Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tápegység készítése
 
Témaindító: josephx, idő: Dec 14, 2005
Lapozás: OK   18 / 24
(#) -Bandi- válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Megfordítottam a diódát de igy is csak 0,8-at mértem, az ellenálláson pedig 1,4V-ot....igaz, hogy csak egy 48ohm-os ellenállás van benne.
(#) kameleon2 válasza -Bandi- hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Milyen típusú a zenered? Egyáltalán... zener?
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2013
(#) -Bandi- válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
PH C12.....ha kiveszem kijön a 16V és vagy 300mA
(#) kameleon2 válasza -Bandi- hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Hát akkor .... nagyon úgy tűnik, hogy az már csak tokozott rövidzár. Mivel kb 100mA a max amivel hajthatod, ha jól láttam. Túl kicsi az ellenállásod. 12V -on 100mA is 1,2W és ez csak 0,5W-os dióda. 300mA-nél és 12V-nál ez 3,6W - azaz jócskán elszállt. Én kb 120-150 Ohm-al próbálkoztam volna 47-el semmiképp.
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2013
(#) -Bandi- válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Nem tudom...műszer szerint még jó a dióda és összehasonlitottam egy még nem használttal mivel kettőt vettem és ugyan azt mértem mind a kettőn....
(#) kameleon2 válasza -Bandi- hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Csak a zener tartományt nem tudod kimérni. Olvass itt utána, hogy ahhoz egy kis plusz kell még, hogy a teljes funkcionalitását ki tudd mérni. Nem véletlenül kínlódnak sokan külön mikrokontrolleres alkatrészmérőkkel. Elsőként az ellenállást mindenképpen növeld meg. Mert ha így cserélsz zenert, az is csak rövid ideig lesz jó.... Azt pedig mindenképpen fontold meg, hogy ne "csak" egy sima zenert használj, hanem valamilyen tranzisztort is mellé, nem sokkal lesz bonyolultabb. kb ennyi...
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2013
(#) -Bandi- válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Köszönöm a tanácsot....ma már nem foglalkozom vele, mivel van más dolgom, de holnap majd számolgatok kicsit és megpróbálok kihozni valami jót belőle.
(#) kameleon2 válasza -Bandi- hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Szívesen. Google barátod is a segítségedre lesz, csak írd be a képkeresőnél: "transistor voltage regulator"
(#) TGabor2 válasza nedudgi hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Szia Nedudgi,

Idézek az eddigi levelezésemből (1N4007 diódákkal történő kísérletezés) egy barátommal a kérdésről:

Idézet:
„…végig próbáltam a melléklet szerinti változatokat (számoztam az időbeli sorrendet). Arra jutottam, hogy a gép szabályzója letiltja a vevőből kijövő szervókábelek (esetemben csak a fekete és piros) bármilyen összekötését. Tehát csak az maradt, hogy sorba kötöm a negativ ágban a diódákat. 4-et sorba kapcsolva szépen kijött a 3,6 V (terheletlenül). Örültem is neki. Csak éppen a kamera nem volt hajlandó bekapcsolódni, mert gondolom, túl kis feszültséget kapott. Ha csak 3 diódát kötöttem sorba, akkor meg terheletlenül 3,9V lett a vége, de az meg túl sok volt neki. Igy hát marad az eredeti elgondolásom a sorba kötött ellenállás.

…Az volt a feltételezésem, hogy a 3,6V-os kimeneti feszültség terhelés alatt mondjuk csak már 3,4-3,5V ami túl kicsi, ahhoz hogy elinduljon a kamera. A 3,9V pedig túl sok, mert felvillantak a kamera fényei, de egyből le is állt. Mintha túl nagy feszültséget kapott volna. Ezért gondoltam, hogy 3,7-3,8V közé kellene belőni a kimeneti feszültséget, és akkor pont jó lenne.

A teljesitményéről nincs adat sajnos. Tegnap a telefon akksival működött. De amikor sorba kapcsoltam vele a multimetert, akkor már meg sem nyikkant. Utána meghajtottam 3 db félig lemerült AA tölthető akksikkal (össz fesz 3,85V) ezzel sem volt hajlandó elindulni, még úgy sem, hogy sorba kapcsoltam vele a multimetert. Baromi érzékeny a bemeneti feszültségre. Úgy döntöttem, hogy befejezem a kísérletezést. Meguntam, hogy már vagy az ötödik estém megy el vele, eredménytelenül. Nem tudok pontosan szabályzott bemeneti feszültséget csinálni. Ezért tegnap még kutattam és láttam egy állítható feszültség csökkentőt:

http://www.xscyz.com/index.php?main_page=product_info&products_id=238

ezt megveszem (de most nézem, hogy ez sem jó, mert minimum 1,55V különbség kell a két oldalon, nekem meg csak 1,3V lenne)”


Eddig jutottam. Ezért nem akarok egy olyan "több elemből álló, bonyolult" kapcsolással kísérletezni, mert nincs tudásom hozzá, hogy felderítsem mi lehet a hiba az áramkörben, ha nem működne. Ha valaki esetleg tud adni egy rajzot (mertem remélni, hogy ezt a kérdést valaki már megoldotta), hogy ezt építsd meg, mert ez nálam működtette ezt meg ezt azt, az lenne a jó.

5to3,6.pdf
    
(#) pucuka válasza TGabor2 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Idézet:
„De amikor sorba kapcsoltam vele a multimetert, akkor már meg sem nyikkant.”

A multiméterrel áramot mértél? Mert ha feszültség mérőként kapcsoltad sorba, akkor nem csoda.
A csatolt "kísérletezéseidnél" sehol sem látok áramra, árammérésre utaló nyomokat.
Ha a diódát csak úgy minden áramkorlátozás nélkül rápakolod egy feszültség forrásra, akkor azzal rövidre zártad azt, és az áramot a feszültség forrás belső ellenállása (ami elvileg nulla, de legalább is nagyon kicsi) fogja korlátozni. Nálad ezt a "sokkolja" a rendszert kifejezéssel jelölted. Persze, ha rövidre zárod, akkor csoda, hogy nem volt füst.
A félig lemerült elemnek már nagy a belső ellenállása, és nem adott elég áramot a gépednek.
Semmilyen elektronikus eszköz,pláne elemről, akumlátorról működő, nem szokott ennyire tápfeszültség érzékeny lenni. Ezeknek üzem közben folyamatosan csökken a feszültsége.
De mindezek sokkal inkább a kezdő kérdések közé tartozik, nem sok köze van a topik témájához.
(#) _BiG_ válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Történelmi érdekesség, de régi, a félvezető diódák hajnalán (tehát amikor már nem csupán kristályról beszélünk, azaz detektorról, hanem mint dióda, szerepel) keletkezett áramköri leírások (huhh, ha eszembe jutna, melyik könyvben láttam így) fordítva jelölték a dióda polaritását. Tehát a vonal az anód és a háromszög a katód. Kicsit vakaróztam, hogy mit is ír a leírás, a rajzjellel összevetve nem stimmel... de következetesen fordítva ábrázolta és említette. Nehéz volt megszokni, a most tanultakkal szemben.
(#) pucuka válasza _BiG_ hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Én nem tudom, de elég régen így jelülik a diódát, már a kuprox, és a szelén egyenirányítóknál is így volt. A kuprox bakelit házán. Tulajdonképpen az áram irányát jelöli.
(#) Folditomi4487 hozzászólása Okt 4, 2013 /
 
Sziasztok!
Most tervezem megépíteni életem második (első egy TDA2030-asvégfok volt) kapcsolását.
A terv a következő...
Én, és faterom lelkes e-cigi használók vagyunk, bár az akksik hamar merülnek, és nem mindig tudjuk órákra a töltőn hagyni.
Egy olyan tápegységet szeretnék építeni, mely kivezetésén: 5V, 500mA jön ki.
Ezt az áramot 12 V-os sz.gép tápegység biztosítaná.
Itt kezdődik a neheze. Egy LED kijelzőt is be szeretnék építeni, mely az akku töltöttségét mutatná százalékban.
Szerintetek megoldható?
(#) pucuka válasza Folditomi4487 hozzászólására (») Okt 4, 2013 /
 
Nem inkább akumlátor töltőre lenne szükséged? Mert az másik topik.
(#) kameleon2 válasza Folditomi4487 hozzászólására (») Okt 4, 2013 /
 
Tudom butaságnak tűnik itt, de .... egy sima USB-s töltő nem lenne nektek elegendő? 5V 500mA elég standardnak tűnik.... Csak a csatlakozót kell megcsinálni....
(#) kaqkk válasza Folditomi4487 hozzászólására (») Okt 4, 2013 /
 
A számítógép tápnak van 5v os kimenete ....
(#) TGabor2 válasza pucuka hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
Áramerősséget nem mértem. Az 5V-os feszültséget a szervó egyik csatornájáról vettem. Sajnos több magyarázatot nem tudok adni, hogy mivel próbálkoztam. Megértem, hogy furcsa, hogy ennyire tápfeszültség érzékeny a kamera, de ezeket a jelenségeket tapasztaltam, magyarázni nem tudom. (Felőlem pakolhatjátok a kérdésem egyik topikból a másikba, csak találjam meg valahogy....) De röviden egyetlen kérdésem maradt:
Tud valaki egy olyan konvertert/tápegységet amely 5.0V-ból készít 3.7V-ot? Mert ha valaki tud egy ilyet ajánlani, azt hálásan köszönöm, de sajnos elektronikai kísérletezéshez nincs meg a megfelelő tudásom. Ezért bátorkodtam feltételezni, hogy erre a problémára már született kész megoldás. De ha nincs, akkor azt is elfogadom, csak akkor veszek egy 10-15 grammos 3.7V-os, kb 500mAh-s akksit és azzal oldom meg a kiskamera táplálását.
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2013
(#) proli007 válasza TGabor2 hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
Hello! Szerintem ajánlottak, csak nem figyeltél. Egy LDO (kis maradékfeszültségű) 3,3V-os stabilizátornak meg lehet emelni a kimenő feszültségét 3,7V-ra, egy ellenállás (vagy egy trimmerpoti) segítségével a GND lába és a negatív táp között. Ez, meg két kondi és már kész is vagy. LD1117V33 üdv!
(#) TGabor2 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 7, 2013 /
 
Köszönöm, valóban ajánlotta ezt "nedudgi". Az ígéreteitek szerint a 23. oldalon szereplő áramkör megfelelne a célra, függetlenül attól, hogy a feszültségek az esetemben kisebbek. OK. Na akkor mégis csak bele kell másznom a kísérletezésbe, ha nincs kipróbált áramkör. Akkor tudnál ajánlani egy olyan trimmerpoti típust, ami ide megfelelne? És ha működik az áramkör, akkor megmérem, hogy a trimmerpotinak éppen akkor mennyi az ellenállása és utána lecserélném egy állandó ellenállásra, ugye?
(#) proli007 válasza TGabor2 hozzászólására (») Okt 7, 2013 /
 
Hello! Igazából kísérletezés nélkül is meg lehet oldani. pld. így.. üdv!
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2013

LDO3V7.png
    
(#) TGabor2 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Na köszönöm szépen "007 ügynök"! Ez a kapcsolás így elég egyszerűen néz ki még nekem is. Veszek hozzá alkatrészeket és megépítem. Néhány hét múlva jelentkezem az eredménnyel. Köszönöm még egyszer! Üdv, Gabor
(#) TGabor2 válasza proli007 hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
Sziasztok!
Köszönöm szépen a segítséget "nedudgi"-nak, "proli007-"-nek, "pucuka"-nak, és nem utolsó sorban a HEStore-nak az áramkörért, ami végre megfelel a kívánt célomnak HEStore korigált az ellenállás értékeken. Összeraktam a hétvégén a melléklet szerint. Nem volt bonyolult még nekem sem. Azon törpöltem a legtöbbet, hogyan tudnám a kis áramkört beépíteni a kamerába az akksi helyére. Éppen csak volt benne elég hely. Így most a melléklet szerint alakult. Feszültség alatt lévő rendszernél a kamera kikapcsolt állapotában 4.15V-ot mértem a kimeneten. Bekapcsolt kameránál 3.95V-ot. Ez ugyan több, mint a szükséges, de a kamera kiválóan működik. Sikerült 40 perces videót is készítenem vele. Ilyen sokat úgy sem lesz a gép a levegőben egyszerre, de legalább most már egy 10 perces repülés után is látni fogom a leszállást is a felvételen! Sokat bosszankodtam már ez miatt, hogy lemaradt a felvétel vége a megbízhatatlan, kis kapacitású akksi miatt...
Köszönöm még egyszer! Üdv mindenkinek!
(#) szikorapéter hozzászólása Feb 6, 2014 /
 
Helló. Olyan kérdésem lenne hogy BD139-el lehet áramgenerátort készíteni lézerhez? Köszönöm a válaszokat.
(#) Sebi válasza szikorapéter hozzászólására (») Feb 6, 2014 /
 
Miért ne lehetne... De a kérdés túl általános, ezért a válasz is az: ha a ki és bemeneti feszültség-különbség nem haladja meg a megengedett értéket, a rajta átfolyó árammal szorozva a max. disszipáció értékét (adott esetben hűtéssel), akkor alkalmas.
Természetesen szükség van még egy (pl.:BCxx) tranzisztorra az áramfigyeléshez.
(#) szikorapéter válasza Sebi hozzászólására (») Feb 7, 2014 /
 
A bemeneti feszültség 3,7V lenne és ebből kkéne egy piros lézerdióda számára áramgenerátort készíteni.
(#) Sebi válasza szikorapéter hozzászólására (») Feb 7, 2014 /
 
No de mekkora áram kell a diódának?
A lézerdióda tokjában általában lakik egy fotodióda is, annak a visszaadott jelével kell az áramgenerátort beállítani, hogy az élete hosszú legyen...
(#) AttilaSzkita hozzászólása Feb 13, 2014 /
 
Sziasztok!

Két feladathoz kérek segítséget Rasberry Pi-hez táp és jelszint illesztés témában:
1. Adott egy 24VDC jelsorozat. Ezt szeretném egy rPi 3,3VDC bemenetéhez illeszteni galvanikusan leválasztva, optocsatolóval. Kérem segítségeteket, hogy milyen alkatrészt és milyen kapcsolásban használjak. Szellőzés nincs!
2. Ugyanezen rPi-nek szeretnék 5VDC tápot adni a meglévő szünetmentes 24VDC áramkörről. A gond hogy 1,5A azaz 1 500mA kellene. Szellőzés nincs. Csináljam két lépésben 24VDC-12VDC-5VDC ? nagy passzív hűtőbordával? Erre is kérek alkatrész és kapcsolási javaslatokat.

Inkább legyen túlméretezve, de stabilan sokáig működjön! Ti biztos jobbakat tudtok mint én.

Minden segítséget előre is köszönök. A.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2014
(#) Sebi válasza AttilaSzkita hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
A 24V-5V kitűnően megoldható LM2576-5 SMPS IC-vel, minimális melegedéssel (megfelelő méretű nyák fólia, vagy 5x5cm alulemez elég hűtésnek. Bármi más analóg egy vagy két lépcsőben 31,5W hőt termelne).
A jelsorozat frekvenciájától függ, milyen optót válasszunk, a meghajtó oldalon nem lesz számottevő melegedés.
(#) BukkosiK hozzászólása Ápr 11, 2014 /
 
Sziasztok,

teljesen zöldfülű kérdésem lenne:
készítettem egy T5-ös csövekből álló armatúrát az akváriumomhoz, és terveztem bele 2db kis 12V-os ventilátort, hogy keringesse a levegőt.
Létezik valami nagyon kis helyigényű (illetve lapos - max 2 cm) táp megoldás arra, hogy az armaturán belül tudjak 12V-ot adni a ventiknek anélkül hogy plussz fűtés jönne létre?

Adatok amiket tudok 2db 12V .03A-s ventilátor párhuzamosan kötve

köszi
krisztián
(#) granpa válasza BukkosiK hozzászólására (») Ápr 11, 2014 /
 
Szia!
Ha már odavezeted a 230V-ot, elmegy mellette egy töltő (12V-os kapcs.ü. dugasztáp) vékony zsinórja is. Vagy átszabod kissé a táp tokját, hogy elférjen. Érintésvédelemre ügyelj.
Következő: »»   18 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem