Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC-DC konverter
 
Témaindító: Placi84, idő: Nov 10, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   58 / 132
(#) hockf válasza pucuka hozzászólására (») Jan 2, 2013 /
 
Köszönöm. Ehh, idióta vagyok, tl-ként kerestem. köszönöm mégegyszer a segítséget!
(#) Ideiglenes válasza zombee hozzászólására (») Jan 2, 2013 /
 
Két rajzot közöltél. Az első hasonlít jobba a gyári ajánlásra, arra válaszoltam. Ott a 220 ohm az ic-ben lévő tranyó bázisára csatlakozik. Na azt kellene kisebbre cserélni, hogy megfelelő bázisáram ki tudjon alakulni 3,7V-nál. ( Persze ez csak elmélet. )
(#) zombee válasza Ideiglenes hozzászólására (») Jan 2, 2013 /
 
Ez már megtörtént az elején. Most 100Ohm van, változatlan eredménnyel.
Illetve egy olyan megoldást még kieszközöltem mint a sima STEP-DOWN kapcsolás,
tehát DRC, SWC és IPK összekötve majd az SWE-re ment az NPN bázisa, a 100Ohm ellenállással.
Eredmény: pontosan ugyanúgy viselkedik mint előtte, ugyanazok a (nagy) bemenő áramok vannak.
Egyébként a tranyó 350MHz-es, tehát nem hiszem hogy túl lassan kapcsolna le.
A tekercs mérete, telítése mennyire befolyásolhatja a terhelhetőséget?
Majd ha valamelyik nap hozzáférek az oszcilloszkóphoz megnézem mi van,
bár én arra gyanakszom hogy a T(be)-T(ki) nem úgy van ahogy a nagykönyvben meg van írva...
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2013
(#) pmaroti hozzászólása Jan 2, 2013 /
 
Sziasztok!

Átfutottam a topicot és egy egyszerű kérdésre keresnék választ. Egy RF generátor építéséhez lenne szükségem 20V és -11V-os feszültségre, max 0,2-0,3A terheléssel mindkettőn (egy régi HP-s generátor utánépítésén ügyködöm). Azon gondolkozok, hogy mindkét feszültséget mc34063-as IC-vel állítanám elő egy 12V-os akku, vagy egy 7812-vel kialakított tápról. A generátornak igen stabil feszültség kellene, minél kevesebb zavarral, mennyire jó ötlet, hogy a kapcsolóüzemű fok után egy 7820-szal, illetve egy 7910-zel stabilizálom a feszültséget, amik természetesen 2-3V-tal nagyobb feszültségű bemenetről járnának?
(#) zombee válasza pmaroti hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
Egy jól megtervezett kapcsolóüzemű tápon sincsen túl sok zavar. Ha lineáris szabályozóval stabilizálsz a végén - lelked rajta - de egy rossz táp csúcsai egy ilyenen is simán "áthatolnak".
A 2-300mA terhelés miatt nem lesz problémád plusz kiegészítő külső elemekkel és a stabilitással sem,
feltéve hogy jó minőségű alkatrészeket(elkók, tekercs) használsz fel.
Még javasolnék a végére egy szűrőfokozatot kis induktivitású tekerccsel, és elkóval.
Az elkó lehet ugyanakkora mint a táp kimenő puffere. A bemenő puffer pedig legyen nagy.

"7812-vel kialakított tápról":
Miért akarsz előstabilizálni, mikor a táp ezt amúgy is megoldja?
A +20V kimenethez step-up konvertert érdemes betenni, így az egyetlen kritérium hogy
a bemenet 20V-nál kisebb legyen. A -11V fesznél meg mindegy mert feszültséginvertered lesz.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
(#) bbatka válasza pmaroti hozzászólására (») Jan 3, 2013 /
 
Én is gyakran használom ezt a fajta kombinált tápegységet. Szerintem érdemes ha stabil tápfeszültséget akarsz elérni. Az áramkörnek is egy plusz védelem. Igazán akkor a legindokoltabb ha egy jóval nagyobb bemenő feszültségből kell több stabil tápfeszt előállítani viszonylag kis veszteséggel.
(#) tib12 hozzászólása Jan 4, 2013 /
 
Megtaláltam amit szeretnék. A legalsó az. De mégis lenne pár kérdésem. Milyen FET-et/diódát kellene használnom? Kettőt építenék belőle egyet 3,3V 6A-re és egyet 12V 6A-re(ha egyáltalán lehetséges 12V-os akkurol 12V-ot csinálni vele). Esetleg a 12V-ra lehetne mást kitalálni hogy bírja azt is ha 11,5V-ra merül az akku. Remélem értehető. Alkatrészek vannak bontott pc-tápbol, remélem azok jók lesznek hozzá.
(#) kadarist válasza tib12 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Szia!
A szövegben van ajánlás a FET-re és a diódáról is esik szó.
(#) Kovidivi válasza tib12 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
12V-os akkuról nem fogsz tudni 12V-ot csinálni, de nem is tudom elképzelni, hogy miért lenne jó. Ha stabilizálni akarod, akkor előbb növeld meg az akksi feszültségét, és erre készíts egy kapcs. üzemű tápot.
(#) tib12 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
De ugye a 12V-os akkuk általában 1-1,5V-al többet adnak le, szóval nemértem miért ne lehetne? Az se baj ha a feszültség 11.9V körül van csak stabil legyen.
(#) pucuka válasza tib12 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Itt nézz körül.
(#) tib12 válasza pucuka hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Ugylátom ezeknek már sok a 12V. 3.3-5V körül vannak a max kimenetek, egyik oldalon még keresőt is találtam ami megmondja milyen IC kell és nem dobott ki a kellő adatokra semmit. Ja és ezekben nemnagyon láttam 1,2A-esnél nagyobbat, márpedig nekem 6A kéne. Azért köszi a segítséget. Nézegetek tovább.
(#) _vl_ válasza tib12 hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
A belinkelt Skori-féle táp kimenetének negatív sarka nincs összekötve a bemenet negatív sarkával (mivel a negatív oldalt kapcsolgatja az áramkör).

Ez mondjuk pl. egy autóban azt jelenti, hogy a fogyasztók negatív bemenete nem lehet a házukkal összeköttetésben (mivel az hozzáér az autó kasztnijához, ami meg az akku negatív sarkával fixen össze van kötve). Ez így okés? Mert ha nem, akkor másmilyen tápokat kell nézni.
(#) tib12 válasza _vl_ hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
Jó hogy szoltál, most hirtelen elkezdtem gondolkozni, akkor ez azt jelenti hogy ha több ilyet csinálok, a negatívakat közösítem és mindet különböző feszre állítom, persze ezt közös táprol akkor nem lesz jó? Most hirtelen ettöl megijedtem, de lehet hogy, ok nélkül.
(#) _vl_ válasza tib12 hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
Ha több ilyet csinálsz és összekötöd a bemenetüket egymással (ugyanarról a tápról táplálod őket), akkor a kimeneteiket nem kötheted össze egymással sehogyse (de a bemeneti táp egyik ágával sem!). Ezek a tápok ún. "nem földfüggetlen" tápok (ahhoz belülre kéne egy trafó, ami galvanikusan teljesen elválasztja a kimenetet a bemenettől).
(#) tib12 válasza _vl_ hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
A bemeneti táphoz nem is akartam nyúlni, csak a kimenetek negatívját akartam összekötni, de úgylátszik ezek szerinte nemfog menni Pedig reménykedtem hogy végre megvan a megfelelő kapcsolás.
(#) _vl_ válasza tib12 hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
A kapcsolat a bemenetekkel akkor lenne lényeges, ha pl. a bemenet negatív sarka a test, és ahhoz minden fém alkatrész hozzáér (ez ugye autóban tipikus).
Rajzold le (az egyes tápokat egy-egy dobozzal helyettesítve), hogy hogyan gondoltad őket összekötni, hova milyen fogyasztók mennének.
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2013
(#) tib12 válasza _vl_ hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
Remélem erre gondoltál, a fogyasztó egy pc alaplapja, amin ugye a gnd az közös mindenhol. És remélem a képből is kivehető -a nagy paint tudásomon kívül- hogy mire gondolok. Ja és baloldalt van a kimenet a fogyasztókhoz
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2013
(#) _vl_ válasza tib12 hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
Ehhez vagy teljesen földfüggetlen (azaz trafós) táp kell, vagy olyan, ahol a bemenet és kimenet földje össze van kötve (azaz tisztán a pozitív ágban szabályoz az áramkör).
(#) zombee válasza tib12 hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
Ha PC alaplapot táplálsz akkuról, akkor pár gondolat tőlem:
- a +12V-os ág tűrése 11-13V, nekem spec. egy Chieftec táppal 12.5V.
- a "negatív" kimenetek terhelése minimális(max. 100-200mA)
- egy 12V-os akksi töltőfeszültsége 13.5-14.4V

Szóval a stabilizálásra a +12V-os ágban ne fordíts sokat, egy LM337 bőven megteszi.
A +5V-ot kapcsolóüzemben, külső tranyóval az akkuról közvetlenül kell megoldani.
A -12V egy buck-boost lehet külső tranyó nélkül(34063), a -5V meg 7905-el.
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2013
(#) tib12 válasza zombee hozzászólására (») Jan 5, 2013 /
 
Köszönöm, ez eléggé hasznos válasz Azérd egy darab LM337 kevésnek tűnik hozzá, leméregettem és maximálisan 5,5A-t vesz fel, ezért számoltam 6A-t neki. És még valami, -12V nélkül is elmegy az alaplap(próbák alapján), -5V-ot meg nem is találtam. Köszönöm a hasznos infókat. +5V és a +3,3V amire keresek még egy-egy kapcsolást.
(#) Mate12345 hozzászólása Jan 11, 2013 /
 
Sziasztok!

Van egy áramköröm, amiben szerepel egy Max1760-as IC. A gond az vele, hogy bekapcsolás után fogta magát és felforrt. (Min 100C°-ra nagyon rövid idő alatt.)
A gyári sematikus ábra alapján készült el a nyák, minden bemenete a megadott határok között mozgott.

A nyákból kiszedtem és multiméterrel megmértem. A PGND és az LX láb között rövidzárat mértem, gondolom meghalt.

Ötletem sincs, hogy mi okozta. Valaki tapasztalt már ilyent?
Arra tudok csak gondolni, hogy két láb a forrasztás közben összeforrasztódott és ez okozta a halálát.
A probléma az, hogy alig találok róla valamit, jól jönne egy beszámoló első kézből.

*Ami nem a fórumra tartozik, törölve!
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2013
(#) andris123 hozzászólása Jan 11, 2013 /
 
Sziasztok!

LM2576-al csinálnék kb. 12V-ból 3V-ot. A fogyasztóm 0,3A-t vesz fel.
Kell hozzá hűtőborda?
Nem éjjel nappal menne, csak kb. 1-1 percig.
(#) _vl_ válasza andris123 hozzászólására (») Jan 11, 2013 /
 
99%, hogy nem fog kelleni hozzá hűtőborda.
(#) _vl_ válasza Mate12345 hozzászólására (») Jan 11, 2013 /
 
Több oka is lehetett neki.
Ha tippelnem kéne, a sor elején a panelterv és/vagy az alkatrészválasztás lenne - ezek egyike sem látszik ugye a kapcsolási rajzon, és kezdők gyakran követik el azt a hibát, hogy ami nincs ráírva a kapcsolási rajzra (milyen fajtájú kondi, milyen fajtájú tekercs, merre kanyarodjanak a vezetékek, hány mm távolság az alkatrészek között), az akkor ugye mindegy is, tehát majd megrajzoljuk valahogy, berakjuk, amink van itthon, és legyen az úgy jó neki. Ez a probléma mondjuk nem IC-specifikus, hanem minden kapcsolóüzemű cuccot érint. És egy 1MHz-cel működő kapcsolásnál sokkal kritikusabb a dolog, mint egy 50kHz-esnél.
(#) andris123 válasza _vl_ hozzászólására (») Jan 11, 2013 /
 
Oké. Köszi a választ!

Még egy kérdés.
Ha akkuról megy, és egy kislámpát üzemeltetek róla (aminek nem baj, ha "villog"), akkor elhagyható a kondenzátor?
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2013
(#) _vl_ válasza andris123 hozzászólására (») Jan 11, 2013 /
 
Szerintem alapvetően nem. Anélkül nem működik a feszültségvisszacsatolás, azaz nem tudja, hogy mekkora kitöltési tényezővel kéne kapcsolgatnia, hogy akkora feszültség legyen a kimeneten, mint amekkorát szeretnél.
(#) zombee válasza Mate12345 hozzászólására (») Jan 11, 2013 /
 
Csatlakozom a kollégához: a nem-specifukus részek rossz megválasztása is hibát okoz bőven.
Főként a tekercs miatt aggódnék, mivel a ferrit magok többsége max. 100-200kHz-et tud.
Ez fölött jelentős veszteségei lehetnek. Ha nincs speckó tekercsed akkor légmagossal próbáld!
A másik a dióda: ezek sem nyitnak azonnal, egy schottky-nak is van bőven késleltetése.
50-200kHz mellett ez elhanyagolható, de 1MHz-en megváltoznak az arányok.

Jótanács: inkább építs kisebb frekis tápot, pl. mc34063 vagy LT1172
(#) andris123 válasza _vl_ hozzászólására (») Jan 12, 2013 /
 
Én úgy tudom, hogy a kimenetre azért kell kondi, hogy simítsa a jelet. Azt a 30 (vagy 52) kHz-et.
Lámpánál akkor nem kell kondi?
(#) hibbantpasi válasza andris123 hozzászólására (») Jan 12, 2013 /
 
Szia!

Nézd át az adatlapot, azon megtalálható a kimeneti kondenzátor méretezése (is).
A bemeneti kondenzátor sem hagyható el.

üdv: hp
Következő: »»   58 / 132
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem