Fórum témák
» Több friss téma |
Helló BarnaPili!
Idézet: „Ebből én arra következtetek,hogy ez egy sima 380/220-as motor.A kapocstábláján kinn van mind a hat tekercsvég.” Valószínűleg helyes következtetés. A motor teljesítménye alapján valószínűleg 230/400V-os. 4kW fölött szokták őket 400/690-re tekercselni.
Szia! Neked is B.U.É.K! Szerintem akkor 220V-ak a tekercsei és az előtétek miatt nem oldott le azonnal. Így NE használd és ne is próbáld, mert károsodnak a tekercsek, csak csillagban üzemeljen ha úgy kell.
Egyébként milyen módom tudnám megállapítani,hogy milyen teljesítményű lehet ez a motor?Csak mechanikai méretek állnak rendelkezésemre.Súly,tengelyátmérő(bár ezek nem számítanak).Most meg tudom mérni a tekercshuzal átmérőjét,és ellenállását.
A tengely átmérője és annak magassága a talptól mérve esetleg lehet mérvadó EVIG és IMI motoroknál. Másrészt az áramfelvételből, üresen és terhelten.
Sajnos, bele kell futni. Pályafutásom során nem találkoztam 400/690 V -os motorral, és nem igazán értettem a dolgot, ezért egy kicsit kutakodtam.
A kérdésre a választ egész más oldalról találtam meg, az energia elosztó hálózatoknál volt írva, hogy európában az igen nagy felhasználóknál használnak 380/660 V -os, helyi hálózatotokat. (a 220 - 230 stb. most ne menjünk bele) Ahol nagy területen nagyteljesítményű motorokat kell kiszolgálni. Ennek van is értelme, nagyobb feszültség, kisebb áram, kisebb veszteség, és még ez is kifeszültségű hálózat, nem igényel különleges biztonsági szabályokat. Ilyenek pl vasművek hengerművek pl. Idézet: „4kW fölött szokták őket 400/690-re tekercselni.” Mivel ilyen helyeken nem jártam, és akkor még internet sem volt, nem volt tudomásom róla, és ilyen helyeken nem ritkaság a nagy teljesítményű motorok sokasága. Tehát az országos közcélú hálózaton kívül (220/380) létezett, létezhetett 380/660 V -os hálózat, a kolléga nyilván egy ilyenbe akadt bele. A villanymotoroknál nem a feszültség a lényeg, (legalábbis nem közvetlenül) mert a gerjesztő áramot a kapocsfeszültség, és a forgórész által indukált feszültség különbsége határozza meg, ami viszont a szlippel arányos. Tehát állandósult állapotban, névleges fordulatszámon forgó motornál az adattáblán feltüntetett áramot, terhelés nélküli állapotban jóval kisebbet vesz fel a motor, csak meg kell nézni egy motor üzemi vektorábráját. Ebből Viszont az is következik, hogy egy 3F motort egy adott hálózatra terveznek, leggyakrabban 220/380 V -os 3f hálózatra, azt a motort deltába is lehet kötni, ha az adattábláján ez az üzemmód szerepel a hozzájuk tartozó áramfelvétel, és a tekercsvégek ki vannak vezetve, és lamellákkal átköthető, valamint a kiépített hálózat elbírja, és a motor hibátlan, annak működnie kell. Persze az induláskori áram delta kapcsolásnál jóval nagyobb, mint csillag kapcsolásnál, dehát lágyindításként erre találták ki a csillag-delta átkapcsolást. Tehát nem létezik külön 220, meg 380 V , ezek összetartozó értékek, és a fázistekercseket sem 220 V, vagy 380 V -ra tekercselik, hanem készítenek egy villanymotort egy adott 220/380 V (ma 230/400 V) hálózatra, amit ha a motor konstrukciója megengedi lehet használni csillag, és delta kapcsolásban is. A 380/660 V os hálózatra készült motorok, persze elindítható a 220/380 V -os hálózatról, de harmat gyenge lesz. A BME Laborjában vidáman gyakorolják a tanulók egy IMI HZF 71b-2 -es 3f 220/380 V os gépen a csillag delta indítást, semmi 660, meg 690 V. (melléklet) Ezért írtam, amit írtam, és az előzőek fényében nem hiszem, hogy én rongálom a fórum szakmai tekintélyét.
BUÉK!
Idézet: Még a 80-as években hoztak a gyárba az olaszok által már kidobott gyártósort. Minden gépen 380/660V-os motor volt, az összeset át kellett tekercselni, mert ebben az állapotban nem lehetett használni - gyengék voltak a mi hálózatunkon. „A kérdésre a választ egész más oldalról találtam meg, az energia elosztó hálózatoknál volt írva, hogy európában az igen nagy felhasználóknál használnak 380/660 V -os, helyi hálózatotokat.”
A 400V-os hálózaton történő gyakorlati felhasználás közben jól jön a kis áramlökéssel járó csillag-delta indítás. Ezt a csillag-delta indítást ilyen 690/400V-os motorokkal lehet kivitelezni és ezért terjedtek el világszerte az ilyen feszültségekkel működő aszinkron gépek. Tehát ennyi a titka ennek a dolognak. A frekvenciaváltók meg az elektronikus lágyindítók elterjedésével egyre kevesebb szerep jut a 690V-os csillag beállításnak.
Üdv!
A 380/660-as motor nem lesz harmatgyenge!!! Csillagban indítva, majd deltában üzemeltetve (3×400V-on, itt magyarországi hálózaton) éppen a névleges teljesítményt tudja leadni!! Ez a motor dolog szerintem egy egyszerű dolog. Kétféle tekercselés az elterjedt: -Mikor a tekercs 230V-ra készül. Ezek a 220/380 vagy 230/400V-os motorok. -Mikor a tekercs 400V-ra készül. Ezek a 380/660 vagy 400/690V-os motorok, de gyakran ezeken csak a 380 vagy 400V látható. A 230V-os tekercsű(230/400) motor 3 fázison csak csillagban használható!( a frekiváltót most hagyjuk!). Ezeket a motorokat szokták deltába kötve egy fázisról használni kondenzátorral. A 400V-os tekercsű motor(400/690 vagy 380/660) használható deltában 3 fázisról. Ezeket szokták csillagban indítani, majd deltába átkapcsolva használni. Egy fázisra nem ajánlott használni, esetleg deltában megpróbálható, de nagyon kis teljesítménnyel. A frekvenciaváltó más dolog. Ezeknél elterjedt, hogy 3×230V a kimenete(a kisebb teljesítményűeké). A bemenet lehet 3 vagy egy fázis. Ezeken természetesen a 230/400V-os motor deltába kötve üzemel.
Sziasztok!
Idézet: „Tehát nem létezik külön 220, meg 380 V , ezek összetartozó értékek, és a fázistekercseket sem 220 V, vagy 380 V -ra tekercselik, hanem készítenek egy villanymotort egy adott 220/380 V (ma 230/400 V) hálózatra, amit ha a motor konstrukciója megengedi lehet használni csillag, és delta kapcsolásban is.” Szeretnék egy konkrét példával szolgálni: Villanymotor katalógus. Ebben a katalógusban egyértelműen látszik, hogy a 3000 fordulatú (elméleti) motoroknál a váltás 2,2 kW/3 kW. Ezt úgy értem, 2,2 kW-ig 230/400 V D/Y motorokat gyártanak, 3 kW-tól 400/690 V D/Y motorokat. Amennyiben nézzük tovább a listát, láthatjuk, hogy a fordulat csökkenésével, csökken a teljesítmény szint is a váltásoknál (1500 ford. 1,5 kW/2,2 kW, illetve 2,2 kW/2,2 kW, 900 ford. 1,1 kW/1,5 kW, 750 ford. ,55 kW/0,75 kW). Amennyiben kicsi villanymotort vásárolunk (230/400 V D/Y), azt tudjuk használni 1 fázisról üzemi kondenzátorral DELTA bekötéssel, vagy 3 fázisról CSILLAG bekötéssel. Nagyobb villanymotorok esetében (400/690 V D/Y) a mi hálózatunkon csak DELTA üzemmódban használható (az indítástól eltekintve, mikor csillag kapcsolást alkalmazunk). A mi cégünknél a legnagyobb villanymotor 37 kW-os, természetesen 230/400 V-os hálózatról üzemel és véletlen sem "harmatgyenge". Tökéletesen leadja a szükséges teljesítményét delta üzemmódba. Idézet: „A frekvenciaváltók meg az elektronikus lágyindítók elterjedésével egyre kevesebb szerep jut a 690V-os csillag beállításnak.” Az anyagi oldalát tekintve, nem szeretném én kiváltani a csillag/delta indítást egy frekvenciaváltóval.
Helló pucuka!
Idézet: „Ahol nagy területen nagyteljesítményű motorokat kell kiszolgálni. Ennek van is értelme, nagyobb feszültség, kisebb áram, kisebb veszteség, és még ez is kifeszültségű hálózat, nem igényel különleges biztonsági szabályokat. Ilyenek pl vasművek hengerművek pl.” Nálunk a cégnél sok motor van (több száz). Néhány W-ostól 500kW-ig. Jellemző, hogy kb 3-4 kW fölött mindegyik 400/690V-os. és nem azért, mert 690V-ról üzemeltetjük őket! De ez alól is van kivétel, mert van egy 220kW-os motor, ami 230/400V-osra van tekercselve. (Balzsi egy egészen konkrét táblázattal is szolgált közben ezzel kapcsolatban) Idézet: „Ebből Viszont az is következik, hogy egy 3F motort egy adott hálózatra terveznek, leggyakrabban 220/380 V -os 3f hálózatra, azt a motort deltába is lehet kötni, ha az adattábláján ez az üzemmód szerepel a hozzájuk tartozó áramfelvétel, és a tekercsvégek ki vannak vezetve, és lamellákkal átköthető, valamint a kiépített hálózat elbírja” Jellemzően majdnem minden motor minden tekercskivezetése ki van vezetve és ezért üzemeltethető csillagban és delta kapcsolásban is az annak megfelelő feszültségről, (vagy átmenetileg Y/D indításban). Márpedig adott feszültségre tekercselik a motorokat. Te is ezt írtad le :> Idézet: „A 380/660 V os hálózatra készült motorok, persze elindítható a 220/380 V -os hálózatról, de harmat gyenge lesz.” Ez alapvető tévedés. Gyakorlatilag az összes nagy teljesítményű motor 400/690V-os! Nem lesz gyenge. A névleges teljesítményt és nyomatékot szolgáltatja. Idézet: „A BME Laborjában vidáman gyakorolják a tanulók egy IMI HZF 71b-2 -es 3f 220/380 V os gépen a csillag delta indítást, semmi 660, meg 690 V.” Egy 3 fázisú 230/400V-os motor 400V-on delta kapcsolásban percek alatt leég! A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2013
Akkor nálatok a cégnél kérdezd meg az energetikust, hogy milyen hálózat van kiépítve, mert ha sok száz motor van, akkor valószínűleg 400/690 V -os. De ez nem az általános közcélú energia elosztó hálózat. A 400/690 V -os motor pedig gyenge lesz, csak számold ki mi történik, ha eleve gyök3 szor kevesebb feszültséget kap. Akár csillagban, akár deltában. Az erre a hálózatra készült motorokat is lehet Y/D val indítani.
Egyébként nem ég le a laborban használt motor, amit a mérési utasítás bizonyít, mert ha leégne, az utasítás sem így szólna. A mérésnél használt Ganz KK kapcsoló is 220/380 V -os hálózatra készült. Ha kompetens szeretnél lenni villanymotor ügyben, ideje lenne a szakirodalom tanulmányozásának. balzsi: Jól látod. A váltásnak az az oka, hogy a közcélú hálózat nem alkalmas nagyon nagy teljesítmények kiszolgálására. A nagy felhasználóknál pedig amúgy is saját átadó állomások vannak, ahol a szekunder oldalon olyan hálózatot készíthetnek, amilyenre szükség van. A motoroknál azért a határ nem ilyen éles, vannak 400 V os motorok úgy 5 kW -ig, (sok átnézett katalógus alapján) de ez már elég ritka. A fordulatszám csökkenés pedig pólusszám növekedés miatt van. Az 14xx ford motorok négypólusúak, kétszer annyi tekercseléssel, nyilván csökkent terhelhetőséggel. Az egy fázisra kötött 3f motor üzemét meg hagyjuk, az más tészta, és talán még bonyolultabb megérteni, mint az előzőket. A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2013
Helló pucuka!
Nem kell ide energetikus. A cégnél 20/0.4kV-os transzformátorok szolgáltatnak 3x400V-ot (a fázisok közötti fesz. 400V hogy egyértelmű legyen) Nem lesz gyenge a 400/690V-os motor hidd el. delta kapcsolásba vannak bekötve úgy üzemelnek (nem csillag!). Nem kevesebb gyökháromszor itt semmi, deltában 400V a névleges fesz. és annyival is üzemel. A hálózat alkalmas nagy teljesítmény kiszolgálására (bár nem írtad mit értesz pontosan nagy alatt). Mi 4-6MW teljesítményt veszünk ki a 400V-os hálózatból. Az nagynak számít? 230/400V-os motor 400V-on delta kapcsolásban garantáltan leég percek alatt hidd el nyugodtan! Nagyon nagy áramot fog felvenni üresen is (a névlegesnél jóval nagyobbat) Esetleg próbáld ki ha van kedved tönkretenni egy motort emiatt. Valami nagyon félre ment itt, vagy valamit nagyon félreértett valaki! A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2013
Márpedig a 230/400V-os motor bizony leég, ha delta kötéssel van 400V-ra kapcsolva, ez nem vitás. Nem véletlenül van a 230V-hoz delta kötés párosítva, a csillaghoz meg 400V. A delta-400V-os beállítás túlárama bizony éget!
Már többször mondtam, nincs semmi párosítás. Ebben tévedsz de nagyot. És a 220/380 V -os motort lehet deltába kötni, én magam is megtettem, nem égett le semmi, és ezt a műegyetemi mérési utasítás is bizonyítja. Ha leég, akkor a motor nem tud elindulni, a hálózat gyengesége miatt, erre való a Y/D indítás.
Elő lehet venni a szakirodalmat is, ahelyett hogy olyan dolgot hangoztatnátok csípőből, ami nem állja meg a helyét. Szirty: Mégiscsak kérdezd meg az energetikust, aki biztos tisztában van a villamos gépek üzemével.
Szia pucuka!
Idézet: „Már többször mondtam, nincs semmi párosítás. Ebben tévedsz de nagyot. És a 220/380 V -os motort lehet deltába kötni, én magam is megtettem, nem égett le semmi, és ezt a műegyetemi mérési utasítás is bizonyítja.” Próbáljunk már meg egyetérteni! Milyen párosításra utaltál? Erre:? Ha a motor tekercsét 230V-osra méretezik, akkor az a motor csillag kapcsolásban 400V-os lesz. Ha a motor tekercsét 400V-osra méretezik, akkor az a motor csillag kapcsolásban 690V-os lesz. A 230-hoz így "párosul" (ha már ezt a kifejezést használtad) a 400. A 400-hoz pedig így párosul a 690. (itt jön képbe az a bizonyos gyökhárom) Ezért nem tudsz olyan motort csinálni pl., ami 230/690V-os... A tekercsek névleges feszültségéből adódik a csillag kapcsolásban szükséges névleges feszültség (szor gyökhárom)! Igen. Bármilyen motort lehet deltába is kötni (a 230/400V-ost is) aminek minden tekercsvége ki van vezetve, ez is elhangzott már. Ez egy percig sem volt kérdés. De a 230/400V-os motor deltában 230V-ról (fázisok közötti feszültség =230V AC) üzemképes, 400V-ról NEM üzemlépes, mert leég, mert egy tekercs névleges feszültsége 230V, delta kapcsolásban azonban ennek több, mint másfélszeresét kapná, azaz 400V-ot! Ez fizikai tény. Ezt mások is alátámasztották ha észrevetted. Nem kell személyeskedni! Olyat írok, ami teljes mértékben megállja a helyét! A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2013
Huh!
Ha tudom,hogy ilyen lavinát indítok el a kérdésemmel,nem teszem fel.... Nos,a motorom (ami230/400 V-os) teljesítményére lennék kíváncsi.Csak a fizikai méretek állnak rendelkezésre.Mégpedig: 28 mm tengelyátmérő,110 mm tengelyközép magasság a talptól,és 185 mm átmérő,ott ahol a tekercsek vannak.Mekkora lehet ez a motor.A fordulatszám szemre 1400 f/min.(Már készül a fordulatszámmérő is. Köszönöm! István
Az én 3KW-os motorom tengelye is 28mm, szintén 3~ú, 220/380V. A 180mm-t hol mérted, az enyém dagadtabb, és több mint 30kg. A fordulatszámára nem emlékszem, de mintha 3000-es lenne.
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2013
Idézet: „A BME Laborjában vidáman gyakorolják a tanulók egy IMI HZF 71b-2 -es 3f 220/380 V os gépen a csillag delta indítást, semmi 660, meg 690 V.” Pedig egyszerű a dolog. Ha már egyszer mérőterem és igyekeznek maximális biztonsággal védeni a sok kezdőt, akkor leválasztó transzformátor. Annak meg olyan a kimenete, amilyent éppen megrendeltek.
Helló erbe!
Azért került bele a tiltakozásomba többször is, hogy: 230/400V-os motor delta kapcsolásban 400V-tól leég. 400V-tól! A biztonsági transzformátorral leválasztott 400V-tól is! :->
Szia!
A 180mm-t hátul a ventilátor helyén mértem,nincs is jelentősége szerintem.Majdnemhogy mindegy is,mekkora a teljesítménye,most ez van,ha bírja akkor jó,ha nem akkor megy a vaterára... István
Sziasztok!
Tudnátok olyan gépeket mondani, amikben olyan egyfázisú aszinkron motor van melyeknek változtatható a forgásirányuk? Köszönöm A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2013
Szia! Gyári gépekre gondoltál?
Nem feltétlen, csak az a lényeg hogy ki legyen vezetve mind a négy vége, csak nem tudom hogy milyen gépekbe gyártottak ilyet, Szóval gubizni szeretnék...
Az automata mosógépek motorjai ilyenek.Ha az a teljesítményszint elég.
A régebbiek. Manapság inkább kefés motorok vannak bennük.
Köszi, már beszéltem egy ismerősömmel és azt mondta, hogy amelyik gépen kompletten össze van építve a motor a további mechanikával azok biztos hogy csak 3 lábúak (pl: szivattyú, kompresszor) de amelyik vmilyen áthajtással pl: ékszíj, azok többnyire 4lábúak, p.: betonkeverő.
Azért szétszereltem egy kompr. motort és simán ki tudtam hozni a 4. véget mivel egészen kívűl a tekercsfejen volt összeforrasztva. Hanem azt is mondta, hogy azok a motorok amelyek az adattábla szerint 1 és 3 fázisról is működnek, azok sima 220 V-on csak kb 40%-át adják le a ráírt teljesítménynek és egy vödör kondi kell hozzá mire eltalálnám a megfelelő fázisszöget. Szerintetek igaz ez? már csak azért is érdekel mert itt egyszerű lenne az irányváltás, és csak 1 fázis áll rendelkezésre, de legalább 1 kw-os kellene.
Üdv!
Arra lennék kíváncsi hogy egy fűtés keringtető szivattyút ha módosított szinusszal hajtom (szünetmentes táp) az tönkre mehet ettől?
Sajnos igen, az aszinkron motorok nem tolerálják jól az ilyesmit.
Mivel lehetne kicsit "szinuszosítani" a jelemet?
LC-tag? A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |