Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Azt szeretném megkérdezni hogy nem e ismer valaki olyan relét (pl reed relé) ami egy állandómágnes barátságával nyitja az áramkört ha elhagyja a mágnes akkor zárja az áramkört ezáltal felkapcsol egy kis égőt, ha visszajön a mágnes akkor lekapcsolja. Csomagtér világítást szeretnék az autómba, és ez lenne a legcélravezetőbb ,mert gyárilag nem terveztek bele olyat és csak annyi hely van a 2 fém lemez között hogy egy mágnes és egy reed relé elférjen. a nyomógomb nem kivitelezhető hely hiánya miatt és minél kisebbre szeretném hogy ne is nagyon látszódjon fúrni sem szeretnék a karosszériába így a meglévő lukakat használnám és az pont úgy van hogy elképzeléseim szerint elférne ott egy reed relé és egy mágnes némi tér lenne közöttük persze. Létezik ilyen reed relé? mert amiket néztem az mint alaphelyzetben nyitott és ha jön a mágneses tér akkor zár. A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2016
Szia!
Létezik, zárt és nyitott is. Te döntöd el hogy a vezetéket melyik kivezetésre kötöd. Ha van a közeledben biztonság technikai bolt, akkor ott tuti hogy tudnak adni neked megfelelőt. Viszont ezek érintkezői nem tudnak amperokat elviselni, ezért kell még egy kis kiegészítés hogy égőt tudj vele kapcsolni. Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2016
Helló! Lehet kapni váltó érintkezővel rendelkező reed csöveket is. pl: Bővebben: Link De ha van a közeledben biztonságtechnikával foglalkozó üzlet, ott is lehet kapni, kis műanyag dobozkába van szerelve, és abból is van váltó.
Például van olyan reed relé is, amelyiknek váltó érintkezője van. Bővebben: Link
Viszont izzó helyett inkább két 10 mm-es fehér LED-et használnék sorosan egy 100..220 Ohm-al, azt tudja közvetlenül is kapcsolni.
A Reed relék csak nagyon kis áramokat tudnak kapcsolni üzemszerűen, ajánlom a kellékelt kapcsolást. A nyomógomb helyettesíti a reed relét. A tranzisztor olyan legyen, amelyik elbírja a világítás áramát.
Olyat lehet hogy lenne egy áramkör 2db kábel (+-12V) be, 4db kábel ki ~ 2db kábel a izzóhoz 2db a reed reléhez és az előző ötlettel ez kapcsolná a nyákot a nyák egy időzítő lenne hogy idővel lekapcsoljon a lámpa, ha nyitva van a csomagtér ajtó pl 1,5 perc ez megvalósítható? minél kiesebb
nyák annál jobb , akkor a kimenet nagyon kis áram lenne ,amit elbír a reed relé, de ha átengedi akkor menne az időzítés és a benti nagyobb relé kapcsolná vagy még nem tudom, de az ötlet az milyen?
Olyat is lehet, akkor például a Bakman féle kapcsolást kell kiegészíteni egy (jó nagy kondenzátorral) a bázis ellenállással sorosan, egy diódával a bázis emitter közé és a váltó érintkezős reed relé másik (záró) érintkezője megy a testre. Persze ehhez az alkatrész értékeket ki kell számolni. Javasolt két tranzisztor "darlington" kapcsolásban. Esetleg a reed zárlata ellen, egy védő ellenállás a nyugalmi érintkezővel sorban. És természetesen LED, nem izzó...
A kapcsoási rajzon, amit mellékeltem, a nyomógomb helyére rakj egy 555-tel felépített monostabilt, annak bemenetére pedig a reed relét. Info: Bővebben: Link.
Jesszus ez ilyen bonyolult ? egyelőre még csak elméleti síkon létezik mert még se lámpám vagyis olyan lámpa búra foglalattal égővel ilyen szofita (arra gondoltam mert az nem dudorodik ki), de akkor a szofita égő helyett szofita LED lenne.
Egyelőre még a szervót kell beleeszközölnöm az már elméleti síkon teljesen ki vitelezhetőnek tűnik meg már kábel is van csak meg kell csapolni a hozzávalót mint a gyári kötegbe amiben benne volt csak kiműtöttem.... Aztán majd megcsinálom azt a csomagtér világítást. köszi a válaszokat!
LED szalaggal jobban jársz, tapasztalat.
Autóba nem nagyon javaslok olyan áramkört, ami állandóan fogyaszt (függetlenül attól, hogy egy 555 (különösen CMOS) nem sokat eszik).
A LED szalaggal viszont igazságod van.
az az időzítő fogyaszt "alvó" állapotban is?
Ha jó az akku, akkor kb. három-négy hónap alatt meríti le. Ha az eredeti, időzítő nélküli kapcsolásnál maradsz, örök élet plusz egy nap.
Hello! Hogy ne legyen vita, megrajzoltam.. Az önfogyasztása kb. 100uA, ami egy év alatt venne ki az aksiból 1Ah kapacitást. A Reed cső egyszerű záró, tehát ha az ajtó be van zárva, akkor az zárva van. Az időzítése kb. 2..2,5 perc. Kb. 5..10W-al terhelhető, akár izzóval vagy Led szalaggal.
Perfekt, mint mindig
![]() Az különösen tetszik, hogy mind a LED, mind a reed egyik fele testen van (könnyebb huzalozni). Ha kötözködni szeretnék, akkor szerintem nem nyit ki teljesen a FET, de ahogy nézem 1V-nál kevesebb marad rajta, úgyhogy különösen LED esetén nem fog nagyon melegedni. @patrick97: Biztositékot azért tegyél elé.
Hello! Miért ne nyitna. A dióda zavar? Attól inkább lezárni nem tudna, de a 2..4V küszöbfeszültséghez képest a 600mV elenyésző. Nyitásnak pedig megkapja a teljes 12V tápfeszt. Így 10W terhelés mellett is 100..200mW hő képződik, amit hűtőfelület nélkül is elvisel a Fet.
Hát ez fantasztikus, nagyon köszi! Annyi bajom van hogy most energia híján nem tudom megcsinálni úgy kb nyáron amikor nyári gyakorlat közepén, még meg kell vennem egy új csomagtér műanyagot mert ha elrontom a "világító test" helyének kivágását mégis csak legyen 2 lehetőségem.
Köszönöm azért nagyon bár nem vagyok egy elektronikai szakértő, így ránézésre jónak tűnik 2-2,5 perc bőven elég. Nameg nem szeretném hogy olyan sufni tuningosnak hasson így a lehető leggyáriasabbra tervezem.
Üdv mindenkinek, fontos kérdésem lenne, azt szeretném kérdezni, hogyha egy relére rá van írva, hogy 30VDC-1A, 110VDC-0.3A, 125VAC-0.3A akkor az a relé tud 230 VAC-t kapcsolni?
Mellékelek egy képet egy másik talányról: Ezen a relén rajta van, hogy 28Voltról mennyi ampert tud meg 30Voltról mennyit (ugyanannyit egyébként) ennek mi értelme van? Ezen speciel rajta van, hogy 250VAC de a 125 VAC-snek utánanéztem adatlapján az van, hogy max kapcsoló feszültség 250VAC akkor azt miért nem írják rá? Nem értem és nem merem 230 Volttal használni... Ennek mi oka van?-tud erre felelni valaki? köszönettel...
Hogy egy kontaktus mekkora áramot tud kapcsolni, az attól függ, milyen anyagból, milyen kiképzésű a kontaktus felülete, ez meghatározza a kontaktus átmeneti ellenállását, valamint a hozzávezető alkatrészek (bekötő vezeték, rugó, stb) ellenállása.
A feszültséget alapvetően az érintkezőket összetartó szigetelés elektromos szilárdsága korlátozza, illetve az ívképződés lehetősége. Egyenfeszültségnél az ívképződés veszélye jóval nagyobb, mint váltakozó feszültség esetén. Ebből a szempontból fontos pl. az érintkezők szétválásának gyorsasága, (rugóerő) és távolsága.
Oké, köszönöm, ezeket az információkat sikerült nekem is kideríteni, a legfőbb kérdésem az lenne, mint írtam, hogy kapcsolhatok-e 230 VAC-t minimális áramerősséggel (10 mA) egy olyan relével amin csak a 125 VAC van feltüntetve...
illetve, hogy minek írják rá, hogy 28V meg hogy 30V mikor az csak 2V különbség?....
Ha az adatlapja szerint tud 230 VAC-t kapcsolni, akkor használhatod ott nyugodtan, már ha tuti, hogy jó adatlapot nézel. Ha nem vagy biztos a dologban, akkor inkább nagyobb feszültségtűrésű relét használj. Azt nem tudom, miért van rajta 28 és 30 V is.
Ezek filléres dolgok, kell venni olyat amire 230v is rá van írva, ha a relére nincs ráírva a 230v akkor nem való rá.Először is ha 125v,-nál 0.3a tud akkor 230v -nál az már csak 150 mA semmire sem elég. Az hogy meghibásodás esetén még 230v-ot max elbír az nem azt jelenti, hogy üzemszerűen is elbírja. Ráadásul az a max kapcsolási feszültség az érintkezők feszültsége, tehát az egyéb, burkolat stb az nem biztos hogy megfelelő. Az elektronikában nincsenek fizikailag falszerű határok, kicsivel nagyobb teljesítmény kicsivel nagyobb melegedést csinál, hogy hol a határ amire a gyártó még garantálja a megfelelő élettartamú működést, az a névleges áram feszültség stb. azt írják rá a burkolatra.
Szia! Bármilyen fura, de nem az AC okoz gondot egy relének általában, hanem a DC. Persze vannak árnyaló tényezők, mert nyilván egy induktív, vagy kapacitív terhelés is csúnyán leamortizálhatja az érintkezőket. Én az átütési szilárdság miatt nem használnék 125V-os relét 230V-ra. Ha viszont muszáj - sorba kötném az érintkezőit, mert így nagyobbá teszem művileg az ív távolságát. Azt nem írtad, milyenek a tekercsjellemzők és miről hajtanád?
Tekercs jellemzőket nem tudok, az adatlapja is csak úgy van meg, hogy a típus ugyanaz de a gyártó nem, egy lengő konnektorba szeretném beépíteni amit egy usb-vel tudok kapcsolni, beledugom az usb-t a tv-be ami bekapcsoláskor kiadja az 5 voltot és bekapcsolja a konnektort amibe egy android kis pc 5V 2A-es tápja van csatlakoztatva ami 5 volton max 800mA-t vesz fel, azért kell ez, hogy ha a tv nincs bekapcsolva akkor ne menjen a kis pc sem.
125V relém van itthon 4db 250 viszont nincs és amit itt az elektronikai boltban lehet kapni az nagy 10A-es egy áramkörös nem fér be a konnektor aljzatba egy sem belőle nemhogy kettő... A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2016
Sajnálom, ha le kell lombozzalak, de ha még be is akarod építeni - lebeszélnélek az otthon lévő 125V-os változatról, ennyi adat mellett. Az USB és a 230V keverése egy dobozon belül sem szerencsés megoldás. Nem tudom mennyi a gyakorlatod, de nem biztos, hogy ezzel kellene indítanod. Erre a feladatra egyébként van kész megoldás is: például ilyen.
Én egyáltalán nem használnék - ebben az esetben mechanikus relét, mert a kapcsolóüzemű táp bekapcsolása jelentős áramimpulzussal jár (biztosan tapasztaltad, hogy bedugáskor - néha igen erősen - hallható csattanással indul). Ez a szikra viszonylag gyorsan képes a relékontaktust elpusztítani.
Javaslom, használj inkább szilárdtest relét (van külön topicja, olvass bele), az képes a nullaátmenetkor bekapcsolni a fogyasztót, ami kíméli a tápegységet is. például ezt: 42-17-22
Köszönöm a válaszokat, akkor nem fogok 125 Voltosat használni , de a szilárdtest relés megoldás meg a másik véglet ami biztosan jó csak egy külön témakör amiről meg végképp nem tudok semmit, választom inkább a 10 Amperes 5Voltos 230VAC-s relét és egy kicsit nagyobb konnektor aljzatba építem, ez a legegyszerűbb megoldás és általában a legegyszerűbb dolgok a legjobbak...
Köszi mégegyszer....
Annak is 4 lába van... kettőre beadod az 5V-ot (polaritáshelyesen, mert fordítva nem működik), a 230V-os oldalt sorba kötöd a fogyasztóval. Ennyi.
Sziasztok!
Ilyen relére lenne szükségem, de sehol nem találok. Egyáltalán más gyárt ilyet, valaki találkozott már hasonlóval?
Vannak hasonló darabjaim, de nem ebben a méretben. Régen a Tungsram is gyártott hasonlókat. Végülis egy tekercsbe kettő - vagy több - reed cső van bedugva.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |