Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem mindegy, nekik is van valószínűleg alkalmazási példájuk, csak meg kell keresni. Tanulni azokból lehet.
Olyan megoldást keress, ahol a program is meg van. Nem a híd megoldása a legnagyobb probléma.
Igen, sajnos microchip-ék a PIC-be vannak beleszerelmesedve nekem meg AVR-es minta kéne
Ez csak természetes, ha neked lenne speciális terméked, annak használatához neked kell támogatást nyújtanod, ki másnak.
Ettől függetlenül a motorok vezérlésének elve (amitől BLDC motor lesz) mikrovezérlőtől függetlenül azonos. Az persze más kérdés, hogy a mikrovezérlőkhöz adott támogatás hol milyem mélységű. De nem világos, mi a célod, mit akarsz vezérelni, vagy csak a miértekre vagy kíváncsi. Számomra az sem világos, miért ragaszkodsz az AVR -ekhez, lehet ennek programozása jobban kézreáll? Mert egy motorvezérlő cél áramkörhöz (amit pl. linkeltél) nem kell feltétlen mikrovezérlő. Kéri a vezérlő jelet, és a motormeghajtás problémáit elintézi. Természetese ha a motor vezérlése valamilyen folyamat része, akkor a folyamatot vezérlő uC -nek nem kell feltétlen a a motor ügyeivel törődni, azt elintézi egy céláramkör, mint a példában is látható. Ezt a céláramkört vezérelheti még egy PWM jel, vagy akár egy egyszerű potméter is.
Szia, hajó motorja lenne, szóval előre és hátramenet is kell és bírnia kéne viszonylag nagyobb terhelést is. Szerintem menet közben 4-6A lenne az áramfelvétele egy 1000KV-s mocinak. Az AVR az adott mert már most is ez van a hajóban és ehhez értek ehhez van programozóm. Ha egy olyan áramkört találnék amit egy pwm jellel kell etetni az lenne a legjobb. Mint pl egy gyári ESC, csak abban hogy készen veszek egyet nincs semmi kihívás Pl egy ilyet: Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2015
Ha megnézed az általam linkelt Microchip háromfázisú motorvezérlő áramköröket, akkor azok között van olyan, amiket PWM -el kell vezérelni. Ezt a jelet állíthatod elő AVR -el. A motor meghajtását pedig megfelelő hídáramkörrel lehet elkészíteni, ha a vezérlő IC nem képes a nagyáramú FET -ek meghajtására (ezt nem tudom, számolni kellene) akkor alkalmazhatsz erősítést is a motorvezérlő IC, és a nagyáramú FET -ek közé. Bár 4 - 6 A nem egy túl nagy áram.
Az a baj ezekkel a kapcsolásokkal hogy 6 pwm jel kell nekik nem pedig egy, ennyi pwm lábat nem tudok beáldozni. Nekem a legtöbb kapcsolás tök úgy néz ki hogy gate driver nélkül is megcsinálható csak egy AVR + 6 fet (modnjuk logic level kicsi RDS on értékkel) és ezeket kell jó ütemben nyitogatni ami a nehézsége az egésznek.
Ez a kapcsolás végeredményben pont az a motormeghajtó fokozat. Pwm pedig nem kell mind a 6 lábra maximum csak 3-ra.
És miért elég 3 PWM? Pl az U_H és U_L az mehet egy pwm jelről?
Nem azért, hanem mert a motor tekercsére mindig csak egy felső (táp) és alsó (föld) fet csatlakozik. Elég az egyiket pwm-mel kapcsolgatni a másik sima kapcsoló.
Akkor az általad linkelt kapcsoláson melyik bemeneteket kell pwm-el hajtani és melyikeket kell csak kapcsolgatni? Gondolom az egyik felsőre tápot kell adni és a másik kettő alsó közül mindegy melyikre adok földet az csak aforgásirányt fogja meghatározni. Én ami elméleti leírásokat láttam ott valami sinus hullám szerű jel volt egymáshoz képest eltolva a három moci vezetéken, de így meg négyszögjelek lesznek vagy ez nem gond?
Vagy csak az alsókat, vagy csak a felsőket, ezt neked kell eldönteni. Lehet szinusz hullám szerű is, ekkor a pwm jelet kell változtatni a szinusznak megfelelően, de ez nem egyszerű. Esetleg olvasgasd a PIC-es példákat, bár biztosan van több AVR-es is.
Az alábbi ábrát nézve nekem a következő körvonalazódik:
1. lépésnél A high bekapcsolva, B low bekapcsolva, C egyik sincs bekapcsolva 6. lépésnél A high bekapcsolva, B egyik sincs bekapcsolva, C low bekapcsolva 5. lépésnél A egyik sincs bekapcsolva, B high bekapcsolva, C low bekapcsolva ....... Szóval az egész lényege csak egy jól ütemezett P és N fet kapcsolgatás lenne? Ha az uc kimenete meg bír hajtani egyszerre 2db fetet (egy P és egy N) akkor ez valóban egy ilyen egyszerű kapcsolással megoldható lenne (6 fet, egy uc, meg pár kondi)?
Utána kellene olvasnod. Te egy hajó motorját szeretnéd meghajtani, aminek a DC ellenállása feltehetőleg néhányszor 10mohm. Ha erre rákapcsolod PWM nélkül a tápfeszültséget, néhány 10 usec alatt akár 100A-re is felmegy az áram, ami végül is füsthöz fog vezetni.
A BLDC motorok többféleképpen vezérelhetők, de egyik megoldás sem olyan egyszerű, hogy kellő ismeretek nélkül korrekt eredményre juthass. Vagy utána olvasol, és választasz olyan processzort, amin van elegendő és megfelelő be-/és kimenet (ez szerintem általában 3 bementet jelent a feszültség vagy hall szenzor fogadására, 1 áramérzékelő bemenet, és 6 kimenetet, amiből 3 pwm, ami a fetmeghajtó jeleket adják), vagy inkább vegyél egy komplett motorszabályzót. Sajnos ilyen teljesítményű cél IC-t, ami a köztes megoldást jelentené, én sem ismerek. Segítség képen néhány Atmeles BLDC applikáció, de egyébként rengeteg van ezeken kívül: Bővebben: Link Bővebben: Link
Beleütköztem egy problémába: ha a tápfeszültséget szabályozom a csillagpont kialakításánál nagyon alacsony feszültségek alakulnak ki, így nem tudom működne-e rendesen a picben levő komparátor, ami a BEMF érzékeléshez kellene. Nem tudom pl. a feszültségosztó kapcsolgatása milyen hatással lenne a jelre. Ha a hall elemes megoldást választom persze ez nem lenne probléma.
Azt biztos tudod, hogy a sensorless megoldás esetében általában nyilt hurkúan szokták elindítani a motort (van egy-két eljárás, a pozíció meghatározására legalább induláskor, de az újabb kihívás). A kérdés az, hogy mikor tudsz áttérni zárt hurkú szabályozásra. A BEMF érzékelésre is sokféle eljárás van, nem csak a "szokásos". Az alábbi linken lévő anyagban is találsz néhány módot, olvashatsz az előnyeikről, hátrányaikról.
Bővebben: Link A te esetedben talán olyan módon lehetne növelni az érzékenységet, hogy a mérés idejére kikapcsolod a háromfázisú híd fetjeit. A tekercsekben lévő mágneses energia miatt valamelyik nulldiódákra átterelődik az áram, és így nagyobb, kb. 1V-os feszültség szint biztos elérhető, ahol már biztosan lehet komparálni. Ez persze azt jelenti, hogy az eddigi statikus jeleidet az ismétlődő mérések miatt rövid időre megszaggatod.
Köszi, nagyon tanulságos. Kicsit számolgatni kell, hogy a 29. ábrán levő megoldás hogyan lenne használható mondjuk 2-50V környezetben, mivel 10V-os segédfeszültséget gondoltam használni (ez lehetne az OPA tápja). Eddig a 26. ábrán levőhöz hasonló megoldáson gondolkodtam ( amit az AN2030-ban ecsetel), csak egy külső komparátorral megoldva, hogy ne a picnek kelljen kapcsolgatni. Egyenlőre szétvágtam a feladatokat, és úgy gondoltam tesztelem a buck konvertert külön, esetleg ezt a tranzisztoros vezérlést is külön megépítem valami modulos rendszerben, mert még egyben nem nagyon látom magam előtt a dolgokat.
Mi újság a fejlesztéssel? Hogy halad?
Kíváncsi vagyok az eredményre.
Szia!
Kicsit átdolgoztam a nyákot és a vezérlést a korábbihoz képest. A melegedés viszont maradt. Nagyon nincs is ötletem mi a franc lehet még, ami ennyire betart. A vezérlést úgy oldottam meg, hogy a felső fet-et kapcsolja a pwm jel, az alsó fet-t a pedig a teljes fázisidőben bekapcsolva tartom. Ezzel a felső fet kapcsolásához szükséges kondi mindig töltődik. Szkóp ábra szerint a kapcsolás kellően gyors és stabilan tartja az Uakku+10V gate szintet a felső rész rész 6V-nál magasabb akkumulátor feszültség felett. A pwm freki kb. 8kHz. Azt gondolom, hogy ezzel nem lehet probléma, mert általában ilyen pwm frekin dolgoznak modell vezérlők szabályzói (vagyis papírra ezt írják), tehát a vas veszteség nem szólhat bele a dologba. Üresen forgatva a motort semmilyen melegedés nem tapasztalható, amelyből arra következtetek, hogy tranziens jelenségből adódó rövidzár nem alakul ki. A sensoros motort 400-5000 fordulat/perc között szabályzom. A rotor pozíció változást megszakítás kezeli. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1.2usec késleltetéssel bekövetkezik az új pozíciónak megfelelő fet-ek aktiválása. Szerintem ez a késleltetési idő nem jelenthet problémát ilyen alacsony fordulat mellett. Hát, ha van tipp, szívesen meghallgatom.
Lassan . A hidat még csak most forrasztottam össze. A buck már működik, de vannak problémák. Csak választottam egy pic-et a készletből, de ez sem tökéletes. A buck kimenetén van kb. 50mV zavar, amit a pic pont ki tud mérni és ezért ezt felnagyítja a szabályozás (nem PID, csak simán ha kisebb növelem a kitöltést, ha nagyobb csökkentem), de most csak 9 bites a PWM, az AD 10 bites. Raktam a fesz. osztóra egy RC tagot, de nem segített eleget, lehet valami szoftveres megoldás kellene, de még nem számoltam utána. Persze lehet ez a motornál nem okozna problémát, csak gondoltam hátha másra is jó lenne.
Nem tudom a gate jeleket figyelted-e, nekem csak az tűnt fel, hogy szerintem kicsit nagy ennek a FET-nek a bemeneti kapacitása, rendesen kapcsolgatja-e a vezérlő.
Hajrá, simogasd azt a fránya jelet, ne legyen ott zavaró jel.
A gate-en nagyon szép négyszögjel van. Alig lehet látni a fel és a lefutó éleket. A meghajtó sem melegszik. Ettől függetlenül ki fogom próbálni más fet típussal is, mert bölcsen kapásból két nyákot csináltattam. (Kell a pofonokra is készülni.) A meghajtó+uP is azért van külön panelen, hogy könnyebben lehessen variálni az ötletekkel. Csak most elfogytak az ötletek.
Rajzoltam két tesztpanelt a nullátmenet figyeléshez, az első a klasszikus, a második az általad javasolt AN-en a 29. ábrán levő megoldás. Ha jól gondolom itt a motorra nem kell feszültségosztó, és a r ellenállást a max. feszültség alapján dióda áramára kell méretezni? Az Rf pedig csak hogy az erősítés jó nagy legyen? Aztán teljesen meg vagyok kavarodva: a 33. oldalon levő "Zero-crossing signal"-ba hogy kerül bele a sok egyéb kapcsolás. A 27. ábrán látszik, hogy mindig a nullátmenetnél kapcsol a jel, de akkor mindegyik hídra kell egy ilyen áramkör? Ezért gondoltam megépítem és meglátom pontosan hogyan működik.
A buck szoftverébe betettem, hogy ha az AD értéke 4 bitnél nagyobbat változik, csak akkor állítsa a PWM-et. Így megszűnt a zavarjel, legalább biztos lehetek benne, hogy a program okozta.
Sziasztok, gyári brushless vezérlőket próbálgatok, de nehéz logikát találni a működésükben. Arduinos servo tesztelő programmal hajtom soros porton 0-tól 180-ig lehet változtatni a kitöltést. Servóval kipróbáltam és jól működik. Ha a brushless controllert kötöm rá a következő történik:
- vagy kettőt sípol a motor és nem indul el - vagy valamilyen dallamot játszik le és szintén nem indul el - vagy ha szépen 0-ról elkezdem növelni a kitöltést akkor egy idő után elindul (mondjuk 30-nál) ekkor ha növelek rajta kicsit (egyet kettőt) a motor gyorsabban pörög, ha csökkentem kicsivel akkor lassabban, ha lemegyek 0-ra megáll és ha visszamegyek 30 környékére nem indul el. Szóval azt szeretném tudni hogy papiron hogyan kéne ezeknek működnie?
A pontosítás érdekében; gondolom az ST AN1946 APPLICATION NOTE-ról van szó.
Én nem építettem meg ezt a megoldást, nekem sincsenek vele tapasztalataim. Az biztos, hogy mind a három fázisra külön kell, és a három fázis jeleiből lehet összehozni az ábrán látható nullátmenet jelet. Ez az áramkör, valójában a szabadon futó dióda feszültségesését kompenzálja ki. Ha jól értettem, te a félhidakat nem akarod pwm-mel vezérelni, ezért szerintem nálad nem jelentkezik ez a probléma. Félek bevittelek az erdőbe, pedig nem akartalak. Az október 16-i írásomban azt javasoltam, hogy direkt kapcsold ki a háromfázisú híd fetjeit egy-egy mérés idejére, hogy megállapítsd a BEMF irányát. Itt a didákon eső feszültség segítené a pontosabb komparálást.
Igen, én is így értelmezem (mert ugye 0 V közeli feszültségeket hasonlít össze), ezért furcsa a végső ábrán a teljes PWM-el jel egy fázison (sárga), mellette a nullátmenetek (lila) ránézésre mintha minden fázisra meglenne . Már össze is forrasztottam, legfeljebb rákötöm egy működő példányra, hogy milyen jel jön le róla.
Röpke megerősítés kérés.
Van egy külső forgórészes motorom, amelyben 14 mágnes van felragasztva. Erre szeretnék én hall érzékelőket felszerelni. Jól okoskodok, ha azt gondolom, hogy 0 , 120/7 és 240/7 fokra kell pozicionálni a hall érzékelőket, ha normál 120 fokra kitalált vezérlőt szeretnék alkalmazni és a legkisebb kiterjedésű (szögtartományú) tartót akarom elkészíteni?
Igen. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a 360°-os teljes kör hetedrészét veszed (360/7), és ezt harmadolod. Az eredmény ugyanaz lesz.
Sziasztok!
Szeretnék egybeépíteni egy önindítót, és egy generátort! Lehetséges ez? Sajnos nem vagyok villamos mérnök ezért kérem a segítségeteket. |
Bejelentkezés
Hirdetés |