Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkutöltő kerékpárra, alternatív világítási módszerek
Témaindító: Vincenzo, idő: Jún 7, 2007
Témakörök:
Szia szilva,
én nem tudok ilyenről, de szerintem nem is nagyon kísérleteztek ilyesmivel, ugyanis a lánc, mint az erőátvitel fontos eleme eléggé kényes alkatrésze a kerékpárnak. Ez főleg a soksebességes kerékpárokra igaz, nagyon sok befektetett izomenergia nyelődik el súrlódás formájában a láncon, pláne a rosszul beállított láncon, vagy az esetleg rosszul megválasztott áttételen. Egy jól beállított, hibátlan lánc, megfelelő kenéssel kb. 90-95%-os hatásfokkal tudja átvinni az energiát a hajtóműről a hátsó kerékre. De ez csak arra esetre igaz, ha az első lánctányér és a hátsó fogaskerék pontosan egy síkban vannak egymással. Ez pedig a legritkább esetben fordul elő a soksebességes kerékpároknál, tehát meg kell alkudnunk a 80-85%-os hatásfokkal, mivel pár fok eltérés az egyenestől már 10% körüli hatásfok-csökkenést von maga után, vagyis magyarul ugyanannyi energia befektetésével egy egysebességes kerékpárral megteszünk ezer métert, egy "ezersebességessel" meg csak 900-at. Hosszú távon ez jelentős, ha csak nem fogjuk fel a dolgot edzésnek, vagy nem vagyunk mazochisták. Én ezért használok egysebességes, kontrafékes kerékpárt. Mondjuk a kontrafékes agy belső súrlódása nagyobb, mint a simáé, főleg, mivel ebben alapból is 3 csapágy van, és nem kettő, de cserébe nem cipelek fékeket, bowdeneket, fékkarokat, nem kopnak a felnik a canti-, vagy V-, esetleg patkófékektől sem. Ja, és a meghibásodás valószínűsége is minimális. Szóval, most hogy már ennyi mindent sikerült összehordani a láncról, bele lehet gondolni, hogy vajon hogyan szuperálna még egy ráillesztett/ráfeszített fogaskerékkel, ami egy nem kis ellenállású generátort hajt.... TaTa
Szia borvendeg,
örülök, hogy nem csak elektronika terén vagy kolléga... Valószínüleg nem a Shimano koppintotta azt az agyat, de azért azt meg kell említenem, hogy rengeteg olyen eset fordult már elő a világtörténelemben, mikor kis emberek nagy felfedezéseit nagy cégek lenyúlták. Pl. nemrég az adidas-botrány, az irányítósávos focicsukával, amit állítólag szintén egy derék honfitársunk ötlött ki.... Ha ebből indulunk ki, agy kolléga sztorija nem is annyira alaptalan. Bill Gates sem magától találta ki a grafikus kezelőfelületet, hanem elleste, mégpedig a Xeroxtól, ahol azt sem tudták, micsoda nagy dolgot fedeztek fel... Szerintem meg valószínűleg az lesz, hogy senki nem kopizta senkiét, hanem egymástól függetlenül fejlesztettek, mit sem tudva egymásról. Erre is van sok példa... TaTa
Hali!
Megnéztem a mindenki által ajánlott agydinamót, a legolcsóbb is 10ezer ft Sima dinamóval én is szoptam eleget, meg gyenge is, úgyhogy az az ötletem támadt, hogy hogy lehetne úgy ,,generátort" tenni a biciklire, hogy a villára teszek egy tekercset, a kerékre pedig erős állandómágneseket (pl. winchester, a neodímium is jó lenne, de az valszeg túlhevülne a napon és csak 80 fokig jó), és így forgás közben termelné az energiát. Az lenne a kérdésem, hogy milyen pozícióba kéne tenni a mágneseket és milyen méretű tekercsre (tekercsekre) lenne szükség kb 4-5 Watt teljesítményhez. Ja és lehetőleg ne nehezítse jobban a tekerést, mint a sima dinamó.
Az indukált feszültség az erővonalváltozás gyorsaságának,és mennyiségének függvénye. Az erővonalszámot adottnak tekintve a mágneseknek minél nagyobb sebességgel kell elhaladni a tekercs előtt. Tehát a tengelytől minél távolabb->nagyobb kerületi sebesség. A tekercseknek is kell vasmag,ettől függ a menetszám is,de a kisérletezést nehéz elkerülni.
Most "szemezek" egy szétszedett 3 fázisú motorral, ami valaha egy videomagnó fő(?) motorja volt...
Méretei : átmérő 12 cm*1 cm. Kb a féktárcsa helyére fel is lehetne szerelni. /agydinamó 10k Huf szerintem kerékkel együtt van, úgy már baráti az ára./
Kb. mekkora tekercs kell? Egy simson 6V - 18W tekercs jó lesz? És a tekercs a mágnesek pólusaira merőleges vagy párhuzamos legyen? Bocs hogy ennyit kérdezek, de nagyon nem vágom a témát, sose foglalkoztam még tekercsekkel.
A simson tekercset nem tudod felerősiteni. Lapos tekercsek kellenének,de megvalósitani nem egyszerű,és viztől,sártól védeni meg pláne nem,úgyhogy felejtős az egész. 10kF tényleg nem olyan sok,ha ketékkel együtt adják...
A felrakást megoldom, elektronikai szempontból érdekelne a dolog. Kb. hány menetes tekercsre lenne szükségem kb mekkora vasmaggal?
A simson tekercsnél az eredeti mágnesével kb0.07V/menet.
Köszi! A tekercs hogy álljon a mágnesekhez viszonyítva? Vagy ez tökmindegy?
Dehogy mindegy.... Nézd meg a simsonon.
Idézet: „Sima dinamóval én is szoptam eleget” Ezt lehetett volna szebb szavakkal is...
Azért is irtam,hogy felejtős mert a simson lendkerekét gondolom nem tudod-akarod a kerékre felerősiteni,a villára meg az alaplapot ráapplikálni,ezenkivül megoldani az időjárás elleni védelmet... Teljesen más úton kellene elindulni,de többe kerülne a leves mint a hús.
Nézz szét jobban, van az olcsóbban is.
Helló mindenki!
1 kérdéssel fordulnék az erre járókhoz, mert látom már jó 2 éve lassan nem írt ide senki... 6V 3W agydinamóhoz kéne egy autóshoz hasonló megoldás. Power ledes lámpát üzemeltetnék, emellett volna egy 6V 1Ah zselés aksi, ami álló helyzetben táplálná a LED-eket. Nem tudom, hogy a dinamó elég-e ahhoz h menjen róla a világítás is és az aksit is töltse... Valakinek van ötlete? Köszi előre is: Csaba
Többféle teljesítményű dinamó van, de sztem egy 3W-os égőt mindegyik meg tud táplálni az akku töltéshez pedig elég nagyjából 1W. Gondolom nem csak este kerékpározol így a dinamó akkor is tölt ha nincs bekapcsolva a világítás.
Üdv Mindenki !
Agydinamós bicómhoz szeretnék olyasmi kapcsolást, ami a régi wartburgok fénykürt-reflektor kapcsolása volt . Nevezetesen egy gomb megnyomása felvillantja a reflektort( 2,5W halogén), de ha be van kapcsolva a világítás(LED ) akkor gombnyomással be-ki kapcsolja . + extra lenne, megálláskor az esetleg BEkapcsolt refi automata KIkapcsolódása
Sima dinamóval, hogyan lehetne akku töltést és ledes lámpákat hajtani ?
Nekem az lenne az elképzelésem, hogy a hagyományos dinamó után egy egyenirányító majd egy atom nagy puffer kondenzátor és arról mennek a ledes lámpák, sőt akkumulátorok is amiket ezzel töltök. Ez működhet ?
Heló!
Én is egy ilyen megoldáson gondolkodok, kipróbáltam kondival de csak 1 másodpercig világít utána elhalványul és csak éppen hogy pislog.Erre kéne valami egszerű kicsi és jó megoldás. A segítséget köszönöm. Üdv.: Peti
Kondi nem kell elég az egyenirányító egy fesszabályzóval meg az akku.
Szervusztok!
Nem vagyok járatos, úgyhogy tanácsot szeretnék kérni: -Valami erősebb fényű első lámpát szeretnék készíteni a kerékpáromhoz, ami a 6V / 3W dinamóról menne... Pl. egy 1W-os teljesítmény-LED lenne a fényforrás és LM317 + ellenállással lenne megoldva a kb. 300 mA áramerősség biztosítása. Kérdésem pl., hogy: -Célszerű-e még egyenirányítani is? -Ha meg, mondjuk nem is 1W-os, hanem 3W-os LED-et használnék, -kell-e egyáltalán az áramkorlátozásról gondoskodni, -tekintve, hogy a dinamó elvileg max. 500 mA-t ad, a 3W-os LED munkaárama meg 750 mA? Köszönöm! Zsolt
Egyenirányítani mindenképp kell. Egyébként nem működhet. Szerintem egy akku sem árt, mert ha nem tekersz teljes gázzal kialszik a LED. Az átalakítási veszteségek miatt szerintem sok a 3W-os LED.
Szia!
Köszönöm a véleményezést! Ahogy én tudom, váltóárammal is működik, persze villog, ez kisebb sebességnél zavaró lehet... A fehér LED nyitófeszültsége meg 3,5 V körüli, -már alig tekerve is lejön a dinamóról. Az se baj, ha a LED a névleges áramánál kevesebbet kap, -tovább tart. Üdv: Zsolt
Működni működik, de nem sokáig. A LED nem szereti a záróirányú terhelést.
Ühüm. tényleg, olvastam is már róla. Akkor hát, egyenirányítom.
Még egyszer köszönöm: Zsolt
Sziasztok!
Adott az alábbi lámpa: Bővebben: Link Egy agydinamós bringán szeretném használni (van hozzá kormányra szerelő idom is). Mivel az üzemideje elég rövid, a benne lévő akksit szeretném (a lámpa kisebb átalakításával) menet közben tölteni. (Ennek akkor is lenne értelme, ha "töltés" közben is merül, csak lassabban.) A kérdés lényege, lehetséges-e a benne lévő lithium akksit terhelés alatt tölteni, mint pl. a telefonokat? Ha igen, akkor számomra a legegyszerűbb megoldás egy valamilyen gyári töltő megtápálása az agydinamó egyenirányított, szűrt és az adott töltőnek megfelelő (lehetőleg 5V) szinten stabilizált feszültségével. Ha nincs benne buktató, meg is tudom csinálni...
Szerintem működhet. Persze jobban kell kicsit tekerni.
Örülök
A tekeréstől nem félek, azt mondják, ezekből a mai agydinamókból észrevétlen ki lehet tekerni azt a névleges 3W-ot. Elvileg a lámpában lévő led teljesítménye kicsit több, mint 2W, ehhez jön a beépített elektronika vesztesége. A dinamó 3W-jából lejön az egyenirányítás és a töltő vesztesége, végül is nulla körül lehet az egyenleg? A valóságban ez az elemi okoskodás nyilván nem állja meg a helyét, hiszen töltött akksival indítva a túrát, a fogyasztás állandó, míg a csaknem tele akksi a töltőtől csak kis teljesítményt tud felvenni... A másik gond a lámpa tényleges teljesítmény felvétele. Állítólag (még nincs meg, csak úton van) ezek annyira fel tudnak melegedni, hogy az "érintésvédelmi" szempontból veszélyes, viszont ehhez 2-3W kevésnek tűnik... A dinamó bevetésének csak akkor van értelme, ha a világítási időt legalább a kétszeresére lehet vele növelni. Ha a lámpa valójában 10W körül fogyaszt, akor a dolog okafogyott, ha majd megjön, megmérem hogy meddig világít az akksival.
A lámpa burkolatának a melegedése az erősen a led függvénye... mértem már olyan 9db 5mm-es leddel szerelt biciklilámpát, ami kb 4,3V-os feszültségnél !1,5!A-t vett fel... (4,5-re fel se tekertem a labortápot) és olyankor melegítette is a lámpa fém házát... viszont az ugyanakkor vett hátsó lámpa amiben 3led van, még teli elemeknél is, az ott 3V, kb 90mA-t fogyasztott összesen, amellett, hogy a ledeknek tényleg jó fénye van... szóval az adott led hatásfokától függ minden... Meg lehet ebben a hátsólámpában volt valami áramkorlátozás, az első lámpában meg nem, mondván úgyis gyorsan leesik a feszültség, főleg 1,5A-től és akkor magától beáll, és nincs semmi ami fogyaszt benne plusz teljesítményt feleslegesen így... viszont pedig lehetne értelme a korlátozásnak, mert a fényerő az alig növekedett a "normálisabbnak" mondható kb 500mA-es áramfelvételhez képest...
Na de majd kiderül, hogy a te lámpád milyen... Egyik haverom powerledes bringalámpája állítólag nem melegszik különösebben, ezen olyan 1-2W körüli led lehet kb... nem mértem (még) |
Bejelentkezés
Hirdetés |