Fórum témák
» Több friss téma |
Köszönöm mindenkinek a hozzászólást.
Ma eljutottam odáig, hogy megmértem a motor áramfelvételét egy lakatfogóval. Egy Csonka TK-200 kompresszort hajt kb. 1/2 lassító áttétellel. Indulásnál kb. 7,6 A (digitális lakatfogó miatt van a kb.) A következő nyomás értékeknél fázisonként az alábbi áramfelvételt mértem. 1 bár:3,8 A 2 bár:4,1 A 3 bár:4,3 A 4 bár:4,4 A 5 bár:4,6 A Egy Siemens 3RB1246 motorvédőm van, amin 6,3-7,5-10-12,5-15...25A a beállítható áram. Esetemben 10 A a beállítandó áram? Van egy másik választó kapcsoló, amin CLASS felirat van. A skála 5-10-15-20-25-30. Ez mit jelent? Köszönöm!
Mellékletben a használati utasítás. Neked a VII nevű karakterisztika érdekes. Pl. CLASS 5 beállítás: ha a motor árama kétszer annyi, mint a beállított áram, akkor kb. 20 másodperc lekapcsolja a hálózatról a motort.
Ha a motorod 4.6 A-t vesz fel üzem közben és a motorvédőt 6.3 A-re, valamint a CLASS-t 5-re állítod (mindent a legérzékenyebbre), akkor lazán leég a motor egy esetleges túlterhelésnél, mire lekapcsolja a motorvédő. Fáziskimaradásnál, ha jól értem a leírást, sokkal gyorsabban reagál. Magyarán ez a motorvédő nem jó a motorodhoz.
Sajnálattal hallom... Köszönöm!
Még egy kérdés. Az üzemi áram + 10-20%-ra kell beállítani a motorvédőt? Az indulásnál jelentkező jelentős különbséget kezeli?
Ezt a motorvédő karakterisztikájából lehet leolvasni, a motorhoz igazítva. Lásd előző hozzászólásomban a csatolt képet. Pl. a régi típusú motorvédőket (bimetál alapú) a névleges áramra kellett beállítani. Azok viszonlag lomhák, nem okozott gondot az induláskor fellépő nagyobb áramfelvétel. Az elektronikus típusúaknál az adatlapot kell böngészni.
Sziasztok!
Van valakinek bármilyen szakirodalma, forrása, hogy egy villanymotor paramétereit milyen módon lehet megmérni? Nem csak a triviálisakra gondolok, hanem olyan paraméterekre, amelyeket egy frekvenciavaltó kerhet. Köszönöm!
Sziasztok!
Van pár darab ac szinkron motorom cnc szervomotor volt, motorvezérlő vagy frekvenciaváltó nélkül hogyan lehetséges a meghajtása, csak " sima " villanymotorként szeretném használni ? Köszi
Ez a motor bizony Kuka!
Hány kivezetése van a motornak? Ha négy, akkor meg lehet próbálni egy fázisról segédfázissal elindítani. Szinkronmotor nehezen indul, nem valószínű, hogy sikerül. A teljesítménye alapján még nehezebb.
Ez inkább léptetőmotornak tűnik és ha így van, akkor komoly vezérlő nélkül nem lehet elindítani.
3 kivezetése van, van 2 kW- os is azt egyszerűbb lenne elindítani ?
Ezek szinkronmotorok, macerás a meghajtásuk. Állandó mágneses forgóval, inkább szélerőműnek lehet egyszerűen hasznosítani. A forgórész helyzete és a állórész feszültség fázis szöge kötött. Forgás-visszacsatolás nélkül nem tudod még frekiváltóval sem megpörgetni.
Sziasztok!
Egy egyfázisú 900W-os csőszivattyúból szeretnék 12V-os csónakmotort készíteni. Még nem szedtem szét, de valószínű 24 hornyú stator és kalickás rotor van benne. A statort megfelelően át lehet tekercselni lehetőleg megtartva a 900W-os max. teljesítményt? Háromfázisú BLDC vezérléssel meg tudom oldani? Vagy egyenáramú fordulatszám szabályzóval? Milyen fordulatszám tartományban fog működni? Köszönöm.
Nincs. Inox csőkút motor 10 cm-es kalickás.
Az így biztos nem fog működni. Frekvenciaváltóval menne csak, amihez 230V AC kell, ezt előállíthatod 12V 230V inverterrel.
Elképzelés:
A BLDC is 3 fázisú szinkronmotor. Nem úgy lenne tekercselve mint a BLDC-k, hanem mint a 3 fázisú szinkronmotor. A tekercselés, a várható teljesítmény, fordulatszám, KV érték kiszámításában lenne szükségem segítségre. A BLDC vezérlő frekvenciája milyen értékek között változik? Lehet hogy 24V-ra jobb lenne, a 40A-es vezérlő könnyebben elérhető.
36 vagy 48V lenne jó, de mágnes nélkül nem fog működni, természetesen a forgórészt át lehet alakitani mágnesesre.
Napot!
Ma játszottam a marógép motorjával (állandó mágneses DC motor, jeladóval [tacho tekercs]) és elkövettem a mellékletben látható kapcsolást. Alapvetően jól működik, a fordulatszámot tartja amíg van szusz a tápegységben. Viszont, az IGBT gate lábán hullámzó jel mérhető terhelve és terheletlenül is. Ugyan nem tudom mérni, de minden bizonnyal a motor fordulatszáma is ennek megfelelően hullámzik. Lehet ezen javítani ésszerű keretek között? Az még kérdéses, hogy ennyi elég-e vagy sokkal stabilabb fordulat kellene. Azt sem tudom, hogy a szénkefék miatt van-e a hullámzás vagy a kapcsolás ennyit tud, nincs gyakorlatom ilyesmiben. A végső cél mikrokontrolleres vezérlés lenne (DAC kimenet). A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2021
Köszönöm.
Akkor másik lehetőség, marad a motor tekercselés és lenne egy UPS inverter (1000-1200W) és egy PWM fordulatszám szabályzás. Így működne? Körülbelül milyen hatásfokú lenne ez a kapcsolás?
Mi lenne, ha olyan motorból készítenél csónakmotort, amit nem kell átalakítani? Amivel kezdenéd, az még alapos átalakítás után se biztos, hogy használható lesz.
A felvázolt 1. vagy 2. lehetőség működne egyébként?
Eddig kefés DC motorokat láttam 50-100 eFt között kisebb teljesítménnyel és fokozatkapcsolós megoldással. Nekem kellene a fokozatmentesség. Nincs megfelelő DC motorom sem. Először a BLDC-re gondoltam átalakítani, de az állítólag nem működne.
Szia!
Arra nem gondolsz ( ha a rajz szerint van a tacho ), hogy egyenirányítsd az inv lábra menő jelet? Vagy ha mégis dc, 2 fokozatban és jobban szűrni. Nem ártana egy kis negatív visszacsatolás sem.. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2021
A tacho tekercs eleve DC feszültséget ad. Állandó mágneses állórésze van, a forgórészről szénkefék szerzik be a feszültséget.
A motor és a jeladó tekercs (L1 jelképezi) mechanikus csatolásban vannak (egy tengelyen), utóbbi adja a visszacsatolást.
Nem érted hogy asszinkron motort nem lehet sem pwm szabályozni sem bldc meghajtóról működtetni? Hányszor írjam már le hogy MÁGNES nélküli motorok így nem működnek.
Sőt még a frekvenciaváltó is kiesik mert azok nagyon drágák amelyek nem 3 fázisú motort tudnak meghajtani. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2021
Nem használható egyik megoldás sem.
Használható, de nem XXezer forintos motorok.: Nagyobb sarokköszörű motorja. Ha túl nagy a fordulat, a derékszög hajtáson kijövő 6000-6500 fordulat. A jobbak elég jól bírják a tartós üzemet, beépített ventillátor hűti. 12 V-ról már elindul, elég egy Step-Up DC/DC inverter, célszerűen autotrafóval. Nagyobb elektromos láncfűrész. Bár a 2200 W-osban is valamivel kisebb motor szokott lenni, mint a sarokköszörűkben, valószínűleg üzemidőben nem fogja addig bírni. Van nálam 3 is, amiben motor jó, de a hajtás múlt ki. Bár anélkül meg túl nagy lenne a fordulatszám. Automata mosógép motorja. Akad köztük 1600 W-os is. Előbbiekkel szemben nincs benne beépített hűtés, de robusztusabb, áttétel nélkül is el lehet hajtani vele a hajócsavart. Ez is elindul már 12 V-ról is. Ráadásul kis jóakarattal találkozva korlátlan az utánpótlás, majdnem fillérekért.
Ma még játszottam vele. Ettől stabilabb fordulatot nem tudok elérni, a nagyobb szűréssel még nagyobbak a kilengések, kevesebb szűrőkondenzátorral (kb. 4 µF környékén) pedig a vezérlés átvált PWM üzemre, a motor rángatózva jár, különösen kis fordulaton.
A kimenet és az invertáló bemenet közötti 100 kΩ már masszívan eltolja a szabályzási tartományt. Ellenállás nélkül 30 mV vezérlőfeszültség hatására a motor láthatóan (kb. egy perc alatt tesz meg egy fordulatot) forog, ellenállással pedig kb. 250 mV vezérlőfeszültségnél kezd el mocorogni. Gondolom a tengely tehetetlensége az egyik fő ok mert ha kézzel kicsit fékezem, a hullámzás (a rajz szerinti szűréssel) a felére esik vissza. Egyelőre ezzel az összeállítással építek egy prototípust, havernál felszereljük a gépre és megnézzük, hogyan muzsikál.
Sziasztok!
Egy ismerőstől került hozzám a képeken látható motor. Elmondása szerint egy régi ALKO gyepszellőztetőben volt gyárilag. Adattábla nincs. Négy kivezetése van. A kérdésem az lenne, hogy ismeri-e valaki? Teljesítmény, fordulatszám, hozzávaló kondenzátor mérete? Üzemi vagy indító kondi kell hozzá? Vagy bármi adat, infó. Az ékszíjtárcsa nem gyári tartozék. A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |