Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   106 / 151
(#) mate1988 válasza q765 hozzászólására (») Okt 13, 2015 /
 
Ha csak egyetlen előtét ellenállás van ott, akkor már az is elektronika
(#) q765 válasza mate1988 hozzászólására (») Okt 13, 2015 /
 
3 kivezetéses a motor. 2 fordulatszámra. Ennyi "elektronika van benne.
A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2015
(#) q765 válasza q765 hozzászólására (») Okt 14, 2015 /
 
Valószínű akkor az ittlévő összes PWM-es szabályzóval tudom vezérelni?
Készlett a váza, holnap rakom össze. 555 megoldja a gondom egy IRF840-el, vagy egy inkább egy IRl540?
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 15, 2015 /
 
IRF540 kell, a 840-nek nagyobb az Rds(on)-ja, tehát a veszteség és a melegedés nagyobb, az árama is sokkal kisebb.
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2015
(#) cupika97 válasza q765 hozzászólására (») Okt 15, 2015 /
 
Én is egy ne555-el szabályszom az ablaktörlő motromat. Már nyár óta teszi a dolgát.
(#) q765 válasza cupika97 hozzászólására (») Okt 15, 2015 /
 
Pont most kutatom a rajzokat, és egy 555 -öst fogok a kezembe. MIndjárt összedobálom előrefúrt panelon.
(#) q765 válasza cupika97 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Összeraktam EZT. Védődiódának BYW29 raktam be. Nemvált be. Iszonyatosan melegedett. Kivettem belőle. Igymár dolgozik.
Viszont a probléma, hogy nagyon keskeny sávban lehet szabályozni. 13,2V-13,6V.
Az 555 8,2V üzemel. A két darab fólia egy 47n és egy 10n.
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2015
(#) q765 válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Ez jön ki belőle. Mintha olvastam volna valamit a 7-2 láb felcseréléséről.
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
A 8.2 volt táp nem vmi sok, mert abból talán 6.8-7 volt jut ki a gate-re.
A szabadonfutó diódát meghűtötted rendesen? Csupaszon nem okés ám.
Azt a feszt mivel méred, nézed? Multival nem jó.
A kapcsolás is jó, elhibáztál vmit.
A szkópkép micsoda? Gate, drain?
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2015
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Ezvan 7es lábon. Tudom is változtatni a kitöltést. Az összes többi lábán fűrész.
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Akkor ott vmi árulás van... kösd le a 3.-ról az ellenállat egyik felét és úgy is nézd meg.
A kivett diódát vizsgáld meg, a fetet szintén.. nehogy egymást tönkrevágták és az 555 kimenetét is?
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2015
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Vitte magával a FETet is. Már 3 áramkörömet vert szét ez a dióda. BYW29 . Egy régi műhelyfelszámolásból vettem egy marékkal. Mire használják ezt?
Most jó minden. Szépen szabályoz. Igaz mégcsak egy kis motorral terheltem. MIndjárt megnézem mitcsinál az ablaktörlővel.
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Mekkora a motor max árama? a diódának kb. annyit kell tudni és meg kell hűteni. Ha rövidzáras lesz, a fet is persze elmegy.
Remélem, jó polaritással tetted be.
Az első másodpercekben már nézd, melyik mennyire melegszik és még pár percig legalább.
Mennyi most a freki? Párszáz Hz elég ám.
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2015
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Viszi az ablaktörlőmotort is enyhe melegedéssel. Kicsit hangos, kicsit erőtlenebb, mintha labortápról hajtanám.
Mi ez a negív tüske? Szabályozható, működik. Az nemkéne oda.
IRL540 van benne. "Ugyanaz mint a BUZ11. Ezlenne a különbség?

(3Amper körüli.)
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2015
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Dióda van rajta? Drain jel?
A BUZ11 csak 50 voltos és a nagy tüskék könnyen megölik, az 540 meg 100...
A gnd-hez képest csatolj jelet a drainről.
A BYW bal lába és a zászló a katód, az megy a + tápra.
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2015
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
BYW fordítva van felszitázva. Így mostmár jól működik.
Sírba visz ez a dióda..
Köszi ittis.
(#) Peter65 válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
A csatorna invert-be van kapcsolva, kapcsold ki, és akkor látod, hogy a fet lefelé húz, és kikapcsoláskor van a feszültség tüske. Ez a dióda hiánya, vagy rossz elhejezése, esetleg a táp hidegítésének hiánya okozhatja. Így simán tönkremegy a fet. Esetleg egy kép a kapcsolás kialakításáról?
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Most 25khz -en működik. Így teljesen hangtalan, és bikaérős.
(#) q765 válasza Peter65 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Kisebb diódát raktam bele. Nem melegedett, de mégis ezt csinálta. Jól bekötve a BYW-t, minden rendben vele. A potméter le lesz vágva a nyákról. Az egy másik dobozban kap helyet.
Ez ilyen gyors projektnek készül.
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
A számot és a kHz-et ne írd egybe. A szkópon mintha 570 Hz-et láttam volna.. 25 kHz durva lenne.
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Így teljesen hangtalan.
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 / 1
 
Aha.. ez már más kép, csak akkor a kapcsolás értékeit is korrigáld az esetleg utánépítők miatt, mert azokkal sose lesz ennyi.
(#) q765 válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Az első a GND - Gate, a második a GND - Drain .
5V a V/DIV
(#) ferci válasza q765 hozzászólására (») Okt 16, 2015 / 1
 
Oké...
(#) cupika97 válasza q765 hozzászólására (») Okt 17, 2015 /
 
Érdekes. Énnekem ugyan azzal a kapcsolással működik tökéletesen.
(#) k3gy3tl3n válasza q765 hozzászólására (») Okt 19, 2015 /
 
A védődiódával én is rengeteget szívtam, egyre nagyobbakat és nagyobbakat próbáltam, végül 3db MUR1560G kellett párhuzamosan hogy bírja a motor 12V 5A-es folyamatos üzemét. Bővebben: Link Közben már beszereztem pár 40A-es schottkyt is (MBR4060PT), de ezeket még nem próbáltam Bővebben: Link
(#) kameleon2 hozzászólása Okt 24, 2015 /
 
Sziasztok! Most jutottam arra, hogy lépnem kell megmunkálómotor fordulatszám ügyben. Ugyanis valami gond van a kis kínai 555-el felépített pwm vezérlőmmel. Először arra gyanakodtam, hogy hátha hamis alkatrész van benne (nem is csodálkoztam volna), de nem ez a gond úgy tűnik. Nem akarok vele bajlódni többet, keresgélni mi a rossz, mert 5 percig megy aztán mindig lehal. 500W-os főorsó megmunkáló motorom van. 60V váltófeszültségű trafóról megy- kb 87V jelenik meg terheletlenül. Szeretném feljebb tornázni a feszültséget is (talán trafócsere lenne a leggyorsabb) úgy 100-110V DC körülire.Ehhez kellene nekem egy nyomatékfüggő, stabil pwm vezérlő. Kicsit érzékenyen érintette a lelkemet az utolsó alkalom, amikor végre úgy tűnt sikerült megjavítanom egy tranzisztorcserével a vezérlőt, szépen forgott a motor, majd amikor éppen hozzáért a gravírtű az anyaghoz, meg is állt végérvényesen. Még jókor állítottam, le a gravírtű megúszta. Arra gondoltam van itthon pár darab nagyteljesítményű IGBT - használhatnám azokat is, de nem nagyon találtam idevágó, jó és használható kapcsolásokat a keresőkben. Valakinek ötlete? Esetleg már kész megoldás? Gondolkodtam a toroid+ graetz pároson is, de nem szeretem az életveszélyt. Van ugyan leválasztótrafóm, de az meg így egyben már túl nagy és darabális. Biztosan működne, de szeretném a meglévő dobozomba építeni, ha lehet a meglévő 100k-s potival együtt. Előre is köszönöm.
(#) Medve válasza kameleon2 hozzászólására (») Okt 24, 2015 /
 
Nálam egy 555 PWM alapkapcsolással nincs gondom, 300 kínai Wattos motort hajt meg. (kínai W = ~0.5 európai W) Hanem elmélkedem a fordulatszám csökkentésén én is, az egyik módszerrel úgy, hogy egy optokapuval figyelem a fordulatszámát, feszültséggé alakítom, és komparátorral kapcsolgatom a motor tápját. Ez lehet, hogy nem fog működni, ha az átalakító után nem tudom jól megszűrni a feszültséget. Gondolom egy monoflop kimenete lesz az f/U konverter vége. A másik módszerem mechanikus, egy áttételes motor hajtja a marómotort (amin a tokmány van), ha nem az kell szétcsavarozom a kuplungot. Nem tudom érthető-e.
(#) kameleon2 válasza Medve hozzászólására (») Okt 24, 2015 /
 
Szia! A leghasonlóbb sémának ezt tartom (neten találtam - kép) - ahhoz ami benne van a kis vezérlőben. Annyi a különbség, hogy van benne egy 817C optocsatoló egy 2SC5200 és egy IRFP460 power mosfet. Arra gondoltam az lehet az igazi baj, hogy a power mosfet is csak 280W-ot bír el igazán. Viszont annyira gyengécskének tűnik a konstrukció táp meg egyebek oldaláról, hogy érdemes lenne kicsit személyre szabni. Gondoltam arra is, hogy 2db ilyen FET-et kötnék párhuzamosan, az 560 W lenne - annak már el kellene vinnie az 500W-os motort. De IGBT kézenfekvőbb lenne (egyrészt mert ingyen van), de azt nem tudom leszimulálni - pedig nem olcsó, ha elpukkan és pótolnom kellene. Egy ilyen IGBT, ami megmaradt, 30-40eFt. 3KW-os inverterben volt, ez hajtotta a hálózati trafót.
A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2015
(#) kameleon2 válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Okt 24, 2015 /
 
Ehhez nem értek - ezért kérdezek. El kellett volna bírnia-e az a kérdés, mert most harmadjára halt le.
Következő: »»   106 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem