Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Mi volna, ha a tranzisztor hűtőbordáját előmelegítenénk és stabilizálnánk x °C-on. Mondjuk 60 °C-on.
Egyrészt a lapka és a tok között is van hőellenállás, ehhez nem férsz hozzá. Másrészt, ha előmelegíted a hűtőrendszert, elvesztesz jó sok lehetőséget, csökken a kivezérelhetőség, a dinamikus áramlökések ugyanúgy tovább melegítik a lapkát tehát vezérlik a tranzisztort.
Ez alapjaiban téves. A csöves erősítők 99 %-a is feszültséggenerátoros kimenetű. Kb. 40 éve volt ez menő téma, akkor sokat játszadoztak áramgenerátorossá alakított erősítőkkel, aztán abbahagyták, rájöttek hogy még speciális esetekben is csak részeredményekben jobb, általában pedig rosszabb, elsősorban a mély átvitel torzítása és frekvenciamenet linearitása szempontjából.
Az sem igaz hogy az átfolyó árammal arányosabb lenne a kitérés mint a feszültséggel. Pont fordítva. Pucukánál van pont, habár nem hiszem hogy ez egy az egyben mindent magyarázna az eltérésről, de legalább létező jelenség.
Köszönöm szépen a válaszokat!
Sziasztok!
Van egy Kenwood KRF-V5030D erősítőm amiből viszonylag halk és torz hangok jönnek minden csatornán. Bármelyik bemenetre csatlakozok a jelenség ugyanaz. A rádió is torz. A végfokok bemenetéről egy másik erősítőre vezettem a jelet, úgy tisztán szól. Tehát a végfokozatban lehet a hiba. De mind az 5 kimeneten? Két darab STK IC van benne, egy 2 és egy 3 csatornás. Ha a hangfalkimenetekről viszem a jelet egy másik erősítőbe akkor nem torz(talán csak egy kicsit). Ez egy javítás utáni állapot. Az erősítő nem kapcsolt be, letiltott. A fő panelen egy 7912-nek meg volt repedve a forrasztása és a DSP panel 5 voltos feszszabályzója volt zárlatos. Most minden működik csak torz a hang. Mi okozhatja még a torz hangot.
Amire az ismerősöd gondolhatott, de talán nem jól fogalmazott, az a damping faktor.
A csöves, és a félvezetős végfokok között az is jelentős különbség, hogy a csöveseknél általában többé kevésbé illesztett kapcsolatban vannak a végfokok, és a hangsugárzók. A félvezetősöknél ugyanez feszültség generátoros, ami azt jelenti, hogy a végfokozat kimeneti impedanciája sokkal kisebb, mint a hangsugárzóé. A dinamikus hangszóró egy mechanikus rezgőrendszer. Ezt a rezgést (lengést) csillapítja jelentősen a végfok alacsony kimeneti impedanciája. Ennek legkézzelfoghatóbb következménye, hogy míg egy csöves erősítő néhány W kimenő teljesítménnyel jó szobai hangerővel szól, ugyanilyen hatás eléréséhez a félvezetős erősítő többszörösen nagyobb kimenő teljesítménye szükséges, ennek minden torzításbéli vonzatával.
Szia! Ellenőrizd a magas és alacsony (VH, VL) végfok tápfeszültségeket és a CN7 csatlakozón a némításvezérlő feszültséget!
Szia reloop!
Már jó az erősítő. A VL tápfeszültségek nem voltak meg mert a D103-as híd pozitív és a negatív lábai tőbe el voltak törve. Alig lehetett látni, annyira ott voltak. Érdekes ez a dupla tápos táplálás. Az viszont fura hogy a DAC (IC2) kibírta a 9V-os feszültséget. Köszi hogy válaszoltál. Ha már itt vagy, nincs véletlenül ilyen reléd? A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2017
Kedves Forumtarsak!
Van kozottunk valaki aki megepitette mar a Nelson Pass F5 valamelyik verziojat?
Üdv!
Miben különbözik egy LM386-al épített erősítő egy pl.TDA2003-al vagy társai ic-vel építettől? Fejhalgató erősítőre gondolok elsősorban. Ez a rettentő sustorgás ami átjön a füllhalgatóba kiküszöbölhető-e, ha TDA ic-vel építek végfokot.
Egy TDA2003 már elmegy 3V-ról is, ugyanis annak idején két AA elemről egy jelkövető épült belőle füleshez. De nem erre készült, és a nagy alapzaj miatt nem is alkalmas rá. De az LM386 se. Egy füles képes az egész hallható dinamikatartományt átölelni, ami azt jelenti, hogy a leghalkabb éppen észlelhető hangerőtől a fájdalomküszöbig terjed. Ez 130-140 dB is lehet. Ha a fájdalomküszöböt nem is, de egy koncert hangerőt mindenképpen szeretnénk, akkor legalább 110-120 dB jel/zaj arányú erősítőre van szükségünk. Ezekkel az IC-kel úgy érhetünk el kisebb zajt, ha a kimenetet igyekszünk a legjobban kihajtani, és utána visszaosztani a jelet akkorára, hogy még éppen elég hangos legyen a fülesben a hangnyomás. A füles érzékenységétől függ ez az osztási érték. Viszont sem a TDA, sem az LM nem lesz kielégítő, mert vagy nem lesz elég a hangnyomás, vagy magas lesz a zaj. Diszkrét komplementer tranzisztor meg akár NE5532 (4) is nagyságrendekkel jobb eredményt mutat.
Természetesen zaja mindennek van. A konkrét feladatot kell meghatározni, utána meg lehet tervezni a lehetőségekhez képest legkisebb zajú erősítőt. Amíg a sustorgás a legfőbb gond, addig nincs értelme a kondenzátorok hangjáról beszélni. Ilyen zaj mellett teljesen mindegy miféle kondi van az áramkörben. Ezektől nagyságrendekkel nagyobb zajt kelt maga a félvezető, a rosszul alkalmazott ellenállás, és a nem megfelelő kapcsolástechnika.
(Nem tudom, hogy te voltál-e akinek hiába írtam itt a fórumon ez ügyben de semmi reakciót nem kaptam.)
A lényeg, hogy először is ismerni kellene a forrást. A zaj egy értelmes erősítő-láncban mindig a bemeneten keletkezik. A bemenet itt egy... na micsoda? Nem tudjuk, hogy miféle mikrofon. De még egy totál passzív mikrofonnak is van zaja, az elektret mikrofonról nem is szólva, amibe be van építve egy jFET-es előerősítő. Ha a jel/zaj viszony már a jFET-en sem elég, akkor megette a fene az egészet, lehet bármilyen erősítőd, sosem lesz kis zajú a jel. Viszont ha elektret a mikrofon, akkor nem kell különlegesen kis zajú műveleti erősítőt vadászni, a megfelelő kapcsolásban (neminvertáló!) az NE5534 tökéletes. (Mármint nem az fogja a zajt meghatározni, hanem előtte a kapszulába beépített jFET.) Továbblépve, ha beszerzel egy megfelelő mikrofont, aminek nem eleve nagy a zaja, akkor lehet hozzá előerősítőt építeni. Bármilyen mikrofonhoz lehet kis zajú erősítőt készíteni, ha valaki elárulja a kimeneti impedanciáját. Ehhez aztán lehet műveleti erősítőt választani, vagy akár transzformátorral illeszteni, ha kicsi az impedancia. Hogy milyen a kis zajú mikrofon? 1: nagy. Ez fizikai törvényszerűség. Persze attól még, hogy nagy, nem lesz feltétlenül érzékeny, de ha kicsi, akkor eleve esélytelen. 2 drága. Ez már relatív, és lehet szerencséd is. 3: ha igazán kis zajú, akkor nem lineáris az átvitele, de lehet kompenzálni az erősítés után. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2017
ui.:
Az elektret kapszulába beépített jFET zaját megfelelő munkapontba állítással némileg lehet csökkenteni, ha eredetileg nem volt jó a munkapont, de ez nem szokott akkora változást hozni, hogy füllel észrevehető legyen.
Az ilyen sustorgás jellegű, nagyszintű zaj inkább gerjedésből származik. Ha zaj lenne, az inkább olyan sziszegés, súgás jellegű lenne (sávszélességtől függően), de az LM386 -os 50 szeres körüli erősítése ezt nem indokolná.
Jó lenne tudni többet a zaj jellegéről, és az LM386 -ot megelőző részekről. Meglehetősen sokan használták már ezt az áramkört (én is) de nem emlékszem, hogy maga az áramkör különösebben zajos lett volna. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2017
Bár személy szerint nem szeretem (ez főleg a nem hozzáértésemből származik) a digitális jelprocesszálást (talán jól írtam), de van egy olyan szint, amikor szükség lehet rá. Én is használok utólagos zajtalanítást felvett hanganyagon, mert mindig ott van a nemkívánatos zaj, zörej stb. Ha a mérleg átbillen arra az oldalra hogy olcsóbb egy valós idejű DSP-vel "hallgatózni" mint milliós mikrofont vásárolni, akkor egy pár tízezres usb hangkártya egy mobil számítógép és egy megfelelő progi talán megoldás lehet.
Próbálkoztam már egy pár fajta mikrofonnal pld. EMK10,BCM-9767,BCM-9767P illetve LD-BZPN-2030,PBE 270. Építettem 1-2-3-5 illetve jfet előerősítőt. Gitáros oldalakon csak szuperlativuszokban beszélnek róluk olyat is. A végfok eddig az LM386,LM833,NE5532,NE5534,LM1458,TDA820,TDA2822M. Talán a TDA2003 vagy a 2030 jobb választás lehet. Nehéz elképzelni, hogy 30-35 variócióban mindnek rossz a tervezése vagy a kivitelezése.Persze ez csak az én álláspontom.
De akár célhardver is létezik.
valós idejű mikrofon zajcsökkentő
Nem millió véletlenszerű variációt kell kipróbálni egyetlen korrekt mérés nélkül, hanem egy (mondjuk az eddigi legjobb) variációban kellene megtalálni a gyenge láncszemet néhány méréssel.
Baromi egyszerű tesztekkel percek alatt be lehetne határolni hogy hol van a domináns zajforrás, ha hajlandó lennél kommunikálni. Ehelyett te össze-vissza cserélgetve mindent elvesztegetsz vele hónapokat. Idézet: „Nehéz elképzelni, hogy 30-35 variócióban mindnek rossz a tervezése vagy a kivitelezése.” Miért? Ki mondta hogy rossz? Mi lenne ha a változatosság kedvéért megpróbálnál arra reagálni amit írtam? Mert amit most írtál annak fogalmam sincs hogy mi köze az általam írtakhoz. Látom hogy tiltakozol, csak arról nincs fogalmam hogy mi ellen.
Esetleg maga a mikrofon is lehet alacsony zajú.
Pulikutya
Nem tiltakozásképp írtam csak próbáltam elmagyarázni logikusan.A invertáló-nem invertáló és ezek variációja már volt próbálva. Továbbá a mikrofon kapszula tápellátása is zénerrel, ellenállással, potméterrel szabályozva.A tranzisztorok tipusának variálásáról nem is beszélve. Kezdem azt hinni olyan, hogy LOW NOISE nem is igazán létezik.
Pont logikát nem látok. Logika lenne például a bináris keresés: elfelezed az áramkört, és megnézed hogy melyik felében van a domináns zajforrás. Ha az első felében, akkor azt vizsgálod tovább, ha a második felében, akkor azt. Ha netán két majdnem egyforma erősségű zajforrásod lenne, akkor kicsit macerásabb, mert először külön javítani kell az egyszerűbben javíthatót (az erősítőt) aztán visszatérni a nehezebb dióra (mikrofon). Még ez is egyszerűbb mint behunyt szemmel lövöldözni és várni hogy mikor döglik meg a vad.
De sokkal valószínűbb hogy egyszerűen még nem próbáltál ki egyetlen kis zajú mikrofont sem, vagy ha véletlenül mégis, akkor azt épp egy nem ehhez való erősítővel próbáltad.
Szóval kipróbáltál két kifejezetten kis méretű filléres vacak elektret mikrofont és két piezó lapkát ami eleve nem is mikrofon, a nagy érzékenységhez elengedhetetlen könnyű membránnak nyoma sincs bennük. Mit vársz ettől? És miért építesz gitár előerősítőt ha nem gitárhangszedőhöz kell?
Tda 2003 ki lehet cserelni tda 2030ra?
Bár egyezik a lábkiosztásuk, de eltérő passzív alkatrész-környezetet igényelnek.
Először elektromos stetoscopnak indult. Aztán jött a parabola mikrofon ötlete. Mára már csak a zajtalanságra törekednék.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |