Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Lapozás: OK   22 / 38
(#) VIM válasza zeroencore hozzászólására (») Júl 23, 2014 /
 
Szervusz! Nem tudni, hogy az áttétel jól van-e kiszámolva és a nyomaték így hogyan alakul a motorra nézve de félő, hogy a meglévő tömeg amit mozgásban kell tartania az már meghaladja a motor képességeit ha nem jár kiegyensúlyozottan. Az áramfelvétel sok mindent elárulna ha meg tudnád mérni, méretni egy lakatfogóval üresjáratban és hajtásláncban külön-külön.
(#) zeroencore válasza VIM hozzászólására (») Júl 23, 2014 /
 
Ezt a jelenséget a motor úgy produkálja hogy nincs semmi a tengelyén csak bedugom és bekapcsolom. A rezgés frekije elég magas és nem üt nagyot, azt is el tudom képzelni hogy ezek (ilyenek) de mondom nem vagyok benne azért biztos...
(#) Baxi hozzászólása Júl 27, 2014 /
 
Hi Mesterek.
Tudnátok valamilyen kapcsolást ajánlani csiszoló gép fordult szabályzásához? Valószínű hogy kommutátoros motor van benne.
Válaszokat segítséget előre is köszönöm!
(#) erbe válasza Baxi hozzászólására (») Júl 27, 2014 /
 
A "valószínű", az kevés. Majd ha pontosan tudjuk...
(#) Baxi válasza erbe hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Hi
Megnénztem és igen kommutátoros.
(#) kadarist válasza Baxi hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Szia!
Ez nem egyfázisú motor, hanem univerzális, amihez jó a triakos teljesítményszabályzó.
(#) Baxi válasza kadarist hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Szia!
Köszönöm a segítséget, akkor valószínű hogy ez jó lesz hozzá?
(#) kadarist válasza Baxi hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Igen, jó lesz.
(#) Baxi válasza kadarist hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Ok, köszi.
Egy kérdés, lehet hogy hülyeség.
Utánanéztem hogy mi is az a diak, és zénerhez hasonlították aminek mind két irányban van letörési fezsültsége. Akkor ennek is van feszültség értéke mint a zénernek pl.:5,1V, mert a kapcsoláson nem látni.
(#) Baxi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Akkor a lentebb említett kapcsolásba pl.: egy db3, diak jó lesz?
(#) kadarist válasza Baxi hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Jó lesz a DB3. A diak azért speciális, mert a Z-diódával ellentétben nagyon határozottan törik le, gyakorlatilag átmeneti ellenálláscsökkenés nélkül.
(#) Baxi válasza kadarist hozzászólására (») Júl 28, 2014 /
 
Köszönöm.
(#) Baxi hozzászólása Aug 10, 2014 /
 
Elkészült, köszönöm a segítséget Mindenkinek.
100W villanykörtével működik szépen, géppel még nem próbáltam.
(#) SKY válasza Baxi hozzászólására (») Aug 15, 2014 /
 
Szia! Én is pontosan ezt a kapcsolást készülök megépíteni motor szabályzónak. Viszont kétfajta elrendezésűt lehet látni, az egyik ez, ahol a betápról megy közvetlenül a triak vezérlőelektronikája is, a másik ahol a betáppal sorosan van a terhelés és a triak elektronikája a triakkal párhuzamosan kapcsolódik, mint például skori kapcsolásában is: Középtájt vagy a képen.
A kérdésem, hogy ez az elrendezésbeli különbség befolyásolja a használható motor típust (kefés-univerzális, aszinkron) vagy más paramétert, például a második esetben a soros induktivitáson létrejövő fázistolás miatt?
(#) Auth Zsigmond válasza Baxi hozzászólására (») Aug 15, 2014 /
 
A "végeredmény" szép, gondos, tetszetős munka! Nyák rajzot feltennéd?
Köszönöm!
(#) Peter65 válasza SKY hozzászólására (») Aug 16, 2014 / 1
 
Szia!
A triakos fázishasítós szabályzókkal a hálózati feszültség értékét változtatjuk a gyújtásszög állításával. A feszültség változtatásával elsősorban a kommutátoros (kefés) univerzális motorok fordulatszáma változtatható többé-kevésbé korrekten. Az aszinkron motorok fordulatszámát csak nagyon korlátozottan, elsősorban a felső tartományban lehet stabilan változtatni a feszültség módosításával.
A vezérlő elektronikák kialakításának több szempontja van, nehéz röviden válaszolni a kérdésedre. Azon terhelések, amelyeknek nincs belső feszültsége, a triak kikapcsolt állapotában a vezérlő elektronikához képest olyan kicsi impedanciájúak, hogy érdemben nem befolyásolják annak működését. Viszont ha bekapcsol a triak, a közel nullára csökken a feszültségük, ez alaphelyzetbe hozza az időzítő áramkört, és ekkor már nincs disszipáció az egyes elemeken. Ilyen a hozzászólásodban feltett rajz is. Persze van ezeknek hátrányuk is, ilyen az úgynevezett "hiszterézis" jelensége, illetve ha olyan nagyra állítod a gyújtásszöget, hogy nem következik be a triak begyújtása, nem következik be az áramkör alaphelyzetbe állítása. Ezen problémák kivédésére több megoldás létezik, amit a Baxi hozzászólásában lévő rajzon, illetve a Skori oldalán lévő fényerőszabályzó kapcsolásokban részben megtalálhatunk. Ha érdekelnek a részletek, ajánlom Lóska Péternek a triakokról szóló könyveit.
A zavarszűrő a rádiófrekvenciás tartományban hatásos, 50Hz-en érdemben nem befolyásolja az áramkör működését.
(#) Koree hozzászólása Okt 5, 2014 /
 
Szervusztok.
Egy számomra érdekes dolgot véltem felfedezni szombaton porszívó javítás közben.
Nem volt nagy gond csak meg volt szakadva a kábel dobban a kábel.
Szétszedéskor egyből kiszúrtam egy 14 lábú IC-t a szabályzó panelon.Meg a szokásos triac-ot a hűtőbordán. Gondoltam valami komoly PWM-es szaggatást kap a triac egy 556-os vagy valami más típusú IC-ről.
Nos a komoly PWM-es szaggatás ( gyújtás) nem áll messze a valóságtól .
Hát azt hittem az agyam eldobom egy PIC16F630 kontroller figyel a panelon. Holmi feszültség ejtős táplálással megoldva az üzemelése . Mondanom sem kell, hogy egy potival lehet a fordulatot szabályozni. Mindez egy régi L.DL-ös Lervia márkájú porszívóba rejtve.
(#) Koree válasza Koree hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
A kép csak illusztráció, nem árulom a "gépet". Egy lejárt hirdetés képe .
(#) erbe válasza Koree hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
Nem csoda. A PIC16F630 sokkal olcsóbb, mint egy spéci triacvezérlő és ha jó a programja, pontosan ugyanazt produkálja.
Esetleg még többet. Fordulatszámstabilizálás, túlpörgés elleni védelem, ... Igaz, ezekhez egyéb érzékelő is szükséges.
A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2014
(#) Koree válasza erbe hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
Hát igen.Egy HAL jeladóval még nyomaték tartást is meg lehetne csinálni.
De minek, egy hajdan 7eFt volt porszívóba ?
Minden estre fogtam a fejem ,hogy egy 5 Ft Diac helyet ezt találtam benne.
(#) marone hozzászólása Okt 14, 2014 /
 
Sziasztok !
Valaki olyasmi triakos kapcsolási rajzot nem tudna linkelni, ami induktív elemekhez is jó ?
Mert állítólag az alap triakos kapcsolások csak ohmos terhelésre jók, az induktívakat nem szeretik.
Kösz !
(#) marone válasza marone hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Már megtaláltam, ahogy itt olvasgattam.
Párhuzamosan kell kötni a triakkal egy ellenállást kondenzátorral.
(#) Orbán József válasza marone hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Amennyiben komoly induktivitásokkal dolgozik az ember, az ellenpárhuzamosan kötött tirisztorok a védettebbek az újragyújtás ellen. Előfordulhat, hogy nem lehet kikapcsolni a gyújtásszög vezérléssel az áramot triak esetén. Én jártam így...
Az RC tag az áram elterelését végzi a bekapcsoláskor.
(#) kadarist válasza Orbán József hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Ellenpárhuzamos tirisztorokkal nagy hegesztőtrafókat lehet szabályozni, mindenféle oltóáramkör meg kondenzátor nélkül. Személyes tapasztalat.
(#) Orbán József válasza kadarist hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Én a haranghúzó nagy mágneseknél használok ilyeneket 4-5 kW-osaknál.
Kisebbeknél is lehetőleg olyan szilárdtest relét használok, amelyek tirisztor kimenetűek.
A lökőáramuk is nagyobb.
(#) marone válasza Orbán József hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Mármint az történhet hogy nem lehet szabályozni a kapcsolással ha túl nagy az induktivitás ?
Szóval ha hibát okoz az induktivitás nagysága, akkor mi történik ?
Meghibásodhat az áramkör ?
(#) Orbán József válasza marone hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Az újragyújtás miatt valamekkora áram megszakítás nélkül folyik a terhelésen ha egyszer bekapcsoltuk a szabályozót.
Én húzómágneseknél akartam anno használni, hogy ne kelljen egy kopó alkatrészt használni - mágneskapcsolót, vagy relét - a két kisebb mágnes működött, a nagy nem kapcsolt ki, miután eltűnt a gyújtóimpulzus. Nem akartam ezen sokat agyalni akkor, maradt az elektromechanikus kapcsoló. Ráadásul, ha a triak melegszik, a téves gyújtás megszaporodik...
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2014
(#) ferci válasza marone hozzászólására (») Okt 14, 2014 /
 
Szia!
Ebben az esetben hanyagolnám nagyon a triacos vezérlést.
Egyáltalán nem biztos, hogy a motorod szót fogad..
- a teljesítményt nem lehet lineárisan szabályozni mindenfajta egyfázisúnál, hamar lebökne...
- a triacnak nem mindegy, milyen a gyújtóköre és I vagy III, IV. negyedben gyújtod,
- az RC tag se véd meg minden ellen,
- ha begyújtva marad a fázistolás miatt, mintha ott se lenne és 230-cal megy a motor..
Vagy ellenpárhuzamos tirisztorok, vagy kicsit pazarló, graetz hídban 1 tirisztor és egyszerű a gyújtás..
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2014
(#) marone hozzászólása Okt 15, 2014 /
 
Szóval ha működik, akkor OK, ha meg nem, akkor sem csinál kárt.
Nagyszerű.
(#) Pixi hozzászólása Okt 31, 2014 /
 
Sziasztok.
Olyan kérdésem lenne, hogy lehetséges 1 fázisú motornál irányváltás?
Következő: »»   22 / 38
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem