltérhet(főleg hosszabb irányba, mert a hátsó kerék kis mértékben állítható)), lehetőleg keresztbordás(de most már bármilyennek örülnék) szíj. Ilyet vajon hol lehet venni? Jó lenne a használt is, egy a lényeg, hogy megfizethető legyen.

Ha valakinek lenne ötlete a beszerzést illetően, nagyon örülnék.

Köszönöm szépen, és elnézést a hosszú szövegért.
(#) sargarigo válasza vagnerjazon hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
Esetleg megpróbálhatnád úgy, hogy a hajtott kerekeket lecseréled bicikli lánckerekekre, és a lánctalp pedig lehetne bicajláncból. Többet egymás mellé csavarozva akármilyen széles lehet.
Azért merem ajánlani, mert ahogy elnézem elég nagy lesz a "rovered", elfér rajta.
(#) borvendeg válasza vagnerjazon hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
Hello!
Én is építettem, lánctaplast!
Ezek a görgők ha jól látom sima felületűek. Ezen az életben nem fog rajtamaradni a lánctalp. Minden lapos szíj tárcsának 1-2mm-t púposnak" kell lenni. Akkor mindig középre kényszeríti a szíjat.
Én most az elektromos trabantomhoz a MÉH telepen találtam keresztbordás szíjat 1200mm és !85mm! széles 100ft volt... Boltban 80$.
Autóbontóban is érdemes körülnézni. A vezérműszíjak hosszbordásak.
(#) vagnerjazon válasza borvendeg hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
Köszönöm szépen mindkettőtöknek, átgondolom ezeket.
(#) rduke hozzászólása Júl 25, 2012 /
 
olyan kérdésem lenne, hogy a tower pro SG-5010 típusú servonak valaki tudja, hogy mely microseces időkre mozdul a bal-, jobb végpontba és középállásba? nem találtam erre vonatkazó adatokat. köszi
(#) vagnerjazon válasza sargarigo hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
Ezzel csak az a baj, hogy a biciklilánc volt a legelső, ami még a tervezésnél eszembe jutott, és azt is zártam ki elsőként. Meg most már megvannak ehhez a változathoz a kerekek.

borvendeg: Igen, simák, és értem is, miről van szó, de most nem emiatt nem jó, mert egyenesen tökéletesen megy. Az egy helyben kanyarodáskor is az a legfőbb gond, hogy mivel elég nehéz a szerkezet(akkuval együtt kb. 6kg), az alján valahogy "kigyűri" a helyéről a talpakat.
Most még az jutott eszembe, hogy mi lenne, ha azt a módszert próbálnám ki, amit Ricsi89 a ki mit építettben, tehát csavarokat tennék a talpak közepére úgy, hogy befelé lógjanak, a kerekeken lévő horonyba, ami nem engedi a lecsúszást. És akkor maradhatna ez a biciklikülsős megoldás. Vagy utánajárok, van-e a környéken MÉH telep, ahol lehetne nézelődni.
(#) rduke válasza rduke hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
megoldva
(#) sargarigo válasza vagnerjazon hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
Ok hogy most már megvan a kerék, de a tervezéskor miért zártad ki a láncot? Csak hogy mi is okosodjunk :miaz:
(#) vagnerjazon válasza sargarigo hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Semmi komoly oka nincs, csak azért, mert nem tudtam ilyen sok egyforma kis lánckereket szerezni, továbbá akkor még nem tudtam, hogy mennyire bírnák a motorok a lánchajtást(már látom, hogy semmi gond nem lett volna), meg nem akartam, hogy összekarcolja a padlót, ha a szobában megy. Most már lehet, hogy jobban meggondolnám, ha még ott tartanék, de így, hogy már megvannak ezek a kerekek, inkább mindent megteszek, hogy ezzel a megoldással legyen jó, és csakis akkor kezdek pl. a lánccal hajtáson gondolkodni, ha már semmi remény a jelenlegivel.
(#) sargarigo válasza vagnerjazon hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Ha mégis a láncban kezdenél el gondolkodni, akkor van egy olyan megoldás a karcolásgátlásra, hogy amikor egymás mellé tetted a láncokat, akkor keresztirányban kicsi lécekkel kötöd össze őket (pl. panelból vágva), amikre akár gumi csíkokat is ragaszthatsz. Nem mondom kicsit babra munka, de szerintem ettől tökéletesebbet és strapabíróbbat nem lehet kitalálni. Lánckereket meg bicajboltban annyit adnak hogy Dunát rekesztesz vele.
(#) Massawa válasza vagnerjazon hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Kétféle lánctalphoz lehet hozzájutni.

Az olcsobbik néhány 100 Ft-ert pl. itt van:
Winkler

A gumilánctalpat el lehet vágni és ugy meghosszabbitani (hátulról össze lehet ragasztani akár bicajragasztoval is). Igy 2 vagy több lánctalpból csinálhatsz egy megfelelöt.


A jobb és drágább a müanyag vagy fémöntvény (mint az eredeti) szegmensenként, azaz neked kell az egész lánctalpat összeraknod elemekböl.
Ilyeneket jobb modellboltokban kapni (nem olcso). Altalában meg kell rendelni.
Néha olcsobb venni egy egész épitökészletet (valamelyik tank mását, abban ott a komplett és nagyon élethü lánc, amit könnyü méretre szabni (kivenni/berakni a szegmenseket).

A lánctalpas jármüvek kerekein a középen van egy vájju, ami a láncot a keréken tartja (s nem a kerék széle mint a te járgányodon) - a lánc hátsó oldalán van egy emelkedés ami illeszkedik ebbe a vájatba.
A gumilánctalphoz más nem kell, mert azt kicsit megfeszitve meg tudja hajtani a kerék.
Az egyedi elemekböl készitett láctalphoz a hátsó keréknek fogazattal kell rendelkeznie, ami beleakad a láncba és ugy hajtja meg. Azt a láncot nem szokták fesziteni (még modellben sem)
(#) HobbiRobot válasza Massawa hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Idézet:
„Kétféle lánctalphoz lehet hozzájutni.”


Bár az említett projekthez nem kapcsolódik, de van még azért pár fajta ami kapható:

Pololu

Tamiya

és egyéb nagyobb ipari lánctalpak is, de azokat csak rendelésre...
(#) sargarigo válasza HobbiRobot hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Utóbbi ennyiért nem is drága.. Kár vele szenvedni, ha meg is lehet venni! Lehet én is rendelek egyet!
(#) Massawa válasza HobbiRobot hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
A kétfélét arra értettem, hogy az olcsobbik egy zárt gyürü, a többi meg szegmensekböl áll - azaz variálható (akár gumiból, akár müanyagból vagy fémböl).

Kösz a kiegészitést.
(#) djadji hozzászólása Aug 4, 2012 /
 
Hello!
Egy motorvezérlő ICt szeretnék használni, de nem értem hogyan kell bekötni és a neten sem találok jó magyarázatot. A WILL-E leírást használnám.
A kérdés a tápok bekötése lenne. A kép lent. Nem értem hogyan köthetem be így a tápokat. Ha jól veszem ki a nagy lila vonal lesz a GND mindenhol. De akkor a 16os lábra nem 5Vot kötök, hanem 11et, mert a két táp sorba van kötve. Nem?
ÉS mi van akkro ha nagy a két feszültség közötti eltérés? HA pl a motor 30Vos. Akkor hogy kell bekötni?
Mellesleg egy PICre szeretném rákötni és annak a stabilizált 5V-ával táplálnám a motorvezérlőt is, de még az elemeket is erre kellene rákötnöm.. nem is tudom hogyan valósíthatnám meg (próbálgattam de nem sikerült...)
Tudna nekem segíteni valaki? vagy megmagyarázni a bekötést?
UI: Mivel csak egy motort akarok egyenlőre, azért csak a 1-8 lábakat kötöttem be, és tökéletesen működik, de így nincs bekötve a 16-s láb. Így viszont nem értem, hogy ha nem kap "külön" motornak való tápot, akkor simáén kiadja az 5 V-ot, ami van?
Segítsetek pls...
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Tyű, ezt jól elbonyolítottad!

A lényeg, hogy az ic-nek kell két tápfesz: egy a logikájának (5V), egy pedig a motor hajtásához (pl. 24V).
A nulla potenciál, vagyis a gnd az közös mindkét tápnál, ez megy az ic gnd-jére is!
Aztán az 5V pozitívját kötöd a 16-os lábra (vcc1), a 24V-ot, pedig az ic 8-as lábára.
Persze ha nem akarod 24V-ról járatni a motorodat, akkor kisebbet is lehet.

Egyébként ha megnéznéd az ic adatlapját, akkor sok kérdésre választ találsz
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Megnéztem hogy honnan szedted a rajzod, és szerintem megtaláltam még annak is az eredetijét! Ez egy magyarázó ábra volt, amiről pár dolog le lett radírozva. Egyszóval szerintem így pontatlan.
Nézd meg ezt, és látni fogod hogy hogyan működik a dolog!
Üdv!
(#) djadji válasza sargarigo hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Na ez az ábra valóban magyaráz pár dolgot.
Lenne még egy kérdésem, amit nem értek.
Maradjunk annál, hogy a motort 24 Voltról hajtom. Rákötöm az új rajz alapján, A +5 Voltot rákötöm a 16os lábra. Ez eddig világos. De mi a fenét csinálok a z % Voltos elem negatív sarkával? Azt is a GNDre kötöm, mint a 24 Voltosét, ugyanoda? Vagy hogyan?

UI: nézegetem egy ideje az adatlapját, de nem tudtam kihámozni belőle (most kezdem az ismerkedést az ilyesmivel)
(#) kadarist válasza djadji hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Szia!
A GND azért GND, mert az a közös. Igen, ugyanoda, a GND-re kösd azt is.
(#) djadji válasza kadarist hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Aha köszönöm, vágom. Valahogy nem volt nekem világos azon a rajzon, hogy miért van sorbakötve a két táp, és az IC is nemtetszését fejezte ki a próbálkozások során (ha lehet így értelmezni a melegedését... remélem még működik)
(#) KTobi válasza djadji hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Mielőtt nagyobb süketséget csinálsz. Nincs sorba kötve két táp, a 7805 egy 5Vos feszültségstabilizátor. A bemenő 24Vból csinál neked 5Vot. Ha nem tudod mit csinálsz ekkor egyelőre kész áramköröket építs után, ne pedig magad akarj tervezni.
(#) djadji hozzászólása Aug 5, 2012 /
 
Nos ez egy kész áramkör és az általam talált rajzon valóban sorba van kötve. Nem a 24V táplálja meg a 7805-t, hanem a 24 volt hajtja a motort, az 7805 pedig motorvezérlőt.
Csak a rajz megzavart, mert nem volt egészen világos, kicsit jobban le lett egyszerűsítve mint ahogy én gondoltam.
(mindenki így tanulta gondolom... )
Következő: »»   56 / 82
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem