Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Propeller Clock
Miért van az az érzésem, hogy valamit elkiabáltam?
Feltekertem azt az egy sort még (nem is volt 30, csak talán 20 menet), de teljes terhelésen 1V-tal alacsonyabb lett a propelleren a puffer fesz (most már csak 11V). Levágtam a videófejről azt a külső gyűrűt, hogy elférjen a trafó, de túl magas a ventilátor forgórésze, amit a videómotor tengelyére szereltem, így a tengelyt nem lehet eléggé betolni a helyére (majd' 1cm hiányzik). A primer tekercsen kicsivel több áram folyik, mint 500mA, ez egy kicsit megmelegíti a tekercselést, de a FET-et méginkább. Van rajta hűtőborda, igaz csak egy 30x60mm-es alulemez. Tegnap nem volt ilyen meleg. Akkor sem, és most sem volt beiktatva soros ellenállás, és ugyanúgy Vicsys bázisprogija fut a PIC-ben. Áhh, kész csőd ez a mai nap. De nem adom fel, keresek még csévetesteket. A ventilátor forgórésze amúgy sem valami jó így, hogy benne van a mágnes, mert az ott felesleges súly...
Fejre tudod fordítani valamelyik csévédet? Azért, hogy ne ellentétes tekercselési irányba legyen egymáshoz képest a 2 tekercs.
Megfordítottam, de teljesen ugyanolyan értékeket mérek. A tekercselésnél figyeltem az irányokra. Mindamellett érdekes, hogy fordítva is ugyanúgy teljesít.
Megmértem a pontos áramfelvételt: 16V-ról 570mA.
Szia Krisz!
Néhány képet feltehetnél az egészről, hogy lássuk mi lehet a gond. Szia.
Tessék, a képek. Az utolsón látszik, hogy megegyezik a tekercselés iránya. Ugyanezen a képen látható talán egy hiba is. A primer tekercset szélesebbre tekertem, mint a szekundert. Előbbi 23, utóbbi 18mm széles. Ez nem tudom mennyi hátrányt jelent.
Mindkét tekercselés soronként szigetelt. A primer kétoldalú ragasztóval, hogy ne zizegjen, de ezt lebontani csak vágással lehet sajnos. A szekunder pedig cellux szerű ragasztószalaggal, de attól erősebb és szélesebb, és legalább vékonyabb, mint a szigetelő szalag. Szerk: A 4-ik képen látható, hogy nem tud teljesen a helyére csúszni a tengely, ezáltal a forgórész beleér az állóba. Mint fentebb írtam, még egy jó centi hiányzik, hogy a helyére menjen. De ezt azthiszem egy másik csévetesttel fogom javítani, vagy talán ezt emelem meg...
Szia Krisz!
Megnéztem a képeket, de nem láttam olyan hibát ami szemet szúrt volna. Ha ez sem megy Krisz, megeszem a kalapom, pedig nem hordok! Azok a tekercsek amelyeket én készitettem a ventis óráimba, "vad" tekercseléssel készültek, (a szerzőé is ilyen!), a primer és a szekunder is. Szigetelés csak a külső felületükön van celluxból. Igy jóval kisebb átmérőkben lehetett elkésziteni őket. Lehet hogy itt is ezt kellene majd tenned, és azután megmérni mit produkál? Na ha ez utóbbi sem akar jó lenni, csak ez segithet majd. Szia.
Hali!
Igen, láttam több helyen is ilyen "összecsapott" tekercselést (bocsánat, ha valakit ezzel megbántottam), én pedig szépen menet menet mellé megtekerem, és nekem rosszabbul teljesít, mint másnak. Tekertem egy új szekundert kb. akkora átmérőre, mint amekkora a 12cm-es venti forgórésze volt (tehát beleillik a mostani primerbe). Ezt ugyanolyan szélesre készítettem, mint a primer, tehát fedik egymást a tekercselések. Vicsys progiját használva teljes terhelésen 12V-ot mérek a pufferen. Ha valamelyik digitális kijelzést kikapcsolom, akkor 13-14V, ha csak az analóg óra megy, akkor 15V. Én most már úgy vagyok vele, hogy ez tökéletes lesz, nem kellene ezt már tovább babrálni. Itt van két kép róla: kép1, kép2. Köszi szépen mindannyitok türelmét és segítségét! Azt hiszem sikerült is egy rekordot dönteni, mert nem igazán találtam itt olyasvalakit, aki 5 hétig szenvedett volna az órával. Krisz
Szia Krisz!
Most már azért rendbe lett téve látom, és örülök ennek az igazán jój végződő munkádnak nagyon! Ha lehetne egy pezsgőt bontani, akkor ezt most tegyük is meg, legyen ez a dolog mostmár végleg megoldva. Ha esetleg egy újabb órát kezdenél el késziteni, akkor azt még ne rögtön kezd, várj egy kicsit vele, amig lenyugodnak a kedélyek. Én most kaptam ma, megint egy régi videót... Mégegyszer igazán szívből örülök ennek a jó hirnek, és gratulálok a nagyfokú, hatalmas türelmedhez! Szia.
Köszi szépen! De nélkületek ez tényleg nem sikerült volna.
Idézet: „Ha esetleg egy újabb órát kezdenél el késziteni” Eszem ágában sincs mégegyet építeni!
Szia Krisz03!
Ha mégis újabb óra építésére adnád a fejed,lenne egy-két javaslatom. Ahogy néztem a képeidet,a tekercset szinte közvetlen a fémre/videófejre/tekercselted.Namost ilyenkor a fém burkolat úgy működik mint egy szép nagy rövidrezárt menet.Ami miatt melegedhet a tekercsed is,és a bázison a fet is.Persze a szekunderen emiatt esik a feszültség.Pont ez a baj a ventilátoros megoldásokkal is.Ott a forgórészen a műanyaggal kevert mágnes alatt van egy acél gyűrű,amit a mágnes merevítése miatt építenek be. A másik dolog a tekercselés lenne.Ezt ugye tekerhetjük kézzel vagy géppel,vagy akár egy akkus fúróval.Az általad használt kétoldalas ragasztó miatt egy kis légrés van a tekercs rétegei között,ami nem túl jó dolog egy ilyen vasmag nélküli trafónál.Fontos a szoros csatolás,ezért én úgy szoktam tekerni ,hogy egy sor után megállítom a gépet,és szépen beitatom a réteget pillanatragasztóval,majd egy ronggyal letörlöm a felesleges ragasztót.Várok két percet,és mehet is a visszafelé tekerés.Így tényleg szoros lesz a csatolás,és esély sincs arra,hogy szétugorjon a tekercs. Üdv!
Hali!
Köszi az észrevételeidet! Azonban ez a szekunder tekercs már nincs igazán kapcsolatban a videófej fém részeivel. Van a tengelyen egy 30mm átmérőjű réz "tömb", amire a cséve van felfogatva, de a cséve 55mm átmérőjű. Tehát elég távol vagyok mindenféle fém alkatrésztől. A soronkénti szigeteléssel is lehet, hogy ártok (én is gondolkodtam ragasztón, lakkon, de ha esetleg le kell bontani...), de írta más is, hogy szigetelő szalagot használt a sorok között. Most nekem is ez van, a kétoldalú ragasztó csak legalul található, hogy az első sort rendesen rögzítse. A primeren pedig tényleg kétoldalú ragaszó van a két réteg között. De én most már semmi pénzért nem bontanám le a tekercselést. A leendő órakészítők pedig talán megfogadják majd ezeket a tanácsokat. Egyébként a bázisprogin állítani kell majd, mert kevés a készenléti fesz (5-6V). Ha meg már úgy is ott vagyok, akkor emelek kicsit a frekvencián, és akkor reményeim szerint csökkenni fog az áramfelvétel.
Hi!
Én nem szoktam piszkálni a frekit,csak a kitöltést.Készenlétinél egy kicsit kevés az 5-6 volt.A készenlétinek a kitöltési tényezőjét nem bántottam,és 14,5 volt van a propelleren.100/140 menettel dolgoztam,és 0,2-es tekercsanyaggal. A pillanatragasztott tekercset is simán le lehet tekerni,akár menetenként. Üdv!
Azt nem értem, hogyan van nektek már készenlétben is ekkora fesz? Ennyit biztosan nem jelenthet a soronkénti szigetelés elhagyása, vagy a minimálisra vett légrés (jó, ez nagyon is számít, de hogy most 1 vagy 3mm, az mégsem jelenthet 10V különbséget).
Mennyire számít a huzal hossza? Mert ha nagyobb átmérőre tekerek ugyanannyi menetet, akkor a huzal hosszabb lesz, így annak az ellenállása is. Eredetileg 8cm-es veni forgórészére kell elkészíteni a tekercselést (nem mértem, hogy mennyi az átmérő), én viszont 12cm-esre tekertem (50-55mm átmérő).
Hi!
Nálad nagyobb átmérőre van tekerve a tekercs,ez kb.1-2 méterrel hosszabb tekercsanyagot jelent.Nem hiszem hogy ez a minimális különbség túl sokat számítana.A tekercs ellenállása is csak 1-2 tizeddel nő. Ekkora fesz?Jóval több is lenne,ha kivenném a zénert! Üdv!
Akkor valószínűleg én rakok a rendszerbe valami láthatatlan hibát. De még így is van annyi fesz, hogy jól virítsanak a LED-ek. Egyszer biztos fény derül a hibára...
Zener nélkül persze, hogy nagyobb a fesz, mert akár 50V-os impulzusok is megjelenhetnek.
Szia Krisz!
Vita helyett inkább örüljünk a sikerednek, mert azt látom hogy hiába jól működik az óra, már nem tudsz annyira örülni ahogy ilyenkor szokás. Hát Heuréka... meg madarat lehet... meg minden... Igazából ez teszi azt az örömöt legalább egy pillanatra, hogy igenis megoldottál egy nagy feladatot. Az a helyzet, hogy, amikor az első órámat épitettem, pont ugyanilyen gondokkal küzdöttem meg. Nem vagyok elég ehez a feladathoz, csupa ostoba kérdést teszek fel, mit gondolnak a fórumtársaim rólam, stb. Immár 6 db óra elkészítése után is azt kell mondanom, mindig tanulok valamit amit később is tudok majd kamatoztatni. No, ez legyen a lényeg ebben a dologban, mert megérte. Ma már nem gondolom hogy képtelen lennék egy ilyen, igenis komoly feladatra. Belefognék sokkal komolyabb dolgokba is bátran. Szia.
Dehogy vitázok, távol álljon tőlem. Csak próbálok rájönni a rejtélyre. Illetve másnak is hasznos lehet, amiket Calibra írt.
Hiányoltad a lelkesedést, tessék: :taps: Már csak normálisan ki kellene egyensúlyozni a propellert, összeszerelni, majd pedig beépíteni valami dobozba, mert elég nagy a szélzaj.
Hi!
Nem a tüskékre gondoltam,de kb 20 voltot mértem a zéner nélkül.Ezt persze a 16v-os puffer nem sokáig bírná
Nincs vita
Csak próbáljon rájönni Krisz03 hogy hol a hiba,és tökéletesítse az óráját.A kitartása és türelme megvan hozzá.
Ha a hibára nem is sikerült fényt deríteni, azért kiegyensúlyoztam, és asztalon összeraktam az órát. Még állványa sincs, csak kézben tartva próbáltam. Csatoltam róla két videót.
Most mindegyik részegységben Vicsys programjai futnak, de a kijelzés nem akar saját eszétől megjelenni. Ugye tápot adok neki, akkor elindul a motor, világít az index LED. Ilyenkor kikapcsolom a távirányítóval (leáll a moci, elalszik az index), majd visszakapcsolom (beindul a moci, világít az index), de kijelzés nincs. Ha elkezdem nyomogatni a távirányítón a gombokat, akkor egyszercsak megjelenik a kijelzés. Másik propeller progival (pl Kaninjo-féle külsőkörös mp kijelzés) a felpörgés után kb 10mp-cel előjön a kép. Hmm, érdekes. Vagy én maradtam le valamiről...
Tovább próbálgattam, és a Kaninjo-féle sem kapcsol be egyből minden tápráadást követően. Viszont készenlétből bekapcsolnak.
Szia Krisz!
Ahogy én ismerem ezeket a progikat, a motorfordulat stabilizálódása után indulhat el kijelzés. Ez valahol el is mentődik talán. Lehet hogy ez miatt van, hogy készenlétiből már egyből jó lesz. Szia.
Hi
Nálam is volt ilyen hiba,de már nem emlékszem mi volt a problémája./nem indult el a kijelzés,csak ha kapott egy infravörös jelet/ A base progiból két féle van,az egyikkel ahogy áramot adsz az órának elindul a forgás és a kijelzés,de a propeller ilyenkor a készenléti feszt kapja meg,és először ki kell kapcsolni,majd bekapcsolni a normál üzemhez.A másik,amikor áramot adsz az órának,nem indul el a forgás,csak ha a táviránnyal bekapcsolod. Egyébként a kijelzés hibáját okozhatja az,ha a motor fordulata nem stabil. Épp most néztem az én órámat,a kapcsolástól számítva 1 mp.telik el,és már megy is az óra.Ez az idő,mondjuk inkább a motor tipusától,és erejétől függ. Mekkora váltófeszt kap a bázisod?Nálam ez 15.5V. Üdv!
Közben látom janocsi is a fordulatszámra gyanakodik.Hát valahol itt kellene keresgélned.
Azt hiszem megvan. Egyrészt az első táprakötéskor kell neki egy infra jel, hogy elinduljon, mint neked is, másrészt pedig az alacsony készenléti kitöltési tényező is okozhatta, mert a pufferen csak 5-6V-ot mértem (most már 10V-ot 15%-on).
A fordulatszámot hiába növeltem, nem oldotta meg. Jelenleg még csak labortápról üzemeltetem 13V-ról, de véglegesen 12V-os trafóról fog üzemelni.
Na,erre voltam kíváncsi.Mármint a feszültségre!A 13 volt kevés, mert te labortápról járatod,de ha transzformátorról adsz 12v váltót,az egyenirányítva,szűrve jó esetben akár 17v.is lehet!
Ne csodálkozz hogy túl kevés a feszültség a propelleren! Adj neki kakaót!!! Üdv!
Sziasztok Krisz és Calibra.
Az bizony igaz, hogy egy dugasztáp ami 12V-os, abból lesz 16-18V pufferfesz. Nem baj ha a bázis rendesen megkapja ezt a feszültséget, és ezzel működik, mert sokkal stabilabb lesz a rendszer. ( Én is ilyet használok: 12V1A dugasztáp). Sziasztok.
Hali!
Már éppen a dobozoláson ügyködöm. Farostlemez lesz a háta, régi csöves TV fadobozából lesz a négy oldal, az eleje pedig enyhén sötétített üvegből lesz, amit egy másik TV képcsöve elől kaptam le. Ráraktam a 12V / 24VA-es trafót, amivel a bázison egyenirányítva 18V-ot mérek, így eredeti kitöltési tényezővel és frekvenciával a propelleren 14V van készenlétben. Üzem közben a bázis pufferfeszültsége 16V-ra esik vissza, a propelleren teljes kijelzéssel pedig 12V-ot mérek. Analóg óránál 15V, digitális kijelzéssel 13-14V. Én úgy vagyok vele, hogy jók ezek az értékek. A teljes kijelzést biztosan nem fogom használni, mert nem tetszik, hogy az analóg órát elfedi a digitális kijelzés. Szóval vagy analógot, vagy digitálist fogok használni, és ilyenkor van elegendő tápfesz. Egyébként milyen hosszútávú következménye lehet annak (ha egyáltalán kell vele foglalkozni), hogy analóg kijelzéssel ha áll a motor (pl mérés céljából lekötöttem), akkor eléggé melegszik a 15V / 5W-os zener? Végülis forgás közben teljesen lehűti a légáramlat. Üdv Krisz
Szia Krisz!
Ha a Zener melegszik, nincs okod panaszra, mert van áram is rendesen. Ezen tudsz segíteni úgy, hogy egy 100 Ohm-os ellenállást sorbakötsz vele, (ilyenkor felmegy a puffer jóval nagyobb feszre, 16-20V!), ha tényleg nagyon meleg a helyzet... Nemigen foglalkozik egyébként ezzel senki, ha igy marad akkor sem lehet nagyobb baj belőle. Szia. |
Bejelentkezés
Hirdetés |