Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   421 / 970
(#) kakakapitany hozzászólása Okt 4, 2015 /
 
Vagyis ha a kapuban csengetnek,akkor az egész házban(kertben is)lehessen hallani,ez lenne a végcél.
(#) kadarist válasza kakakapitany hozzászólására (») Okt 4, 2015 /
 
Szia!
Duplázd meg a csengő vezetékének a keresztmetszetét és akkor majd mindegyik jól szól majd.
(#) kameleon2 válasza kakakapitany hozzászólására (») Okt 4, 2015 /
 
Ezt egy 3 érintkezős jelismétlő relével és a csengők párhuzamos működtetésével is megoldhatod.
(#) atideath hozzászólása Okt 5, 2015 /
 
Sajnos időközben kiderült hogy védőföldem sincs rendesen kiépítve. Szóval vettem egy földszondát (2m) amit gondoltam leütök a földbe és bekötöm a kapcsolószekrénybe. Itt kérdezném hogy a szondát a föld színe alá kell leütni vagy a csatlakozási pont lógjon ki a földből? Gondolom a föld alatt szétrohad előbb utóbb a csatlakozás. Vagy hogy szokták ezt a kötődobozig bekötni?
(#) Gafly válasza atideath hozzászólására (») Okt 5, 2015 /
 
Jó esetben horganyzott, és nem "rohad szét" a "kötésnél". A köracélt, vagy laposvasat pedig dobozban össze tudod kötni. Bővebben: Link
(#) atideath válasza Gafly hozzászólására (») Okt 5, 2015 /
 
Ilyet vettem most: Bővebben: Link

Ehhez vegyek egy horganyzott vezetéket és azt vigyem el dobozig majd ott csatlakoztassam össze a benti dobozzal?
(#) mikado válasza atideath hozzászólására (») Okt 5, 2015 /
 
Nem tudom helyileg merre vagy, de ha nem elég nedves vagy esetleg köves a föld nem biztos, hogy 2m elég lesz a hatásos földeléshez. Esetleg ha van RCD beépítve.
(#) ötfelezős válasza atideath hozzászólására (») Okt 5, 2015 /
 
Az jó módszer. Én a helyedben ezt a zászlós csavarkötést is bekenném kátránnyal miután véglegesre lettek húzva a csavarok.
Legjobban akkor teszed, ha ásol egy kb méteres gödröt, és onnan vered le a 2m-es vasadat. A fagyhatár feletti része ugyanis télen nem számít, ez a 2 m meg nem túl sok.
Én a 14:02-s hozzászólást annyiban módosítanám, hogy úgysem lesz magában elegendő a földelés, bár az nem is kell, hiszen (ha Magyarországról beszélünk) nem a földelés a gerince az érintésvédelemnek, hanem a nullázás - de azzal együtt is az RCD az manapság kötelező. A kötelező szó többféle értelemben érthető és értendő.
(#) Gery78 hozzászólása Okt 10, 2015 /
 
Sziasztok!
Lenne hozzátok egy kérdésem, kérlek segítsetek ebben. Tesómék vettek egy hidromasszázs kádat a fürdőszobájukba. Milyen villanyszerelési szabályok vonatkoznak erre, és kell-e külön FI relé a kádnak? Elég csak egy konnektorba bekötni, vagy legyen neki külön leágazás a gerincvezetékről? A lakás új építésű, lakóparki, már van fent egy 30mA-es FI relé.
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2015
(#) kakakapitany hozzászólása Okt 10, 2015 /
 
A vezetékvastagság duplázásával sem lett jobb a helyzet,de viszont a nagyobb teljesítményű trafó meghozta az eredmény,most mint a 3 moduláris csengő szól mint az állat.Köszönöm a segítséget
minden hozzászólónak.
(#) szamóca válasza Gery78 hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
Ilyen "érzékeny" helyeken, 10mA-es ÉV-relé ajánlott.
(#) Gafly válasza kakakapitany hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
Örülés.
Azt viszont soha nem tudjuk meg, hogysorba vagy párhuzamosan, és milyen és hogyan? (pedig pontosan ebből tanulnánk)
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2015
(#) Gery78 válasza szamóca hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
OK köszi a válaszod, akkor felteszünk egy 10mA-es ÉV-relét is. Milyen magasan lehet hornyot marni a vezetékének? Ha jól emlékszem akkor a fürdőszobában 150cm alatt nem lehet konnektor, vagy vezeték.
(#) kakakapitany válasza Gafly hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
A 3db 8v sorolható moduláris csengőt sorba kötöttem és egy 24v-os 20w trafóval láttam el,kb 30m távon osztottam el a 3 csengőt(folyosó,konyha,kert)
(#) papus51 válasza kakakapitany hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
Na, akkor ezek szerint a gyakorlat igazolta az elméletet.
(#) Gafly válasza papus51 hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
De nem, de igen.
Örülés hogy működik (hála a terhelhető trafónak).
De papírforma szerint nem kellene (sorbakötött szaggatós csengők)...
(#) Bakman válasza Gafly hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
Amíg az első nem nyitja az áramkört, addig a többi is kap áramot. Minden bizonnyal ez az idő elég arra, hogy az első megszakításkor már mozogjon annyit a másik kettő nyelve is, hogy a lendület továbbvigye a harangig. Papírforma szeint is működik.
(#) mikado válasza Gery78 hozzászólására (») Okt 11, 2015 /
 
(#) szamóca válasza Gery78 hozzászólására (») Okt 11, 2015 /
 
A helyhez kötött berendezéseket nem dug-villával csatlakoztatjuk.
(#) pont válasza szamóca hozzászólására (») Okt 11, 2015 /
 
Csak ezt a készülékgyártók nem tudják. A beépíthető sütőktől kezdve a falra szerelt villanykályháig mindenen dugvilla van, ha levágom ugrott a gari
(#) KTobi válasza pont hozzászólására (») Okt 11, 2015 /
 
A tűzhelyeket (konyhaszekrények közé/mellé megy, nem beleszerelendő) nálunk pedig kábel nélkül árulják. Meg kell bontanod a hátsó lemezt, hogy beköthessed a kábelt.
Igaz erre mind dugót szoktunk rakni, könnyebb áramtalanítani ha nincs használva. Elméletileg lehetne fixre kötni, de nem szokás. Egyszerűbb is, ha át kell tenni takarítás, festés miatt. Ipari sütő is csatalakozóval volt kötve, szerintem sose húzták szét, olyat se láttam még sehol, de az is lábakon állt.
Fürdőszobai bojler, az direkt van kötve, de van is saját kapcsolója. A konyhai, amire nincs külön kapcsoló már dugóra van szerelve.
(#) kameleon2 válasza szamóca hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
16A -ig azért jó a jó öreg dugvilla. 32A-re is van csatlakozó - ha kell. Teljesen felhasználás és berendezésfüggő. Klímából is van fix és dugvillás.
(#) szamóca válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
Teljesen felhasználás és berendezésfüggő.
Ez a lényeg. A dugvilla dugalj hibával számtalan esetben találkozom. A legutóbbi pl. egy 1100W-os LEO centrifugálszivattyú ilyen csatlakozása volt. Az pedig ugye mélyen alatta van a 16A-nek. Nos, úgy összeégett a dugalj a villával négy órányi locsolást követően, hogy nem lehetett széthúzni erővel sem. Hosszú távon a névleges terhelést nem bírják ezek. Ugye rá is van írva az időtényező némelyikre, (4h-6h) hogy hány órát használhatod névleges áramerősség mellett. Ez azonban függ nemcsak a terheléstől, hanem az érinkezőfelület nagyságától, oxidációjától is. Ez ugyanis öngerjesztő folyamat. Minél jobban oxidált, annál jobban melegszik, amitől az idő múlásával még jobban oxidál, melegszik....szétég. Ilyen helyeken szokásos a nagyobb terhelhetőségű, ipari dugalj-villa kombináció.
Egyébként a létesítési szabályzatban benne van.
(#) granpa válasza szamóca hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
A régi porcelán dugaljakban 0.7-1mm vastag szorító érintkezők voltak, ott nemigen fordult elő ilyen. Jó erős csavaros kötésekkel. Az újakban mértem már 0.2mm-es! érintkezőt. Rúgó persze nem volt benne, de minek is. Ja, és a porcelán nem olvad össze! A bakelit sem. Én csak ilyen "korszerűtlen" aljzatokat, kapcsolókat építek be, és régi 'félkilós' dugókat használom.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2015
(#) gozi válasza szamóca hozzászólására (») Okt 12, 2015 / 1
 
Az ipari aljzatokra írt 2h-3h-4h-6h-stb értékeknek semmi köze nincs a terhelési időhöz! Ez az adat a védőérintkező pozícióját adja meg különböző feszültségszint, áramnem, frekvencia esetén. A megadott értéket úgy kell elképzelni, mintha egy óra számlapja lenne, pl. a 6h azt adja meg, hogy a védőérintkező helye 6 óránál van az aljzatban. További infóért érdemes megnézni az IEC 60309 szabványleírást.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2015
(#) Tas84 hozzászólása Okt 12, 2015 /
 
Sziasztok,

van egy gyári csatlakozó dobozom, 32A 3f dugalj, 16A 3f dugalj, 2db 1f dugalj. Ezek már meg vannak szerelve 32A, 16A, 16A-es kismegszakítókkal. A terhelés számomra ismeretlen, de az öreg szaki aki ezt tervezte MT5x6mm2-es kábellel tervezi a betápot ennek a csatlakozó doboznak, 50A-es főbiztosítóval, kábel hossz ~20m.
Vezetékek terhelhetősége táblázatból az látszik, hogy a 6mm2-es vezetékhez 25A-es biztosító kell, de Ő szerinte ne foglalkozzak vele, mert 20 éve szakmabeli. Engem kicsit aggaszt, hogy esetleg túlterhelhető lesz a kábel. Mi a véleményetek?
(#) kameleon2 válasza Tas84 hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
Csak ismétlem önmagam. Ha van androidos telefon - Nyugodtan használjátok a Kabelquerschnitt Kalkulator programot. Elég egzakt eredményt ad hossz, feszültség, feszültségesés, keresztmetszet viszonylatában.De ez is használható.
(#) Tas84 válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
Köszönöm, kipróbáltam. 30kW(saccolt) terhelés 3x400V, a berendezés által felvett áram 52.3A, számított keresztmetszet 4mm2, oké, ha ehhez a keresztmetszethez táblázatból kinézem a biztosítót akkor azt kapom, hogy 20A-es kell! Akkor most hogy fog ott 52A folyni?
Vezetékek terhelhetősége
(#) bgsf válasza Tas84 hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
Elég régi táblázatom van az igaz. De ott 63A-hez 4.5mm átmérőjű vezetéket mutat 16mm2-keresztmetszethez. Ez falban vagy védőcsőben vezetve 20C fokon melegedés nélkül folyamatos terheléssel Cu vezetéken. A táblázat korrekt mert nem ritka nálam az 1000-1500A sem és abból nézem ki hogy a meglévő vezetékek mire alkalmasak.
Ez a táblázat sodrott vezetékekre igaz, a tömör az többet bír.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2015
(#) kristikoma válasza Tas84 hozzászólására (») Okt 12, 2015 /
 
Ilyen esetben a terhelést a csatlakozó névleges áramából érdemes számítani. Az 50A-es főbiztosító még elmegy, ha nem nagy az igénybevétel. De a kábelhossz ismeretében a keresztmetszet kevés. Inkább lecserélném NYY-J 5x16mm2 típusú kábelre, azzal már alig fog melegedni. Persze az se lényegtelen, hogy mennyi a betáplálás az áramszolgáltató felől.
Következő: »»   421 / 970
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem