Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   17 / 344
(#) potyo hozzászólása Ápr 9, 2008 /
 
Emberek, itt keverednek a fogalmak.


A teljesítmény áttételtől függetlenül ÁLLANDÓ végig a rendszerben. Amikor egy autó mondjuk 40-el halad elsőben, akkor is megegyezik a motor által leadott teljesítmény a kerekeken mérhető teljesítménnyel. Ha az autó ötödikben 180-al megy, akkor is megegyezik a motor leadott és a kerekek által az útra juttatott teljesítmény. Ami nem azonos a motoron és a kerekeken az a nyomaték és a fordulatszám. De a három jellemző összefügg, mint ahogy az előző hozzászólásomban írtam. A fordulatszám könnyen számolható az áttételből, a teljesítmény állandó (a veszteségeket leszámítva - néhány százalék), így a nyomaték már adódik.


A másik: amikor egy motorra azt mondjuk, hogy 2,2kW-os, akkor az a TENGELYÉN LEADOTT NÉVLEGES teljesítmény, nem pedig a villanyhálózatból felvett. Ezt a teljesítmény tudja leadni a megadott környezeti hőmérséklet és légnyomás mellett (a hűtés miatt lényegesek ezen paraméterek) folyamatosan, amíg el nem kopik a csapágya. Ettől nagyobb teljesítményt is le tud adni rövidebb időn keresztül, mint ahogy Atis57 írta. A névleges fordulatszámból és a névleges teljesítményből számítható a névleges nyomaték. A legnagyobb nyomaték, amit a motor le tud adni, az a billenőnyomaték, ez a névleges nyomaték 1,6..2,5-szöröse szokott lenni (speciális motoroknál nagyobb is lehet). Ezt a nyomatékot nem vehetjük ki belőle folyamatosan, mert túlmelegszik a motor. A billenőnyomaték azért van, hogy lökésszerű terhelés ne okozzon gondot.


A felvett teljesítmény a leadott teljesítményből és a motor hatásfokából számítható, villanymotorról lévén szó, ez igen kedvező, 90% feletti. 2,2kW-nál már talán 95% körül van (meg kell nézni a gyári adatokat), tehát a hálózatból nagyjából 2,3kW teljesítményt vesz fel, amikor a névleges terheléssel jár. Ha kisebb a terhelés, a hálózatból is kisebb teljesítményt vesz fel.


Lehetne úgy is árulni a motort, hogy 2800 fordulat, 7,5Nm névleges nyomaték. Ugyanazt a motort jelenti, mint a 2800 fordulat 2,2kW. Mivel a villanyhálózatból a felvett teljesítményt kW-ban mérjük, valószínűleg ezért alakult az ki, hogy a motorokat is teljesítmény szerint címkézik fel, nem nyomaték szerint. Aki ért hozzá, az úgyis át tudja számolni, ha szüksége van rá.

Hogy miért drágább a kisebb fordulatszámú motor az jó kérdés. Általában jellemző, hogy azonos teljesítmény mellett a kisebb fordulatszámú motor nagyobb méretű, emiatt több anyag kell bele, és lehet, hogy az anyagköltség miatt drágább.
(#) potyo válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 9, 2008 /
 
A trafós példád nem jó. Úgy lenne jó, hogy van 100W-os trafó 50V 2A-es szekunderrel, meg van 25V 4A-es szekunderrel. Az áram megfelel a nyomatéknak, a trafó az áttételnek, a feszültség a fordulatszámnak, a teljesítmény meg teljesítmény marad.



Az a baj, hogy rossz kifejezéseket használtok. Mi az, hogy terhelés? Egy fűrészgépnek alapvetően szüksége van egy megadott erőre, hogy a fűrész tudja vágni a fát. Ez az erő és a szalagot hajtó kerék sugara adja meg a nyomatékot, amire szükség van. Namost hogy a dolog azért haladjon is valamelyest, a fűrészt egy valamilyen sebességgel járatni kell. A fűrész sebessége megegyezik a kerék kerületi sebességével, amiből meghatározható a kerék fordulatszáma. Tehát megvan a keréken szükséges nyomaték és fordulatszám, ebből adódik a teljesítményigény. Ezt a teljesítmény tökmindegy, hogy mekkora fordulatszámú motorból állítjuk elő, a lényeg, hogy a motornak a teljesítményt le kell tudnia adni. A fordulatszám és a nyomaték illesztését meg reduktorral kell megoldani. Persze ideális esetben a motor direktben hajthatja a szalag kerekét, csak ez az ideális eset nemigazán fordul elő, így szükség van áttételre.
(#) potyo válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 9, 2008 /
 
Idézet:
„Azért ezt átverésnek veszem,a piszok eladó részéről!”


Az eladó nem tudja, hogy neked mik az igényeid. Ha te beállítasz hozzá, hogy 2,2kW-os 2800-as fordulatú motor kell, akkor azt ad. Ha csak teljesítményt mondasz, akkor nyilván rákérdez, hogy mekkora fordulatszámú kell.
(#) pubos hozzászólása Ápr 9, 2008 /
 
Én is köszönöm mindenkinek a segítséget. :yes:
(#) balzer70 hozzászólása Ápr 14, 2008 /
 
Üdv mindenkinek!
Azt szeretném tudni, hogy ha egy 2,2KW 380/220 villanymotort mind két módon tudumk működtetni a 220-as módban veszít a teljesítményéből, és ha igen, kb. mennyit?
köszönöm.
(#) Imi65 válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 15, 2008 /
 
Szia! Ha mindkét módon tudod működtetni, akkor felejtsd el a 220V -os üzemeltetést. Semmi előnye, viszont rengeteg a hátránya. Pl. 2/3 csak a teljesítmény (-1LE), kis nyomatékkal indul, rázkódik, sokkal nagyobb áramot vesz fel, indításhoz kiegészítőkre van szüksége (kondi).
(#) balzer70 válasza Imi65 hozzászólására (») Ápr 15, 2008 /
 
Köszi a választ. A helyzet az, hogy hol itt kell használnom a villanymotort, hol pedig ott. Azt szeretném elérni ha megoldható, hogy SEMMI helyszínen végzett átkötögetéssel tudjam működtetni a berendezést. Azt gondoltam hogy kisebb lesz a teljesítménye, de nem tudtam mennyivel. Kevés családi háznál van 380 ezért keresek olyan megoldást ami mindenütt működik. A motornak viszont kell az erő, ezért nem tudom kiváltani 220-al. Legalább 2,2 KW de inkább a 3 KW-os az ideális. Szerinted van ilyenre lehetőség?
(#) Imi65 válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 15, 2008 /
 
Én eddig 3kW-ossal találkoztam 220V-os ban, nagyobbal nem. Sajnos az 1 fázisú motorok áramfelvétele aránylag magas, ezért szerintem nem nagyon készítenek ettől nagyobbat. Az is probléma, hogy sok háznál nincs elég bejövő A, Pl. 3X10A-ral 3 fázison elmegy a 2,2kW, esetleg a 3kW is, de ha 220V-ost akarsz működtetni ugyanerről a hálózatról, csak 1x10A fog a rendelkezésedre állni (a másik 2 kihasználatlanul marad), ami indulásnál kevés lehet egy 2,2kW-os 220V-osnak is. Talán ezért mégis célszerűbb lene egy 220V-os motor.
Az előző hsz-omből láthatod, hogy a 3 fázis 2,2kW-ból jó, ha marad 1,5kW 1 fázison. Ilyen 220V-os pedig már létezik, viszont a fele annak, amit szeretnél. 3kW sajnos 220V-ról szerintem nem reális elvárás, mindenütt biztos, hogy nem lesz működőképes. 220V-os konnektorral 16-19A-t nem lehetne megnyugtatóan átvinni, főleg nem úgy, hogy 1-1,5 Alu vezeték van belekötve a falban.
Itt egy cég egyfázisú katalógusa, ebből megnézheted, mekkora áramokat igényel egy adott teljesítményű gép.
(#) balzer70 válasza Imi65 hozzászólására (») Ápr 15, 2008 /
 
ok, köszi. megnézem
(#) proli007 válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 15, 2008 /
 
Hello!

Ha a konnektor terhelést nem vesszük figyelembe, akkor számodra a megfelelő megoldás lehet, egy frekvenciaváltó.
Kis szépséghibája az ára. (Ha jól emlékszem, ennél a teljesítménynél kb. 60-90eFt.)
Persze ez csak akkor jó ötlet, ha iparszerű tevékenységet végzel és ki tudod gazdálkodni. Viszont a motort sokkal jobban ki lehet "okosítani".

üdv! proli007
(#) balzer70 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 15, 2008 /
 
Köszönöm a választ. Valóban megoldás lehet, bár csak sejtem mi is lehet az. Ha a teljesítményről beszélünk, mit kell figyelembe vennem? Mit kell vele kezdenem? Ha megkeresek egy villanyszerelőt, Ö nagy valószínűséggel tudni fogja a beszerelés lényegét?
Mégegyszer, köszi
(#) proli007 válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 16, 2008 /
 
Szia!

Nagyvonalakban:
Ez a készülék, egyenirányítja a 230V-ot, majd úra váltófeszültséget készít belőle, de már három fázist.
A frekvencia változtatható, így a fordulatszám is változik, elég nagy tartományban. (kb. 10..200%) A jóbbak speciálisan erre a célra készült motorokat alkalmaznak, de normál rövirdezárt forgórészű motorral is üzemeltethető, csak nem akkora fordulat tartományban.
A frekiváltó teljesítményénél a motorteljesítményét kell figyelembe venni. (Van egy tól-ig határ, amihez használható a vezérlés)
Ha egy átlag villanyszerelőt keresel meg, az nagy valószinűséggel, nem fogja tudni, mit kell tenni. De bekötni nem nagy mulatság, a gépkönyv alapján elvégezhető, különösebb tudás nélkül is.
Viszont a készülék programozása, már más dolog. (esetleg 200 programlépést is meg lehet határozni)
De nem kell megrémülni, csak tudni kell, mit szeretnél elérni a motornál. Ahol megveszed, fognak segíteni a beprogramozásnál. Azután már csak használnod kell.

üdv! proli007
(#) balzer70 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 16, 2008 /
 
Köszönöm a kielégítő válaszodat. Még egy kérdés: elég megadnom a motor teljesítményét és adják hozzá a megfelelő frekvenciaváltót is? érdemes lehet ebből használtat vásárolni? a vaterán pld. sok ilyesmit találtam.
Az én villanymotorom: 380/220 2,2KW-os és egy hajtóművel van egybeépítve. ezt szeretném használni "bárhol"
Köszi az infókat.
(#) proli007 válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 17, 2008 /
 
Helló!

- Igen elég a teljesítményt és a motorfeszültséget megadni.
- Hát a Vateráról nehéz állástfoglalni. Esetleg elviszed a motort az eladóhoz, beköti, kipróbáljátok. Mert itt azért hibás bekötéssel, más feszültséggel (230/400V, mert van néhány amelyik mind egyfázisról, mind 3fázisról üzemeltethető, de nem biztos) haza lehet vágni. Viszont ha elkötik a feszültséget, vagy ki-bemenetet akkor elpuffan és arra az eladó nem fog garanciát vállalni. Szóval körültekintően kell eljárni, mert nem kevés pénzről van szó.
- Ha az eladó büfé a dologban, akkor be tudja neked programozni, és legyen gépkönyve. (legalább is hozzáférhető)

üdv! proli007
(#) balzer70 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 17, 2008 /
 
köszönöm.
(#) Gogo75 válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 17, 2008 /
 
Hello!

Ha 230V-ról akarod használni, akkor olyan frekiváltót kell venned aminek a betáp oldala 1 fázisú. Valamint ilyen esetben a motort deltába kell kötni. (3 fázisú frekiváltó esetén csillagba kellene kötni.)
(#) balzer70 válasza Gogo75 hozzászólására (») Ápr 17, 2008 /
 
köszönöm neked is, most ezt mind kimásolom és ennek tudatában fogok eljárni, mert ez eddig nagyrészt latin volt nekem.
Kösz.
(#) mzoltan válasza balzer70 hozzászólására (») Ápr 21, 2008 /
 
Hy.
Egy ismerősöm vergődik favágással.3kw 220-380 motor a régebben említett csillag-delta kapcsolóval megoldva.A gond,hogy 1.5 év alatt 3x cseréltük.Ő most vett egy monof motrot is Én is a frekivátót ajánlanám egyben motorvédelmed is van,csak a paraméterek beállítása után igyekezz pormentesen zárni(a hútést viszont igényli,én egy 40x40-es dobozba tettem) monof be 3f ki-jól fog üzemelni.
(#) greczn hozzászólása Ápr 21, 2008 /
 
hello szakik
uj vagyok itt

kérdésem lenne
380/ 220 motort szeretnék bekötni 220 v ra
kondi nélkül egy ventilátor lenne rajt szinte nulla terheléssel
amugy a moci 180w os direkt nemvettem nagyobbat
nemkell hogy eröslegyen csak forogjon
elöre is köszi
greczn

4a3_3_big.jpg
    
(#) greczn hozzászólása Ápr 21, 2008 /
 
erre a tüzhelyre szeretném felrakni
amugy 2760 at forog raknák rá nagyobb ékszijtárcsát is
hogy gyorsabb legyen az áttétel

esetleg valami vélemény az ötletröl??

köszi
greczn

K+ęp032.jpg
    
(#) Imi65 válasza mzoltan hozzászólására (») Ápr 21, 2008 /
 
220/380V-os motorhoz mi értelme a csillag-delta kapcsolónak? Az ilyen motort hazánkban nem szabad deltában járatni. Ne csodáld, hogy 1,73x-os túlfeszültséggel minduntalan leég. Csillag-delta átkapcsolót (az indulási áramlökés csökkentésére) csak olyan motorhoz szabad alkalmazni, amelyik 380V delta (háromszög) feszültségű.
(#) Imi65 válasza greczn hozzászólására (») Ápr 21, 2008 /
 
2800-as motort már nem kell gyorsítani. Ahogy látom, kovács tűzhelyre teszed, mi anno 1400-es mosó motorral hajtattuk, még így is sok levegőt termelt.
(#) greczn válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 21, 2008 /
 
nem megy kondi nélkül??
az szivás azt mondták hogy megy
hát de énsem biztam benne
azért regisztráltam ide !
a hangal nemlessz gond mármint te a tüzhelyre gondoltál ugye?!
megoldottam már távtartóval ami sikeresen visszaverte a tengely iszonyat jobbra illetve balra kottyanását
(#) greczn hozzászólása Ápr 22, 2008 /
 
hello szakik

ma hoztam egy öntvény centrifugál ventillátort
3fázisu

ugynéztem 3 kivezetésevan
arra volt rákötve a vezeték

de a házra a földelés be volt kötve

kérdésem
ezt a motort kondival tudnám 1 fázisrol üzemeltetni
adat tábla nuku rajta rakok fel majd képet
biztos láttatokmár ilyesmi motort
előre is köszi greczn
(#) mzoltan válasza Imi65 hozzászólására (») Ápr 22, 2008 /
 
Az egyik állásban kihasználod mono mocihoz(a kondikat kapcsolod,deltában pedig mint három f motrot kapcsolsz-valahol joval előbb ott a rajz is.
Lapozz vissza bátran érdemes megnézni.
Ja és nem a motor nem bírta,hanem a kapcsoló -mechanikailag
Már félve írom ezek után,de a fúrész kerületi sebességét 2100 fordulat körülire tegyétek(gyári kör és szalagfúrészek alapján írom).A vágás minőségét pedig az anyag hosszanti vágásánál lehet észrevenni(és persze az sem mellékes,hogy mennyire kíméli a fúrészt illetve a cirkulalapot)
(#) mzoltan válasza greczn hozzászólására (») Ápr 22, 2008 /
 
Hogy monora kösd lehet hogy nem ártana még három kivezetés(ha jol emlékszem Karbatarto és Profi-bocs ha tévedek-december körül témázták
(#) greczn hozzászólása Ápr 22, 2008 /
 
hello szakik

kérdésem lenne 380/220 forumrol rol jövök

van egy centrifugál ventim 3 fázisu
létezik az hogy csak 3 kivezetésevan a mocinak
a sorkapcson csak annyivolt a másik három csupasz volt
létezik?
és ha létezik ilyen akkor ezt lehet e 1 fázisra kötni
elöre is köszi greczn
(#) kobold válasza greczn hozzászólására (») Ápr 22, 2008 /
 
Pedig jó helyen jártál, csak nem találtad meg ezt
Ha csak három kivezetése van, akkor deltába van kötve belül; egyfázisú működtetéshez először szét kellene szedni, aztán különválasztani a tekercsvégeket (ha lehet), végül tudomásul venni a teljesítménycsökkenést
(#) greczn válasza kobold hozzászólására (») Ápr 22, 2008 /
 
köszi
(#) Imi65 válasza mzoltan hozzászólására (») Ápr 23, 2008 /
 
A kerületi sebesség legyen kb 24m/sec*, a fordulat átmérőfüggő. Nyilván a nagyobb lapot lassabban kell forgatni.
* Asztalostól hallottam ezt az értéket.
Következő: »»   17 / 344
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem