Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne, hogy autóba, jelen esetbe suzuki swiftbe szeretnék egy hd44780-as (2X16 karakteres) LCD kijelzőn megjeleníteni az autó sebességét és az aktuálisan és az összesen megtett km-eket. Ötleteket, tanácsokat, kapcsolásokat, mikrokontrollerekhez programokat várok, hátha már csinált ilyet valaki...
Én rákészültem, aztán félbemaradt, időhiány miatt. Grafikus LCD-re ment volna ki pár adat, de ez végül is csak protokollban jelent eltérést.
Ha le tudod venni a jelet, akkor nem nehéz; én azt terveztem, hogy mivel a kilométeróra szép digitális jelet kap, aminek a frekvenciája arányos a sebességgel, semmi mást nem teszek, csak "lelopom" ezt a jelet egy LM311 segítségével, utána mehet a prociba, és csak skálázni kell a kijelzésnek megfelelően. Megtett utat ezután már lehet számolni, leállításkor EEPROM-ba írva menteni stb. Szerintem nézz szét a gyári óránál, hogy hasonló jelmásolást meg tudsz-e oldani, ezzel a legegyszerűbb. Ha pedig szeretsz programozni, meg lehet vadítani pár menüponttal, ahol módosítható pl. a kerékméret (ha a téli gumi mondjuk eltérő), és akkor pontosabb is lehet, mint a gyári.
Esetleg egy kicsit laikusabban is leírnád nekem, hogy mit hogyan kellene csinálni, honnan vegyem le a jelet, meg hogyan, ilyesmiket. Hobbim az elektronika, nagyon szeretem bár nem értek hozzá, annyi, hogy egy rajz alapján megtudom építeni az áramköröket, meg tudok paneleket csinálni.
A fordulatszámot nem tudom hogy lehetne kiíratni, msot egy nem tudom talán wartburgból kiszerelet félkör ívő 40-50db ledből álló kijelző van bekötve ami méri az akkumulátor szintjét is... Tényleg esetleg ezt is ki lehetne íratni, hogy hány V-ot ad le Először azt szeretném letisztázni, hogy melyik jelet honnan, hogyan tudnám megmérni, hogy sikerül-e levenni és ha igen, akkor szeretnék a megvalósításával (mikrokontroller-rel) foglalkozni, mert ha nincs meg a jel, akkor nem is lehet kivitelezni... Tehát az lenne a kérdésem, melyik jelet, hogyan tudnám emgnézni, hogy van-e vagy nincs, illetve, hogy fel tudom-e használni?
Tehát amit majd szeretnék, hogy kiírasson:
xxxkm/h____yy,yV zzzzrpm_______Z_ xxxK: sebesség zzzz: fordulatszám yy,y az az akkumulátor töltését mutatná Z: a váltó állása lenne. _: sima szóköz, csak ha space-szel csinálom akkor csak 1-nek veszi. Egy gombot lenyomva átváltana a kijelző egy másik funkcióra, ahol az összesen megtett és az aktuális km-ert mutatná. (Egy olyan kérdés még, hogy ha esetleg elkészülne ez a szerkezet... a kocsi nyáron lesz műszakiztatva... a vizsga idejéig az ilyen eszközöket ki kell szerelni a kocsiból, vagy nem bánják a vizsgáztatók az ilyen kütyüket?) És akkor lenne még egy harmadik funkciója is a kijelzőnek, ha mégegyszer megnyomnám a gombot, akkor a vicsys által elkészített külső - belső hőmérő lenne benne, ha már túl nagy lenne a program a pic-ben és nem férne el akkor a napi legmagasabb és legalacsonyabb érték eltárolását ki lehetne szedni a hőmérőből. Nah kicsit átgondolva az egészet, összeszedtem, hogy mit kellene tudnia...
Keress rá arra a Google-ban, hogy Carputer.
Tegnap nézegettem pont egy videót róla, hogy mit, miket tud...
Egy Iveco Daily-re készült a terv, de általánosítható. A váltó kimenetén van egy jeladó, ami adott számú impulzust adott minden körülfordulásra. Ezt a jelet egy jelkövetőként használt LM311-es komparátor úgy "másolta" le, hogy a jármű erről igazából nem is tudott (általában ezt így illik). A komparátor kimenetén egy osztóval már a PIC-es áramkör volt, amiben a program mérte a jel frekvenciáját, a beégetett differenciálmű-áttétel és kerékméret alapján pedig átskálázta km/h alakba.
Az, hogy hol tudod levenni a jelet, változhat is. Komolyabb műszerfalakban az elektronika már ad olyan kimenetet, ahol a sebességjelet majdnem direktben megkapod (tehát pl. 72 km/h = 720 Hz), sőt olyat is, ami a beérkező impulzusokat egy az egyben másolva szolgáltatja, többnyire más vezérlőknek, de mindig marad szabad kimenet. Kellene egy bekötési rajz a gyári műszerfalról, az alapján minden kérdés megválaszolható. Pár típushoz nekem is megvan, ha pontosítasz évjárat, motorkód szerint, talán én is pontosíthatok Az összes többi mérés, kijelzés (feszültség, fokozat stb.) szintén hasonló elven oldható meg; ha nincs az embernek rajza, akkor méregetni kell, de a megvalósításnak csak áthidalható információs akadályai vannak, semmi komoly
Még egy olyan kérdés, hogy a nyár folyamán lesz műszakiztatva az autó... mennyire szabályos ilyen, nem gyári eszközök az autóban? Előtte kivegyem az ilyen maszek dolgokat az autóból?
Idézet: „Előtte kivegyem az ilyen maszek dolgokat az autóból?” Nyilván
Attól függ, hová építed be. A műszerfal kijelzőit nem célszerű lecserélni erre, azon kívül igazából nem számít, extraként kezelik. A műszaki vizsgán közlekedésbiztonsági szempontok alapján nézik az autót, szóval ha nem vakít a fénye, nem takarja a kilátást, nem akadályozza a jármű gyári eszközeinek a kezelését stb., akkor nincs vele semmi gond.
Üdv!
Én olyat szeretnék kérdezni, hogy autóba akarok csinálni sebességlmérőt, digitálisat, a digitális része kész van 3db 7 szegmenses kijelzőn mutatjá szépen a számokat. Tulajdonképpen sebbeség és fordulatszámmérő. A fordulatszámmérő része teljesen kész van. A kérdésem az lenne, hogy nekem egy régi autóba lenne aminek teljesen analóg a kilométerórája, de ez is indukciós elven működik, vagyis egy forgó mágnes örvényáramok folytán gyakorol forgatónyomatékot egy tányér alakú lemezre. Na én ennek a mágnesnek a jelét akarom úgy átalakítani, hogy a 7490-es számláló meg birja számolni. Ehhez szeretnék segítséget kérni. Az alapötletem az volt, hogy egy boltba is kapható, komplett kis tekercset vettem ami akkora mint egy ellenállás erre egy ME. Majd egy differenciáló körrel kapcsoltam egy komparátor bementére, a komparátor kimenete pedig ment a számlálóra. Ez nem működött. Ha valakinek van valami ötlete annak nagyon örülnék.
En anno kispolskiban ugy csinaltam, hogy a tarcsara ket magnes, Hall-szenzor vette, PIC kiertekelte.
De ha az utasteri vegen szamolod, akkor esetleg lehet optikai uton is detektalni, a tarcsabol kicsipsz egy picit + optokapu.
Bbalazs-nak jó az ötlete; a Te módszereddel valószínűleg azért nem működött a dolog, mert az ilyen örvényáramú mérőben a mágneskorong (vagy gyűrű) a homlokfelületén polarizált, vagyis ha arról akarsz mérni, akkor a mágnes és az alumíniumlap közé kellene tenni az érzékelőt, ami meg nem fér el.
Optóval jobban megoldható, és vannak a neten olyan kapcsolások is (a HE-n is volt már szó róluk valahol), amikhez meg sem kell vágni a korongot. Egy fényvisszaverő pont (pl. fehér festékpötty) egy fotodióda fényét minden körülfordulásnál rátükrözi a megfelelően pozícionált érzékelőre, aminek a jelét már jól fel lehet dolgozni. Több reflexiós felülettel a pontosság is javítható.
Köszi. Optikaira én is gondoltam, csak annyi a gondom, hogy igazából nem akarom szétbontani az autó óráját mert ugye ezek tökre be vannak dobozolva. A mágneses elv mellett ezért tartanék ki, csak valami megfelelő analóg részre lenne szükségem hozzá.
Lehet, hogy kipróbálom a hall-szenzort, gondolom pic-nélkül is megoldható.
Én hirtelen azt nem értem, hogy ha nem akarod megbontani az órát, hogyan akarsz a mágneshez hozzáférni?
Egyébként ahogy emlékszem nem egy lemez vagy egy lap van benne, hanem olyan mint egy pohár és a magassága kb. 1/3 az átmérőjének, de majd szerzek egy rossz órát és megnézem hol vannak a mágnes pólusai és hogy hogy néz ki pontosan.
De ha már szédaszedek egyet akkor megnézem, hogy tudnám az optós részt beleeszközölni. köszi Egyébkén a homlokfelületen polarizáltat így érted mint a képen van?
Olyasmi. A régi Skodánk órája alapján tákoltam egy "rajzot" a belsejéről, hasonló lehet szerintem az összes ilyen szerkezet.
Üdv.
Igen én is ilyenre emlékszem, a fiat-on azt hiszem ilyen, a simsonomon pedig biztos, hogy ilyen volt. Szerintem majd szédszedem és megnézem pontsosan, hogy hány póluspár van rajta és, hogy mit lehetne vele trükközni, hogy működjön. Egyébként szerintem is valószínűleg így működhet az összes analóg óra. De szerintem a másik oldalán a korongnak pont az ellenkező pólusok vannak (vagyis biztos), szóval lehet hogy mégis összejöhet tekerccsel. Kösz a rajzot.
Ha így működnek az analóg órák, akkor hogyan kell ebből leszedni a jelet?
Sziasztok! én is szeretnék km orát csinálni mocira. Jelet tudnék venni a blokk kihajtótengelyén egy optokapus megoldással csak maga az ora okoz gondot, nem tudok pic et programozni. Tudtok nekem ebben segíteni? Előre is köszi a választ!!!
Pedig valszeg az a legegyszerubb.
A PIC eseten kell egy 5V-os stabic meg a kijelzo. Mas megoldas eseten meg alkatresztemeto lesz. Hacsak nem talalsz cel-IC-t. Pl. egy frekvencia-feszultseg atalakitot, amit mondjuk mar ra tudsz vezetni egy olcso panelmuszerre. Megfelelo beallitas eseten sebessegerteket latsz a kijelzon.
Hali! mindenképp pic-el szertném megoldani mert szeretnék rá megtett km számlálot is. ezért gondoltam valaki hátha csinált iet már és van kész prgramja pic-re. egyébként úgy képzeltem el hogy lcdn lenne a számlálo és az aktulis sebességet meg ledkijelzőn mutatná. szóval arra lenne szükségem hogy valaki a progi részben segítsen, csak idáig nem igazán sikerült olyan embert találnom.
igen, már csinált valaki ilyet (még mielőtt a linkre kattintasz, mondom: nem én, bár én is gondolkoztam ilyesmin)
Hali! ezt már megtaláltam én is ha a digitális müszerfalra gondolsz. írtam is mailt a cikk írólyának de sajna nem jött válasz
igen, arra gondoltam. sok sikert, és türelmet a válaszhoz, egyszer csak sikerül
Na, en elokerestem neked azt, amivel annak idejen szorakoztam, ez egy 16f876a-val keszult cucc volt, ahol az impulzust szamlaltattam fel masodperc alatt, ebbol km/h-t csinalt a pic, aztan volt egy AD, ami a homersekletet olvasta be egy homersekletfuggo ellenallason at, vegul a nyers impulzusok szamat is kiirta az LCD-re.
A forrasnyelviben elegge sokminden le van kommentezve. Ha kell elkuldom. Sajnos a NYAKterv mar nincs meg hozza. Megvan egy hasonlo, 18f4525-osre, de ez mar a PC-nek kuldo el az adatokat, viszont fordulatszamot is szamol.
hali! Neked van is egy pic-ed progival megírva vagy esetleg öszrakva egy komplett kütyüd vagy csak a progi van meg? Érdekelne a dolog ha van egy kész a fiók mélyén az is érdekelne, esetleg megvásárolnám ha neked már nem kell. A számitógépes az menet közben írja ki pcre vagy út végén egyben le lehet tölteni és megnézni amolyan digitális taográf féle?
Volt. Osszerakva ugy tisztessegesen dobozba nem volt, de mikor a kocsiban hasznaltam, azert nem probapanel szinten allt.
(Minden PIC tipusra, amit programozom, keszitek egy sajat probapanelt, arra lehet forrasztgatni. Itt az LCD volt rakotozve , meg ket vezetek a sebessegnek es a fordulatszamnak meg az AD-hez a 'homero'.) A szamitogepes termeszetesen menet kozben irja ki, nagyjabol fel sec-enkent (a gyakoribb zavaro) a szamitogep kepernyojere. De volt rogzito funkcioja is, text-es tablazatba nyomta, aztan ha nagyon akartad, akkor excellbe lehetett importalni es grafikonoztatni. Azt az LCD-s cuccot igazabol azert csinaltam, hogy a pontos kalibracios ertekeket ki tudjam szamitani. 32 bites impulzusszamlalo (a kerek nagyjabol 16 jelet adott egy korbefordulasra) es a vegen elosztottam a tobb, mint 200km-es megtett uttal, igy kijott a kerek atlagos kerulete, nem kellett mindenfele cernas megoldassal szorakozni. Ebbol mar a fel masodperc alatti kerekfordulatok szamabol is kijon a km/h. Programozastechnikailag es elektronikailag sem egy nagy durranas, viszont a pontos ertekek kellenek, mert kulonben fals szamokat mutat. De majd utananezek, van-e valamim. Vagy a jovo heten osszedobok egyet es elviheted alkatreszarban. Viszont en Szegeden vagyok.
Csak hadd dicsekedjek:
Itt van ket kep, az elso a kis =-es LCD TV kepe (felul a km/h naggyal, alatta fordulat, megtett ut, akkufeszultseg, ingyombingyom. Alatta egy sajat mp3 lejatszo, ami videokat is kepes az elso ules hattamlajara rakott, regi 12' -es notebook kijelzon lejatszni. A masodik kepen a kis kutyu latszik, a kozepso nagy egy 18F4525-os pic, oldalt egy tlc2543-as 12 bites 11 csatornas AD, a masik oldalon egy sima parallel/serial atalakito. A kek rele a tolatokamera kepet adta be a TV-re, ha hatramenetet kapcsoltam.
hali! érdekelne a dolog! Az megoldható hogy ledkijelzőn mutassa a pillanatnyi sebességet és lcd-n a megtett km et, esetleg egy napiszámlálot még meg az időt? én dunaalmási vagyok szoval nagyon mesze lakom postai úton meg tudjuk oldani?
MINT IRTAM VASTAGON a pontos ertekek kellenek, mert honnan a fenebol tudjam, hogy a motorod kereke mennyit fordul es a hajtotengelyed mennyit fordul...
A kijelzes nem hiszem, hogy problema lenne. Fontos lenne tudni viszont a mereteket, hogy milyen kialakitasban akarod a cuccot odatenni. Pl. a nyákon lesz-e mindket kijelzo vagy egyik sem es vezetekekkel mondjuk derekszogben all, stb. Az ido zurosebb. Cserebe viszont mondjuk tudna akkufeszultseget es homersekletet? Az osszes kilometerrel gondok adodhatnak. Ezt csak EEPROM-ba irassal lehet megoldani, annak meg kb szazezer iras utan vege... Azt lehet esetleg, hogy csak az egesz kilometereket rogzitjuk, de akkor meg ugye csalni fog a cucc... |
Bejelentkezés
Hirdetés |