Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
A mérendő alkatrész egyik lábát mindenképpen ki kell forrasztani a pontos méréshez, mert ez így megtévesztő.
Kondenzátorok, főleg ELKO esetében vegyük ki a panelból és nézzük meg a tetejét, az alját, hogy nem púpos-e, avagy nem folyt-e ki belőle valami alul, vagy lemelegedett róla a fólia, ilyen esetekben mindenképpen mérendő és esetleg cserélendő. Csak a kivett, kiforrasztott és így megmért adat az elfogadható, mert a műszerünk megtéveszthet, ha a panelban bent mérünk rá az adott alkatrészre. Ha a névleges értékétől nagyon eltérő adatot mérünk, akkor az nagy biztonsággal mondható hibásnak, tehát, a ráírt adat szerinti értékű alkatrészt kell beépítenünk csereként. Üdv!
Ha az előfok GND nem a tápegység nullájához csatlakozik, lehet csökkenteni a földhurok hatását.
A csatoló kondikat és a visszacsatoló hálózatot elhagytam, mert csak a modulokat jelképezik a műveleti erősítők. Vagy független tápot kell használni. Vannak jó kis kínai modulok, de nem elég csak összedrótozni őket.
Tisztázzuk már a testelést-földelést, mert még mindig hibás a gondolkodás, ezek a rajzok hibásak.
A jelvezetéket nem testeljük-földeljük, az a csatlakozóból megy az erősítő panelra, a bemeneti csatlakozó természetesen szigetelten van felfogatva. A több erősítő fokozat nyilván megkapja a tápfeszültségét a tápegységből, szükség szerint szeparálva, vagy több fokozatban szűrve, stabilizálva, stb. Ha brumm, vagy gerjedés alakul ki már magában az erősítőben, akkor az belső hiba, amit okozhat a vezetékezés, tápegység hiba, vagy a részegységek-alkatrészek nem megfelelő elhelyezése a készülék házán belül. Hibás földelési, vagy testelési pont megválasztása. A testelés az, amikor a tápegység leghidegebb pontját összekötjük a fém házzal, zavarmentesség érdekében, vagy fém árnyékolásával valamely részegységnek. Ez a bizonyos árnyékolás zavarvédelemnek is felfogható. A földelés, védőföldelés az, amikor a készülék fém házát összekötjük a hálózati védőfölddel. Ebben az esetben nem testeljük a tápegység hidegpontját, vagyis nem kötjük össze a hálózati védőfölddel. Ha szükséges valamiért, akkor egy kondenzátorral, vagy soros RC-taggal, vagy párhuzamos RC-taggal, vagy direktben összeköthetjük a testpontot a védőfölddel, határozott potenciál elérése miatt, de csak akkor, ha ez elkerülhetetlen. Ilyenkor pedig illene figyelni arra, hogy minden készülék úgymond "azonos polaritással" legyen bedugva a konnektorba, ezt pedig mérni kell, illetve lehet, készülékenként, egy multiméterrel. A cél ebben az esetben az, hogy a hálózati védőföld és az egyes készülékek fém-csatlakozója között a legkisebb feszültséget mérjük, ekkor valószínű a legkisebb zavar, egymásrahatás, brumm és gerjedési jelenségek. Ne feledjük, ha maga védőföldelés hibás, az nagy baj okozója is lehet, tehát a védőföld az legyen tökéletes! Üdv!
Elkezdtem tesztelgetni a végfokot. Az volt az elképzelésem, hogy a most felélesztett panelnek legalább olyan jól kell működnie mint a korábban élesztett, mivel közelebb áll a gyári felépítéshez.
Az elsőben másik FET-eket raktam, mert ezt a típust nem tudtam beszerezni. Külföldi fórumokon utánaolvastam a párosítás menetéről ahol egyébként Urbán által alkalmazott példány a legrosszabb párosítás a felsoroltak közül (bár a fórumon az adatlapra hagyatkoznak még Urbán a gyártási szóráson belül válogat valamely tulajdonságokat bemérve). Szóval a másodikban a gyáriak voltak idáig. Ami miatt leírtam, mert pár zeneszám meghallgatása után érzékeltem ,hogy kicsit túl meleg a hűtőborda, ekkor le is kapcsoltam a zenét, gondolván, hogy akkor nem melegszik tovább, majd egy pici szöszmötölés után egy rövid, halk sistergés kíséretében gondolom túlfutottak a FET-ek. Ennek okán gondolkozom. Ugyanis a nyugalmi áramot mikor beállítottam , a bemelegedés során kúszott valamennyit felfelé, amit akkor még normálisnak gondoltam, így kb fél óra után állítottam be. Ezután ránéztem az első verzióra, ahol a bekapcsolás pillanatától, zenehallgatás után mérve sem változik lényegében egy tized voltot se (a nyugalmi árammal arányos R35-ön mért feszültség) Ennek a viselkedésnek mi lehet az oka? T8 körül lévő értékek azonosak. A hőkontakttal lehetett gond? Bár kézzel fogdosva a borda kellően meleg volt.
Szia! Nehezen elképzelhető, de lehetséges ok a T8 és a borda közötti elégtelen hővezetés. A nyugalmi áram stabilizálásához a T8-nak és a környezetében lévő alkatrészeknek hibátlannak kell lennie. Sajnos azt sem zárhatjuk ki, hogy NYÁK-od itt is vezetést produkál, mint a diódáknál.
Nekem tiszta a Dolog. Nem egy ment át a kezemen... És nem brumog
Én megértettem a földelésről írt okfejtéseket, gondolom számodra is világos mit ábrázol a három stilizált ábra.
Igen, de mindháromba bele lehet kötni, hogy miért nem jó az úgy.
Üdv!
Az a három az egy probléma. Vagyis egy probléma evolúciója. Ha van optimálisabb megoldás, szívesen fogadom.
Szia!
Lehet a képen nem látszik, de ki volt forrasztva az egyik lába. És az az érdekes, hogy a működő oldalon lévő kondin is ugyanezt mértem.
Ez megnyugtató U7-re nézve.
Arra tudok még gondolni, az U9 hőmérséklet jeladó hibája miatt olyan magas feszültségről indul a C28 kisütése, hogy nem zajlik le időben a folyamat. Áthidaló megoldás lehet, a korábban vizsgált 3,01k értékű R134 mellé teszel egy hasonló értékű párhuzamos ellenállást, ezzel meggyorsítva a némítás bekövetkezését.
Krisz és Zotya! Kérjük, hogy személyes ellenérzéseiteket és személyeskedési technikáitokat ne a fórumban fejlesszétek tökéletesre.
Ez így működik.
Kipróbáltam és némít. Az 1-es lábon már nagyobb feszültséget mértem, mint korábban. Kérdésem az lenne, hogy így a hővédelem működik? Vagy keressek bele egy olyan alkatrészt?
Az U9-nek olvasd le a feliratát és ellenőrizd az 1-es 3-as lábai között a +5 V-ot!
Érdemes cserélned, mert úgy néz ki nem fogja elindítani a ventilátort, pedig az a korábbi vizsgálat alkalmával a multimétered belső ellenállásától az U7 5-ös lábán keresztül szépen működött. A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2019
Köszönöm! Egyenlőre nem érkezett meg a javításra a készülék. Az én TPA3116D
2.1 em csinálja ezt azonnal ha bármiféle kapcsitápot kap. Most egy 5A 24V os Dell laptoptöltővel próbáltam ugyanaz a hálózati brumm. Az lesz hogy összegerjed a védőföldön keresztül szerintem a meghajtás erre lesz egy soros induktív akár transzformátoros leválasztás is. Ezt megoldom a másikkal ha elakadok szólok bár általában csak megerősítésért jelentkezem
Sziasztok!
Kezembe került egy régi kedvenc végfokom. QSC CX702. A probléma a következő: Bekapcsolom, működik szépen az erősítő és kb. fél óránként újra indul. Van valakinek ötlete, hogy mi felelhet ezért a jelenségért? Valamelyik kondi kezdi elveszíteni a kapacitását?
Megmértem a feszültséget.
5V meg van rajta. Beazonosítom az alkatrészt és cserélem! Köszönöm a segítséget!
Kapcsitáppal ezt fogja csinálni. Nem mennék bele nagyon, de a laptoptápok többsége úgy van megépítve, hogy védőföld nélküli hálózatról használva is alacsony legyen a zavarkibocsátás. Egy pár nF-os kondenzátor köti össze a szekunder oldali hideg pontot a primer oldalival. A bemeneti diódahíd miatt ezért a szekunder hideg pont hol a hálózat nullájához, hol a fázishoz csatlakozik minden egyes félperiódusban. Annyit lehet megpróbálni, hogy a hálózati védőföldhöz egy 22-100nF kondenzátoron keresztül a táp kimeneti hidegpontját lehidegíteni.
Ha nem elég, akkor nem ajánlom a táp szétszedését, de hozzáértő ember a p/s közti kondenzátort áthelyezheti a primer dc- ről a védőföldre.
Már sztétszedtem és össze is raktam, a 100 nanó volt az első próbám, de a kijárat és a PE-N közé... Össze is raktam ugye ezek sütve vannak de az nem probléma. Valami félhíd felépítés nem is nagyon bonyolódtam bele, esetleg a pufferok cseréje segíthet.. A nagyobb táp a nagyobb kijárati teljesítmény miatt lett volna fontos, de időközben csináltam egy jó üzletet 22v os toroidokat vettem 2000 ft ért 2 db ot egyenként 250VA t tudnak áganként és mértéktelenül tudok még belőle
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2019
Adhatnál privátban forrást, mert olyan toroid annyiért engem is érdekelne még néhány darab, hogy többet az életben semmilyent se kelljen vennem már...
Szerintem többen is vennénk ennyiért jó pár darabot
Én vettem nemrég pár darabot, ugyanennyiért, de ott eléggé korlátozott volt a darabszám. Ez a bolti ár kb. 15%-a, ennyiért még a használt is megéri, és még akkor is megéri ha éppen akkor nincs rá szükség.
Én vékony injekciós tűvel toluolt adagolok a két fél közé. Szépen szétcuppan utána. De valóban a toroid jobb lesz. Puffer azért legyen rajta rendesen. Gondolom stabilizálod 26V alá, mert felette még 30V-on sem hal meg, de letilt 27V körül.
Sziasztok! Gyors kérdés. Adott egy hangfalba épített D osztályú fetes erősítő. Nem hajlandó elsőre indulni hibával kicserélték benne a kondikat. Azóta semmi. Vizsgálat után kiderült hogy a fő puffer két oldalon volt forrasztva és két vezetősáv róla egy SMD elektronikára csatlakozik. Javítani tudom ezt viszont kérdés a kondi csere orvosolhatta a sokszori bekapcsolásra indul el és nagy hangerőn kikapcsol gondot?
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2019
Moderátor által szerkesztve
A 22v ~ feszültségből letekerek annyit hogy 17-18 V legyen az optimális lesz egyenirányítva szűrve. Mint kiderült aszimmetrikusak a toroidok, de ez nem is baj így is 1X es +- fesz kell csak ezeknek a D class paneloknak.
Sziasztok!
Vettem egy Teufel Cem 500 SW Power Edition típusú aktív 5.1-es mélyládát olcsóért működésképtelen állapotban, azzal a céllal, hogy majd jól megjavítom magamnak, és lesz egy szuper mélynyomóm a kicsi sztereó hangszettem mellé. Nos amit eddig megállapítottam az az, hogy a hangszóró le van égve, a toroid trafó primer biztosítéka elolvadt, a mélyhangerősítő panelon a két szekunder biztosíték is kiégett, +/- tápról van szó. Ezután biztosítékokat cseréltem benne, megfelelő értékűekre, hangszóró helyére egy ideiglenes próba hangszórót kötöttem be. A készüléket bekapcsolva, minden funkció rendben működik, kivéve a mélyhang erősítőt, mivel az búgással behúzza a membránt. A végfok tranzisztorokat, (2db) dióda/zárlat/szakadás mérő állásban multiméterrel kimérve, jónak találtam. Nem jelzett sem szakadást, sem zárlatot, megfelelő értékeket mutatott a műszer, olyan 600 körülieket. A szatellitsugárzók erősítését külön panelon lévő 3 db TDA ic végzi, ezek külön szekunderről működnek, és szól is minden csatornája, csak a mélyhan panellel van a gond. Néztem a Hestore-ban mindent be tudok szerezni. Szerintetek mit érdemes még megvizsgálni a panelen, meghajtó komplementert esetleg? Válaszotokat előre is köszönöm! Szervízkönyvet sajnos nem találtam hozzá.
Azt is nézd meg, hogy Kollektor-Emitter viszonylatban nincs-e zárlat?
Milyen IC van a tranzisztorok előtt? Egyértelműen félre van billenve a vége, azért "húzza be" a membránt...
Ettől azért összetettebb egy tranzisztor tesztelése. Ha nincs manuál, sajnos vissza kell rajzolni az áramkört. Nélküle nehéz hivatkozni egy alkatrészre, mert hát nem tudjuk miről van szó.
Ha a panel mind a két oldaláról készítesz képet, az már jó kiindulási alap. Ezt követően biztosan kapsz segítséget.
Köszönöm az ötletet! Itt is vannak a képek
|
Bejelentkezés
Hirdetés |