Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Olyan kérdésem van, hogy van a lakás ahol lakunk. Közelmúltban már tettem fel pár villanyos kérdést, de van még egy kérdésem(legalábbis egy biztosan) most ez ügyben: lakásba bejön a 4 vezeték a villanyórától. L1,L2,L3, és a PEN. Ez a 4 szál vezeték bejön az órától, és a lakásban két elosztó tábla van: van egy ami a sütőé, és 3 fázisú automatákon keresztül megy tovább a 3 fázis, plusz PE és N. Eddig minden rendben van. A sütőhöz bejövő 3 szál közül az egyik tovább van fűzve közvetlenül az automaták előtt a lakás részhez, és megy egy másik elosztó táblába. Itt viszont az a helyzet, hogy két szál megy tovább a két elosztó közt: fázis, és PEN. A fázis megy az automatákhoz, a PEN ami jön a sütő táblájától az meg ismét szétválik PE és N vezetőkre. Ezt szeretném megszüntetni úgy, hogy a sütőnél a különválasztást meghagyom, és a PE sínt a PE-vel, a N sínt a N sínnel kötöm össze a két táblánál. Legalábbis egyenlőre így szeretném megoldani. Véglegesen úgy tervezem megcsinálni, hogy egybe elfér bőven a sütő 3, és a lakás 4 kismegszakítója. Ennél tovább nem megyek,(kivéve ha egyszer sok pénzem lesz, és valami miatt elborul az agyam-ami nem valószínű. Legalábbis hogy közeljövőben sok pénzem lesz.) mert nem saját a lakás, hanem szolgálati lakás, és nem örökre maradunk itt, csak néhány évet. Készítettem képet arról hogy milyen volt, és hogy jelenleg milyen a két tábla ,,belvilága".
Tisztázzuk: ilyen készülékhiba nem létezik. Ha nincs áram, akkor nem fog leoldani.
Az, hogy multiméterrel nem tudod kimérni, az azért lehet, mert nem jól méred. Ha pl. rövidre van zárva (összeér) a PE és az N, akkor ott feszültséget nem fogsz tudni mérni közöttük. Az összeérést megszüntetve ott tudnál feszültséget mérni, vagy az összeérés helyén egy árammérővel áramot is tudnál mérni. Esetleg a Fi-relénél a nullát megbontva ott is tudnál áramot mérni. Hogy honnan "nő" oda az áram, ha a fázison nem jön? Hát, például a védőföldön is folyhat áram! Mondjuk pl. a szomszéd lakásból (hiszen a fémtárgyak a házban össze vannak kötve egymással). Ez ugye a PE - N összeérés és a Fi-relé túloldalán levő PE - N összekötés közötti szakaszon azt fogja eredményezni, hogy az áram megoszlik a két vezető között, az egyik része a nullán fog átfolyni. De a PE - N - Fi-relé - N - PE hatalmas méretű, egymenetes tekercsben is indukálódhat feszültség, ha a hurkon belül változó mágneses mező, vagy áramjárta vezető van (mondjuk egy fém vízcső, amin folyik némi áram). Egy szó, mint száz: ha a Fi-relé által védett hálózaton probléma van, akkor csak kétpólusú (a nullát is megszakító) kapcsolóval/kismegszakítóval lehet biztosan kiiktatni minden Fi-relé-lekapcsoló hibaforrást.
Igazad van, hülye voltam és szerintem leoldott állapotban mértem a feszültséget, akkor nyilván 0, mivel meg lett szakítva a kör. Abban is van valami, hogy védőföldről is jöhet áram. De akkor ezek szerint nem a külső földelés felől, hanem valahol lakáson belül egy olyan készülékről, víz/gáz csőről, ami hozzá van kötve a védőföldhöz is. De ez nem azt jelentené, hogy szar a lakás földelése, és lebeg az egész a valós földhöz képest?
Meg amire még gondoltam, hogy energiatakarékos izzók vannak bekötve, amik szerintem fel tudnak töltődni, mint egy kondenzátor, és ezekben is lehet tárolt feszültség a nulla és fázis között. A lényeg, hogy a hibás vezetéket meg kell keresni és kijavítani, és bízni benne, hogy más probléma nincs és normál üzemben nem fogja levágni a relé az áramot. A hozzászólás módosítva: Szept 19, 2013
Bármilyen - hangsúlyozom bármilyen jellegű hibaáram folyik a védővezetőn az nem üzemszerű. Nálam például a bekötött földkábel nulla vezetéke egy C-sín mögött ment át és a sín íves része csak megnyomta a nulla szigetelését ez már akkora szivárgóáramot okozott, hogy levert rá a FI relé. Miután megfelelően elszigeteltem - ez kb 8-9 éve volt már, soha nem oldott le ok nélkül a FI relé. Nagyon fontos azonban tudni, milyenek a földelési viszonyok. Most például homokos talajon dolgoztunk, ahol a 30mA-es FI relé kevés volt, mert maga a föld volt gyenge - pedig 3 szonda is le volt verve. Amikor a nagy szárazság beköszöntött, elkezdett leoldogatni. Nekem a teljes házon 100mA-es FI relé van , a fürdőszoba külön van szegmentálva kisebbekkel. A gyártmány szinte mindegy, ha jó a hálózat. Ha nulla és föld között van zárlat - le kell oldjon - ez a dolga.
Üdv kameleon2!
Idézet: „"Bármilyen - hangsúlyozom bármilyen jellegű hibaáram folyik a védővezetőn az nem üzemszerű."” Mit nevezel "hibaáramnak"? Bármilyen áramot ami a védővezetőn folyik?
A védővezetőn üzemi áram nem folyhat. Tehát ha áram folyik rajta - az hibaáram, kóboráram, földhurokból eredő áram. Azaz nem üzemszerű áram. Gondolj csak bele. A védővezetőt odavezeted mindenhová, de nem kötöd be semmilyen áramkörbe. Azaz földpotenciálon kell lennie, maximum a rézellenállás szól bele. A FI reléknek éppen akkor kell megszólalnia, ha nem a nullán fordul meg az üzemi áram, hiszen az valamilyen hiba következménye : szivárgás, vagy éppen egy bojlernél a fűtőszál hozzáér a palásthoz stb. Háromfázisú fogyasztónál is : a három fázison folyik az üzemi áram. Ott is csak mellé van kötve a védővezető - üzemi áram elvezető szerepe nem lehet. Csak hiba - zárlat esetén jelenik meg rajta áram. Ezért "veszekszem" sokat mérnökökkel is akik például napelemes rendszer terveken behúzzák az EPH csomópontba a villámvédelmet a rajzon. Az EPH csomópont például 6-os 10-es műanyag szigetelésű vezetéke a büdös életbe nem fogja levezetni a villámáramot - sőt kárt okoz. Ezzel nem védünk a villámtól - hanem egyenesen bevisszük azt a hálózatra. Üzemszerűvé tesszük a villámcsapást. Persze ez már más vizekre evező téma.
Hobbielektronika. Az itt tárgyaltak szvsz erősáram.
Valahol fentebb láttam, hogy a motor vezetékeit ideiglenesen összetekerik. Az erősáram nem ismeri azt a fogalmat, hogy ideiglenes. Minden szerelésnek meg kell felelnie a vonatkozó szabványoknak. És az jó sok van... asszem Nyugodtan kiírhatod a szavakat, itt nem kell fizetned, mint a telefonos üzenetküldésnél. Mod. A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2013
Üdv kameleon2!
A védővezetőn folyhat több A áram is üzemszerűen Azt is kalkuláld bele a fentibe! (Leírtam miért, de törölték)
Szia,
Szívesen elolvasnám a magyarázatod. (magánban elküldhetnéd)
Az érdekes lenne... de leginkább balesetveszélyes. Ha nem így gondolod, nyugodtan megfoghatnád a nulla vezetőt, miközben megy egy mosógép. Nem ajánlanám.... Ugyanígy járnál, ha üzemszerűen a védővezetőn és ezáltal például egy gép burkolatán jelenne meg "pár A" . De a válaszodra kíváncsi vagyok.
Én is kíváncsi lennék rá.
Üdv kameleon2!
Lehet hogy érdekes, de nem balesetveszélyes. Néhány V-os potenciálkülönbségről van szó. Ez okoz néhány vagy néhányszor 10A-es kiegyenlítő áramot (90-120mm2-es réz vezetőben). Azt gondolom, hogy a mosógép üzeme közben a nulla vezetőn nem alakul ki normál üzemi körülmények között veszélyes feszültség. Idézet: „Ugyanígy járnál, ha üzemszerűen a védővezetőn és ezáltal például egy gép burkolatán jelenne meg "pár A"” Ezt a mondatot nem tudom 100%-osan értelmezni.
EPH jelentése Egyen Potenciálú Hálózat. Ha nem folyik áram egy vezetőben, akkor nincs sem kiegyenlítő, sem más áram rajta, mivel eleve nincs bekötve az üzemi körbe. Ha mégis - az hiba. Nem tudom miféle egyéb áram, vagy kiegyenlítőáram folyhatna olyan vezetőben, amiben nem folyhat áram, csak és kizárólag abban az esetben, ha valami meghibásodott. Egyetlen esetet tudnék elképzelni, ha indukálódna a vezető hossza miatt valamiféle áram - de lássuk be: az sem üzemszerű. Emiatt van az, hogy bizonyos keresztmetszetek fölött nem kell ugyanolyan vastag védővezető, mint az áramjárta vezetők. Én itt le is zártam a részemről a vitát, mert nem írtál olyan újabb infót számomra, ami a gyakorlattal szemben meggyőzött volna.
Akkor a bekarikázott kondik nyilvánvalóan csak elméletben léteznek, a gyakorlatban nem...
Üdv kameleon2!
Idézet: „Ha mégis - az hiba.” Nincs hiba. Most megmértem találomra 4 nagyobb motor PE vezetékén az áramot: Motor áram:115A PE0.8A) Motor áram:119A PE2.3A) Motor áram:92A PE0.92A) Motor áram:162A PE1.2A) A motorok vagy a kábel nem hibás, nincs földzárlat, nem nedves stb. Ez van. Tény! A másik eset amikor frekvenciaváltós hajrások árnyákolt motorkábelének PE vezetőjén alakul ki (olykor jelentős) áram a PWM miatt. Főleg ezért korlátozzák az árnyékolt motorkábel max. hosszát és ezért nehéz FI reléről frekvencaváltót üzemeltetni. Idézet: „Én itt le is zártam a részemről a vitát, mert nem írtál olyan újabb infót számomra, ami a gyakorlattal szemben meggyőzött volna.” Már gyanúsítottak azzal, hogy meg akarjuk győzni egymást. Nem, nem akarlak meggyőzni. Leírtam néhány (talán általad nem ismert) gyakorlati tényt. Arra a polcra teszed, amelyikre akarod. Ennyi. Köszönöm a figyelmet!
Hai!
No igen. Ezek miatt a szűrőkondik miatt a laptopomat nem lehet olyan helyet használni ahol FI relé van (azonnal lekapcsolja) :-0 Meg ezek miatt ráz a PC , az erősítő, a TV, a hangfal, a nyomtató és minden ami össze van kötve a PC-vel, (vagy egy készülékkel amiben van ilyen), ha földeletlen aljzatba dugjuk.
De azokon ugye nem folyik amper nagyságrendű áram? Egyébként, nem véletlenül van bekorlátozva 4.7 nF-ra a kapacitásuk. Így nem okozhatnak komolyabb áramütést és a Fi relé sem old le.
Más kérdés, hogy telepített berendezésekben a zavarszűrőkben sokkal nagyobb kondik is vannak, de ott sem folynak A-ek.
A pc-nek nem véletlenül van földelt dugója. Azzal kell használni...
Ha a motor le van földelve, akkor minek kell bele a fi relé?
Hali!
Szeretnék csinálni egy olyan elosztószekrényt/dobozt, amit lehet használni 400, vagy 230V-ról. Mellékelem az elképzelésem, véleményt szeretnék kérni.
Szia!
Az alsó mágneskapcsoló kimenetén mi az a csillagba kötött rövidzár? Az egyfázisú dugaljzat honnan kap nullát? És még sorolhatnám.
Mivel ha három fázisról használom, akkor az egyfázisú dugaljak szét vannak osztva három felé, 3X230V. Ha egy fázisról használom, akkor össze kell zárnom a három ágat, hogy minden dugalj megkapja az 1X230v-ot. Ahová nulla kell, az megy egyenesből. A behúzó tekercsek végei A-B vel van jelölve.
Nekem ez így nagyon nem tetszik, de majd hozzászól más is.
Szia! Talán nem véletlenül nincs minden sarkon ilyen, az esetleges meghibásodáskor pl. a másik dugvillán lesz fesz. Te is azért reteszelsz duplán, mert ezt tudod. Csak hát duplán is elromolhat. Nem tudom mihez kell, megéri-e? Mindenesetre a mágneskapcsolók elé is kellenének kismegszakítók, a Fi is jobb lenne, ha ezt a szekrényt is védené. Nem látszik a mágneskapcsoló honnan kap nullát, ha a fi után, a fázist meg előtte, akkor le fogja vágni, stb.
Köszi, már egy hibám van is, a Fi relével kapcsolatban, ez így nem fog működni. Természetesen biztonsági okból a nem használt dugvillákat egy be nem kötött aljzattal vakolnám.
Ennél talán több értelme volna egy háromfázisú betáp csatlakozóval ellátott elosztószekrényt csinálni, amihez készítesz egy olyan betáp kábelt, amivel egyfázisú betáp aljzatból lehet megtáplálni a háromfázisú csatlakozóját (az elosztószekrény három fázisát összeköti).
_vl_ nek igaza van, de az áramokra akkor is vigyázni kell. Egyfázisú fogyasztókat azért osztunk szét 3 fázis közt, hogy elosszuk a terhelést. Ugyan az a terhelés egyfázison háromszoros, keresztmetszet, áramfelvétel, stb. Nincs is akkora egyfázisú dugvilla. Az a kismegszakító ami kell L1-nek egyfázison, nem véd 3 fázison.
Ez jó ötlet, és sokkal olcsóbb. Hangosító cuccomhoz kellene. Egyébként mostani egy fázisú elosztómban is egy DIL mágneskapcsoló vezérelt kapcsolással be van iktatva, ha elmegy az áram, csak akkor kapcsol vissza, ha nyomógombbal újra indítom. Szaggatott áram kimaradások esetén hasznos berendezés.
Hát, ezzel meg az lesz a gond, hogy ahol nincs háromfázisú betáp, ott nem lesz rendes (IEC309) egyfázisú se. A sima háztartási dugvillának meg a papíron tudott 16A is sok lesz. Ha viszont nem vesz fel szumma 16A-t se a rendszered, akkor meg minek háromfázisúra kiépíteni?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |