Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   71 / 151
(#) (Felhasználó 46585) válasza JZoli hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Milyen ismerős a rajz... Persze, jó ez nagyobb feszre, meg jó nagy áramokra is. A meghajtó emmitterkövetők, meg a kis FET 12 V-ról menjen, a fő FET meg akármennyiről.

Ha ez neked megy 5V-ról, akkor ezt kell megcsinálni. Erre írtam korábban, hogy ki kell próbálni, mert nem mindegy a BS 170-nek, hogy a meghajtófesz 5, vagy 6 V.
(#) vicsys válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Ezt a fetet néztem ki: Bővebben: Link Lehet, hogy egy darab is elég lenne a motorhoz... Diódának meg ezt: Bővebben: Link
(#) (Felhasználó 46585) válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Hát, ha a FET elbírja áramra, akkor jók lesznek. Nem írtad meg, hogy mekkora motorról van szó. Azért nem baj, ha a FET kibír mondjuk 6...8 szoros áramot, mint ami a motor névleges árama. A motor elindulásának pillanatában nincs indukált feszültsége, hiszen nem forog. Ezért ebben a pillanatban csak az ohmos ellenállások korlátozzák az áramot, ami szép nagy is lehet... Hát, ezt ki kell bírnia a FETnek, meg a diódának. Lehet bele építeni áramkorlátot is, de akkor már sokkal bonyolultabb lesz. Egyszerűbb nagyobb FET-et betenni. Persze, a tápnak is ki kell ezt bírnia...

Egyébként, lehet bele valami olcsóbb FET-et is tenni, ez túl jó hozzá. Nem baj, ha nagyobb a totál gate töltés, a meghajtást még két kis tranyóval megfejelve még mindig olcsóbb lehet. Tehát, valami régi FET, IRFP250, 260, vagy ilyesmi.
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2013
(#) vicsys válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Sajnos nem tudom a motor áramát. Az viszont biztos, hogy pont emiatt, a szoftver lágyindítást végez és reményeim szerint ezáltal drasztikusan visszafogható az indulási áramlökés.
(#) (Felhasználó 46585) válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Igen, hiszen a motornak van valamennyi induktivitása is, tehát az áram lassan fog emelkedni. A probléma csak akkor van, ha a lassan emelkedő áram nem tud elegendő nyomatékot létrehozni, mert a technológia olyan, hogy máris terhelve indul a motor. Ekkor kell a több FET. De ez megint a ki kell próbálni kategória.
(#) JZoli válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Nem csodálom, hogy ismerős Neked ez a rajz! nekem eddig nagyon bevált, nem csalódtam benne, ezért is mertem ajánlani. Eddig csak egyszer ment 5V-ról, de nem volt gond vele. A legtöbb 12 és 24 V-al megy amit eddig építettem, van közte olyan is ami egy 24V-os önetetőrendszerben vezérli a meghajtómotort 30A-es árammal napi nyolc-tíz alkalommal de gond még nem volt vele!
(#) (Felhasználó 46585) válasza JZoli hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Én a pic-ből jövő jelre gondoltam, hogy az 6V-nál biztosan jó, de 5-nél már nem tudom. De ha megy, akkor nagyon jó!
(#) vicsys válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Bővebben: Link Itt írtam róla. Remélem, hogy nem indítják el úgy, hogy benne van az anyagban...
(#) (Felhasználó 46585) válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Igen, ezt olvastam... de ettől nem lettem okosabb... Egyébként, el fogják indítani úgy is... azt lehet csinálni, hogy inkább több FET ( nagyobb áramú ) legyen és legyen egy biztosító a bemeneten. Ekkor az kiolvad. Azért ez nem totál zárlat, tehát a FET megmarad.
(#) vicsys válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Meggondolandó... Viszont majdnem 2x annyiba kerül mint a kistesója.
(#) kameleon2 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
SZia! Tudom, te kedveled a különleges megoldásokat, de én ugyanerre a feladatra készen vettem kici occó pwm szabályztót 3500Ft leszállítva postázva. Az első dolgom volt leszerelni a hűtőbordáról és normálisabban megoldani a hűtőtönkre szerelését, illetve a pasztázást. Azóta megy 95 V-on. Valamennyit romlott a forint, most: ennyi.. Egyébként szerintem egy sima 555-el működő cucc, nincs rajta mikrokontroller.
(#) vicsys válasza kameleon2 hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Köszi! Tényleg jópofa. (Meg occó is) Sajnos nekem muszáj lenne a PWM bemenet, mert a PIC-em nem csak vezérelné, hanem kontrollálná is a fordulatszámot. Így kvázi nyomatéktartó lenne a rendszer...
(#) kameleon2 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Propellerre van megoldásom PIC-re - nincs . Propellerhez kellene egy db 10k-s poti, egy ADS1000 A/D (vagy amennyi pwm kell) és a kimeneti FET, a meghajtófokozattal. A szoftverek megvannak részben és egészben, csak ollózgatni kell. Persze ha nincs A/D akkor nyomógombról is mehetne a pwm. Árban ez is a kici occó árához tendál, még ha maga a mikrokontroller relatíve drága is. Amivel olcsóbban meg lehetne még úszni az a Texas MSP430....
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2013
(#) vicsys válasza kameleon2 hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
A szoftvert én írom és elég olcsó PIC-et használok.
(#) kameleon2 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Idézet:
„A szoftvert én írom”
- Hja kérem, akinek ennyi ideje van !
(#) vicsys válasza kameleon2 hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Hja kérem, nagy úr a kényszer...!
(#) JZoli válasza vicsys hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Ha esetleg publikus lesz a "végtermék" doksija akkor majd érdekelne a dolog. Az öcsém már régen szekál egy áramkörért amivel egy motor fordulatát lehetne szabályozni és stabilizálni az adott fordulaton a terheléstől függetlenül.Eddig ilyen rajzot-megoldást még nem találtam.
(#) Peter65 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Néhány adat segíthetné a jó választást; mekkora teljesítményű/áramú motorról van szó, hány negyedesnek kell lennie a szabályzónak/milyen főáramköri elrendezésben gondolkodsz, szükséges-e szaturációs túláramvédelem (rövidzárlat állóság). Ezek a szempontok is segíthetnek a megfelelő fet és meghajtó áramkör megválasztásában.
(#) vicsys válasza Peter65 hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Köszönöm mindenkinek a segítséget!
Péter!
- Fogalmam sincs. Nincs nálam a motor és amúgy is jó lenne valami "univerzális" változat.
- Hány negyedes szabályzó? Ezt nem tudom értelmezni. Írd le nekem valami konyhanyelven, kérlek.
- Ák: Pic PWM jel>TC4420 meghajtó>FET(ek). A FET source-ban pedig esetleg egy 0.1 ohm -os sönt, az árammegfutás figyeléshez (ehhez nem ragaszkodok). A Drain körben a motor a egy védődiódával és sorba kötve egy 20..30A lassú biztivel. A PIC +5V-ról, a meghajtó +12V-ról és a motor külön tápról (max +100V) menne.
(#) proli007 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Hello! Négynegyedes a hajtás, ha a motor két irányban forog és ellenirányú árammal is fékez.
Háromnegyedes, meg a keringő! Um-ca-ca, um-ca-ca.. üdv!
(#) Suncorgo hozzászólása Máj 16, 2013 /
 
Sziasztok

Csináltam egy PWM szabályzót fordulatszámtartással, a forgó részen egy megszakító tárcsa van és egy AVR méri a fordulat ami alapján adja a PWM-et. Minden szép és jó de amikor megterhelem, egy bizonyos áramnál olyan mintha az AVR resetelődne. Megáll. 230V fúró tápja 230 egyenirányítva, ebből lesz PWM. + 2x 12V földfügetlen, fet meghajtónak, AVR-nek. Milyen zavarral számolhatok és hogyan védekezhetek ellene? Találkozott valaki ilyesmivel?

Üdv:
Suncorgo
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013

Sheet1.pdf
    
(#) Suncorgo válasza Suncorgo hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Amit kihagytam, 30Vról, 60Vról hibátlanul megy full terhelésen is. a a tápfesz megemelkedik amit a PWM szagat akkor őrül meg. Pontosan nem tudom hol, mivel max 60Vot tud a tápom 2 csatija sorba kötve.
(#) (Felhasználó 46585) válasza proli007 hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
De én tudom, hogy robbanómotoros faliórát épít, abba meg nem kell fékezni...
(#) pimi9 válasza Suncorgo hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Szerintem reverse recovery-vel.
Az IRF740 diódája nagyon rossz, tegyél a fölső fetek helyére valami gyors diódát, HFA15, RHRP15
(#) Suncorgo válasza pimi9 hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Köszi majd kipróbálom, pont 10 perce zárt be a bolt ahová járok, majd holnap megkérdem van e nekik. Ha nincs rendelni kell
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013
(#) vicsys válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Írtam, hogy a CNC főmotorjához lesz. Nem hinném, hogy fontos lene a fékezés, vagy irányváltás. Bár Isten tudja... Lehet, hogy van "balmenetes" marószár/fúrószár.
(#) Peter65 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Ami CNC géppel volt dolgom, ott fontos volt a hajtás dinamikája, elvárták a gyors indulást, és fékezni is kellett. Ez akkor igazán fontos, ha sok szerszámcsere történik. Ha pl. menetet is fúrnak, akkor azt vissza is kell hajtani... A negyedek száma a fordulatszám-nyomaték koordináta rendszerben használt negyedek számát jelenti.
Egy dinamikus hajtás szabályozási struktúrája fordulatszám-szabályozás alárendelt áramszabályozással, tehát a motor áramát fontos mérni, nem csak védelmi okokból.
(#) vicsys válasza Peter65 hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
Igazad van, erre nem gondoltam. Nos, nem a profizmus a cél, csak bosszantott, hogy a jól bevált 555-ös potis szabályzás nincs kontrollálva, hanem eléggé konstans módon teszi a dolgát. A fordulatszámmérő működése után jutott eszembe, hogy a PIC is végezhetné a PWM-es szabályzást, amit a visszacsatolás stabilizálna. Egyszerű marási munkákhoz elégséges is lehet.
(#) vicsys válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
A szabályzás PID jellegű, nem lesz "akkora" belengés. Írtam is, hogy lágyindítást szeretnék és a PIC adja magát, hogy folyamatos legyen a szabályzás. Persze lehetne csökkenteni a mintavételi időt, de úgy érzem, hogy az 1mp elégséges.
(#) proli007 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 16, 2013 /
 
NEM! Ez most egy CNC óra lesz. Így fog menni: PIC-PID-PIC-PID..
Következő: »»   71 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem