Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Szerintem próbáld ki először a kondenzátoros mérést,ahogy irták. Kondinak elég pár µF ,ha digitális műszerrel mérsz. A legjobb volna szkóp. Mindenesetre egyet rárúgsz és figyeled a feszültséget. Sűrűn nem érdemes rugdosni, mert becsap,a valóságos üzem közbeni értéktől többet kapsz.
Amúgy a sajátkészitésű tekercset lelakkoztad?
Így mértem korában is és erre kaptam a 13V-ot.
tekercs végén 1 dioda azon egy kondi a kndi másik végén a tekercs másik vége, és a kondin mérem a feszt. 1µF es kondít használtam. Ugyan így mértem deprez műszerrel is és hasonló eredményt kaptam.
Ott valami nagyon nem kerek.... Ekkora menetszámmal még a gyenge mágnesek is száz volton felül kell, hogy produkáljanak. Mennyi lett a tekercs ellenállása? Menetzárlat gondolom kizárva? A mérőkondi jó?
hát ha kell táranyó a hal után akkor rakok.de még sosem dolgoztam vele.
a cél hogy olcsón egyszerűt. és azt honnan tudom hogy jel hatására vezet-e vagy szakít? mármint vásárláshoz
Holnap kidobom a kondit megmérem 1 másikkal. Menetzárlat nem hiszem hogy lenne kézzel tekertem akkor biztos nem sérült. 230ohm-os lett.
Küldj egy rajzot amit meg akarsz épiteni,és megirom a tipust.
Mintha azt irtad volna, hogy megfogtad már rúgás közben és nem rázott. Ha igy van akkor tényleg nincs nagyobb feszültség. Akkor meg kell vizsgálni a mágneseket, repedésre,hiány, stb. nincs?
Visszaolvastam és azt irtad:rázott! Akkor van remény. Cserélj kondit, és úgy mérj. Ezenfelül, ha a tekercs mindkét kivezetése ki van hozva, akkor forditsd meg a bekötésüket az elektronikánál, mert még az is előfordulhat, hogy rossz fázisban töltődne a kondenzátor,de a gyújtójel ezt meghiúsitja. Fázisforditással ez egyértelműen kiderithető. Ekkor egycsapásra eltűnik a gondod. ![]()
Igen egyszer megfogtam és jó nagyot rárúgtam, akkor éppen rázott,de nem mondanám hogy olyan hatalmasat odavágott volna. Egyszer erősítő javítás közben megnéztem menyire melegszenek a tranyok a 2kolektor között 110V volt na az odavágott ez ahhoz képest semmi nem volt.
Kicserélem a kondít és megfordítom a fázist. (1.-re a jeladó is rossz fázisban volt)
ezt volna az.hal nélkül már építettem és faja,csak most nincs hej a tekercsnek..
![]()
hopsz bocsi nem ezt.csak nem sikerül betenni
![]() de itt a 4 oldalon.masterfoxx tette fel.
Sziasztok, elnézést hogy beleszólok az itt folyó beszélgetésbe, de ha meg engeditek, mondanák egy pár szót a hal kapcsolókról (érzékkelőkről), mert gyújtásvezérlésre elég elterjedten használják és szerintem is a leg alkalmasabb a jeladás céljára. Két fajta hal elven működő érzékelő létezik, hal szenzor, és a hal kapcsoló. A hal szenzorban hídba kötött hal elem található ez az alkatrész főleg a mágnesesség nagyságának érzékelésére használják olyan, mint egy mágnessel vezérelhető potenciométer (elektromos kerékpár gáz kar) gyújtás impulzusfigyelésre nem alkalmas bár mintha találkoztam volna valahol régen egy könyvben egy kapcsolással, de ma már az elavultnak tekinthető. A gyújtásra főleg a hal kapcsolók az alkalmasak, mert ezek az alkatrészekben hal elem mellet található egy erősítő és egy Schmitt-Trigger elem is, ami a nyitott kollektoros kimenetet vezérli, ezáltal a kimeneten négy szög jelet szolgáltat egy kívülről oda rakott felhúzó ellenállás mellet. Na de hogy ne legyen azért ilyen egyszerű a dolog a kapcsolókból is van kétfajta, az unipoláris és a bipoláris, és ha meg engeditek el is magyaráznám mi is köztük az eltérés. Az unipoláris fajtájú, ha mágneses teret érzékel maga előtt, akkor be kapcsol(a nyitott kollektoros kimenet testre kapcsol) ha nincs előtte mágnesesség kikapcsolva marad mármost a mágnesesség pólusa is számit úgy hogy ha előtte lévő északi pólusra kapcsol akkor az alkatrészt megfordítva már a délire fog, és ennél a pontnál hívnám fel a figyelmet arra hogy ha valaki szeretne illeszteni a Babetta lendkerékhez TLE4905 unipoláris hal kapcsolót (én ezt használom) vigyázzon mert fordítva kell a mágnes felé állnia. Amúgy ez a fajta hal kapcsoló kitűnő erre a célra mer elég érzékeny (a Babetta 6mili széles mágnesét 18mili szélesnek érzékeli) széles feszültség tartománya és elég jól bírja a hőt. A bipoláris hal mágnesesség érzékelése és működése teljesen más azt például északi mágneses térrel bekapcsolom majd akár a mágneses tér meg is szűnhet, de akkor is bekapcsolva marad, majd csak déli mágneses térerő megjelenése kapcsolja ki, persze ha itt is megszűnik a déli mágneses térerő, akkor is kikapcsolva marad, persze az északi –déli bekapcsolás-kikapcsolás hal megfordításával váltható. Na, mármost amit én használok elektronikát (lásd kedves barátom tárjának linkjét) az zárásszög vezérlést tartalmaz ezért nekem nem kel törődnöm avval, hogy milyen széles a négyszög impulzusom, mert a transzformátor töltési idejét az elektronika szabályozza ezért a Babetta lendkerékhez illesztet TLE4905 hal kapcsoló is vezérelni tudja. De más a helyzet a te által belinkelt kapcsolásodnál ott meg kel oldani, hogy a hal kapcsoló a fordulat feléig legalább bekapcsolva maradjon, mert ha nem a gyújtótranszformátor feltöltődési ideje (DWELL Idő) kevés lesz és akkor nagyobb fordulatszámoknál gyújtás kimaradás keletkezhet. A másik probléma meg az, ha sok ez az idő, akkor alacsony fordulaton melegedni fog a transzformátor és feleslegesen sokat fog fogyasztani a gyújtás. Ezért neked is javaslom e gyújtás elektronika beszerzését, amit én autó bontokból szoktam be szerezni, 4 ütemű Trabant- Wartburg –Wolksvagen típusokban fellelhető ára se borsos most a legutóbbi vételnél 2000 forintot fizettem érte. Én mostanában ETZ125-250 motorokba szerelem az eredeti gyújtó transzformátoruk mellé. A jeladó vagy az eredeti vagy egy alumínium tárcsára ragasztott mágnes darabka mert az elektronika lefutó élre kapcsol avagy akkor adja a szikrát amikor mágnes a hal elé ér . Még annyit elmondanák,(tapasztalatból mondom) hogy ha meg építed feltétlenül minden gyújtás próbánál legyen gyertya a gyújtó trafón, mert egy két szikra is elég hogy át üsse a trafót bár ez minden TCI és CDI gyújtásra igaz. Üdv nyemi.Bővebben: Link
Egy kicsit jobb kép a gyújtásról elektronikáról meg egy kicsi szakirodalom a bekötéséről, igaz orosz, de képek beszélnek. (A 7 pont: kimenet a fordulatszám mérőhöz)
Kicseréltem a kondít, és megmértem újra, tényleg a kondi baszott át. Gyertya nélkül 113V-ot mértem gyertyával 90V-ot sikerült rárúgnom. Ki is kaptam a gyújtáspanelt a helyéről mert ez így sovány ha jól sejtem.
Ha igy áll a helyzet akkor vékonyabb huzalból több menet.... 0.1-0.12 és legalább 4000 menet.
Vagy vissza kell térni az eredeti verzióhoz. Mindenesetre a babetta gyújtás alapból gyenge.
Akkor maradok a vékonyabb huzalnál. Nem is akarom a babettáét használni véglegesen csak ideiglenesen amíg elkészül a programozható.
Esetleg van másik vasad amit megtudsz tekerni? Most mekkora kapacitású kondival mérted a feszültséget?
Nincs másik vasam, arra gondoltam szétszedek egy nagyobb trafót, és abból vágok ki vasnak valót.
Most is 1µF-es kondival mértem, de ez a kondi jó volt ![]() Majdnem még1 szer ennyi menetet kellene rátekerni, úgyhogy lehet hogy a +1 vas jobb megoldás lenne mint az újratekerés vékonyabból.
Új vasat meglehetősen nehéz késziteni, bár nem ismerem a lehetőségeidet. Mindenesetre előnyös, ha az egyes darabokat alaposan lesorjázod (én még műgyantával le is kentem egyesével a felfekvő felületeket összerakás előtt), igy elkerülhető a vaszárlat,és nagyobb lesz az indukált feszültség.
A +1 vas csak akkor segit,ha azonos fázisban gerjesztődik, nemtudom van-e lehetőség az alaplapon igy elhelyezni. Esetleg még az is megoldás lehet, ha külön-külön diódás elválasztással párhuzamosan üzemelteted a kettőt, igy már nem annyira fontos a fázispontosság, viszont a feszültség nemigen növekszik,csak a kondi töltési ideje csökken.
Az alaplapon pontosan ki van jelölve a hely a másik vasnak is, csak a rögzítő furatát kell kifúrni. Túl sok célszerszámom nincs de majd megoldom valahogy.
Milyen képlettel lehet kiszámolni, hogy menyi menet fér egy adott csévetestre? Nekem volt valahol gy képletem korrekciós értékekkel, de nem találom sehol. Ha vékonyabból ráférne megfelelő ment szám, akkor inkább újra tekerném minthogy vasat gyártsak.
Gondolom kézzel tekered,igy aztán az elméleti menetszám 80%-a már jó érték... Azt meg könnyen kiszámolhatod (egy sorban mennyi menet fér el, és szorzod a sorok számával),de a zománcos átmérővel számolj. Sorszigetelés gondolom nem lesz.
0.115-0.125 közötti érték, attól függ, hogy 1, vagy kétrétegű a zománc rajta. Gerjesztőtekercshez sokkal jobb a duplazománcos huzal, ha tudsz ilyet szerezz be, és a hőállósága is minimum 155°C legyen. Műanyagszigetelésűvel ne próbálkozz, rövid életű lesz. Azt a fajtát a vörösebb szinéről lehet megismerni általában, de van belőle kék, zöld szinezésű is. A 0.1-es huzal tekeréséhez türelem kell, ha szakad vissza kell bontanod, toldani nem érdemes, nem lesz hosszú életű.
Úgy nézem van még 1 kevés hely a tekercsen kb 1200 menet ráfér még. Szerintem azt még hozzátekerem kezdésnek. Ha az sem elég akkor jöhet a vékonyabb huzal.
Most irtam az előbb a toldott huzal előbb utóbb zárlatos lesz, hacsak nem teszel sorszigetelést. Próbának jó lesz. Amúgy meg ráfér arra több is szerintem, középtájékon meg is lehet vastagitani a tekercset, kivülről nem ver bele a mágnes, belülről csak az agyrész átmérőjére kell figyelni.
Akkor megtoldom, kipróbálom és utána elviszem tekercselős ismerőshöz és megtekertetem vele 1 anyagból.
Hali,azért egy emberen kivül /vim/ senki füle botját nem mozditja más segitség kérésére.Igaz olvasni én is tudok és olvastam előtte,de gondoltam hátha.Meg kell jegyezzem nem véletlenül vagytok ti motorosok,most már értem miért utálják a motorosokat?!
Nem tudom mi is a problémád, visszaolvasva nem találtam, adj egy linket, ha tudok segitek. Általánositani meg nem szerencsés, egyáltalán nem fedi a valóságot.
(#400755) ez lett volna de talán meg lesz.Bocsánat ha valakit megsértettem csak mostanság ez a fenenagy segitökészség? ......
|
Bejelentkezés
Hirdetés |