Fórum témák
» Több friss téma |
Az is segíthet, ha nem le hanem feltekersz rá, (bár lehet nem lesz elég helyed hozzá.) és ezt a 230-al sorba kötöd. 10 A 100W stabilizátort egyszerűt lehet csinálni, de beláthatod nem lesz kicsi és olcsó. Egy új transzformátor kisebb olcsóbb, és hordozhatóbb.
A tekergetést felejcsuk el, új trafóra meg nem akarok kolteni. Valami egyszeru 15V-os stabilizátor kéne ami kibír 10A. Mondjuk a 7815 stabIC ami alpállapotban kibír 1,5A felspékelni valami teljesítmény tranzikkal - párhuzamba kotni 2-3-at,hogy elbírja a 10A. Erre kéne valami rajz. Megcsinálni egyszerubb kapcsolásokat számora nem probléma, de a tervezgetés az nem az én asztalom. Esetleg az LM317 regsabilIC felhasználásával valami feszultség kimenetet szabájozható áramkort készíteni sem volna rossz, így legalább más célra is lehetne a tápegységet használni.
Nekem is van egy Black&Decker 9.6V csavarozógépem.Úgy kaptam,töltő nélkül és egy "mezei"12V 800mA-es töltőt használtam.Itt jegyzem meg,hogy nem ismerem a gyári töltő paramétereit,de érdekes hogy az akku nyakán van egy leágazás a 8db aksi felénél,vagyis gondolom tölthető "párhuzamosan" 4-4 db->4,8V-ról.Ritkán használom de mostanra,mintha meghalt volna az akkumulátorom.Találtam utángyártott akkupackot 6000- és 9000-forintért is,de nem szeretnék erre költeni.Viszont van két db. PC-tápom is,200W mindkettő de amikor felélesztem (van egy 2W-os 6V-os izzó az 5V-os kimenetén és egy 4W-os 12V-os a 12V-os kimenetén) nos ha nagyobb terhelést kap,akkor lekapcsol.Újból bedugva ismét működik de ennyi.Valahol olvastam hogy kell terhelés hogy menjen és lehet hogy rövidzár+túláram védelme is van,de ha igen,hát ebbe nem nyúlnék bele.A táp matricáján az látszik hogy bár az egyes csatlakozók 1/3.8 amperrel terhelhetőek,összesen tudnia kellene az 5V-os és a 12V-os kimenetnek is 100-100 Wattot.Egyébként jól tudom-e,hogy egy akk. a kapacitásának a tizedével tölthető ideálisan?1200/1600/2000mAh lehet,de nem tudom mekkora a gyári.
Átmeniti megoldásként én is egy 350W-os PC- tápot kottem az akufúróra hasonlóan ahogy te, 6V-os izzó az 5V-os kimenetre, a 12V-osra meg egyenesen a fúrót kottem. A zold kábel /start/ és az eggyik fekete kozé bekottem egy kétállásu kapcsolót, igy ha "lefagy" elég szétkapcsolni majd újra ossze, nem kel ki-be húzni-dugni a hálózati kábelt. Problémám hasonló - még 10fúróval is lehet fúrni - de csavar meghúzásnál "lefagy" ,amúgy M8-cas M10-zes hosszú csavarokat /5-10cm/ probléma mentesen becsavaroz csak meghúzni kezzel kell. Én azt csináltam ,hogy nekapcsoljon állandóan le, kisebbre állítottam a nyomaték szabályozót és így hamarabb átugrik a racsni mint ,hogy lekapcsoljon. Van benne valam túláram védo amit egyesek szerint kileh iktatni mások szerint nem, én nem babrálok bele,mert nem értek annyira hozzá.Idovel úgyis muszáj lesz szerezni egy 200-250W-os trafót 12-14V kimenettel egyenirányítani, egy biztosíték a kimenetre és az Ok lesz.
Nem túl rég kértek tőlem egy tápot akkus kézilámpa közvetlen táplálásához. Egy olyan ATX-et alakítottam át, ami 12 V-on 32 A-t tudott. Felhúztam 13,56 V-ra (éppen így sikerült, közben benne van az akku és azt is tölti). Sorba kötöttem egy kis ellenállást, ne legyen túl nagy a bekapcsolási áram. Mindkét égőszál bekapcsolt állapotában a kimenő fesz. 11,8 V. Az égő teljesítménye 100/130W. !!! Mindkettő együtt 230 W (~20A). Hétvégén hozták, hogy szétolvadt a Jack dugó és füstölt a táp. Kicseréltem a Jack-et és az aljzatot, a tápnak semmi baja.
Az égőn hideg állapotban 0,1-0,2 Ohm körüli ellenállás mérhető multiméterrel. Ugyanez a táp vígan elbánna bármilyen fúróval és csavarbehajtóval. A korlátozó ellenállás miatt még le se állna.
De minek bele a lámpa? Hogy ne legyen képes leadni még azt az előírt wattszámot se?
Nekem már évek óta üzemel egy 200 W-os AT számítógéptápból átalakított tápegységem. Arról hajtom utazásaimnál a hűtőládát 220-ról, s azzal járatom a gumimatracot-gumiágyat néha felfújó légfúvómat is. No meg - az autó elektromos pumpáját. Pedig az aztán vesz ám fel áramot rendesen, ha már 2 bar felé járok. De még sose volt vele olyan problémám, hogy "ha nincsen terhelve" ... hát van. Én egy az egybe magával a fogyasztóval terhelem! Üzemód kijelzésnek csak egy piros LED dióda neki a "terhelése" a maga 15 mA-ével (az 5 voltos ágon)
Azt, hogy szükséges-e előterhelés egy kapcsolóüzemű PC tápnak, figyeli-e a terhelést, kizárólag az adott típus kapcsolástechnikája dönti el. A jellemző az, hogy kell. A tiéd egy egyszerűbb szerkezet, ezért nem kell hozzá. Ilyen is van.
A +5V a hangsúlyosabban figyelt, a tápok egy része nem indul el csak a +12V-ot terhelve, persze átalakítás nélküli tápokról van szó.
Az ellenállást a kimnettel sorba kotted? Hány ohm és hány Wattos?
Az én ATX-em 350W-os, 12V-ton 18A tud legalább is ez van ráírva. Behúzásnál lekapcsol, amúgy jól mukodik. A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
Az ellenállást sorba kötöttem a terheletlen állapotban 13,56 V-ot adó kimenettel. Az 5 V-os részt kiiktattam, csak a 12 (13,56) V-ot figyeli. Nem tudom, mekkora az ellenállás, ~20 cm 0,8-as vastagságú ellenálláshuzal kerámia tartóra tekerve. Legfontosabb szerepe az égő bekapcsolásakor fellépő áramlökés korlátozása. Soha nem mértem meg, hogy ténylegesen mekkora feszültség esik az ellenálláson, nem is lényeges. Sokkal inkább az, hogy zárlat esetén is képes volt megóvni a tápegységet.
Idézet: „De minek bele a lámpa?” Az égő nem a tápegységben van, hanem egy ~20 cm-es tükörátmérőjű kézireflektorban. Az egészet példának hoztam fel, hogyan lehet nagy teljesítményt levenni úgy, hogy időszakos rövidzárt is képes legyen elviselni (lefogott fúrógép).
Nekem egy 250-es FSP tápom van. Mindenféle átalakítás nélkül rá van kötve a fúró a 12V-os kimenetére. Az 5V nincs leterhelve. Rövid kábel esetén nem lehetett lefogni, mert elhajlította az imbuszkulcsot amit beletettem. Ha használtam vagy 1.5m jó vastag hangfal kábelt (cirka 3mm átmérőjű lehetett a réz) akkor lefogáskor esett rajta vagy 5V feszültség.
Ezek szerin a kábel vastagsága /keresztmetszete/ és hossza is befojással van a terhelhetoségre? Nekem most cca 4m hosszú 0,75 mm2 kereszmetszetu kéteres kábel van rajta - ez volt eppen otthon, de ezek szerint kikel cserélnem vastagabra.
A magasabb kimeneti feszultséget hogyan érted el? Az én fúrómnak is 14,4V kelene nem pedig 12V, de hát bekell érni azzal ami van. Nagyon bonyorult átalakításba ugysem kezdenék bele, de még egykét alkatrész cseréje belefér a "szaktudásomba".
Jelentős hatással van rá. A kábeled ellenállása jóval nagyobb, mint amit én védelmül beépítettem a tápba. Ilyen vezeték mellett viszont nem volna szabad lefulladni a tápnak, ott más hiba is lehet. Kiszáradt kondenzátor,...
PC táp átalakítás...
Itt tucatnyi leírást találsz. Számodra legegyszerűbb, ha az 5 V-ról jövő figyelőellenállást picit nagyobbra cseréled, pl. 4,7 k helyett 6,8-ast teszel (az értékek táponként eltérhetnek), az 5 V-os ágat terheled ~10 Ohm 5 W-os ellenállással. Ez már eléggé megemeli a 12 V-ot és terhelhetővé teszi. Ha kevés, a 12 V-os ág ellenállását is lehet növelni, mondjuk 10-ről 12 k-ra. Kész receptet ne várj, ahány táp, annyi szokás.
Akkor most a vékonyabb vagy a vastagabb kábel a jobb /4-5m hosszra/?
A kiszáradt kondenzátorra mi utal - hogy néz ki, van valami kulso elszinezodés vagy egés nyom ? Eddig még nem szedtem szét a tápot csak úgy rákottem a fúrót, de tervezem szétszedni és a felsleges drótpkat is kiakarom dobni belole. A 10 ohm 5W-os ellenálást az 5V-os kimnetre kell kotni? Nekem most ot egy 6V autó izzó van bekotve azthiszem ,hogy cca 0,5W lehet, az ellenállását nem tudom. Ezeket a figyeloellenállásoket merefele kell keresni? A sok buta kérdés eggyetlen oka,hogy eddig azt sem tuddam, hogy mi az a ATX táp, most van elozor ilyesmi kezemben. Én eddig tápot csak trafóval csináltam.
A vastagabb vezeték a jobb. Nyugodtan használhatsz bikakábelt. Kondit onnan tudod általában, ha rossz, hogy fel vannak púposodva. Én inkább vennék egy normális minőségű tápot FSP-t vagy Chieftec-et. Azok bírják a túlterhelést is. Mint az enyém, 12V-on 14 A-t tud. De minden gond nélkül ki lehet belőle szedni tartósan 20A-t is (250W-nyi halogén izzó)
Óvatosan a boltokban kapható bikakábelekkel, inkább nevezhetnénk őket gyújtókábeleknek a szigetelés kontra vezeték keresztmetszet alapján.
Mindenképpen a vastagabb kábel a célszerűbb, de ne kívül legyen vastagabb, hanem belül.
A bikakábel nem bika, a hangszórókábelek már közelebb állnak az igényeinkhez. Nem kell túl vastag belőle, 1,5-2,5 mm2 bőven elég. Unokaöcsém jött néhány éve, hogy be akarja bikázni az autóját, de nem indul. A 7-8 mm vastag szigetelésben 1,5 mm átmérőjű sodrat lapult. Kicseréltem neki 10 mm2-esre, azonnal indult a motor. Műhelymunkákhoz, de kinti munkákhoz még inkább a PC tápnak nem árt egy komolyabb védőburkolat. Lehet nagyobb, akár zárt fémdoboz, amin belül jól tudja keringetni a ventillátor a levegőt, a fala meg le tudja adni a hőt.
Feldobok már egy képet a tápomról. A paraméterek elég jók az adtlap szerint, igaz hogy valami Kínai szerkezet de eddig mukodik -pár napja van meg és olcsón vettem. Biztos hogy van ettol sokkal jobb, de hát most ez van. Idovel szertnék egy 200-250W-os toroid trafót szerezni, de az meg drága.
Ha lenne egy pontosan ugyanilyen az asztalomon, az még nem garancia arra, hogy belül is pontosan olyan. Így látatlanban pedig nem lehet megmondani, melyik ellenállásokat kell cserélni.
Egy 450 W-osom van, döglött, javítani kellene, de lehet, hogy megy a bontóba. Nem érdemes a javításra. Érdekes, de a 12 V-ja ugyanígy 18 A-es.
Nem valószínu,hogy nagyon belepiszkálok, kiszedem a folosleges vezetékeket,megnézem a kondit nincs e felpufadva, meg veszek rá vastagabb kábelt és kész. Megy amíg megy,fúrni,csavarozni lehet vele,behúzni meg kézzel is blehet húzna a csavart.
Mindenkinek koszonom a segítséget.
Sziasztok
Olyant kérdeznék hogy van egy elektromos kulcsom aminek tönkrement a akkuja és horror áron adnának hozzá. Így arra gondoltam hogy szünetmentes zselés akkuval pótolnám, csak annyi a gondom hogy az eredeti akku 19.2V 2Ah-s NiCd és én úgy gondoltam hogy egy 12v-os és egy 6v-os akkut kötnék sorosan így kijönne a feszültség, csak azt nem tudom hogy mekkora kapacitású aksik kellenének? Én 12v 2.3ah és 6V 4Ah-ra gondoltam.
Sorba kötött akkuknál elvárás az azonos típus, méret, sőt az sem árt, ha egymáshoz közel jöttek le a sorról. Nem hiszem, hogy ez jó megoldás lenne.
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2014
De az csak a töltés miatt számít nem?
Mert én úgy gondoltam hogy külön tölteném a két akkut, nem összekötve. Csak azt nem tudom hogy a kapacitásnak hogy kellene aránylani egymáshoz hogy kb egyformán merüljenek? Esetleg valami más ötlet hogy lehetne pótolni az akkut, mert ha darabonként cserélném az akkuban a cellákat akkor is kb20e Ft-re jön ki.
A merítés ugyanolyan probléma (ha nem nagyobb a nagyobb áramok miatt), mint a töltés.
Jaj de nyomott vagyok, most gondolkodom ha 3db egyforma 6 voltosat kötök sorba az is ugyan azt adja ki és akkor az már jó nem?
Sokkal jobb! Ha neked megfelel, még jó is lehet...
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem szerintetek a képen látható kapcsolás megtud-e hajtani egy 14 v csavarbehajtót? Mert ha jó lenne elkészíteném csak van egy kis gond a BFY34 nem találok sehol. Mit javasoltok? üdv: aramis |
Bejelentkezés
Hirdetés |