Fórum témák
» Több friss téma |
Azoknál a hajtásoknál, amikkel dolgom volt, az áramszabályzójának idő állandója jellemzően 0,01...0,1 sec között volt, amit a motor villamos időállandója szabott meg leginkább, a fordulatszám szabályzó időállandója egy nagyságrenddel nagyobb volt, az elektromechanikai időállandó szabta meg. A normális szabályzáshoz szerintem egy nagyságrenddel nagyobb mintavételezés szükségeltetik. Szóval kis forgási tehetetlenség mellett az 1sec-es mintavételezés biztos hogy kevés lesz.
Egy másik egyszerű megoldás lehetne, ami az 555-ös potis szabályzásnál jobb eredményt hozhatna, az úgynevezett IR kompenzációs fordulatszám érzékelés. Ez azt jelenti, hogy a motor kapocsfeszültségét és armatúra áramát kellene mérni. Ha a motor gerjesztése állandó, a kapocsfeszültségből visszaszámolható a belső feszültség, ami a fordulatszámmal arányos. Erre a feszültségre kellene szabályozni. Mivel a PWM jelet a kontroller állítja elő, ha a tápfeszültséget méred folyamatosan, abból is kiszámolhatod a kapocsfeszültséget. Ezeket a mennyiségeket gyakori mintavételezéssel megmérheti a PIC, 1-2%-os fordulatszám-szabályozási pontosságot is elérhetsz vele. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013
A második az végülis egy tachogenerátoros mérési és szabályozási mód ha jól értem. A motor tápfeszültségét szabályozza. Kb. mint a kis DC magnómotorok. Ezt kérdésként tettem fel, hogy én is tanuljak.
Végre valaki értette a sutkát...
Nem, pont az a lényege, hogy ne kelljen bele tachogenerátor, hiszen azt össze kell kötni a motor tengelyével, ( vagy valamivel, aminek a forgása arányos a motor fordulatszámával, vagy azzal aminek a fordulatszámát állandón akarod tartani. ) ( vagy valamilyen jellemzők alapján változtatni ) Nem is lesz igazán pontos, de azért nagyon sok helyen elmegy. Magnóba ennél sokkal pontosabb megoldások kellenek, ha változtatni is akarod a fordulatszámot elektronikus módon. ( szalagsebességet )
Nekünk volt egy ilyen mérésünk, ami pont úgy működött ahogyan te is írtad. És mi azt tachogenerátoros szabályozásnak neveztük. (Mi sem külső generátort használtunk, hanem a motor által indukált feszültséget. Vagyis azt a feszt. amit ráadtunk. A kellő fordulatszámon egyensúlyba állítottuk a híd áramait. (Mivel egy híd elrendezésben alkalmaztuk.) És mindig amikor elbillent a híd árama, akkor ellentétesen rászabályozott az elektronika. Egy kis 3V-os villanymotorral játszottunk és egész szépen tartotta a fordulatszámot, a nyomaték változás hatására is.
Ez nem tachogenerátoros volt, hanem IR kompenzációs. Ezt Peter65 írta le az előbb. A tachogenerátporos az, amikor egy kis generátor van építve a motor tengelyére, ami a motor fordulatszámával arányos feszültséget ad. Ezt a feszültséget tartja ( és így a fordulatszámot is ) állandó értéken egy szabályozó. Például egy fordulatszámnak alárendelt áramszabályozás.
Igazad volt Most már jó. Kaptak 1-1 darabot a fetek is párhuzamosan, erősítve a belső diódájukat, és a feteket is kicseréltem amelyeknek csak a diódáját használtam.
Köszönöm! Üdv: Suncorgo A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2013
Hello!
Tud valaki ajánlani egy bevált, nagyobb teljesítményű PWM kapcsolást? Egy DC 24-36V körüli, 350W-os elektromos biciklimotort kellene PWM szabályoznom, de még sosem építettem ilyet Köszi előre is A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
Ez 384W-ot tud 24V-on, és 576W-ot 36V-on!
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
Köszi!
Meglátjuk, hogyan fog füstölni Illetve kérdés, a FET-re és a diódára kell-e hűtés, és ha igen, nagyon nagy, vagy nem olyan nagy.
Ezt hogy sikerült ilyen pontosan kiszámolnod?
Szia!
Ha nem az alkotás varázsa ami miatt ilyet akarsz csinálni, vagy nem, valami extra dolgot kell megoldanod, hanem valóban egy használható elektromos kerékpárt akarsz építeni, akkor bizony jobb, ha megveszed! http://bolthely.hu/elektromoskerekparok/lista/4d276b42b9f42_Vezerlo...ronika Hidd el, én ezen már túl vagyok és ha egy mindentudó, megbízható vezérlést akarsz, akkor ennél sokkal, de sokkal több pénzt kellene ráfordítanod! Egyebekben akár itt a fórumban is találsz legalább háromféle megbízható kapcsolást, de a korrekt kivitelezés eleve meghatározza. hogy mennyire lesz jó egy áramkör. Sok esetben nem is a kapcsolás elvi rajza, hanem a kivitelezés a probléma. Üdvözlettel: patkolttojas A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
Hello!
Nem én akarok, hanem egy ismerős, és nem tudom, mit akar vele, de elvileg többféle dologra akarja használni Szóval nekem csak egy bevált kapcsolás kellett És nem is kell neki bonyolult. Inkább azért itt kérdeztem, mert a Google-al is találok, csak mivel nem vagyok benne a témában, szerettem volna a meglevő tapasztalatokra támaszkodni. Igazából a fentebb beillesztett képen levő kapcsolás nekem meg is felelne, mert nem nehéz megépíteni, csak az a kérdésem, van-e extra hűtést igénylő elem? Azért a FET-en csak átmegy az a 300-akárhány W...
Arra kell is egy szép nagy borda. A kapcsolás egy bevált darab. A FET nagyobb áramú is lehet.
Szerintem nem. Persze lehet, ha szükségét érzed.
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
OK. Az mondjuk sosem baj, ha hűtve van, ha nem is kéne
De, kell. Ha feles kitöltéssel megy a pwm, akkor fele időben a teljes motoráram a diódán folyik. Ettől persze rendesen fog melegedni.
Ezt annyira komolyan írtad, mintha el is hinnéd... ugye nem?
Üdv mindenkinek.Tudna nekem valaki ajánlani egy pwm vezérlés kapcsolási rajzot 24V-os 250-300W-os DC motorhoz kellene.
Körülbelül 15-20 hozzászólással ezelőtt ott egy bevált rajz.
Itt volt rajz
Meg is építettem már, működik, bár a nagyteljesítményű motorra még nem lett rákötve (ma adtam át a kollegának, aki kérte).
Még annyi lenne a kérdésem hogy az 555-nek külön 12V-ot kell adni?És még egy kérdés:Nekem ez egy elektromos rollerhez kellene,és hova kell kötnöm a gázkart?Bár még nemtudom hogy milyen fajta lesz hozzá.
12V-ot sokféleképpen tudsz előállítani a motor tápfeszéből. LM317HV-vel pl. A gázkart a poti helyére kötöd (a gázkar egy poti legyen).
Fontos, hogy milyen tápfeszről fog működni a motor, és milyen teljesítményű? Ez a kapcsolás 15-36V-os, max. 380W-os motorok szabályozására jó. (16A-s dióda van benne, 24V-on az kb 380W). A hozzászólás módosítva: Jún 26, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |