Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   144 / 153
(#) morell válasza Bakman hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Köszönöm.
A kitöltés milyen értékek között változik?
Esetleg van ehhez a FET-hez más jobb rajz 0-100% közötti kitöltéssel?
Én ezt találtam.
(#) ferci válasza morell hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Bakman kiegészítését is vedd figyelembe.
A 10A03 mellé ( vagy helyett ) betennék még egy jól hűtött párszáz amperes schottkyt, mert nem tudom, mekkorákat fog visszarúgni a motor tekercse és megölheti vagy ezt a szupresszor diódát, aztán meg a feteket.
0 %-ra egyáltalán nincs is szükséged - a motornak kell egy bizonyos "alap" kitöltés, áram, hogy egyáltalán megmoccanjon.
A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2021
(#) Bakman válasza morell hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Ami egyszerűen és könnyen elérhető, az a mikrokontroller. Azzal le lehet menni nullára és fel is lehet menni vele 100 %-ra.

Ha jól tudom, olyan 2 - 98 % között lehet beállítani a kitöltési tényezőt 555-ös IC használatával.
(#) morell válasza ferci hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Köszönöm.
P1000M biódám van.
Milyen típusú schottky kell? Nincs készletem, csak amit rendelek.
(#) morell válasza Bakman hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Köszönöm. Akkor ez megfelel így.
(#) ferci válasza morell hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Az a dióda semmire sem jó...ide már valami talpast kellene keresned, de az nem olcsó jószág, vagy legalább ehhez hasonlót: 100BGQ045.
(#) morell válasza ferci hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Hol kapható?
Hestorból szoktam rendelni. Ott nem találtam.
10A-esek voltak a legnagyobbak.
(#) Bakman válasza morell hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
MBR1645 -nek (hűtve) elégnek kell lennie. Ha a tápfeszültség nem kúszik 18 V közelébe, akkor a 7812-es IC el is hagyható, annyit kibíz az 555-ös IC.
(#) morell válasza Bakman hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Diódából használok párhuzamosan kettőt.
(#) Bakman válasza morell hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Ha nem melegednek üzem közben túlzottan, akkor jó.
(#) cimopata válasza Bakman hozzászólására (») Nov 14, 2021 /
 
Ha kissebb fordulaton kap terhelést a motor akkor az a dióda úgy el fog durranni mint a fene. Utána pedig vinni fogja az összes fetet is. Plusz nem ártana 30A hez már némi pápfesz pufferelés is mert olyan tüskék lesznek a tápon hogy a etek látják annak is kárát. Mondjuk 5db 1000µF 35 kondiközel a fetekhet/diódához.
(#) tyraw hozzászólása Jan 29, 2022 /
 
Sziasztok,

Egy kis segítséget szeretnék kérni - egy rég nem gyártott garázsajtó nyitó elektronika pótlása kb megoldhatatlannak tűnt, kiváltására előálltam egy megoldási ötlettel, de kicsit bizonytalan vagyok a konstrukciómmal kapcsolatban.
A feladat két 12V kefés motor szabályzása (kb ablaktörlő motorok), ezek együtt mozgatják az ellensúlyos billenő ajtót csigahajtás + lánc rendszeren keresztül, ütközéstől ütközésig.
A feladatra egy arduino-t használnék, PWM-el avatkozna be a motorokra, és mindkét motor áramfelvételét mérné. Az együtt mozgás miatt nem fordulatszám-egyenlőséget tenném meg kritériumnak, hanem nyomatékegyenlőséget, így a motorokon átfolyó áram kéne hogy egyező legyen, végállást pedig áramfelvétel ugrás alapján detektálnám.
Mivel mindkét irányba kell mozogniuk, H hídban képzeltem el a szabályzást, motoronként 4 IRL44N borda nélkül, amit a kontroller közvetlen nyitna 5V-al, így 2 kimenetet irány meghatározásra használnék el (mindkét motor mindíg ugyanabba az irányba megy), 4-et pedig a motoronként és irányonkénti PWM-re. A FET-et D-S közé UF5400 diódát néztem ki.
Az áramerősséget áganként 0-30A árammérő modulra bíznám.
Mivel a szünetmentes ellátás kritérium, ezért egy ~14Ah-s akkumulátorról gondoltam megtáplálni, amire fixen kötnék egy csepptöltő funkciós akku töltőt, ami fordított polatirás és rövidzár védett.
A javaslatokat, ötleteket előre is köszönöm
(#) pipi válasza tyraw hozzászólására (») Jan 30, 2022 / 1
 
Hali!
Én biztos hogy tennék (mágneses - hall) jeladót a motorokra, semmi nem garantálja hogy azonos áramnál azonosan mennek.
(#) Massawa válasza tyraw hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Kefés motorok esetében tulbonyolitod a helyzetet. Ha sorba kötöd öket, automatikusan egyensulyba hozzák a leadott forgatási nyomatékot. Pontosan ez az elönye az ilyen motoroknak és az évtizedek alatt tökéletesen bevált.
(#) tyraw válasza Massawa hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Ez egy remek ötlet, viszont az eredeti akku + töltő koncepcióhoz képest jelentősen megbonyolítja a tápelletás megoldását. Arra esetleg van valami megolsái javaslatod?
(#) Massawa válasza tyraw hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Nem tudom miért hiszen csak 1 motorvezérlö kell. Nem tudom milyen feszültséggel dolgozott a régi rendszer, ki kellene probálni, lehet hogy két 12 V-s motor sorbakötve is képes megmozditani a kaput. Ha meg nem akkor esetleg növelni kell a feszültséget vagy jobb motort kell keresni (775-s 6-18V tartományban nagyon jo hatásfokkal dolgozik és bikaerös.)
(#) tyraw válasza Massawa hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
12V-al működtek a régi motorok, áramfelvétel viszonylag combos volt, ezért is gondoltam, hogy fetekből össze szórok egy saját motorvezérlőt.
Motort nincs kedvem cserélni, egy ilyen csigahajtásos motor ára a 10-20 ezres nagyságrendben mozog.
(#) Massawa válasza tyraw hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Ki kell probálni. Könnyen lehet, hogy igy is elbirják. A 775-s is hajlando felvenni több 10 Ampert.
A hozzászólás módosítva: Jan 30, 2022
(#) tyraw válasza Massawa hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
10-15 A-t ezek is tudnak felvenni. Csak a motort nem is tudom hogy lehet-e ebben cserélni, szerintem össze van peremezve a motor körüli lemez burkolat a csigahajtás öntvényével.
(#) Massawa válasza tyraw hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Ha a helyükön vannak egy kisérletet megér csak drotozd össze és meglatod, hogy mi lesz. Ha elindul az ajto az jo jel.
(#) kovikaaa03 hozzászólása Ápr 5, 2022 /
 
Sziasztok! Olyan kérdésem lenne, hogy egy 1es Golf ablaktörlő motorját mivel lenne érdemes müködtettni?
Egy kürtőskalács sütő forgatója lenne. A motorhoz be lett szerelve egy 10-60V os 20A Pwm vezérlő.
(#) proli007 válasza kovikaaa03 hozzászólására (») Ápr 6, 2022 / 1
 
Hello! Már bocs, de számomra nem érthető a kérdés. Mert azt írod, vagy egy PWM vezérlő és "mivel érdemes működtetni?". Hát azzal! Vagy " egy akkumulátorról" című válaszra vártál?
(#) Gafly válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 6, 2022 /
 
Szerintem nem tévedünk nagyot, ha "kivénhedt autó akku" lenne a jelölt.
12 V 55 Ah.
A "beszerelt" PWM vezérlőről viszont nem tudunk sokat. Az biztos, jól le kell tudni tekerni, mert egyébként repülnek szanaszét a kalácsok.
Valamint azt is, meddig tud "tekerni" az akkuról.
Ezeket viszont gyakorlatban kell kipróbálni, mi innen ugye nehezen mondjuk meg a tutit...
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2022
(#) uniman válasza kovikaaa03 hozzászólására (») Ápr 6, 2022 /
 
"Mobil" forrásról (akku, napelem...), vagy a 230V-os hálózatról szeretnéd üzemeltetni?
(#) DUCIJUCI hozzászólása Júl 22, 2022 /
 
Sziasztok. Csináltam magamnak egy elektromos bringát kb. 2,5-3 éve. Egy hónapja csináltam rajta fejlesztéseket. Kapott egy 24V 300W-os motort, összesen 14Ah-ás 5s li-ion aksit, nagyrészt újat és most 2-3 napja tönkre ment a szabályzóm. Ami egy akkus fúró szabályzója volt. Közel 1 hónapig bírta. Tehát kell építenem egy 555-re épülő PWM szabályzót, mert ilyent már csináltam. Viszont tudás hiányában szeretnék kérdezni párat.
Ugye az 555-re be kell tennem egy 7812-őt a tápfesz miatt. Erre ugye nem kell raknom hűtőbordát v valamilyen lemezt? Gondolom nem fog melegedni, még kis, zárt helyen sem? A másik kérdésem az lenne, hogy ehhez a motorhoz elég lesz 1db MBR1645? Aztán érdekelne, hogy a fethez képest hogyan fog melegedni a dióda? Amíg az akkus fúró szabályzója működött, a fet hűtőtömbje csak langyosodott. Egy P120N06-os fet volt rajta. Tehát ehhez képest mire számítsak a dióda melegedésével kapcsolatban. Aztán.
Ugye ez a PWM szabályzó nagyjából 1-2 és 98-99 % közt tud működni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a poti minimum állásában, ha felkapcsolom a főkapcsolómat, akkor nyilván a motor még nem forog, de már áramot fogyaszt? Gondolom a max áram 1-2%-át?
(#) ferci válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Júl 22, 2022 /
 
A 7812 elvileg 50-100 mW körül disszipál, enyhén langyi lehet.
A 1645 a motort nézve elég, de hűtened kell - ha van kicsit nagyobb amperes, még jobb, az nem drága dolog.
Alacsony %-ot nem is célszerű beállítani, mert álló motorra kapcsolod rá a vékony impulzusokat - persze fogyaszt. Állíts be a gyakorlatban elegendő kitöltést.
(#) DUCIJUCI válasza ferci hozzászólására (») Júl 22, 2022 /
 
A 7812-es, to-220-as lesz, 1.5A-es. Ez van.
Most, hogy nem szabályoz, a műszeremen huszon ampereket látok. Sőt, időnként 3-mal is kezdődik az áramfelvétel. A 1645-öt kipótolhatom SS54 (5A 40V) smd gyors diódákkal? A felületét neki lehet fektetni a hűtőbordának. Fel lehet úgy forrasztani egy nyáklapra, egymás mellé. Viszont fogalmam sincs mennyire melegedne a dióda. Világos hogy kell borda, csak mekkora legyen? Kicsit sem akarok, de bazilika kilincset sem.
Gondolom, ha a minimális kitöltést meghagyom, akkor kicsi marad az alap áramfogyasztás. Nem kell állandóan lekapcsolnom a főkapcsolómat. A minimális fogyasztás nem számít. A műszerem is lenullázik (mAh-ban számolja az elfogyott energiát), ha áramtalanítok.
(#) Massawa válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Júl 22, 2022 /
 
A védödioda feszültsége minimum 4x legyen nagyobb a motor kapocsfeszültségénél. Azaz a te esetedben minimum 100 Volts dioda kell, ha több nem baj.
(#) ferci válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Júl 22, 2022 /
 
A 7812 nem a max árama miatt melegedhet ( kicsit ), hanem a ( 24-12 )* felvett mA miatt.
A műszered mindegy, mit mutat olyankor, az nem a valós áramcsúcsot látja.
Az biztos, hogy a 24 volt minimális kitöltésnél egy-két ohmot láthat maga előtt.

Elvileg kipótolhatod paralel kapcsolt smdvel, de nem biztos, hogy teljesen egyformák és egymás után durroghatnak el.
A főkapcsolódat úgy kösd be, hogy a motor-kör biztosan lekapcsolható legyen.
(#) DUCIJUCI válasza ferci hozzászólására (») Júl 22, 2022 /
 
A főkapcsolóm, az akku után mindent lekapcsol.
Következő: »»   144 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem