Fórum témák
» Több friss téma |
Szia
A féltáp előállítására erre az esetben is elég a két ellenállás? A legnagyobb gondom ezzel az, hogy akkor a jobb oldali panelt is újat kellene tenni, az viszont keményen rá van ragasztva a mikrofon panelre. A jobb oldalon is ez a szisztéma, csak ott 7 kapszula van mixelve, majd egy neminvertáló fokozaton illesztve, kb. 1 - 1,5 x erősítéssel. Ott is egy 22k trimmerrel állítom az erősítést. Az előfokról egy felüláteresztő szűrőre megy a jel, majd onnan a potira. A jobb oldali rész teljesen csendben működik, semmi recsegés, sercegés. Csak a bal oldalon. Ami még érdekes, kipróbáltam a bal oldali mikrofon panelt és előerősítő panelt, külön, a hangszerből kivéve. Egy 30 centis kábellel rákötöttem a keverőre, közvetlen kapta a 9v-ot. Egy jó órán keresztül rá volt kötve, közben kocogtattam, fújtam a mikrofonokat, de semmi probléma. Már cseréltem IC-t és komplett panelt is előtte, de a hangszerbe téve, mindig rossz. Ezért gondolom, hogy a 140 cm-es kábel miatt (amit cseréltem már), valami illesztési gond lehet. Ha átépíteném 3 fokozatúra, hová, milyen előfokot érdemes tenni? Ha elsőnek egy noninvert, másodiknak a hangszín, majd harmadiknak egy invertáló kimeneti egységet tennék, az jó lenne? Lényeg, hogy a fázis ne változzon, mert a jobb oldalon, nincs fázis fordítás. A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2020
Igy nehéz tippet adni, a hangszer lehet, hogy nagyobb hangot ad, jo lenne bemérni meg kideriteni hol keletkezik a recsegés. Szerintem a mikrofon van tulvezérelve. S miután nem azonnal mászik a munkapontja ez azt is jelentheti, hogy valami nem stabil a környezetben. Ha nincs semmi müszered dobj össze egy primitiv fejhallgato erösitöt, amivel le tudod ellenörizni, hogy hol recseg a mikrofonkimenet, elsö és 2. Fokozat.
Megprobáltam utánnanézni az osztonak. Müködnie kell, hiszen keményen hidegitve van a 4,5 V, a mikronak ( habár nem találtam infot ) a 4,5V is elég.
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2020
Szia, köszönöm a segítséget. A mikrofonok nincsenek túl vezérelve, főleg ebben a kapcsolásban. Az a gond, hogy nyitott hangszernél is recseg, amikor nem kap hangot a mikrofon. Tehát nem használat közben, hanem nyugalmi állapotban, amikor hozzá sem nyúlok. A régebbi, hangszín nélküli panelnél, nem volt ilyen gond. Megpróbálom a régebbi panellel, aztán kiderül. Amúgy ebben az átalakított kapcsolásban, nem tudnak túlvezérlődni a kapszulák.
A fejhallgató erősítőn elsiklottam, most látom csak.
Ja, ez jó ötlet. Gondolom, úgy érted, menjek végig minden alkatrészen és hallgassam, az adott ponton, már meg van-e a recsegés. Van is itthon LM386, abból összedobok egyet. Köszönöm.
Gyakorlatig csak 3 ponton kell vizsgálnod, a mikron, az elsö fokozat kimenetén meg a második fokozat környékén. A jelszintek mindenhol elég nagyok ilyen hibaelháritásra..
Szerinted egy LM386-al ha építenék egy mélykiemelést szabályozható panelt, mennyire lenne használható? Max. 2x-es erősítésre lenne szükség. 2, vagy 3 kapszulát kellene fogadnia. A kimenetét 10k-val terhelve, gondolom nem lenne akkora zaj, mint 8 ohmon?
Nem is tudom, hogy így magában, invertáló, vagy nem.
Nem igen tudom követni mit is akarsz. Azt hittem, hogy a kimenet egy erösitöbe megy. Ahhoz teljesen felesleges az 1 W-s erösitö. A zajnak az okát meg kell találnod. Az igen valoszinü nem az erösitöben keletkezik. Rossz illesztés rossz beállitás lehet az ok.
Nem tudom milyenek a kapszulák, a jobb hanghoz (basszushoz) backelectret kellene, azok sokkal jobb hangu és dinamikáju mikrofonok. A mikrofont valahova ugy kell beszerelni, hogy a hang majdnem tulmodulálja a kapszulát. Szivacsokkal esetleg le lehet csillapitani, ha vágna ami a backelectretnél majdnem kizárt ( 120-130 dB SPL).Azon az oldalon ahol a basszus van, oda esetleg egy rezonátor kell - vékony fa vagy plexi lap amiröl a mikrofon veszi a mélyebb hangokat. Esetleg probáld a hangszer falához erösiteni. A beszerelésük is igényel némi kisérletezést. Nagyon régen egy zongoŕval honapokig kisérleteztünk, hogy hova kell szerelni a pickupokat ( piezo testmikrofon) hogy olyan hangot kapjunk ami tetszett a zenészeknek. Esetleg kiprobálhatsz egy régebbi technikát. A mikrofont beragasztod egy masszivabb fadarabba ( 1-1,5 cm vastag keményfadarab), majd ugy szereled a hangszerbe, hogy a mikrofon kb 1-2 mm-re legyen a hangszer falátol ( rezonátor), és arra irányuljon, de ne érjen hozzá a keményfadarabka meg a test közé 1-2 mm gumi- vagy szivacszlapot téve ki kell kisérletezni az optimális távolságot.. Igy a hangszer falának rezgéseit veszi elsö sorban és azok a mélyebb hangok. A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2020
Szia
A lényeg, hogy minél kisebb méretben, minél kisebb fogyasztással, egy olyan illesztő erősítő kellene, ami kb. 2x erősítést végez és van benne 8-10 dB mélyemelés. A mikrofonok back electret típusok, omni karakterisztikával. Ebböl van 3 db. Ezeknél nem a mikrofon, hanem a benne lévő fet van túlvezérelve. Ezért van átalakítva az ún. Linkwitz féle 3 kivezetésre. Így már nincs olyan harmonika, ami túl tudná vezérelni. Amúgy a gyári két kivezetéssel is kevés vezérli túl, az is csak állat módon húzva-tolva. A mikrofonok helye már ki van kísérletezve. Kb. 9 éve építek harmonikába mikrofonokat. Pl. a Mydros zenekar, a mai napig használja, de a Paddy and the rats-nek is én csináltam. A régi, egyszerű előerősítő panellel, soha nem volt gond. Ez most viszont, egy új kapcsolás. A lényeg, hogy a basszus oldalon, ne kelljen a keverőn állítani a mélyeket, hanem már a harmonikában megtörténjen. Ennek oka, hogy sokan monó rádiós szettel használják, így nincs lehetőség a két oldal külön hangszín szabályozására, amire a jobb oldalon, nincs is szükség. A mikrofon panel egy 20 cm-es nyák, ebben 3 furat (két széle, közepe), amibe a kapszulák be vannak ragasztva. Az egész, filc kockákkal van felragasztva, a harmonika testhez. A hangzás hibátlan, csak az a mocsok sercegés ne lenne.
Akkor igy már nem igen lehet segiteni. Meg kell találnod mi okozza a sercegést. Azt nem lehet igy a távolbol megmondani. Ahogy korábban irtam, fejhallgato erösitövel (jelkeresövel) pontrol pontra meg kell keresni hol, mi serceg. Azt a basszus emelést bármelyik jobb kapcsolással meg lehet oldani, ahhoz nem kell az 1 W-s erösitö.
A sercegés nem biztos, hogy a mikrofonbol jön, valamelyik alkatrész, rossz forrasztás, kosz a NYÁKon is "fözhet". Ezt csak te helyben tudod megtalálni. A kapcsolási rajzot és a innen a távolbol felmerülö okokat már kizártad. Ezek szerint nem az elsö amit épitettél, hasonlitsd össze a korábbival. Sok sikert!
Szia
Úgy néz ki, sikerült megoldani. Sajnos, hogy mi okozta a sercegést, még most sem tudom. Kicseréltem mindent. A lényeg, hogy másik mikrofon panelt kapott, ami más kapcsolástechnikával megy. Most 3db jó minőségű (20Hz-20kHz) kapszula van benne. Ezek párhuzamosan kapcsolva, 4k7-el előfeszítve, majd soros 4u7-en keresztül megy a jel a 22k-s trimmerre. Nekem a másik mikrofonok jobban tetszenek, kevésbé gerjednek és nem kell vágni magasban, mint ezeket. Viszont, ha nem alakítom át őket, akkor nem bírják a hangnyomást, betorzítanak. A fejhallgatós teszt nem jött össze, mindenhol sercegett, a mikrofonoknál is. Amikor a mikrofonok jelszálát levettem, akkor azok kimenetén, már nem sercegett, a hangfalon viszont továbbra is. Na gondoltam, egyértelmű, hogy az előerősítő. Kicseréltem egy teljesen másik kapcsolásra, akkor is csinálta a mikrofonokat visszakötve. Már nem volt idegzetem mikrofonok nélkül újra próbálni, így mindent cseréltem. Na azóta zaj nélkül muzsikál. Azért köszönöm a segítséget, még egy ideig nálam lesz a hangszer, még lehet próbálkozom a másik kapcsolással.
Nekem az tünt fel, de nem szoltam, hogy még eddig sohasem került a kezembe 3 kivezetéses back electret. Amit én használtam ( jo 10 éve ) azok mind 2 kivezetésesek voltak ( ha jol emlékszem Panasonic) és mind nagyon jo hangu volt. Minap miattad is rákerestem a gugli megint csak 2 kivezetéses back electretet dobott ki.
Örülök, hogy sikerült megoldanod a problémát. A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2020
Itt van egy példa az átalakításról. Én is így csinálom, csak más kapszulával. A billentyű oldalon is, mind a hét át van alakítva és 10k-n keresztül közösítve. Nem kis meló, de megéri. A jó hangú mikrofon, még jobb hangú lesz és iszonyat hangnyomást bír.
Szerintem ez nem back-electret.
Én a Panasonic WM-61a-t használtam.( az biztos az, de talán van más is). A back-electret egy más technologia a klasszikus electrethez képest. A hozzászólás módosítva: Jan 25, 2020
Na ennek utána járok. Amit a külső mikrofonhoz használok 6mm-es, az biztosan az. Jó is, piszok jó a hangképe, de a basszus oldalon, valahogy nem szól úgy, mint ez a 9,7 mm-es. Ez viszont, nem tud 110 dB-t, csak 95-öt, ezért kell az átalakítás. Most csináltam szimpla mikrofonos panelt, rövid vonalakkal, közel a mikrofon az előerősítőhöz. Ha lesz időm, beteszem próbára. Kapott egy kis vágást is magasban. A nagy kapszulánál, nem kell hangszínezni, nagyon jól szól. A kicsinél le kell venni a közepet és magasat negyed és harmad közé.
Majd írok, mi lett a próba eredménye.
Lenne egy érdekes kérdésem.
Találkozott már valaki mikrofon előerősítő rajzal ami elmegy az usb 5v-jával és dinamikus mikrofont tud fogadni úgy hogy a gép vonal bemenetére fel tudja erősíteni?
Emitterbe a mikrofon, kollektor és bázis közé 220 K, bázis és a föld közé akkora kondenzátor ami belefér. 3.5 mm-es jack dugó házába belefér.
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2021
Sziasztok!
Probléma: video/telekonferencia (Zoom, Teams, akármi), többen egy szobában, de a távolságtartást betartva . Sokszor bekapcsolva marad a mikrofon és kellemetlen, sőt, tolerálhatatlan, hogy az ember saját hangját késleltetve visszahallja - másnak a mikrofonja által. Hogy lehetne olyan mikrofont csinálni, (vagy ha nem drága, venni) ami erős háttérzaj, háttérbeszéd elnyomással rendelkezik? Gondoltam arra, hogy 2 mikrofonnal: egyik a fülemnél, veszi a háttérzajt, másik a számnál, veszi a háttérzajt ÉS a beszédet: megfelelő amplitúdóval és fázissal ki lehetne egymásból vonni. Valami kipróbált megoldás?
Mikrofon irány karakterisztikát kell megfelelően kiképezni. Vagy olyan mikrofont használsz, ami eleve ilyen, kihangosítókhoz, ruhára feltűzhető, konferenciáknál használt mikrofonok, olyasmi talpas mikrofonok, amiket híradókban láthatsz tanácskozás közben.
Vagy a mikrofon kapszula köré olyan tokot gyártasz, mint a mobiltelefonban is van. A kapszula lágy gumitömbben, zárt dobozban, a kapszula előtt egy vékony, kb. 0,5 mm átmérőjű, 1 - 2 mm hosszú lyuk. (a doboz falvastagság) Elektronikus úton nem nagyon fog menni, ilyet csak céláramkörrel, DSP -vel láttam megoldani. A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2021
Ja, találtam irányérzékeny mikrofont, nem is problémás az ára.
Kb. 15-20dB a max érzékenység különbsége hátulról-előről. Nem sok, de nem is nagyon kevés. Nem tudom, az említett lágy gumitömb - szilikongumiból, pl. - mennyire tud ezen javítani. ABM-712
Ha szedtél szét mobiltelefont, akkor megfigyelheted, hogy a kapszula egy lágy, szivacsszerű kabátban ül. Ilyesmi megoldásra gondoltam.
A 15 - 20 dB körüli irányérzékenység jól hangzik, ilyesmivel találkozhatsz kihangosítók mikrofonjaiban.
Sziasztok!
Van egy elektret mikrofon előerősítőm egy LM4562-es IC-vel, 9v feszültségről meghajtva. A kérdésem az lenne, hogy ki lehet-e cserélni (és konkrétan mire?) egy OPA vagy bármi más (azt hiszem JFET az amire gondolok), szóval egy olyan típusra lenne szükségem, aminek a nyugalmi áramfelvétele 1mA körül van. (LM4562 10mA körül alakul) Persze, de nem feltétlen ugyan azon lábkiosztással, viszont hangminőségben közel ugyan az legyen. (jel-zaj, dinamika ilyesmi közel azonos legyen) Egy egyszerű IC cserével működőképes ez az elképzelés?
TL062 400uA körüli áramfelvételű. Persze nem lesz olyan a hangja, mint a 4562-vel, de filléres darab, ki lehet próbálni könnyedén.
Sziasztok!
Nem teljesen előerősítő, de talán ide illik a leginkább, hiszen az előerősítésnél szokott megtörténni a vágás is. A DJ kontrollerem mikrofon bemenete fizikai magasáteresztő-szűrővel nem rendelkezik. A "belső" módot választva egy ADC feldolgozza a jelet, a PC-n szoftveres szűrés van, aztán ezt egy DAC küldi ki a kimenetre. "Külső" módban simán a teljes jel egy potméteren keresztül átkerül a kimenetre. Az elsővel az a baj, hogy a 4 szoftveres csatornából egyet elfoglal, és van egy minimális késése is, a második pedig gerjedékeny. Létezik a Shure-nak egy erre való céleszköze, de az ára elég húzós (~25K). Mivel aszimmetrikus a keverő bemenete, elég ennek a felét megépíteni a ~100-120 Hz-es 12dB/oktáv vágáshoz? Azt hinném, hogy igen, de itt azt írják, hogy az értékek akkor helyesek, ha 1-2 kΩ a keverő bemeneti impedanciája. A mikrofonom 150Ω az adatlapja szerint, a keverő bemenete multiméterrel 9,3kΩ ellenállású. Kell rajta változtatnom?
Sziasztok.
Tudtok olyan kapcsolást ajánlani amit autó kihangosítóhoz lehet használni . Sajnos keveset erősít. Az autó tápja nagyon zajos azt is szeretném szűrni. Egyszerű tranzisztoros szerintem elég. Segítségeteket előre köszönöm. A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2022
PC Mikrofon aljzatba mono elektret mikrofon problémaSziasztok!Elolvastam pár topikot, de nem találtam a problémámra választ, de lehet nem jól kerestem. Ebben az esetben bocsánat az új topikért! A háttér: - Elektret mikrofon előerősítőt kötöttem a PC mikrofon bemenetére. Az előerősítő 9V-os telepről üzemel. Az apa 3.5 mm Jack TRS kivitelű. A T-n van a jel, R-en megjelenik a 3.2V amit a PC ad tápnak, amit nem használok ki. A GND az S-en van. Ez jó is, igen érzékeny, bár egyelőre kissé súgó hangot ad. - Korábban igen hangos búgás is volt rajta mikor Linux Mint alatt teszteltem. Nem értettem miért van ez. Rákötöttem Win10 alatt is és kicsit játszottam a Realtek beállításaival és a Win beállításaival is. Ekkor vettem észtre, hogy a felvevő eszköz 2 csatornás különböző bitrátákkal. Mikor a mikrofon bal (?) jelét levettem, akkor vettem észre, hogy a búgás csak az egyik csatornán van. Gondolom azért mert nincs bekötve a másik és lebeg. A Linux a két csatornát egyesíti egy monóba és ezért van búgás is. Mikor a Linux felvételkor megmondtam neki, hogy csak az egyik csatornából készítsen ál sztereó jelet, rögtön jobb lett. A gondom: Ha a PC mikrofon bemenete TRS kivitelű, akkor hogyan lett abból sztereó? Mert akkor 4 vezeték kellene nem? Jobb, bal, 3.2V az elektret-nek és a GND. Vagy a 3.2V-os kimenetet is használni kell mint jel vivő? Például ha a bal csatorna esne a jack R-re, akkor egy csatoló kondival le kell választani a DC komponenst? Az elektret erősítő kimenetét ketté lehetne osztani, ha ez a helyzet, de ekkor ugye 3.2V-ot kap az egyik kimeneten a PC felől. De lehet, hogy a PC Jack aljzata TRRS kivitelű? Mert ezt jobban érteném. Ekkor lenne jobb, bal, 3.2V és a GND. Ha ilyen kivitelű lenne a PC aljzata, akkor érthető lenne a búgás is, mert az aljzat kiadja a 3.2V-ot, de mivel TRS kivitelt kötöttem rá ezért az aljzat egyik jel érintkezője megkapná direktben a 3.2V-ot. (Kiadja a középen a dugónak a tápot, azonban az csak hármas osztású így az aljzatban a tápot kiadó érintkező mellett lévő, esetleg másik csatornát továbbító érintkező pedig kontaktusban lesz ezzel.) Hogy kellene ebben az esetben a mono mikrofonerősítőt rákötnöm egy Jack-re? Tápot kívülről kap, de sztereó jelet kér a PC ha minden igaz. TRS Jack kell, vagy TRRS? Az alaplap leírása nem tér ki erre sajnos. Egy öreg gépről van szó: Bővebben: Link Ilyesmi tesztelésekhez kiváló, de most mintha megtréfálna. Volt már valakinek ilyesmi gondja? Köszönöm a válaszokat előre is!
A mikrofoncsatlakozó + kivezetései (azaz a tövén kívûl mindkét következô pólus, te olvasatodban a gyûrû és a hegy) kiadnak az elektret kapszulának feszültséget, egy ellanálláson keresztül, és ezt a DC feszültséget "rángatja meg" a hangmoduláció. Belül egy-egy kondival le van választva a DC komonens. Erre az elektronikáddal egy kondin keresztül tudsz csatlakozni, tehát a test az GND a két meleg-ér pedig a bal/jobb csatorna. Vagy közösítsd vagy húzd le GND-re a nem használt oldalt.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 11:08
Hajónapló kiegészítés:
TRS/TRSS elmagyarázva. Ez a gép ránézésre nem TRSS. Én össze szoktam kötni a két csatornát. Minek ehhez külön elemes erősítő? Az a táplálás ahhoz is használatos, hogy az alaplap érzékelje hogy be van-e dugva valami...
Üdv!
Közben kaptam privát válaszokat is, köszönöm! A hiba megoldódott. Egyszerűen rosszul mértem, ezért rosszul is gondoltam a működést. (no meg az AI is félrevitt) Azt hittem külön van a PC kimenetnél egy táp a GND-n kívül, mert az között mértem feszültséget. A másikon is van, de azt rosszul mértem. Így simán közösítve egy kondin keresztül tökéletesen megy. Nagyon félre mértem ezt. Köszi mindenkinek!!! |
Bejelentkezés
Hirdetés |