Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   24 / 27
(#) misi93 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 23, 2022 /
 
Igen gondoltam, hogy nincs köze a visszacsatoláshoz, de erre is gyanakodtak itt a fórumtársak, hátha azzal van baj, gondolom az tiltja vagy ilyesmi.
Jelen pillanatban ez most irreleváns már, mert az eredeti vezérlő IC-t kivettem és arduino-val próbálkozom.
(#) morell válasza misi93 hozzászólására (») Jún 23, 2022 /
 
Pár hozzászólással előbb feltettem egy kapcsolást.
Itt találod a videót, és a weboldalát is közli. Van Arduino kód ott.
https://www.youtube.com/watch?v=F8l9Z1HGYcU
(#) misi93 válasza morell hozzászólására (») Jún 23, 2022 /
 
Hmm jó lehet elég részletes a videó is.
Nekem tetszik, csak 1 problémám van vele, sajnos nem tudom már ezt a "fajta" programozást követni, ezért nem tudom a nekem megfelelő portokat negálni.
Ha jól tudom, itt direkt címzést használ az arduino lábaihoz, én lemaradtam a digitalWrite és a digitalRead-nél.
  1. void CH_BL(){
  2.   PORTD &= ~0x28;
  3.   PORTD |=  0x10;
  4.   TCCR2A =  0;            // Turn pin 9 (OC1A) PWM ON (pin 10 & pin 11 OFF)
  5.   TCCR1A =  0x81;         //

Számomra ez már kínai
(#) Régi motoros válasza misi93 hozzászólására (») Jún 23, 2022 /
 
A minden visszacsatolás nélküli BLDC vezérlők kis motorokra jók, pl modellmotorok, ahol viszonylag kicsi a terhelés. Előnye, hogy olcsóbb, kevesebb alkatrész. Hátránya, hogy indulni csak úgy tud, ha éppen szabadon fut, vagy alig van terhelés még induláskor. A nagyobb motorokon alkalmaznak BEMF vagy HALL szenzoros érzékelést. Ahol feltétel a pontos indulás és a nyomatékkifejtés is szükséges. Ebből a szempontból a HALL szenzoros előnyösebb, mert ott a szenzorok még álló forgórésznél is mutatják melyik tekerccsel kell indítani, tehát mindig a szükséges tekercs kapja az áramot induláskor. A BEMF ezzel szemben csak próbálkozik elindulni, ha sikerül utána már megy, ha rossz felé sikerült, irányt vált.
(#) misi93 válasza misi93 hozzászólására (») Jún 25, 2022 /
 
Haladok..
Bővebben: Link
Ezt találtam, bár ez nem vág teljesen a témába
(#) misi93 válasza Régi motoros hozzászólására (») Jún 25, 2022 /
 
Oh értem, így már világos, azért tud elindulni "szépen" pl egy Segway / hoverboard nem rángatva és irány helyesen. A motorvezérlőm pedig az elején néha megugrasztja a motort a Hall jeladó vezérlés hiánya miatt.
Most sikerült végre elindítanom már a motort az eredeti vezérlővel, de arduino támogatással, ezt sikernek könyvelem el.
Nem volt egyszerű párszor azt hittem kinyírtam a FET-eket, mert motor nélkül is zárlat volt, kiderült, hogy rosszul vezéreltem ismételten a FET-eket, majd a BEMF áramkörnél amit csináltam rosszul kötöttem be a dolgokat, illetve gondolom a hőmegfutás /forrasztás/ miatt kinyírtam pár 2k2-es smd ellenállást is...
Találtam egy BEMF vezérlésű arduino programot, ezt sikerült hellyel közzel összerakni, és már elindul a motor, bár alacsonyabb fordulatszámon elég sok áramot vesz fel, illetve lehet az is közrejátszik, hogy a labortápom bár 5A-es, de max áramkorlát mellett be be villan néha. Nem is bírja rendesen az induktív fogyasztókat.
Csatolok 1 képet a fázisokról most, nem tudom mi a következő lépés.
Üresjáratban olyan 2, 2.5A-ert fogyaszt kb 18V-on, szerintem ez sok és szerintem gyengécske is, bár nagy fordulaton nem mertem lefogni.
Nem tudom, hogy a vezérlés buta, vagy valami még hibádzik..

Ezt a programot használtam kis módosításokkal.
A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2022
(#) Kovidivi válasza misi93 hozzászólására (») Jún 25, 2022 /
 
Rendes FET meghajtás nélkül soha nem fogsz elérni semmi értelmes eredményt. Ha N-Fet-eket használsz, a felső FET sosem fog kinyitni. Ha a felső oldalra P-FET-eket használsz, azoknak is kell minimum egy tranzisztoros szintillesztés, ami gondolom hiányzik. Ehhez jön hozzá az összenyitás és a gate kapacitás feltöltés, -kisütés lassúsága (gondolom van valami 47-100ohm sorosan a 10-20mA-t tudó kimenettel sorosan...). Szóval még a próbálkozás is felesleges, amíg nincs FET meghajtód.
(#) toto válasza misi93 hozzászólására (») Jún 26, 2022 /
 
Ha a FET meghajtás tökéletes lesz, ezzel a kis Arduiono-s programmal akkor is közel ilyen magas áramot fog felvenni. Ez a progi szerintem arra készült, hogy bemutassa a működési elvet, de a gyakorlatban kevéssé használható.
A program szoftveresen kapcsolgatja a FET-eket, így lassú. A gyorsabb vezérléshez hardveres PWM kellene. Ekkor tudná kapcsolgatni az éppen aktív fázist ki-be, amivel terhelés nélkül csökkenthetné az áramfelvételt. Tehát jelenleg az éppen aktív tekercsre folyamatosan feszültséget kapcsol, így 1/6 periódus időnyi, felfutó áram folyik a tekercsen, amit csak a tekercs ellenállása és induktivitása korlátoz.
Ha még ebben az 1/6 periódus idő alatt is tudná ki-be kapcsolgatni a tekercsen folyó áramot, akkor a PWM kitöltésével lehetne az áramot, ezzel együtt a nyomatékot is visszavenni.
A másik probléma, hogy figyeli ugyan a BEMF jelet, de azt elég primitíven teszi. A BEMF jel nagyon zajos, amit valahogy csökkenteni, szűrni kellene. A forgatás így is megvalósulhat, de nem tökéletes, mert a zaj miatt nem pontosan a kellő pillanatban kapcsolja át a FET-eket. Csökken a nyomaték, melegszik a motor.
(#) misi93 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 30, 2022 /
 
Gyári vezérlőt használok, csak a processzort forrasztottam ki, mert valami hibája van.
Ez az a BLDC vezérlő amiről szó van
(#) misi93 válasza toto hozzászólására (») Jún 30, 2022 /
 
Oh értem, akkor nem a FET meghajtással van a probléma, hanem a "kóddal".
Sikerült kis időt szentelnem ismét a projektre.
Ezt az arduino programot elvetettem, kerestem másikat.
Morell fórumtárs javasolt egy komolyabb vezérlést, itt már van PWM is. (Ezt javasolta)
Ezzel az volt a bajom, hogy az arduino-t regiszter szinten vezérli, ezért nem tudtam, a nekem megfelelő kimeneteket csak úgy negálni.
Szerencsére találtam egy jó kis videót ami alapján nagyjából megértettem a működését és sikerült módosítani a programot, ahogy nekem kellett.
Itt már szépen visszacsökkent az áramfelvétel és mintha erősebb lenne a motor.
Majd találtam egy hasonló kódot arduino-hoz, csak a BEMF jelet külső komparátorral oldotta meg az illető, hasonló IC-vel, mint ami nekem a vezérlőbe van.
A kapcsolás és a kód.
Itt is kb ugyanaz lett az eredmény kevesebb áramfelvétel, erősebb motor.

@Régi motoros
A vezérlőben lévő BEMF komparátor IC egyik kimenete szinte fixen 5v-ot adott ki, valószínű ez okozta a hibát, mert az arduino-s vezérlésemmel sem indult el így a motor, a komparátor IC egyik komparátorát átkötöttem a "hibásnak" vélt(10 11 13 lábak) komparátor helyére (4 5 2 lábak) és megjavult. Lehetséges, hogy ez okozhatta a kezdeti hibát?
(#) Régi motoros válasza misi93 hozzászólására (») Jún 30, 2022 /
 
Nálad már minden elképzelhető... Ha van még türelmed hozzá, cseréld ki, nem egy nagy összeg...
(De ez már korábban is felmerült...)
A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2022
(#) scooby_ válasza misi93 hozzászólására (») Júl 1, 2022 /
 
Ha vársz picit, akkor oda tudom adni Neked az Intersil (ma már Renesas) komplett dokumentációját. Kapcsolási rajz, forráskód .asm formátumban, beégetendő.hex, és komplett NYÁK terv .lay formátumban, TO220-as FET-hez áttervezve. Még panelt is gyártattam hozzá 4 rétegűt. Ha minden igaz, akkor tud 60V-ot és 30A-t FET-től és shunttől függően.
Délután 6 körül érek haza, akkor felteszek majd ide mindent.
(#) zolika60 válasza scooby_ hozzászólására (») Júl 16, 2022 /
 
Nem értél haza? Ez engem is érdekelne.
(#) scooby_ válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 16, 2022 /
 
Idő közben ki is ment a fejemből, de akkor most pótolom.
(#) scooby_ válasza scooby_ hozzászólására (») Júl 18, 2022 /
 
És a kapcsolás/dokumentáció az lemaradt.
(#) zolika60 válasza scooby_ hozzászólására (») Júl 21, 2022 / 1
 
Köszönöm, hasznos anyag.
(#) segítő hozzászólása Ápr 11, 2023 /
 
Segítséget kérek Adott egy WOSAI WS-DSJ20 mini láncfűrész. (más márkanév alatt is futnak)
1 évig tette a dolgát, 10 cm körüli ágak vágása, praktikus. Aztán pár napja megszorult, innentől se kép, se hang. Brushless motoros, szétszedve nem látszik károsodás. A kapcsoló jó, elsősorban a vezérlő elektronikára gyanakszom, egy fekete doboz, egy árva jel nincs rajta. Kiindulás? (Javítani akarom, nem kidobni)
(#) bbalazs_ válasza segítő hozzászólására (») Ápr 11, 2023 /
 
A fekete dobozban levő meghajtó FET-ek mérésével kezdeném, illetve biztosítékkal, ha van.
Utána a kisfesz táp része.
(#) Régi motoros válasza segítő hozzászólására (») Ápr 12, 2023 /
 
Az miaz, hogy "megszorult" ? Mert ha mechanikailag szorult meg, akkor azt kéne rendbe tenni nem az elektronikával vacakolni. Egyébként ahogy látom (jól látom?) hogy az elektronika ki van öntve?
Akkor a vacakoláson kívül mást nem tudsz tenni vele, legfeljebb csak elektronikát cserélni.

Ui.: Feltéve ha nem a motort égetted meg, ahhoz meg legalább egy milliohm mérő kellene hogy kiderítsd, vagy áramgenerátoros ellenállásmérés tekercsenként.
A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2023
(#) segítő válasza Régi motoros hozzászólására (») Ápr 12, 2023 /
 
A fűrészlánc szorult meg a fában. Szag nem volt, a motor tekercse épnek látszik. Cserélném én az elektronikát, ha tudnám mire. Kiöntött fekete doboz, jelzés nélkül.
(#) SALáta válasza segítő hozzászólására (») Ápr 12, 2023 /
 
AliExpressen talán találsz hozzá elektronikát.
(#) segítő válasza SALáta hozzászólására (») Ápr 12, 2023 /
 
Kerestem, sajnos nem tudok angolul. Innentől a feladat a Fiamé. Köszi.
(#) tönöpö hozzászólása Dec 7, 2023 /
 
Sziasztok!
Egy ismerősöm kért meg egy 4 vezetékes (3fázis+csillagpont) BLDC mikromotor tápjának a javítására. Elfelejtette mondani, hogy valaki már próbálta javítani, össze volt barmolva, javíthatatlan állapotban. Nincs a motoron Hall elemes figyelő a vezérléshez, csak a csillagpont van kivezetve. Rendeltem egy max 50V-ról működő (a pufferen 43V van) BLDC vezérlőt. A fordulatszabályozás gyönyörűen szabályozható potival 0 és 5V között, vagy PWM-el, nem melegszik, 40 ezret bír a motor (fogtechnikai), gyönyörűen pörög.
A kérdésem, hogy hogyan lehetne könnyen megoldani, hogy terhelésre ne essen nagyon a fordulat. Gyárilag, ha jól láttam, úgy oldották meg, hogy a motorral sorba rakott ellenálláson figyelik a feszültségesést, és ha terhelésre ez megnő, akkor a 43V táppal sorba rakott MOSFET szélesebb PWM jelet kap, megemeli a feszültséget, ami a 3 fázisú hidat táplálja, amire kompenzálódik a nyomaték. Csakhogy ezt biztosan egy mikrokontroler vezérli, amihez viszont én kevés vagyok. Hogyan lehetne ezt a nyomaték kompenzálást, a FET vezérlését egyszerűen megoldani?
A Rt újság 1983. decemberi számában volt egy hálózati fúrógép nyomatéktartó szabályozására egy egyszerű kapcsolás (melléklet). Ezt talán itt is lehetne alkalmazni? Persze úgy, hogy a rajzon, a motor helyébe a 43V-os puffer trafójának a primerjét tenném. És ebből PWM jelet kellene előállítani a FET részére. Vagy lenne valami más megoldás?
Köszönöm
(#) pucuka válasza tönöpö hozzászólására (») Dec 7, 2023 /
 
Azért egy cseppet se zavarjon, hogy a rajzodon egy kefés soros (univerzális soros) motor van, aminek lehet a fordulatszámát PWM -el szabályozni.
Az elmondásod szerint pedig háromfázisú (valószínűleg) szinkronmotor, csillag kapcsolásban.
A BLDC motorok is elektronikus vezérlésű háromfázisú szinkron motorok. A fordulatszámot a meghajtó feszültség frekvencia változtatásával, a nyomatékot, a motoráramot PWM szabályzóval állíthatod. A motoráram vezérléséhez szükséges jelet a csillagpont, és a föld közé kötött kisértékű ellenállásról veheted le.
A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2023
(#) mex válasza pucuka hozzászólására (») Dec 7, 2023 /
 
Egy~ húsz éves mikromotor vezérlő elég sok alkatrészből áll...
(#) pipi válasza tönöpö hozzászólására (») Dec 7, 2023 /
 
Hát ettől egy nyúlfarknyival komolyabb cucc kell... A kulcsszó back EMF. Ezt a vezérlőnek "kell" tudnia. pl itt írkálnak erről: https://www.digikey.com/en/articles/controlling-sensorless-bldc-mot...ck-emf
(#) tönöpö válasza pucuka hozzászólására (») Dec 8, 2023 /
 
Igen, tudom, hogy az a rajz soros motorhoz való, ez pedig, mint írtam 3 fázisú gép.
Csak felmerült bennem, hogy valami hasonló megoldásról lehet-e szó.
A3 fázisú gépen a csillagpont és a föld közötti feszültség, mint tachogenerátor jel a fordulattal arányos, így a fordulattartás vezérlésére szolgál, ezt tudom.
De próbálva ezt a gépet a beszerzett 3 fázisú vezérléssel azt tapasztaltam, hogy a vezérlő egység tápjának az emelésével is változik drasztikusan a fordulat, hasonlóan, mint a soros motornál, nem csak frekvencia függő.
Azt is próbáltam, hogy szétválasztottam a gyári vezérlés tápjait. A vezérlő jel elektronikája kapott fix 12V-ot, míg a 3 fázisú FET hidat külön, változtatható DC tápról hajtottam meg, amelyet 10V-ról indítottam. Beállítottam a fordulatvezérlő potin 5000-es fordulatot, majd a híd tápját lassan emelve 20-25V-ig, a fordulat felemelkedett 24-25000-re. Nekem csak az kellene, hogy mondjuk egy 10000 fordulaton terhelésre ne essen a fordulat 6-7 ezerre, hanem a híd tápját emelje meg annyival, hogy terhelve kb 10 ezer körül maradjon. A soros motor szabályozója pont ezt csinálja, valami hasonló egyszerűvel szerintem megoldható lenne, nyilván a gyári táp közelébe sem érnék, de az árában sem (kb.200ezer a gyári táp)
A tachofeszültséggel való fordulatszám tartásra van valami konkrét kapcsolásod? Az segítség lenne. Köszi
(#) tönöpö válasza pipi hozzászólására (») Dec 8, 2023 /
 
Nagyon köszi, utána nézek.
(#) tönöpö válasza mex hozzászólására (») Dec 8, 2023 /
 
Igen, a szétbarmolt panel ettől egy kicsit még bonyolultabb, sajna.
(#) pucuka válasza tönöpö hozzászólására (») Dec 9, 2023 /
 
Azt még eel kéne dönteni, hogy a háromfázisú gép szinkron, vagy aszinkron.
Szinkron motornál (állandó mágnesek vannak benne, általában a forgórészben) csak a frekvenciától függ a fordulatszám, ha túlterhelés hatására kiesik a szinkronból, akkor megáll. Aszinkron motornál csökken a fordulatszám a terhelés hatására, vagy a motoráram (feszültség) hatására, mert nő a slip, de ez is csak a billenő nyomatékig.
Kapcsolásom ugyan nincsen, de emlékeim szerint egyszer találtam egy kapcsolást a Microchip cég egyik AN xxx (application note) -jában. Elő kéne bányásznod.
Következő: »»   24 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem