Fórum témák
» Több friss téma |
nos az a trafó, amiről most hajtom arra a köv van ráírva:
12.5V x 2 2.5A de amiről majd használni szeretném az 2 X 12V 1A a venti áramfelvétele: 0.14A
Attila!
Engem érdekelne egy erősítő védelem, ami hővédelem, hangfal védelem (késleltetett bekapcs, azonnal kikapcs, +-egyen fesz ellen véd, esetleg AC figyeléssel is ellátott, de ez nem létkérdés. Talán elfér még benne egy Clip jelző LED is. Én eddig a hővédelmedet úgy kötöttem be, hogy a 2 morse-s relé egy egy lába volt a fő AC táp , és az alap állapotban rövidre zárt érintkezők között összekapcsolta az AC feszt a graetz-el, és így tovább... A relé bemeneti AC lábairól kapta a hővédelem a tápfeszt, így annak mindig jutott táp, de a végfoknak probléma esetén már semmi. Így általában tranzisztor stabilizált tápegységet voltam kénytelen használni, mert nem voltak segéd tápjaim a végfokokban. Azzal persze sokkal egyszerűbb, és kevesebb alkatrész is kell hozzá.
Idézet: „Tehát ha így folytatod szólva lesz egy moderátornak, vagy magától is idetalálnak, kapsz egy warnt vagy kitiltást.” és fenyegetőzni lehet?
Idézet: „Ha még az alapfogalmakkal sem vagy tisztában, jobb, ha még nem állsz neki erősítőt építeni. Más valamit utánépíteni, és más, ha módosítasz benne bármit is.” jah igen, és azt hadd én döntsem el hogy mit építek
Szia Attila86!
Tetszik a hővédelmes áramköröd, a komparátor ICben két komp. van, úgy gondoltam, hogy pl. 60C-nál bekapcsol a venti, és 90C-nál a meglévő hangszóróvédő/koppanálgátlót aktivizálná, ami lekapcsolja a hangfalakat a végfokról (esetleg valami flip-floppal, hogy ne kapcsolgassa fél percenként) A kérdésem az, hogy a két komparátor bemenet zavarja-e egymást illetve a diódát a helyes működésben?
Üdv.!
Ez a kapcsolás így működhet. De persze csak a nyák megfelelő huzalozásával. Üdv.: Attila
Proli007!
Gratulálok a cikkedhez! Meglepett a kapcsolás egyszerűsége, és hogy mégis mennyire jól használható. Hozzátennék pár dolgot: - A dióda hőmérséklet/feszültség karakterisztikája nagyban függ az osztóra (dióda+soros ellenállás) kapcsolt feszültségtől és az ellenállással beállított áramtól. (Na jó, nem műszert építünk.) - Részben az előbbiek miatt nagyon befolyásolja a kapcsolási hőmérsékletet az ellenállás, no meg a dióda szórása, illetve a tápfeszültség. - A ventilátor áramától leeshet a diódás osztó feszültsége, ezért szerintem jó lenne egy 'jelzés-értékű' (zeneres) stabilizátor. Amúgy tényleg ötletes dolog ez... Az a baj, hogy nekem eszembe sem szokott jutni hogy ilyen egyszerű áramköröket találjak ki. Ha van egy megoldandó analóg feladat, akkor reflexből a legjobb 'barátaimhoz', a műveleti erősítőkhöz nyúlok. Bevallom, emiatt egy kicsit irigységgel tekintek rád, hogy ilyen egészségesen egyszerű oldalról is meg tudod megközelíteni a dolgokat. Üdv.: Attila
Hello!
Köszi. Bocs, de véletlenül jutottam ide a topikba. (mint egy kezdő, nem is néztem körül, mikor a kis hozzászólásomat írtam, hogy mi van ebben a témakörben.) Egyébként természetesen igazad van, a feszültség és a dióda szórása tekintetében. (Ki is emeltem az írásban, hogy egyedileg kell számítani az ellenállást.) Ha valaki 24V-ra készíti el, akkor úgy is stabilizálni kell a diódának, mert a Fet G-S feszültség maximumát túl fogja lépni. Egyébként sokszor a jó megoldások, az egyszerű dolgok, aztán majd lehet színezni a dolgot. (Általában egyszerű józan paraszti ésszel szoktam gondolkodni.) Ezt az "áramkört" úgy gondoltam, az építi csak meg, akinek nincsenek túlzott igényei a hőfokkal kapcsolatban és utólag szeretné valahova besuszterolni a dolgot, különösebb erőfeszítés nélkül. üdv! proli007
Sziasztok!
Megépítettem a hővédelem kapcsolást a tápomba, de az a gondom vele, hogy amikor eléri a kapcsolási hőmérsékletet, akkor nem kapcsol be határozottan, hanem ki-be kapcsolgat. Kb 1mp intervallumban. Ha utána tekerek a potival, hogy bekapcsoljon rendesen, akkor ugyanezt csinálja kikapcsolásnál is. Tudnátok segíteni, hogy mit ronthattam el?
A te kapcsolásod, de saját nyákterv, mert rá építettem a tápom egyik nyákjára.
Nos igen, hogyha vissza olvasod kicsit a topikot akkor kiderül, hogy a nyáktervet nem lehet csak úgy önfeledten átrajzolni. Nem tudom, hogy ezzel tisztában vagy-e de azért leírtam.
Pedig mit küzdöttem vele, amíg be varázsoltam a meglévő panelbe....
Megcsináltam az eredeti nyákoddaal is. Mindjárt kipróbálom, hogy azzal működik-e rendesen. Természetesen átolvastam ezt a topicot, és az is természetes, hogy csak utána amikor már megcsináltam, és nem ment. Az MBR-t árnyékolt kábellel vezessem ki, vagy jó a sima is? Kb. 10-15 cm-re kell csak kivezetni.
Nekem jó volt eddig mindig a síma is, és már nem emlékszem ki meg mikor, de valaki itt írta, hogy tökéletes a síma is hozzá. Úgy emlékszem emg is indokolta, de ha átolvastad ezt a topicot, akkor ezt is el kellett olvasd.
Igen, olvastam azt is, de gondoltam, ha a mester azt írja, hogy árnyékolt jobb lenne, akkor csak rá kérdezek.
Valami nagyon nem stimmel. Kipróbáltam az eredeti nyákos hőelemmel is. Létezik, hogy a labortáp befolyásolja a hőelem működését? A tápban csak az MBR van. 12V-os akkumulátorról működtetem a hőelemet. A hőelem csak akkor kapcsol be, ha a tápot kikapcsolom. Na, most összezavarodtam, mint vasorrú bába a mágneses viharban. Idézet: „Az MBR-t árnyékolt kábellel vezessem ki, vagy jó a sima is? Kb. 10-15 cm-re kell csak kivezetni.” Mivel a diódán csak a DC szint a hasznos jelösszetevő, ezért egyszerűen csak egy kondival elég megszűrni a műveleti erősítő előtt a dióda jelét, nem muszáj árnyákolt kábellal bekötni. Idézet: „Kipróbáltam az eredeti nyákos hőelemmel is. Létezik, hogy a labortáp befolyásolja a hőelem működését?” Milyen "eredeti nyákos hőelem"?!? Idézet: „A tápban csak az MBR van.” Milyen tápban? Idézet: „12V-os akkumulátorról működtetem a hőelemet.” Ismét kérdem; milyen hőelemet? Amúgy ha egy hőelemere rákötsz egy 12V-os akkumulátort akkor az el fog füstölni. Idézet: „A hőelem csak akkor kapcsol be, ha a tápot kikapcsolom.” Mi köze egy hőelemnek egy táphoz? És a hőelemet miért gondolod hogy ki lehet "kapcsolni"? Az egy alkatrész, mint például egy ellenállás. Azt sem lehet "kikapcsolni" mert az csak van és kész... És egyáltalán: hogy jön ide egy hőelem?? Idézet: „Na, most összezavarodtam, mint vasorrú bába a mágneses viharban.” Hát még én... Írd le érthetőbben hogy mi a problémád, mert ebből a hozzászólásodból nem soknak van értelme. Üdv.!
Szia. Lehet, hogy össze-vissza beszélek.
Tehát. Megépítettem a "Hővédelem hűtőbordára" c. művedet, ami a honlapodon is van, meg amiről ebben a topicban is szó van. Kicsit átrajzoltam a nyákot, amire azt mondtad, hogy nem lehet büntetlenül. Bejött, mert nem jól működik. Igaz, megcsináltam az eredeti nyákkal is (amit te terveztél, és a továbbiakban erről beszélek, mint "hőkapcsolóról") de azzal sem úgy működik ahogy kellene. A labortápom hűtőbordájára rátettem az MBR10100 diódát és kivezettem a hőkapcsolóra (amit te terveztél) + a ventillátort. A kapcsolás egy kis akumulátorról megy, nem a labortápról. Mégis bezavarja a működését. - Amikor rákapcsolom az aksit a hőkapcsolóra, az egy pillanatra bekapcsol. Ez nég nem lenne baj. - Megkergetem a labortápot, a borda melegszik, de a hőkapcsoló nem kapcsol be, csak ha lekapcsolom a tápegységet, aminek elméletileg semmi köze nincs az általad tervezett hőkapcsolóhoz, csak annyi, hogy rajta van az MBR dióda és a ventillátor. Akkor elkezd dolgozni a ventillátor, de miután (egy idő múlva) kikapcsol, elkezd még ki-be kapcsolgatni. És ezt akkor is megteszi, mármint hogy bekapcsol, ha történetesen a forrasztó állomást kapcsolom ki (ami szintén a te alkotásod, és köszönet érte), aminek aztán végképp nincs semmi köze a hőkapcsolóhoz, ha csak az nem, hogy egy asztalon vannak. Szóval itt feladtam. :bummafejbe:
Szia!
Ha nem hőkapcsolót, hanem hővédelmet írnál, érthetőbb, és pontosabban fogalmazott lenne. Mivel fém hűtőfelülettel rendelkező dióda figyeli a hőmérsékletet, tettél alá csillám lemezt és hővezetőpasztát? Szerintem a labortáp valamiért fázist:hide:vagy földet esetleg nullát a hűtőbordára juttat, és fémes kapcsolatának hála az eljut a hővédelemre, az pedig bekattan. A figyelő dióda rögtön az áramkörnél van? Mert ha az hosszan van vezetékezve, akkor lehet gond. Mivel az eredet NYÁKkal sem jó, de a sajátodon lehet nem csillagponti föld esetleg. Elég kis feszültségváltozásra reagál az áramkör, ezért ilyesmire érzékeny lehet. Az eredeti NYÁkba a helyére téve a diódát (ha eddig nem ott volt), akuról táplálva, és pákával melegítsd, akkor átkapcsol-e, és billeg-e határesetnél. Ezt lehetőleg földelt hegyű pákával végezd, ha nincs öngyújtó lánggal, 5-10cmes távolságról (mivel túl meleg a láng), hogy csak a meleg levegő érje. Egy éles kép az alkotásról lehet, hogy segítene.
Hali!
Nem hiszem, hogy a hálózat kavarna be. Tökéletesen el vannak szigetelve egymástól. Holnap szétszedem az egész labortápot és áttervezem. Lehet, hogy túlságosan összezsúfoltam az elemeket. Rossz az elrendezés. M20-as dobozban van egy jobacska trafó, a tápegység egy izmos hűtéssel, egy +-5V os táp, és a műszer. Elég lesz egy tranzisztor a végére, fele hűtővel, és akkor befér rendesen attila86 hővédelme.
Az, hogy a labortáp és a forrasztóállomás ki-be kapcsolgatása hatással van a hővédelemre, elég érdekes jelenség. Ahogyan KTobi is írta, lehet hogy galvanikus kapcsolat van a hőérzékelő dióda és a hűtőborda között. Ezt multiméterrel le tudod ellenőrizni. De a forrasztóállomásnak meg aztán végképp nincs semmi köze a dologhoz. A ki-be kapcsolgatásakor keletkező elektromágneses impulzus okozhatja a hővédelembe való beavatkozását.
Ez esetben a hőérzékelő diódát mégiscsak árnyékolt kábellel kellene bekötni. Illetve a hővédelem áramkörének leárnyékolása is segíthet. Bár nem értem teljesen a hiba okát, nálam ilyesmi probléma nem volt. Próbaképp vedd le a ventilátort az áramkörről és csak a relé legyen de ne kapcsoljon semmit!
Szia!
A dióda el van szigetelve csillámmal + műa. gyűrű a csavarnál. Áttervezem a hűtő panelját amin a hővédelmed is helyet kapott. Remélem másodszorra én leszek a jobb.
Szerintem egy kép sokat dobna a hiba keresésen.
Szia Attila86!
A kérdésem az , hogy az általad tervezett hővédelemben melyik alkatrész vagy alkatrészek módosításával érhetem el azt, hogy bekapcsol a relé X fokon, és nem mondjuk kb 10 fokkal lejjebb kapcsoljon vissza, hanem mondjuk 40 fokkal kisebb hőmérsékleten? köszi
Üdv.!
Ezt nem egyszerű megoldani az áramkör módosításával. Ehhez ugyanis kellene még egy műveleti erősítő és egy R-S tároló. Bár talán másképp is be lehet vinni hiszterézist... Az OPA kimenetére kellene egy feszültségosztó amit vissza kell vezetni és hozzá kell adni a bemeneti jelhez.
Bocs, hogy beleszólok, nem biztos, de lehet megoldató műveleti erősítővel Smitáramkör/kapcsolással. Ennek két kapcsolási határa van, egyiknél bekapcsol, majd átváltja az érzékelési küszöböt és a másiknál kapcsol ki.
Hello!
A visszacsatoló kondi helyére teszel egy diódát, úgy, hogy az anódja az IC kimenete felől legyen, és a R10-el változtathatod a visszabillenési szintet. üdv! proli007
Köszönöm nektek!
proli007 megoldása rendkívül szimpatikus, azt ki is próbálom. Mert épp most ültetem be az alkatrészeket.
Sziasztok!
Egy olyan probléma adódott egy MC Crypt PA 5000 típusú erősítővel, hogy hidegen nem indul. Ha elő van melegítve mondjuk egy hajszárítóval , akkor megy, amikor lehűl, kikapcsol. Azt nem tudom, hogy erre az illető hogyan jött rá, hogyha hajszárítóval melegíti, akkor elindul. Mind1! Képeket is csináltam az erősítő belső alkatrészeiről, hogy az esetleges hibát könnyebben be lehessen határolni, vagy egyáltalán honnan kezdjek hozzá. Feszültséget kap az előlapja és a pufferkondenzátorok is, de pl a hűtőventilátor nem forog. A pufferkondikról nekem már sokfelé ágazik az áramkör és innentől meg vagyok lőve sajnos. Minden biztosíték okés. Alkatrészek: 2SC5200 2db és 2SC2240 2db és 2SA1943 2db, ezek vannak a hűtőbordán, ésahogy néztem, mind a hangért felelősek. 2SC4793 2db és 2SA1837 2db a két borda között. Ezek az adatlapjukon egymásra hivatkoznak, de nem tudom biztosan, hogy mi célt szolgálhatnak, valamiféle meghajtó tranzisztorok. Előre is köszönöm a segítséget! |
Bejelentkezés
Hirdetés |