Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Ok, köszi ! De gondolom a réteghőmérsékletet meg nem lehet olyan egyszerűen megmérni ?...
köszönöm,
ügyelek rá, ha minden lyuk és menet kifúrva és passzentos akkor jön a hővezető pasztázás. Függőlegesen állnak majd a bordák, ez az egész rúd (pontosabban 2) majd függőleges lesz, a pók kameraállványom két oldalán lesz, remélem majd az egész alu vázra is át tud vezetni hőt, bár ott nem lesz paszta... Jelenleg egy kb 140 LED-es (SMD 5630-asokból álló) LEDszalagból gyártott házi reflektort használok, az kb 2.5ampert vesz fel (az ólómakku feszültsége leesik 12.1voltra már ennyitől is). Ez a tervezett 10db LED 400mA-en kicsit többet fogyaszt majd (szumma 4Amper), de bízom benne, hogy több fénye lesz mivel a ledszalagnál 10 és 24 ohmos ellenállások vannak sorbakötve és ott csak többminden elment hőként. Bár ezek is melegednek rendesen... majd kiderül érdemes volt-e áttérni LEDszalagról félighajtott 10W power LEDekre. Bemértem az akkut és 4.5Amper terhelésnél 11.7Voltra esett a feszültsége. A jelenlegi ledszalagos kis házi "reflektorokról és a pók állványról azért csatolok pár képet. A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2014
A kontaktus nélküli, infra hőmérő egyszerű.
![]()
Még nem hallottam olyan szalagról, amelyik jobb hatásfokkal rendelkezik, mint egy nagyteljesítményű LED, különös tekintettel arra, hogy a LEDszalag a teljesítmény negyedét gondolkodás nélkül elfűti, a siker boritékolható.
Megtaláltam a másik LED driverem végre, azon 0.43 Ohmos ellenállás van, 230mA-ra van korlátozva (be is mértem és pont annyit adott a LED-re), kipróbáltam azzal is a max 1amperes LED-et, nagyon gyenge fénye volt, szemre sokkal gyengébb mint a másik driverrel amiben 0.3 Ohmos ellenállás van és 330mA-ra van korlátozva.
Ezek szerint 330mA és 230mA közt már igazán nagy különbségek vannak fényerőben. Viszont 1 perc alatt semmi érezhetőt nem melegedett a LED. A hozzászólás módosítva: Dec 25, 2014
Hajnali 2-ig kerestem árlistákban 0.25 Ohm körüli smd ellenállásokat, de feladtam.
Úgy döntöttem veszek síma mezei 2forintos 1 Ohmos ellenállásból vagy 20-at (lesz vagy 40Ft) és majd valahogy ügyesen párhuzamosan beforrasztok 1-et 1-et a LED driver 0.39 Ohmos smd ellenállásával egyesével és lesz 0.28 Ohmos belőlük, azzal 580mA limitet kapok a nemsoká megérkező driverekkel. Akkor talán lesz elég fényerő és nem is lesznek még agyonhajtva. Még mindig olcsóbb lesz és egyszerűbb is beforrasztani mint SMD-t rendelni drágáért valahonnan és cserélni.
Tehát ha szemből rácélzok, akkor az a chip hőmérsékletét fogja mutatni ?
Amennyiben rendelkezel a gyártótól letöltött adatlappal, valóban így kell meghatározni.
- Nekem ilyen kütyüm nincsen, a működését sem ismerem, csak felmerült bennem, hogy az a mérés folyamán a lencse hőmérsékletét méri, avagy átlát-e rajta, s a csip hőmérsékletét jelzi.
- Sajnos ha nincs adatlap, akkor valóban a képletet a kukába dobhatjuk.
köszönöm,
RET katalógusban nekem nemsikerült megtalálni valahogy minden más meg k és m ohmosokat könnyebebn kiad a kereső, még conrad-nál néztem, többi boltot még nem ismerem. RET az jó mert van itt Szegeden is ide rendelhetem, jan7-én lesz nyitás... Viszont ha jól számolok még mindig olcsóbb és egyszerűbb az 1ohmos sima ellenállást melléforrasztani mint az egész smd-t cserélgetni, úgy hajthatom a lábakat olyan közre amekkora kell. Most tettem egy próbát mivel találtam otthon 8db 1 Ohmos kicsi ellenállást, négyet összecsavartam, megcsineztem, lábakat rövidre csíptem és az egyik driverre amin R430 van és 250mA-re van általa limitálva beforrasztottam vele párhuzamosan a 4db 1 Ohmost. Elvileg 0.15 Ohmot kellene kapjak amivel 667mA-t kellene leadjon, Bővebben: MT7201 9. oldal viszont amikor rákötöttem a drivert a LED-re és a LED-el sorba a multimétert 10A állásban, csak 400-450mA-t mértem. Igen fura. Most majd eljátszom ezt a másik driverrel amin R300 van azzal párhuzamosan 3db 1 Ohmost kell kössek hogy 0.15 Ohmot kapjak és kiderül az visz-e majd 600-660mA-t utána.
Igazatok lehetett, most, hogy 450-500mA-en hajtom a LED-et rettentően melegszik a 250-300mA-hoz képest, 300mA-ről 450mA-ra nem láttam szemel fényerőben jelentős erősödést de hőben igen jelentős a melegedés.
250mA-en szemmel úgy tűnt enyhébb lett a fénye, viszont úgy szinte semmit sem fűtött. Ezek eddig elég szubjektív kísérletek voltak, de lehet a 10Wattos LED-et nemérdemes 4watt fölé vinni, vagy LED-je válogatja. Ez az egy amit próbáltam szemre így viselkedett.
Gondolom nincs hozzá katalógus, de a hasonló modulok adatai alapján, a ledek a névleges teljesítményük eléréséig közel lineáris karakterisztikát mutatnak. Azaz kétszeres teljesítményre közel kétszeres fényerőt kell produkálnia ("szemre távolabb világít"). Miközben a chip hőmérséklete wattonként 4-10C-kal növekszik. A kibocsátott fény nagysága függ a betáplált energián kívül a hőmérséklettől is - azzal fordított arányban.
Ha neked a leírtak szerinti eredmények születnek akkor: - A led teljesítménye nem 10W - A hűtés nem megfelelő, azaz a megnövekedett hőt nem tudod elég gyorsan és mennyiségben elvezetni.
Közben kaptam egy tippet, hogy miért csak 450-500mA-t kapok hiába forrasztottam be az ellenállással párhuzamosan az 1Ohmos ellenállásokat, ami után a képlet szerint 630mA kellene legyen az áramkorlát.
Azt mondták az input elektrolit kondenzátorok is allul vannak méretezve ezekben az olcsó kínai driverekben (és lényegében minden alkatrész a tűréshatár szélén van járatva) így sokan nagyobb és jobb minőségű elektrolit kondenzátorok beszerezésével növelték a hatásfokot. Volt nálam egy zacskó 16V 1500mikroFahrad elektrolit kondenzátor amit még alaplap "javítás"-hoz szereztem be és maradt is belőle. Beforrasztottam egy ilyet próbából párhuzamosan az elektrolit kondenzátor lábaira és már viszi is a driver a 630mA-t rendesen. Úgy néz ki ez lesz a megoldás az ellenállásos "tuning" mellett. Még azon gondolkodtam, hogy mivel elve párhuzamosan lesznek kötve nálam ezek a driverek (egy ólomakkuról megtápolva) nem-e elég csak pár ilyen elektrolit kondenzátort bekötnöm még mielőtt az áramforrásom elágazik a 10db driver felé. Lényegében "ugyanott lesz az elektrolit kondenzátor" (mivel majd a kondenzátor lábaira forrasztom be a tápot az egyenirányító hidat kihagyom, mivel ezek MR16-os foglalatra tervezett driverek még az is van rajtuk). Csak mindössze néhány centiméterrel messzebb lesz és akkor nem is kellene 10db-ot cserélni csak párat pluszba bekötni, még ugy az ESR érték is kicsi lenne a párhuzamos kötés miatt. Viszont számíthat a távolság az ilyen DC-DC konvertereknél lehet, hogy nem úszom meg a távolabbra helyezett kondenzátorokkal. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2014
Előző irományom sajnos nem fedi teljesen avalóságot, most újramértem és kiderült, nema kondi csere volt a fő megoldás, hanem másik LED-el mértem.
Most kiderült hogy az egyik LED-del viszi a 600-630mA-t a módosítás után, de egy másikkal ugyanaz a driver csak 480-500mA-t enged. Igen furcsa. Ránézésre is van különbség a LED-ek között, amelyik engedi a 630mA-t annak teljesen átlátszó a srágás kiöntése és szépen látszódik a házlózat alatta. Amelyik pedig nem az nem áttetsző amolyan mattított sárga.
Szerintem egyszerűen arról lehet szó, hogy a meghajtó maximált kimenő feszültsége, és a LED nyitófeszültsége nagyon közel van egymáshoz.
12voltos kapcsolóüzemű tápról próbáltam, az egyenirányító hidat is kihagyom tápolásnál.
Ezek a LED-ek már 9voltról kellene menjenek (8.4-ről nekem már nyitott) ezért elég furcsa a jelenség, de még majd próbálgatom, sajnos a valós szituációban könnyen alámegyek majd a 12 voltnak egészen 9voltig akár amikor akkuról hajtom majd de az már biztosan kevés lesz neki. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2014
Kipróbáltam egy nagyon gyenge kis dugasztáppal ami 300mA-ra van tervezve és 8.5Volt az üresjárati feszültsége.
A LED-ek végig szépen világítottak. Driveres próba: Az egyik LED-nél ezt mértem: - a tápból 8.3Volt jött a driverre - a LED-re a driver 15mA-t engedett Az másik LED-nél ezt mértem: - a tápból 8Volt jött ki (leesett a feszültsége) - a LED-re a driver 38mA-t engedett át Driver nélküli próba: Egyik LED: - a tápfeszültség 8.3Voltra esett le - 18mA-megy át a LED-en ampermérő szerint Másik LED: - a tápfeszültség 7.9Voltra esett le - 38mA-megy át a LED-en ampermérő szerint Nemtudom ebből mire lehet következtetni a LED-ekkel kapcsolatban, akár lehetne a nyitőfeszültség is ahogy nedudgi írta. Az egyik több áramot tud felvenni és 7.9Volttal világított, a másik 8.3Volttól. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2014
Egy személyes észrevételt fűznek ide. Egy utcai megvilágításból származó ledsort kergetem meg rendesen mA-rokal, az egyik led szépen elhunyt, a többi a sorból ontotta magából a fényt , mikor szétszedtem eszre vetem hogy a led alá nem tetem pasztát, kiküszöböltem a hibát újra próbálkoztam és az a led is gyönyörűen világiit. Felmerül bennem a kérdés hogy az ilyen drága ledeknel lehet beépítve hokioldó, vagy hasonló?
Nem, nincs hőkioldó, de előfordul, hogy kontakthibás lesz a LED, a vékony aranyszál forrasztása elereszt, és hol érintkezik, hol nem.
Az lehetséges, hogy fordítva volt bekötve a LED, és van benne védődióda. Ez csak egy tipp, aminek az az alapja, hogy pár éve találkoztam olyan Luxeon zöld LEDdel, amiben fordított irányban egy piros LED volt beépítve... A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2014
Mérj rendesen!
Szerezz egy labortápot, vagy építs minimum LM317-tel egy áramgenerátort. 600mA-rel szeretnéd a LED-eket hajtani, akkor legyen 600mA-es az áramgenerátor: 2.1ohm kell hozzá. Nem fontos a pontos érték, ha 2 ohm-od van, az sem gond. Adj az LM317-nek valami izmos tápot, pl. laptop táp a 19V-jával és 3-4A-ével már jó. Rakd a LED-et az LM317-re, a laptoptáp NE legyen bekapcsolva, különben tönkremehet a LED-ed!!! Ha minden össze van kötve, dugd be a laptoptápot a konnektorba. Ekkor 600mA fog folyni a LED-en. Mérd meg a rajta eső feszültséget. Figyeld meg, hogy ahogy melegszik, változni fog ez a feszültség, mégpedig lefelé. Ha nem lenne áramgenerátor, csak feszültséggenerátor, egyre nagyobb áramot venne fel a LED, egyre melegebb lenne, egyre csökkenne a nyitófeszültsége, nem sorolom tovább... Kihúzod a laptoptápot a konnektorból, rárakod a másik LED-et az LM317-re, bedugod, mérsz. Ha labortápod van, beállítasz rajta 600mA-t, a feszültséget kb. 10V-ra tekered. Rárakod a LED-et, ha átváltott áramgenerátoros üzemmódba, akkor jó, ha nem, akkor emeled a feszültséget. Leolvasod, vagy inkább megméred a LED-en eső feszültséget. Másikkal ugyanez, kész. Tovább tartott leírni, mint megcsinálni. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2014
Teljesen igaza van: ha visszaveszed annyira az áramot rajta, hogy csak épp csak langyos lehet, akkor nem fog megszaladni! Persze ekkor nincs kihajtva, csak 50-60%-ig, de már így is elég jó fénye van.
hmm köszi, érdekes, nekem is van pont ilyen step-up-om amit litium cellából 5volt előállításra használok jelenleg de nem olyan hatékony mint a házilag összeforrasztott áramközöm volt
![]() Itt a srácnak 30voltos ledjei vannak, nekem 12voltos és én ólómaksit használok így nincs áram korlátom driver nélkül az a probléma (csak az akku ellenállása lenenmeg a lehazsnáltsága) Az a step-up egyben áramkorlát is mégpedig max 3amperes bemenőt bír meg az AA elemei is korlátozzák. Itt pont ebben a fóromban írták hogy ilyen power LED-et nem szabad se sorba se párhuzamosan kötni, így nem mertem én sem eddig ez az ember a videoban meg pont párhuzamosan köti őket... akkor mégis lehet... Most rendelek majd egy stepdowns amiben az áramot is lehet potméterrel állítani és akkor esetleg azon keresztül próbálhatok párhuzamosan kötött LED-eket meghajtani ha mégsem lenne rizikós a párhuzamos kötés. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2014
Digitalpimp hozzászólásában ott a szmájli, nem szabad komolyan venni.
Félreérthettél valamit. A párhuzamos kötés valóban veszélyes, ha az összáram meghaladja az egy diódán megengedhatő maximumot - egy darab kiesése a maradékokon átfolyó áram megnövekedését eredményezi. Sorba kötött egyedeknél ilyen veszély nincs. A videó a hibás megoldásokból összeállított állatorvosi ló, nem lehet kiindulási alap egy projekthez. LEDet, illetve bármilyen félvezető eszközt párhuzamosan csak árammegosztással szabad párhuzamosan kötni. Ha nem így teszünk, akkor az elhalálozás boritékolható. A legmelegebb alkatrészen átfolyó áram addig nő, amíg az áramforrás belső ellenállása engedi. |
Bejelentkezés
Hirdetés |