Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autó-generátor nem tölt rendesen
Nem nagyobb ott sem a feszültség, hanem ugyanakkora mint a bejövő(a zöld kijelzőn),Tehát látható, hogyha a zöld kijelzőn 5 volt, a lakatfogóson is 5 voltot mutat,ha a zöld kijelzőn 12 volt, a lakatfogóson is 12.Tehát párhuzamosan és ugyanazon mérték szerint nő a bejövetelen és a kimenetelen is a feszültség, egész addig amig a bejövő fesz meghaladja a 14,7 vagy 14,8 voltot,ott a szabályozó kikapcsolja a kimenő áramot.De lehet, hogy az én szabályozóm hibás?Vagy van beleépítve ellenállás ami a feszültséget lecsökkenti 12 volt esetén 3,5-re?Még az az érdekes, hogy ha nem kötök rá semmilyen terhelést a szénkefékre úgyis 0,8 ampert vesz fel a szabályozó 3,5 volton és szép lassan melegednek a hütőbordák,ha pedig rákötök egy égőt, akkor a feszültség leesik 1,5 voltra,az áram, meg 1 amper körüli lesz.
Hát...mindenféle bekötési lehetőséget megpróbáltam de egy esetben sem adott ki 3,5 voltnál többet.De még próbálkozom , esetleg megpróbálom egy új feszabályozóval.Ezt egy generátorból szedtem ki, amit használtan vettem egy apróhirdetési oldalról, de a tulaj azt mondta, hogy neki müködött, a generátor, semmi baja nem volt,egy autó bontásból származik.
Az a szabályzó hibás. A szabályzó egy elektronikus kapcsoló, ami kb 14,5V fölött megszakítja a kefékre menő feszültséget, ha pedig a feszültség csökken visszakapcsolja.
Értem.Még azt szerfeném megkérdezni,hogy vajon milyen típusú tranzisztort alkalmaznak ez esetben?
7805,( 5 voltos) 7812,(12 voltos) 7815(15 voltos) Vagyis mi határozza meg,hogy a szabályozóban levő tranzisztorr mekkora feszültség esetén szakítsa meg az áramot?
Kaptam egy ilyen szöveget a neten erről.Mennyire helytálló?
"Elektronikus (tranzisztoros) feszültségszabályozók. A tranzisztoros szabályozóban a T1 tranzisztor vezetőirányban van bekötve (emitter a + póluson, kollektor a gerjesztőtekercsen keresztül a – póluson, bázis az emitterhez képest negatív). A generátor felgerjed, és a generátorfeszültség nő. Amikor a feszültség meghaladja az előírt, pl. 13,8 V értéket, akkor a záróirányban előfeszített Z-dióda (Zenner-dióda) vezet; a T2 tranzisztor bázisa negatíbbá válik, és az R3 ellenállással korlátozott emitter-kollektor áram folyik. Ennek következtében a T1 tranzisztor bázisának feszültsége pozitívvá válik és lezár, a gerjesztőáram megszakad. A generátor feszültsége a névleges érték alá csökken. A Z-dióda ismét lezárt állapotba kapcsolja a T2 tranzisztort; a T1 tranzisztor vezet és helyreállt a kiindulási állapot. Ez a folyamat gyors ütemben ismétlődik, eközben a feszültség a névleges (szükséges) érték körül ingadozik."
Amiket említettél, azok nem tranzisztorok! Ezek stabilizátor IC-k. Ezek nincsenek a szabályzóban. Abban tranzisztorok vannak, és zener dióda állítja be a kapcsolási feszültséget, de ezek általában nem cserélhetők, sok esetben beöntik műgyantával. Az újak meg sokkal bonyolultabbak, még a motorvezérlővel is kommunikálnak. Szerintem a csere segít, ha jól emlékszem, már a 80-as években gyártott Wartburg szabályzó is beöntött volt!
Amiket felsoroltál félvezetőket azok pozitív stabilizátorok az adott feszültségre, nem alkalmasak erre a feladatra. Nem biztos, hogy helytálló az a mérési "mutatvány", mert nem ismeretes sem a generátor sem a fesszabályzó. Szerintem az akku kapocsfeszültsége alatt nem biztos, hogy mindegyik fesszabályzó a saját zénerének letörési karakterisztikájára hagyatkozik, hanem lényegesen eltérő tartományban kapcsolja a végfokot.
OK.Köszi a válaszokat.Akkor abban mindenki egyetért ,hogy a szénkeféken ugyanannyi feszültség kell megjelenjen, mint amennyi bemegy a szabályozóba?(Egész addig amig kikapcsol).Tehát az enyém hibás, cserélni kell...
Annyit próbálhatsz még meg, hogy három lapos elemet sorba kötsz és azzal nézd meg, hogyan viselkedik. Az egyik elem fedelét leveszed és az utolsó előtti cellájától kezd az ellenőrzést, hogy hogyan viselkedik a kimenet a szabályzón. Ha változatlan lesz az eredmény, akkor az tényleg kuka.
Ok.Ha pedig egy ilyen müszert használtam abban az esetben úgy viselkedett mint a belinkelt videón.Az égő már néhány voltnál kigyulladt és 15 volt körül pedig kialudt.Viszont akksi esetében, mint ahogy írtam a kijövő feszültség csak 3,5 volt maradt.
https://www.ebay.com/itm/MAX-10-50V-2000W-40A-12V-24V-48V-DC-Motor-...689235
Bocsi ,elfelejtettem írni ,hogy ebben az esetben 2 db 12 voltos akksit használtem sorba kötve.
Csak nekem azért furcsa,mert normál üzemmódban végül is az autó akksijáról kapja az áramot a forgórész ,amig beindul a generátor.Tehát ebben az esetben is kellene müködjön, vagyis a 12 volt feszültséget kellne továbbítsa a szabályozó a szénkefékre,nem pedig 3,5-t.Tehát akkor mégiscsak hibás...
Szerintem nem feltétlenül, mert van valami előgerjesztési szint ami ennél a szabályzónál nem ismert abban az esetben ha csak 12V-t kap, akkor mennyi lesz a gerjesztő feszültség a szénkeféken. Szerintem amit eddig leírtál a szabályzó tesztelésről, nem mondható hibásnak.
Idézet: Kellet volna egy másik műszer is, hogy mikor mennyi a kimenet a bemenethez képest. „Ha pedig egy ilyen müszert használtam abban az esetben úgy viselkedett mint a belinkelt videón.Az égő már néhány voltnál kigyulladt és 15 volt körül pedig kialudt.Viszont akksi esetében, mint ahogy írtam a kijövő feszültség csak 3,5 volt maradt.”
Szevasztok!
Az a fesszabályozó teljesen jó, ha a 3,5 V-ot nem pörgés esetében mérted a forgórészen (csúszógyűrűn). A töltésjelző lámpa max 5 W-os, az ezen átfolyó áram fog belefolyni a gerjeszteő tekercsbe, ami jelen esetben pár ohmos (az izzó és a gerjesztő ilyenkor sorba kapcsolódik). Miután felpörög, és teljes mértékben felgerjed a segéddiódákon megjelenik a 12 V. Ekkor elalszik a töltésjelző, és 12-14 V van a segéddiódákon, amit a feszzabályozó is megkap. Innentől fogva működik 14,4 V ffelett elkezdi csökkentteni a csúszógyűrűn a feszültséget ha emelkedik a fordulat. Üdv. M.
Urak. Adott egy 2006-os Toyota Corolla. 1.4dízel d4d... Körforgalomból kijövet, vilagítani kezdett a töltés illetve szűrőház vizesedès vissza jelző... Természetesen töltés nincs, fordulatra sem jön meg... Lehet köze valahogy a két visszajelzőnek egymáshoz? Előre is köszönöm a segítseget
Sziasztok.Szeretnék egy kis segítséget kérni.Tesztelni szeretném az alábbi generátor feszültség szabályozót.Különösen az érdekelne,hogy mit jelentenek az következő ,betükkel jelölt sarkak?
Ps,Ps IG,L,D És még azt,hogy hová kell kötni tesztelés esetén a pozitív és a negatív sarkat? Előre is köszönöm. https://kepfeltolto.tk/image/T9BD
Sziasztok.Közben sikerült egy kicsit eligazodnom.Vettem két új szabályozót és ezekkel simán kijött a 12 volt feszültség a szénkefékre,az égő is kialudt, 14 volt feletti feszültség esetén.Viszont van 4 régi, sokat használt szabályzóm(a kefék nagyon el vannak kopva),és az a közös bennük,hogy mind a 4 esetében kb 3 volt körüli feszültség jön rá a szénkefékre.Lehetséges,hogy sok használat után valami olyan történik velük,hogy ez lesz az eredmény?Valami elkopik ,meghibásodik bennük?
A szénkefék ellenállása megváltozik, a tartós áram terhelés és hő hatására felkeményedik, beég megnő az ellenállásuk és ha azon méred a feszültséget akkor valószínű, hogy rossz érték lesz mérhető. A forrasztott pontokon ahová a flexibilis kivezetések vannak forrasztva, ott viszont nem volna szabad ilyen alacsony értékeknek lennie. A keféken pedig 3-5A-nál nem "szokott" több folyni, persze ez generátortól is függ, hogy milyen teljesítményre képes és ahhoz mekkora gerjesztőáram szükséges.
De akkor ,ha már igy meg tud változni az ellenállásuk,akkor ugyanigy ilyen kis feszültséget ad le normál üzemmódban is,vagyis a csúszógyűrűkhöz érve?
Amúgy nem tudok hozzáférni a forrasztott pontokhoz, mert teljesen be vannak zárva a dobozban.
Vagy lehet, hogy abban a 4-ben van feszültségszabályozó IC?Ezeken van hütőborda is,ami melegszik is tesztelés közben, míg az újakon nincs.Lehet, hogy direkt le van csökkentve a feszültség, merthogy a forgórész gerjesztésének elég 3 volt is?
Én úgy mértem,hogy ki volt szerelve a szabályozó a generátorból.És így adtam rá a 12 voltot.Ilyen esetben nem kellene mind a 12 voltnak megjelennie a szénkeféken is?
Mivel nem ismeretes a fesszabályzó belső elektronikus felépítése, nehéz volna megválaszolni így látatlanban, hogy mennyinek is kellene lennie a kimenetnek. Most raktam be egy Fordba egy akkut, de annál például a töltő feszültség, közvetlenül indítás után 13.95V-nál feljebb nem ment a méricskélés alatt.
Értem.De vajon hány volt megy a forgórészre mielőtt elindítanád a motort?Ezt meg tudod mérni?
Ez a méricskélés kicsit összetettebb dolog, főleg ha nincs lehetőség próbapados körülményekre ahol hozzá lehetne férni a szükséges mérési pontokhoz, mérőáramkör összeállítására. A generátor kapocsfeszültsége függ a fogyasztóktól ráeső terheléstől, hogy gyorsan vagy lassan éri el a szabályzási feszültség értéket. A szabályzónak van egy hiszterézise, hogy kapcsolgatni tudjon egy bizonyos intervallumban az igényeknek megfelelően. A "videós mérés" alkalmával a keféken nincs zárt áramkör a gerjesztő tekercs ellenállásának megfelelően, hogy akkor hogy alakulna ott a feszültség, csak azt mutatja, hogy mikor "billen" a szabályzó, amit egy leddel demonstrál. Elviekben ott kell lennie az akkufesznek de, hogy ez mikor kapcsolódik a kimenetre (12V-nál, 12.5V-nál) és mikor szűnik meg (14V, 14.2-14.4V-nál) az generátor és a hozzátartozó szabályzótól függ.
OK.Még azt szeretném megkérdezni,hogy mi a különbség a segéddiódák és a fő diódák között?Honnan tudja az áram, hogy a nagyobb része a fő diódákon kell haladjon, meg a kisebb része a mellékdiódákon a forgórész fele?
Még mindig motoszkál a fejemben,hogy neme egyes esetekben a fesz szabályozókban LM78xx típusú voltage regulatort alkalmaznak,annak érdekében,hogy ne legyen 12 volt a szénkeféken, hanem csak mondjuk 3, vagy 4,mivelhogy a forgórész tekercselése is egy ilyen kis feszültségre van méretezve.Lehet,hogy ez elég a generátornak az megfelelő áram előállítására?(Minek a forgórésznek 12 voltot adni? gondolhatta egy generátor újító villamosmérnök).
Szevasz!
Abban nincs különbség, hogy diódák és csak egy irányba vezetnek jó esetben. Abban viszont van, hogy jóval kisebb az áramterhelhetőségük, a fődiódák 3 fázisú teljes hidas egyenirányítók (6db), a segéddiódák csak félfázisúak (3db). Honnan tudja az áram merre menjen? Hát azt ő nem tudja, mert a generátorban (nem lesz pontos a fogalmazás) feszültség termelődik. És amennyi egyik "irányban" a terhelés (terhelőellenállás) a feszültségtől függően fog abban az ágban az áram folyni. Ha nincs terhelés (szakadás van) semmi nem folyik, hiába van "ott" a feszültség. A másik irányra ugyanez érvényes. Természetesen egy határadatot sem (diódák terhelhetősége, vasmag telítettség, fordulatszám) szabad átlépni. Üdv: StMiklos |
Bejelentkezés
Hirdetés |