Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villamos ívvel kapcsolatos kísérlet
Témaindító: Marty McFly, idő: Nov 25, 2008
Bővebben: Link Tess!
Szerintem készitsd el az önrezgő kivitelt először. Ide nem sok minden kell,és jó lesz tanulni.
Vilanypásztor Én azt nem értem hogy ő meg tudta csinálni a nagy szikrát gyújtótrafóval, még én nem! A kapcsolási rajzom ugyanez csak más értékekkel, és potik helyett ellenállások vannak! De ha ezekkel az értékekel számolok nagyon kis frekit kapok, és nem értem hogy kis frekin hogy indukálódik akkora fesz hiszen mondjátok hogy a nagy frekivel nagyobb fesz indukálódik!
Most kicseréltem a LADA gyújtótrafót és egy SIMSON-éval próbálkozok! A helyzet változatlan
![]()
A frekvencia másodlagos kérdés. Az indukált feszültség nagysága a mágneses mező felépülési,illetve eltűnési idejének függvénye a négyszögjeles meghajtás esetén. Tehát ha a gyújtótrafót 50Hz gyorsasággal szaggatod akkor erőteljes szikrát kell kapnod. A tranzisztor bázisára milyen értékű ellenállással csatlakozol? Milyen teljesitményű és hány voltos a tápegységed?
Idézet: „nagy frekivel nagyobb fesz indukálódik” Nem-nem. A trafód primer tekercsének van egy induktivitás-értéke, aminek a hatása úgy jelentkezik, hogy egyrészt nem akarja az áram fölfutását megengedni bekapcsoláskor, másrészt a megszűnése ellen dolgozik kikapcsoláskor. Bővebb és precízebb magyarázatot a Lenz-törvényben találsz. Csak az elejével foglalkozva, a magasabb frekvenciák sokkal több bekapcsolást jelentenek ugyanannyi idő alatt; ha pedig az induktivitás korlátozza az áramváltozás sebességét, egyértelmű, hogy a gyors kapcsolgatások közben a primer áram csúcsértéke csökken. Keress rá bárhol arra, hogyan fut fel az áram egy tekercsben a bekapcsolás után, majd "gyalogolj vissza" az időtengelyen, a nullához (bekapcsolási pont) közelítve (azaz a frekvenciát növelve), ugyanezt láthatod. És hogy képben legyél, mi a nagy frekvencia egy gyújtótrafónak: 6000 1/min fordulatszám 100 1/s, egy négyütemű, négyhengeres motor minden főtengely-körülfordulás alatt kettőt gyújt, azaz 200 gyújtás másodpercenként, 200 Hz. Majd tedd a szívedre a kezed, és mondd meg őszintén, hogyan megy egy széria Lada 6000 1/min mellett ![]() Szerk.: nem néztem, milyen rajzod van, de van kondenzátor a trafó 1-es pontja (ahol szaggatsz), és a test között? Ha nincs, gyorsan tegyél egyet.
A tápegység 12V 500mA 47Ohmos ellenállással csatlakozok a tranzisztor bázisára!
Kísérletezgettem még mielőtt a projektbe bele vágtam volna olyannal is, hogy fogtam egy 230/12V trafót, rákötöttem a hálózatra, majd a szekunderen levágtam a hullámok alsó periódusát egy diódával! Erre rákötöttem egy relét, ami a megszakítót helyettesítette! A relé érintkezőivel párhuzamosan kötöttem egy simson kondiját, és végül össze madzagoltam úgy hogy a gyújtótrafót ez az érintkező testelte le! Ebben az esetben a szikra erőtelljes volt, közel egy cm-t is áthúzott stabilan! Kondi nélkül a szikra gyenge lett, és az érintkezők között erős szikrázás vette kezdetét!
A tápegység nagyon gyenge..... Nem engedi a megfelelő áramot kialakulni a trafó primerjén és enélkül bizony kicsi a szikra is. Egy normálgyújtótrafónál (nem az elektronikus gyújtású ladáé) Üzem közben ~100Hz frekinél az áramfelvétel 3-4A közt van. Ha ennél alacsonyabb a freki akkor még ennél is több,álló motornál (0Hz) pedig csak a primer ohmos ellenállása korlátozza a kialakuló áramot. Ha viszont 100Hz-től feljebb mész akkor egyre jobban fog érvényesülni a primer induktivitás látszólagos ellenállása és csökkenni fog a felvett áram effektiv értéke,és megintcsak gyengül a szikrád. Szóval a legelső lépés egy izmosabb táp kell hogy legyen,vagy akksi.
2.6Ah akksival is próbáltam! Nem sok különbség volt! Megasztán ha megnézed a linket amit küldtem, azt írja akkor jó ha 300mA alatt van az áramfelvétel! Valszeg a kis freki miatt van a kis áramfelvétel annál a kapcsolásnál! Akkorntulajdonképp hány Hz re lőjem be az áramkört, és hány A-es táp kell hozzá?
Az a 300mA átlagérték,ez nála a nagy jel-szünet arányból adódik. Állitsd be 100Hz-re és 50% közeli kitöltésre. Tegyél még a 470µF-el párhuzamosan legalább még annyit,de nem baj,ha több lesz,és próbáld az akksiról.
R1: 1k R2:3k3 C:2,2µF 87Hz Kitöltési tényező:56,58% Minek az a másik 470uF?
Kisebb lesz a tápod dinamikus belső ellenállása,de segit,ha gyengus-öreg az akksid is. Oda tedd ahol a másik a graetzra csatlakozik,vagy az akksira párhuzamosan. Igazából legalább többezer µF kellene,ezért is irtam,hogy minél nagyobb annál jobb.
Mindenesetre azt is kipróbálnám,hogy az 555 teljesen külön tápról legyen hajtva,és csak a tranyót vezérlő ellenállást kötném a tranzisztorhoz,ezenkivül a testet és ez a rész mehetne egy 9V-os elemről is. Atrafó meg külön az akkuról,vagy a graetz-ről ,de minél nagyobb pufferkapacitással.
Jaaaa! Semmi gond! Van most kéznél egy 15000µF 35V kondim! Akkor majd kipróbálom ezzel!
![]()
Az már valami! Akkor viszont harmadik variáció lehetne azt a bizonyos 230/12V-os trafót bevonni a kisérletbe,arra kötni a graetzet,megpufferelni a 15000µF-al és ahogy az előbb irtam csak a trafót rákötni,a vezérlést külön táplálni, a negativ (test) pontokat közösiteni.
Meg fogom próbálni! Viszont lenne egy kérdésem! Miért kell az 555 nek ekkora orbitális nagy puffer? Nem ágyuval verébre ez egy kicsit?
Vagy nem olvastad az előző hsz-t,vagy nem érted....
A puffert a gyújtótrafó áramigénye miatt javasoltam és csakis azt látná el a graetz-re kötve. A vezérlés meg mehetne külön tápról legalább a kisérletek idejére.
Jah bocsi összekevertem! Azt hittem az akksiról tápláljam a trafót, és a pufferelt táppal meg az 555-öst! Későre jár már...
OK. Akkor egyezzünk meg,a gy.trafó táplálva az izmos hálózati trafóról,a graetz után a puffer,a vezérlés meg mehet az akkuról,és a két táp negativja közösitve.
Rendben! Holnap megújult erővel nekivágok, és összeépítem így!
Marty:
Tulajdonképpen milyen kapcsolással hajtod meg a gyujtótrafót? Jó lenne egy link, vagy töltsd fel a kapcsolás aktuális állapotát. Főleg marx kaszkád meghatására szeretnéd használni, vagy magában a tafóval szeretnél nagyobb szikrákat produkálni? (esetleg is-is?) mex: Nem kötözködni akarok, akkor azért írtam mert nem értettünk egyet az adott kérdésben, és szerintem akkor nem volt igazad. A gyujtótrafó frekvenciatartomnánya pedig könnyem meghatározható, annak ismeretében, hogy milyen motorhoz, és milyen fordiulatszámra készült. Pl. 4 ütemű, 4 hengeres motor, gyujtáselosztóval (tehát csak 1 trafóval) 3000-es fordulaton 50Hz-el nyaggatja a trafót, 6000-nél arányosan100Hz-el. Ha kicsit jobban megvizsgálja az ember a konkrét trafót, annak a saját induktivitásából és a kapacitásaiból adódik néhány helyen olyan rezonanciapont ahol a trafó "jobban érzi magát". ezzel arra szeretnék rámutatni, hogy konkrét frekvenciát nem érdemes megadni, mert ez a trafótól is függ, az a jó ha a meghajtóban állítani lehet a frekit és a kitöltési tényezőt is. Nagy szikrákat egyébkét elő lehet állítani 230V-ról triakos fázishasítással - ennek a meredek felfutási impulzusaival kondin keresztül ideális meghajtást lehet adni a trafónak. A fő hátránya, hogy igen veszélyes, egyrészt a közvetlen hálózati kapcsolat miatt (hacsak nem használunk leválasztó trafót is), és ezért is mert a kimenő nagyfeszültség melett, az áram csúcsértéke sem kicsi - tehát komoly áramütést okozhat.
A legbritálisabb amit gyujtótrafóval láttam (kevés trafó bírja ki, főleg a régi robosztusabb kivitelek) hogy egy mikrosütő trafóval 2...3kV-körülire feltöltött kondenzátort sütötték rá a prímerre. Kb. 10cm-es !!! szikra ugrott ki a szekunderből.... nagyon brutális.
A sorkimenő nagyobb frekvencián suzeret működni, és bár az is veszélyes, mégsem annyira mint a gyujtótrafó. Ha a marx kaszkádot, és az egyéb kondenzátoros sokszorókat nézzük: mindegyik életveszélyes. A kondikban tárolt energia bárkit kiüthet.
Bővebben: Link
Sorkimenővel elég nagy feszt el lehet érni. A videón szerintem 60-70kV a feszültség.
Csak azért irtam a 100Hz-t mert ezt még bizton birja a trafó,itt már nem is vesz fel túlzottan nagy áramot.
Az elsődleges cél,hogy egyáltalán működjön a kapcsolás. Ezután lehet finomitani,esetleg rezonanciapontokat keresni. Nekem is szimpatikusabb a sorkimenős változat,márcsak a frekvencia miatt is. Mindenesetre most várjunk az eredményre.
Azt szeretném ha is is! Jó lenne ha éppen nem a marx kaszkádomat nézegetem, akkor mint villanypásztor, használható lenne, és ha egy olyan fél centis szikrát elérek a gyújtótrafóval az már eléggé meggyőző lenne! Hamarosan megpróbálom működtetni a tegnap megbeszélt módszerrel, nem rég értem haza előbb még kajálok! Hamarosan jelentkezem!
Nagyfrekis meghajtással nem tudsz villanypásztort csinálni.
Kisfrekivel meg nem tudok akkora csúcsfeszültségeket elő állítani, mivel hiányzik a megszakítóval párhuzamosan kötött kondi! Akkor mi lehet a megoldás? Amit linkeltem be villanypásztort, az hogy szikrázik mégis akkorát?
Impulzusüzemben kell hajtani. Ha ki van húzva nagy távolságra, az egész teljesítményt elsugározza, mint egy antenna.
Akkor jól értelmezem hogy kis kitöltési tényező szükséges, és kis frekvencia?
Most hol tartasz?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |