Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Feszültségszabályzó motorba
Lapozás: OK   36 / 58
(#) alex0 válasza Gab04 hozzászólására (») Ápr 8, 2016 / 1
 
Mérj az akkusarun feszültséget, ott nem ugrálhat annyira, mert kicsi a belső ellenállása. De a járművek mérése analóg műszerrel egyszerűbb.
(#) Gab04 válasza alex0 hozzászólására (») Ápr 8, 2016 /
 
Akkun is mértem.... ugyanaz. Kénytelen leszek beszerezni egy analog multimétert.. az még lehet esetleg, hogy nem zavarszűrős gyertya van benne és attol bolondul a műszer? Neten keresgélve ezt a rajzot találtam... de a 20 as dióda hiányzik. Az gondolom nem okozhat ilyen problémát.

bekotes.jpg
    
(#) Gab04 válasza Jax hozzászólására (») Ápr 8, 2016 /
 
Jax, Alex0

Köszönöm a segítséget, vettem egy egyszerű analóg multimétert, azzal mérve 14,2 -14,4 között 14,5 fölé nem ment ha húztam neki akkor se. Gondolom ha tényleg ilyen fesz ingadozás lett volna akkor a mutató is himbálózott volna rendesen.
Már csak az a 20 as diódát nem értem. Miféle lehet? Pótolható valami más tipussal?
(#) Zsombor- hozzászólása Ápr 11, 2016 /
 
Udvozet,
MZ-re raktam fel Ducati Energia gyujtast,feszutseg szabalyozot nem kaptam hozza, es most szeretnek hozza venni egyet, csak sajnos ez nema klasszik alaplapos, ahol 2 szal jon fel a szabalyzohoz(vilagitas, toltes) hanem az az 5 tekercs nincs megcsapolva hanem egyben van, es a tekercsek mindket vegpontja ki van vezetve vezetekkel(nincs testelve az alaplaphoz(( a kep amit csatoltam ott csak az egyik veg van, de nekem mindketto ki van , testfuggetlen)).Egy olyan szabalyzo kellene nekem amibe belevezetem a 2 vegpontot, cserebe lesz vilagito es akku tolto szalam.Par fesszabot meg kapcsolasi rajzot megneztem mar, de ha esetleg valaki tudni mutatni egy szabalyzot ami ehhez a rendszerhez valo, azt meg koszonnem!
(#) Jax válasza Gab04 hozzászólására (») Ápr 19, 2016 /
 
Nincs mit, egészségedre a gyújtás szokta megbolondítani a digi multit. ezért ajánlottam az analógot.
A diódáról fogalmam sincs, nem tudom miféle lehet, esetleg valami nagy áramtűrésű, vagy teljesítmény diódát raknék oda.
(#) Dióda hozzászólása Ápr 28, 2016 /
 
Sziasztok!

Suzuki ts 50 (sa11a) motoron elhalálozott a fesz szabályzó.

Sajnos az akku sem 100%-os .
Így viszont sem index sem pedig duda . A feszültségszabályzó előtt rendben van a fesz de ki már nem jön belőle semmi mert az érintkező amin ki kellene jönni az akkuhoz a fesznek az eltört tőben az előző tulajdonosnál szerintem mert eléggé be is van oxidosan rohadva.
Ahogy a rajzot elnézem az akku a bilux,duda,visszajelzőkért felelős (ha tévednék javítsatok ki).
Akku és feszültségszabályzó nélkül a motor jár, világítás féklámpa is van, csak se visszajelzés se duda fem pedig index.
Mivel lehetne pótolni a feszültségszabályzót ?
Esetleg lehetne-e mentesíteni az akkutól és a szabályzótól valahogy a motort és valahogy okosabban működésre bírni a nem működő eszközöket?
Gondolnék egy egyenirányító és puffer meg egy stabilizátorra ami elviszi ezeket az eszközöket.
(#) Dióda válasza Dióda hozzászólására (») Ápr 29, 2016 /
 
Szétpüföltem a beöntött szabályzót.

Érdekes belseje van. Semmi panel vagy nyák . Olyan mintha egy graetz híd lenne benne de mintha a híd negatív oldalán duplázva lenne a dióda és azokkal párhuzamosan egy-egy kondi lenne.
Mondjuk többre számítottam. Így nem tudom az a 6 szilicium csöppecske mi lehetett .

Valaki esetleg valami ötlet?
(#) Tomi111 válasza Dióda hozzászólására (») Ápr 30, 2016 /
 
Üdv! Csatoltam egy rajzot, ezt építsd meg. nemrég csináltam egyet. Tökéletes. Ha a motoron a töltőtekercs testfüggetlen, akkor jó lesz. Ahogy a rajzodon néztem az lehet, hisz egyszínűek a kivezetései. Én elég nagy teljesítményű alkatrészeket tettem bele. ( 50A-es graetz híd, 16A-es tirisztorok) de gondolom kicsit kisebb is elég. Nekem a zenerrel még sorba kellett kötnöm egy sima diódát(1N4007) mert úgy lett kb 13,8-14V a kimeneten. Igaz lehet hogy csak 12V-os volt a zener. Ez a rajz tuti jó. A motorban terhelés nélkül kb 70V volt a tekercsen, még a 24V-os (teherautó) fényszóróizzó is kiégett nagyobb fordulaton. Ezzel tökéletes.
Üdv! Tomi
(#) Dióda válasza Tomi111 hozzászólására (») Ápr 30, 2016 /
 
Igen eléggé magas a fesz a kivezetéseken nálam is .
Most átnézem a motor teljes vezetékelését és utánna fogok neki csak a töltésnek.
Tudsz mutatni egy képet a tiedről készen?
(#) Tomi111 válasza Dióda hozzászólására (») Ápr 30, 2016 /
 
Hát csak a külsejéről csináltam képet, mert nem én szereltem be, erre írtam rá a bekötést. Egy régi PC-s COM-server dobozába építettem, ebbe volt sín a nyáknak. Kisebb méretben is meg lehetett volna csinálni, de ekkora volt a doboz és volt hely a motorban. A graetz nem volt a nyákon, belülről az aluház oldalára fogattan, kívül ezen van a hűtőborda, de nagyon nem melegedhet, valószínű nem lett volna szükséges. A többi alkatrész nyákon volt, a két tirisztor is a házra van fogatva hűtés céljából(két kis csavar fenn). A nyákról nincs kép sajnos, csak kézzel rajzoltam meg alkoholos filccel. Egyszerű. A képen a két fekete vezeték volt a tekercs, a barna és zöld/sárga pedig a test és a pozitív kimenet.

P4060210.JPG
    
(#) Dióda válasza Tomi111 hozzászólására (») Ápr 30, 2016 /
 
Nos megtörtént a méricskélés.
Úgynéz ki vezetékelésileg nincs nagy gubanc viszont egy dolgot nem értek.
A gyujtás tekercset ami megy a cdi-be vagy testre kapcsolja vagy felkapcsolja a gyujtáskapcsoló a 12v-os akku ágra. Valószínű hogy ez álltal volt világításom is töltés nélkül is. Viszont így az elszaladható fesz miatt ami a tekercsen keletkezik elmehet a cdi is . Valószínűnek tartom hogy azzal hogy a tekercs felső pontját rákötötték az akku + hoz így ezzel lett lestabilizálva az ott megjelenő feszültség. Javítsatok ki ha rosszul gondolom.
Így nem merem kínozni szerencsétlent nehoggy a tekercs vagy a cdi elrepüljön.
Viszont kiderült hogy az akku is kuka .
Most agyalok hogy hogyan lehetne megoldani hogy ne kelljen hozzá akku de működjön minden.
Méricskélés szerint a cdi tekercse dupla ergo van egy 40ohm körüli része meg egy 200ohm körüli illetve egy kivezetése a test.A töltés tekercs testfüggetlen két kivezetés ami ment a szabályzóba és akkura majd szét mindenhová a motorba illetve gyujtáson rá volt kötve ide a gyujtástekercs 200ohm-os része is.
(#) Dióda válasza Dióda hozzászólására (») Ápr 30, 2016 /
 
Ő volt az eredeti feszültségszabályzója.

9189.jpg
    
(#) Dióda válasza Dióda hozzászólására (») Máj 7, 2016 /
 
Szia.

13V-os zénerrel mennyire jön ki a kimeneti feszültség?

Hogyan tudnám kipróbállni az áramkört a motoron kívül?
Kössem rá egy trafóra és hogy mit ad ki?
Az mennyire probléma ha ez rajta van állandóan az akku-n?
(#) Tomi111 válasza Dióda hozzászólására (») Máj 7, 2016 /
 
Üdv! 13V-os zenerrel is jó lehet. Nekem 12V-ossal + egy soros diódával(kb0,7v) lett 13,8V. Talán a 13V-os zener még jobb. Próbálni úgy tudod, hogy egy szabályozható tápra kötöd egy izzón keresztül a bemenetét(a tekercs helyére). Egy 12V 21W-os izzó jó, persze a táp bírja! Lassan növeld a feszt és műszerrel figyeld a kimenetét. Amikor épp kigyullad az izzó, az előtte mutatott feszültségnél szabályoz. Többször próbáld lassan növelve, de mikor kigyullad az izzó, utána szakítsd meg a tápot, ha újra próbálni akarod, mert egyenáram esetén a tirisztor utána állandóan vezet, hisz nincs nullátmenet, mint a motorban váltófeszültség esetén.
Trafóra ne kösd, mert ez söntszabályzó(a gyári is), vagyis mikor a beállított feszültségnél magasabb lenne a fesz az akkun, akkor egyszerűen rövidre zárja a tekercset(a fordulatszámtól függően akár másodpercenként 200szor is) . A trafó ezt nem bírja! Nagy áram folyhat! A motor tekercsének nem gond a rövidzár.
Az akkun állandóan rajta lehet, én mikor csináltam rámértem, még 1 mA sem folyt rajta 13,8-nál, gondolom mikor az akku fesz lecsökken a névleges 12,6V köré, ez még kevesebb lesz.
(#) Dióda válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 7, 2016 /
 
Köszönöm az infókat.
Annyi kérdésem még lenne hogy ennek a szabályzónak mekkora terhelhetősége van ?
Nem az akku töltése miatt kérdezem hanem mert erről a szabályzóról kell minden világításnak menni a motoron.
Illetve hogy akkor ennek a melegedése hogyan alakul?
Kis terhelésen jobban melegszik mert sokat el kell disszipálnia a tirisztornak?
Ha jobban terhelem akkor ugye jobban szívja a generátort a fogyaszás és kevesebb szabályoznivalója van?
(#) Dióda hozzászólása Máj 7, 2016 /
 
Közben a veterán fórumon találtam egy hasonlót bár kissé másabb.
Ennél nem közvetlenül zárja össze a tekercs két végét a tirisztor.
Erről valami vélemény?
(#) mex válasza Dióda hozzászólására (») Máj 7, 2016 /
 
Az előző rajz jobban kíméli a graetz-et. Egyébként működőképes, csak az egyenírányító negatív ágán is átfolyik a rövidzár árama, ezért még az is melegíti. Tanácsos nagyobb teljesítményű példányt beépíteni a megnövekedett áramterhelhetőség miatt.
De nem kell a dolgot "túllihegni", mindkettő jó lehet.
(#) Dióda válasza mex hozzászólására (») Máj 8, 2016 /
 
Értem .
Az eredeti szabályzó amit szétszedtem nekem kisértetiesen erre a másodikra hajaszt.
Csak az a kérdés hogy nekem melyik lenne a jobb.
35A-e graetz lessz beépítve ami csak elegendő (vagy nem?).
Én csak azon vakaróztam hogy a generátor tekercseit az első közvetlenül zárja össze a másodiknál nem közvetlenül zárja össze .
A generátor tekercseit nagy fordulaton majdnem folyamatosan rövidzárban tartaná az első és a tekercsen keletkezne minden hő ami ennél a motornál zárt helyen van ( enduró) és nincs kényszerhűtés mint a robogókon.
Vagy a másodikkal kihozom belőle annak a hőnek egy részét egy hűtőfelületre a motorblokkon kívülre ahol el tudom távoztatni.
(#) Tomi111 válasza Dióda hozzászólására (») Máj 8, 2016 /
 
Üdv! Én amit csatoltam, megépítettem. Működik. Egyébként valahonnan innen mentettem a rajzot, ott is írták, hogy jó. A graetz elegendő lesz bőven. Nézd a gyári szabályzó hűtőbordáját! Elég kicsi, mégis elég. Mondjuk én nagyobbat tettem - akkora volt. A tekercs melegedésétől ne félj! Ezeket a tekercseket nem lehet túlterhelni, ha rövidre zárod sem folyik nagyobb áram(csak minimálisan esetleg) mint névleges terhelésen. Egyszerűen a vasmagja nem engedi. Ezért nem tehetsz pl a simsonban a gyári 35W 12V-os tekercsre pl 55W-os izzót. Illetve tehetsz, csak halványabban fog égni, mint a 35W-os. Egyébként semmi baja nem lesz a tekercsnek.
Egyébként a működését jól látod: ha nincs terhelés és az akku is fel van töltve, akkor a tirisztorok rövidre zárják a tekercset, hogy épp melyik tirisztor, az attól függ, hogy a tekercs végei közül épp melyik a pozitív ill negatív( váltófesz). Az akku feszültségétől függően hol a szinuszhullám elején, hol később. Ez a rövidzár minden nullátmenetnél megszakad és kezdődik elölről. Ez az áram nem megy át a graetz-en, legalábbis általam csatolt rajzon nem!!
A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2016
(#) Tomi111 válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 8, 2016 /
 
Ahogy írod, ha nincs terhelés, akkor a tirisztorok árama nagyobb, ha nagyobb terhelés van vagy tölteni kell az akkut, akkor a graetz-en folyik nagyobb áram. Ha jobban terheled a tekercset, mint amit elbír, akkor a tirisztorok sosem zárnak, minden áram a töltésre megy, bár így előbb-utóbb lemerül az akku.
(#) Dióda válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 8, 2016 /
 
De jó hogy említetted a soros diódás megoldást mert nyákon hagytam neki helyet.
Sajnos nekem is a 12v-os zéner és egy soros dióda párossal jött ki jól a feszültség.
Az egyik zénernél 14.5v és azfölött kapcsolt a másiknál meg 13v környékén.
De a 12v-os zéner és soros dióda párossal 13,6-13,8v között valahol tökéletesen nem tudtam kimérni.
Bár én a zéner és az ellenálás közé tettem a soros diódát .
Ahogy a rajzon is van.
(#) Simon mondja válasza Dióda hozzászólására (») Máj 8, 2016 /
 
Az is fontos mivel méred. Egy egyszerű multi max azttudja megmérni, hogy jó -e az akkumulátor. Tizedeket mászkálhat. Itt jó rajzokat mutattak neked. Az első, és az utolsó kigondolt rajzod is megfelelő. Triakot nemtudod kikerülni. Az olajzáson meg netörd a fejed. Járasd. Max ködöl.
(#) Dióda válasza Dióda hozzászólására (») Máj 8, 2016 /
 
Készítettem egy fotót róla így összedobva tesztelésre és méricskélésre.
Nem röhögni ! Igen kézzel rajzolt és igen nem egy szépség.
Kap majd még egy fedőborítást is a lelkem .
Már csak a bekötözés és a motoron való tesztelés van hátra.
Sajnos így este telefon kamerája csak ennyit tud bocsánlat.
A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2016
(#) Tomi111 válasza Dióda hozzászólására (») Máj 9, 2016 /
 
Az enyém is kézi rajz volt, alkoholos filctoll, majd irány a vasklorid. Látszik az bedobozolva? Működik és kész. Hasonlóan csináltam én is, csak nekem a fólia oldal volt a hűtőborda felé, de teljesen mindegy. A feszültség sem kritikus. 13,8-14.4 között jó. Pl. volt egy Ford Escortom, 8 évesen vettem, 16 évesen adtam el. Használt akku volt benne, mikor vettem(nem tudom mikori) és még 7 évig azzal használtam. 13,8V volt a töltése, afölé soha nem ment. Van amelyik autóban 14,4V sőt a maiakban még több, mégis jó. Lemeríteni nem szabad soha vagy ha le is merül, azonnal feltölteni és sokáig jó lesz.
(#) Dióda válasza Dióda hozzászólására (») Máj 10, 2016 /
 
Plussz képek bedobozolva.

Csak kicsit nehéznek találom és nemtudom megtartja-e egy darab 6-os csavar.

Most jöhet a motor átmadzagolás hozzá.
A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2016
(#) Dióda válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Közben gondoltam a másik szabályzót is megépítem mivel nézegettem és a két tirisztor katódja (ami a hűtőfüle is) annál a rajznál a testen van. Jobb hűtést lehetne adni vele a tirisztoroknak.Vagy tévedek?
Ráadásul mindenképp építenem kell egy másikat mert sajnos nagy lett és nehéz amit csináltam, ráadásul eléggé rosszul rögzíthető.De még tanakodom melyiket lenne jobb megépíteni véglegesre.
(#) weend hozzászólása Júl 7, 2016 /
 
Sziasztok!
Megépítettem én is, a tirisztoros feszültségszabályzót. Nekem egy Honda fűnyíró traktorba kellett kicserélni a gyárit, mert megadta magát. Ennél a traktornál a kijövő váltakozó feszültség teljes fordulaton, kb. 30 Volt fölfüggetlen. A zenner dióda cserélgetésével, belehet állítani a kívánt töltő áramot, és a kívánt feszültséget. Nálam 13 voltos dióda lett beépítve. Tehát akinek ilyen sönt szabályzós problémája van, ezt az áramkört nyugodtan megépítheti.
(#) nooorbi hozzászólása Júl 23, 2016 /
 
Sziasztok!

Nemrég vettem egy Yamaha Jog gyújtást, azzal a céllal hogy egy normális elektromos rendszert csináljak belőle egy Pannóniára.
Ma be is építettem, szépen jár a motor, de terhelés nélkül is csak 6V-ot mérek a felszabályzó után...
Az első kép alapján kötöttem be, szóval a töltőtekercsekről jövő vezetékeknél nem néztem hogy melyiket hova kötöm. (holnap ha lesz időm megpróbálom megcserélve is)

Kérdés hogy ez lehet-e gond? És ha csere után se lesz jó akkor hogy tudom kimérni azt, hogy valamelyik tekercsel van-e gond vagy a szabályzóval?
(használt minden, szóval nincs kizárva hogy valami rossz)

Másik kérdés, egy Pannónia max 5500-at forog, alapjáraton kb 1200-at. A Jog nem tudom mennyit forog alapjáraton, de gondolom többet. Ha minden megfelelően működne hány wattra számíthatok vajon?
(#) Tomi111 válasza nooorbi hozzászólására (») Júl 24, 2016 /
 
Üdv!
A Pannónián 6V-os dinamó volt, ha jól tudom, nem töltőtekercs. Oda nem jó ilyen söntszabályzó!!! A dinamónak a forgórészen van két kivezetése(szénkefék), a pozitív és negatív. Plusz van rajta egy gerjesztő tekecs!! Ide teljesen más szabályzó kell! Jó hozza az MZ fesszabályzó néven kapható maszek gyártmányú szabályzó, de a dinamót át kell kötni!!
MZ feszültségszabályzó
A Pannónia eredetileg pozitív testelésű volt( nem mindegyik!!!) Ilyenkor meg kell cserélni a két forgórész kivezetést és azt hiszem a gerjesztőtekercsét is. Az MZ szabályzó csak negatív testeléssel működik!! Csatoltam a szabályzó rajzát. Már építettem ilyet Pannóniára, működik.
(#) nooorbi válasza Tomi111 hozzászólására (») Júl 24, 2016 /
 
Félreérted!

Az alaplapot és a lendkereket is lecseréltem. A Jog komplett gyújtás és elektromos rendszerét megkapta a motor.

Egyébként a Pannónián gyárilag lendkerékmágneses gyújtás volt. Egymástól független gyújtás, világítás és töltő rendszerrel.
Következő: »»   36 / 58
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem