Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Hello! Nyugodtan cseréld ki egyből. Ez a szelén már nem megbízható. A szelénlapokat az "idő is tönkreteszi". A melegedés hatására létrejövő hőtágulásoktól a felületén a festék megrepedezik, és a levegő korrodálja a szelén-alu átmenetet. Egyébként is egy lap zárófeszültsége kicsi, mintegy 20V értékű, ami könnyen átüthet. Viszont a szelénnek van átmeneti ellenállása, ami a diódánál kisebb. A dióda feszültség vesztesége nagyobb lehet mint a szeléné. Így a két dolog egymásra hatása nem lehet tudni mit hoz. Ha túl nagy lesz a töltőáram a diódák beépítése miatt, akkor valami kisértékű (nagy teljesítményű) soros ellenállásra szükség lehet, hogy a trafó ne terhelődjön túl. De ez a trafó belső ellenállásának is függvénye lehet.
A töltőt nem szabad úgy próbálni ez után, hogy "szikráztatod a sarukat" ettől vagy a fordított ráhelyezéstől tönkremehetnek, míg a szelén leginkább füstjeleket ad ilyenkor. (borzalmas szaga van.) Az egyenirányítóra a két fehér vezetéket kösd a "~" jelre, a pirosat pedig a "+" pontra. A "-" pontját hagyd szabadon. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2017
Sziasztok! Egy kis segítséget szeretnék kérni resurs-1- gyel kapcsolatban. Az R5-ös ellenállásnak rajz szerint 1K8-nak kellene lennie és csak 1KΩ van helyette. Mennyire befolyásolja ez a szabályozhatóságot? Az akkummulátor amperóra kapacitásának megfelelő töltő áram nem állítható be mert egy bizonyos amper beállítás után ami kb. 2 amper már feltöltötnek jelzi az akkut. (14,4 Volt.)
Szia!
Ilyenkor tényleg 14,4V-ot lehet a akkumulátor sarkain mérni?
Ha hamar felszalad az akkun mérhető feszültség, akkor az vagy nem merült, vagy szulfátos; megnőtt a belső ellenállása, ill. szakadt és akkor azonnal megtörténik.
Van amelyik rajzon az áramszabályzó potméter sem 10k-s. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2017
Sziasztok. Köszönöm az eddigi segítséget. Az aku az jó igaz nincs telesen lemerítve. De az R5 értéke milyen változást hozna?
Hello! Kb. semmilyent. Az csak azért van bent, hogy a Led szivárgóárama még ne nyissa ki a tranzisztort. Most 0,6mA-ra kapcsol, 1.8kohm-ra meg 0,33mA-ra. De ha a Led ég, akkor már nem ennyi folyik, hanem sokkal több.
Ha az aksi fel van töltve vagy már vacak, akkor a belsőellenállása már magas. Így a töltőáram növelése nagyobb feszültséget ejt a belsőellenállásán. Vagy is nő a kapocsfeszültsége, mire lekapcsol a töltő.
Helló! köszönöm a segítségedet, akkor nem érdemes foglalkozni vele igy jó ahogy van?
Szerintem jó, de kipróbálhatod, hogy teszel egy 20..50W-os 12V-os izzót az aksira, és akkor láthatod, hogy lehet-e növelni a töltőáramot. Ha lehet, a töltő jó.
Kipróbáltam, 7 amperig lehetet emelni az áramerőséget viszont már 12v56-nál lekapcsolt.
Az a töltő jó .Azért kapcsol le , mert az izzóval , vagy izzókkal megnövelted az akku úgymond belső ellenállását , és azért adódott neked már a lekapcsolás 12,56 volt ra.
Igen először növelte aztán meg csökkentette , illetve majd nem Ugyanis .érdekes dolog ez , mert az izzó , vagy izzókkal párhuzamos kapcsolás jön létre az akku kapcsain keresztül az akkuval .Ez alapján ugye ha tudnánk az akku belső ellenállását , és az izzók ellenállását , akkor a párhuzamos kapcsolat miatt tegyük fel feleződne az a belső ellenállás.De azért van az , hogy növeltük aztán csökkentettük , illetve utána pont fordítva , mert az izzók hideg ellenállása is más ,meg már az üzem közbeni meleg ellenállása is más. Tehát is is .
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2017
Nem kell ezt így túl variálni, főleg egy kezdőnek nem, akinek vélhetően fogalma sincs belsőellenállásokról. Csak azért írtam, hogy ne maradjon bent a helytelen megállapítás.
Egyszerűen az izzó terheli a töltőt, így az aksi feszültsége nem tud egyből felemelkedni és így tesztelhető a töltő. Több pedig nem is kell.
Perszenem kell , csak némileg legyen róla valami átláthatóság csak , azért írtam.
Mert a töltő vezetékének is van ellenállása (pláne ezen elég komolytalan vezeték van gyárilag), emiatt az akkun valamivel kisebb feszültség jelentkezik, mint amit az elektronika a töltőn belül detektál. Nagyobb áramon, nagyobb az eltérés. Ezért nem mindegy az sem, milyen áramon végzed a "hitelesítést", vagyis a belső trimmer beállítását. Vagy épp sem árt, ha teszel rá normálisabb vezetéket.
Meg azért az sem mindegy, milyen kapacitású akkut raktál rá. Egyébként a Resurs hátán van egy jumper, amivel a védelmet ki lehet iktatni. Ekkor lehet feljebb is tölteni, amire persze normál esetben nincs szükség, legfeljebb ha rossz akkuval kísérletezünk stb. Másrészt a jumper ilyen állásában a kimenet rövidre is zárható, nem fog beavatkozni a védelem. Nulláról elkezded felfelé tekerni a potmétert, így felnyomható 10 A-ig is, ha ellenőrizni akarod, hogy mit bír. De tovább is, úgyhogy csak érzéssel. Biztosíték védi amúgy, már ha nincs megpatkolva. Volt régebben zárlatos Ni-Cd akkum (1 db celláról beszélek: 1,2 V). Mivel már úgyis mindegy volt, ráakasztottam ezt a töltőt, kikapcsolt védelemmel. Az áramot addig növeltem, míg a zárlat átszakadt. Ekkor azonnal levettem, ahogy visszaesett az áram. Utána működött az akku. A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2017
Szia, Jól látom, hogy ez egy SCR rendszerű töltő? Át lehet ennek variálni a vezérlését valahogyan, hogy jó legyen 24/48 V -os akku.pakkokhoz is?
Vagyis tirisztorosnak nevezik magyarul, fázishasító elven működik, konkrétan ennél a trafó behatárolja a csúcsfeszültséget. De más trafóval megoldható.
Szia, Pontosan. A normál töltőben egy jól méretezett trafóval, gyakorlatilag nem lehet túltölteni az ólom cellát. Ennél a fajtánál, viszont "túl" van méretezve a trafó, és a fázishasítással korlátozza le a töltő feszültséget, és ezzel az áramot is. Ha egy ilyen trafót rákötnék direktben a cellákra, biztosan szétfőzné. A "normál" vezérlőn, van valami PIC, vagy hasonló, de ez csak az akksi feszt nézi, meg az áram shunt-ről van bemenet, innen tudja, milyen töltöttségi fokban van az akkupack. Természetesen jó akksik esetén leesik a töltés végén a töltő áram, ekkor kigyullad az "Equalization" led, vagyis kiegyenlítés, ami a cellákat próbálja azonos szintre hozni. Ehhez van még egy 8-10 órás időzítő, ami néha jumperrel állítható. Természetesen ez hasznos az autó akksiknak is, mert megfigyeltem, hogy a + póluson, hamarabb fogy az elektrolit szintje. Egy ilyen 48/72 V / 80-120 amperes trafó beszerzése nem egyszerű, s olcsó...
Sziasztok!
Erről a töltőről a cikk merre jelent meg? Esetleg megosztanátok velem? Köszönöm.
Nem tudom, melyik normál töltőre gondolsz, mert az egyszerű trafós töltőkkel (ami az áruházakban, piacokon olcsón kapható) túl is lehet tölteni, nem tudják olyan pontosan beállítani. Nem csak a hálózati feszültség bizonytalansága miatt, de a végfeszültséghez közeledve már annyira visszaesne az áram, hogy akkor meg az lenne gond. Nem győznék kivárni a feltöltődést.
Ezeket trafókat inkább arra szokták méretezni, hogy a szokottnál nagyobb belső ellenállása legyen, ami az áramgenerátoros jelleghez közelebb áll. Amellett forrósodik is erősen. Némelyikbe tesznek egy feszültségérzékelő áramkört, ami a végén lekapcsolja, de a legolcsóbba még azt sem. Legfeljebb van egy LED-sor, ami jelez. A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2017
Hobbielektronika újságban, itt valakinek biztosan megvan a teljes egészében olvasható formában. Vagyis meg is vanBővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2017
Tegnap nem akartam már tovább nyújtani, de ezúttal nézzük a másik részét is:
Ha viszont "normál töltő" alatt a manapság kapható elektronikus töltőkre gondoltál, azok gyakorlatilag kapcsolóüzemű tápegységek, processzoros vezérléssel, illetve még pár kiegészítéssel, ami a fordított polaritás elleni védelem, szikrázás kivédése és hasonló extrákhoz szükséges. Ennek viszont értelemszerűen SMPS-trafója van, ami önmagában nem is működik (olyan értelemben, ahogy írod): A normál töltőben egy jól méretezett trafóval, gyakorlatilag nem lehet túltölteni az ólom cellát. Itt a PWM-szabályzás állítja be a feszültséget, ami simán mehetne feljebb is, ha a szabályzókör meghibásodna. Ez már nem a trafó méretezésén múlik. (Sőt, ha így fogjuk fel, akkor ezek is túl vannak méretezve, mindig kell egy szabályzási tartalék is.) A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2017
Szia, Van egy Német sima trafós töltőm, egy Greatz-el benne, meg a + a primer megcsapolása, 55Ah, vagy fletti akkumulátorok részére. Ami sohasem ment 16V fölé a töltés befejeztével, tehát az akksi teljesen fel volt töltve. Ilyenkor jó esetében az áram gyakorlatilag leesett 0-ra, öregebbeknél 1-2 A körül, ha e felett maradt az már kuka. Most nincs itthon, de gyakorlatilag erről van szó, csak a 6-12V kapcsoló helyett, van amit írtam.
Azért, az a húszamperes biztosíték kicsit túlzásnak tűnik, az ebben lévő trafóhoz.
A 14,4 V vízbontási küszöbhöz képest az már túltöltésnek számít, pezsegteti az akkut, a celladugókat is ki kellene venni hozzá elvileg.
Manapság az elektronikus töltőknél (ami alkalmas a járműben való töltésre is, dugó kivétele nélkül) ilyet már nem engednek meg. Még hőkompenzációt is alkalmaznak némelyik típusnál, hidegben kicsivel feljebb, melegben lejjebb tölt. Pont olyan trafós töltőkre gondoltam, amikor említettem, hogy nem állítható be pontosan a végfeszültségre (vagyis 14,4 V-ra).
Nem gondozásmentes autó akksikról van szó, hanem targonca akku pack-ról.
Az egy dolog, itt ebből indult ki a szál:
Idézet: „ A normál töltőben egy jól méretezett trafóval, gyakorlatilag nem lehet túltölteni az ólom cellát.” Végül eljutottunk a 16 V-ig, ami az ólom-savas akkuk világában túltöltésnek számít. Azt nem tudtam, hogy mit értesz "ólom cella" alatt (ami egy szakmai fórumon önmagában is vitatható elnevezés), de ha számodra targoncához megfelel, az egy másik dolog. Elvileg azt mondanám, hogy az is ugyanolyan kémiájú akku, tehát ugyanaz érvényes rá. Pláne, ha esetleg nem kalciumos, akkor még jobban árt neki a túltöltés, mint az autókban használatos kalciumos társainak. Ugyanakkor az általad linkelt töltőről volt szó, ami nem pont targonca-töltő, hacsak nem részenként kötöd rá. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2017
Sziasztok,
Vettem egy 12V 7Ah Diamec riasztóakkut (adatlapra link) alapvetően kis teljesítményű erősítő meghajtására, amihez időnként tölteni is kellene. Adatlapja a töltésre két módot dolgot ír, cycle 14,4-15V <2,1A, standby 13,5-13,8V. Jól gondolom, hogy ebből első a "rendes" töltés lenne, azaz használat utáni töltés, a második pedig a csepptöltés? Töltésre egy Lidl-ben vásárolt "Ultimate Speed ULG 3.8 B1" (hehe) típusú töltőt használnék (leírásra link). A lerás 2. oldala szerint (pdf 5. oldal) alkalmas "lead-acid batteries (batteries) with electrolyte solution (WET), electrolyte absorbent mats (AGM) or gel electrolyte (GEL)" akkuk töltésére, ebbe szerintem a "Sealed Lead-Acid" akkum belefér. A töltő egyik "Mode 2 "12 V" (14.4 V/0.8 A)" beállításával szeretném az akkut töltéseni (leírás 6. oldal, pdf 9. oldal). Jó lesz ez így? Illetve túlmeríteni se akarom az akkut, úgy tervezem egy áramkör 11 Voltnál levágja majd az erősítőket. Azért lenne 11 Volt, mert így még az önkisüléssel és a védő áramkör fogyasztásával se meríteném túl akkor se, ha még sokáig nem kerülne töltőre. (Bár a védő áramkör szerintem gombnyomásra bekapcsoló FET-es áramkör lesz, ami az erősítővel együtt magát is lekapcsolja, de az önkisülés akkor is játszik). Köszönöm a válaszokat, Tamás |
Bejelentkezés
Hirdetés |