Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Üdv.A segítségeteket szeretném kérni. A pc tápot át lehet-e alakítani, hogy akkutöltőnek lehessen használni ( kijövet max. 15-16V, 6,5-7,5A)Ha van tippetek, írjatok, de lehetőleg úgy, mint a hülye gyereknek.
Nehéz ügy... szerintem trafótekercselés ÉS "kimeneti áram szabályzósra" való átalakítás nélkül nem úszod +!
magyarul új trafó, új kapcsolás-új nyák.... És ehez kissé konyítani kell a témához...
Sziasztok!
Ha jól tudom, egy számítógéptápban NINCSEN trafó, és egy "intelligens kis kütyü" feldarabolja, szaggatja a 220-at, azt pufferelik, és így lehet a 12V-nál 10 Ampert kivenni belőle. Ha valóban trafó lenne benn, az lenne vagy 10kg, meg annyi helyet foglalna mint egy monitor. Nem hiszem hogy házilag érdemes átalakítani egy számítógép-tápot, vagyis csak akkor ha profin értesz az ilyen komoly cuccokhoz. Üdv: deguss
Pontosan 15-16V kell neked akkutöltéshez?
Ha jól tudom, a táp "12V-os kábelján" jóesetben akár 13, 14 V is van. És még egy kérdés: Milyen akkut szeretnél tölteni 6-8 Amperral? Ez valami bivalyerős gyorstöltő lesz? Akkumulátor méretétől függően, de általában elmondható, hogy nagy árammal történő töltés nem tesz jót az akkunak, persze ez függ az akku típusától is. Ha kicsit konkrétabban leírod milyen akkumulátorról van szó, talán tudunk valami még hozzáfűzni. Üdv.
65 Ah-as autó akku. Nem gyorstöltőt akarok, ezért kissebb-nagyobb, pulzáló fesz és áramerősség kellene. Azt gondoltam, hogy a táp végén max. 12V.Esetleg tranzisztor, tirisztor, LED, kond., ellenállás kivétele v. hozzáadása. Rajzot tudok olvasni, valamennyi alapismeretem van. A főgond a trafó, nálunk ( Erdély ) nem lehet készen kapni, tekercseltetni eléggé nehéz. Ha magam akarnám készíteni, az anyag mellett a méretek ismerete is gond (vasmag, primér-szekundér átmérő-menetszám ). Köszönöm a hsz-kat. Az ötlet onnan jött, hogy valaki már készített (hallottam ), és van 2 régi, fölösleges tápom.
Így már értem hogy miért kell 6-8A, de még valami nem tiszta.
Idézet: „A főgond a trafó, nálunk ( Erdély ) nem lehet készen kapni, tekercseltetni eléggé nehéz. Ha magam akarnám készíteni, az anyag mellett a méretek ismerete is gond (vasmag, primér-szekundér átmérő-menetszám )” A számítógéptápban NINCS trafó. Ha mindenképp trafót akarsz tekercselni akkor meg nem kell számítógéptáp. Akkor az értékek kiszámításához be lehet szerezni egy progit, trafóméretező a neve. (Itt a HE-n is van ilyen) Összedobod a trafót, ami ha 6-8 Amperes kell, elég nagy lesz, kicsit túloztam a 10kg-al, de biztos lesz 3-4kb ha sikerül jó lágy vasmagot szerezni. Meg kell a primer oldalra N menet d átmér. lakkszigetelt huzal, a szekunderra pedig N/x menet és d*(x/2) átmérő. Körülbelül A pontos értékekhez (N,d) mondom szerezd be a trafóméretező progit, vagy keress szakirodalmat hozzá, vagy másold le egy már meglévő trafót, interneten található adatlapok alapján. üdv: deguss
14,2-14,8V a gépkocsik töltőfeszültsége.
Ha ezt tudja egy "megbolondult" PC-táp, akkor mi a kérdés? Rá kell kötni és kész. Faternak egy 100 - na jó csak 30 éves akkutöltője van, rajta egy benyomva kapcsolható áramkapcsolóval 1-2-3-4 állásokkal (amperben értendő). Nos, ez a PC tápos töltő engem is érdekel, mert nekem is hever néhány alapanyag hozzá, jön a tél, nincs akkutöltőm, és egy TG legkisebb is számít féle 3000.-ba kerül. Most minek adjak érte annyit, ha párszázból meg lehet csinálni.
Nah most lehet hogy abszurd ötlet de mivan hogy ha a táp 12V-os és 5V-os csatlakozásait persze ügyelve a pólusra, SORosan összekötöd, az talán 12+5=17-18V és egy stabIC-vel, szóval feszültségstabilizátorral, olyannal ami bír akár 10A-t is, megspékeled (pl: L7815-ös), és valamilyen áramszabályozóval összekötöd hogy tudd állítani a töltőáramot.
De nem biztos hogy össze lehet kötni, ezt nem tudom pontosan. Azért ne próbáld ki, még valaki más nem mondja hogy működhet. Elvileg függ a táp típusától is, mondjuk ha tök régi, értem a felépítésére, elképzelhető hogy megy, de nem biztos.
Ha nem jönne öszze, akkor marad az egyszerű trafó, ott pedig a menetszámmal pontosan ki lehet számolni a feszültséget, illetve utólagos tekercseléssel is be lehet pontosan állítani. De jobb ha kiszámolod előre, tekercselni nem leányálom :no:
deguss dugd bele az orrodat 1 sz.tápba,és láss csodát a két hűtőborda között 3, azaz három db trafót találsz! A legnagyobb viszi át az energiát.(trafó mérete csökken ha növeled a működési frekit,ami itt töbszáz kilóHz 50 helyett)
Az összes fesznek közös a földje, így nem köthetö összevisza(gyakorlatilag sehova)
1 lehetséges +oldás: +keresni a nyákon a fesz . szab. potit(ha van),felhúzni a tápot 14,4 voltra.Az akku és a táp közé 1 12V 20W körüli izzó(áramkorlátozásnak),és már töltünk is!
Ha túlélte a táp a tuningot...
Jó. Lehet hogy mikor én néztem átsiklott a figyelmem rajta, mert nem volt olyan túl nagy. Ha valóban van benne, akkor elnézést kérek mindenkitől a hülyeségért, amit írtam.
dB Thundernak meg köszönöm hogy kijavított. És bocsi tényleg hogy írtam hogy nincsen benn, úgy látszik csak én nem láttam. Nem akartam vele megzavarni senkit.
Nem probléma ezétr vagyunk többen...
Valóban, legalább 2 gyűrűs vasmag van benne - erre én is emléxem, de asszem olyan 10kHz körül viszik át a feszkót rajtuk.
Bele kéne nekem is dugnom az orrom egybe (megint), mert fingom nincs, hogy a pici toroidok utáni feszt hogyan stabilizálja. De elvileg a stabick (ha nem 78(S)12) olyan 28 voltig simán húzhatók. Meg lehet, hogy meg kéne nézni egy egyszerű NiCd vagy NiMH töltő hogy kezeli a töltőáramot. Talán lehetne ötvözni (mégiscsak elegánsabb, mint egy soros izzó).
Ja, én épp az előbb, és vannak itten különféle tápok.
Azt gondolom, hogy annál a fajtánál, ahol az 5V-os kimenetről megy vissza egy referencia ág az IC-hez, ott van egy trimmer poti, azzal minden gond nélkül lehet manipulálni, ahhoz csak egy multiméter, meg 2 csavarhúzó kell. Mostmár a nagy kérdés a töltőáram szabályzása, esetleg vezérlése. Mert egy hagyományos akkunak az a jó, minél kisebb a töltőáram, minél lassabb a töltés folyamata. De az sem baj, ha tud a töltőnk gyorstöltést is. A modernebb akkuknál meg tuti bonyolódik a helyzet. Impulzus meg ilyenek... Kell ez nekünk vagy csak egy áramszabályozás? Ebben tud-ééé valaki mondani valamit?
Hi!
Szóval a tápban tényleg van trafó! Kapcsolóüzemű táp, ami kb 10-30kHz-en megy. Magát a kimenő feszültséget a frekvencia eltolásával oldják meg. Amúgy a szabályzás megoldásánál az is kérdés, hogy aktív vagy passzív PFC-s. Amúgy szerintem így látatlanban az lenne a legegyszerűbb megoldás, ha megnéznéd, hogy melyik az az első stab Ic vagy tranyó amibe a 12V-os ág bemegy ha visszafelé követed a szálat. Megméred, hogy a bemenete és a föld között mérsz e legalább 15-16V-ot. ha több az sem gond. akkor fogod a tranyóv vagy a stab kockát és a referencia pontját eltolod. vagyis stabkocka esetén a földet rákötöd egy trimmerre amit pedig a tápra. Ha trimmer végén 3V lesz, akkor a stabkocka a földje a tényleges földhöz képest 3V lesz. vagyis a stabkocka kimenetén a 3V-tól számíott 12V lesz ami a földől ugyebár 12+3V vagyis 15V különbség lesz. Remélem érthető volt. Ha meg tranyó vezérli akkor is nagyjából ugyan ezt kell csinálni, csak meg kell vizslatni, hogy npn vagy pnp. Ja és Vigyázz! a tápegységben 220V egyenáram van!
A tápban picivel több is van , mint 220V egyenáram....., tehát vigyázzzzzzz, mert ott biza 400V DC is előfordulhat....
De a 220V az hogy jött ki?, na mindegy. Amiért ideszóltam volna csak az, hogy savas ólomakkuknál "flanc" az áramszabályozás, 13,8V kimenő fesszel, bírjon 20A -es csúscsot , állandó áramú terhelésnek pedig 8-10A is. És ezzel kész. Persze, ha regenerálni akarod, meg ábelesz kóbelesz, akkor tele lehet aggatni mindennel.LED-es fényfűzér, úgyis közeleg a kari és a hideg garázsban a kocsinak is legyen jókedve... De a lényegen nem változtat semmit, elég a kimeneti feszt megemelni 13,8-ra és kész. (Erre meg azért van szükség, hogy töltsön is valamit...)
Csak a segéd fesz.nél(-5V 0.valami A) láttam eddig stab ic-t(azt is csak 1szer).
A feszt. a kitöltési tényezővel variálják.A trafó után egyenirányítás, szűrés, azt csókolom...
Tudjátok mit, egyezzünk ki abban, hogy többféle megoldást alkalmaznak a PCtápokban, és valszeg az egyszeűbb (olcsóbb) típusokkal könnyebb dolgunk lesz. Az biztos, hogy azokon a rajzokon, amelyek megtalálhatók itt a HE-n (link fentebb), tuti nincs olyan, hogy stabkocka. Egyébként is azokból olyan van, hogy 7812, 78L12, 87S12. Ezek asszem így vannak sorba 500mA, 1A, 2A terhelhetőséggel. Ezek egyike sem teljesíti a PC tápok felé támasztott 3A-es követelményt, tehát 78(X)12-vel nem lehet megcsinálni. (Esetleg többel párhuzamosan??:no
Először tehát azt kell tisztázni, hogy milyen kiselejtezett működőképes AT táp áll rendelkezésre...:yes:
Igen, ezek egyike sem tud 3A-t teljesíteni, de ezért szoktak alkalmazni áteresztő-tranzisztorokat, amiket majdnem "párhuzamosan" kötnek a stab. kocka be- és kimenetével. Így viszont már elérhetővé válik a 3A simán. Csak az a tranyó bírja!
Tehát stab.kocka esete az emberrel: - ha kicsit nagyobb feszre van szükség, mint a stab. kimenete, akkor dióda az alkalmazandó alkatrész - ha kicsit nagyobb áramra van szükség, mint ami a stab. kimenetén mérhető, akkor pedig a tranzisztor a megfelelő választás
Az 1 és 2 lára menő feszültségek (egyik a referencia amásik a visszacsatolás)összehasonlítása alapján..
Ha az 1-es lábon nő a fesz csökkenti a kitöltési tényezőt,így csökken fog a fesz. Tehát ha csökkentjük a r20-at vagy az r21-et,nőni fog a kimeneti fesz...
Aha, kezdesejteni.
És ha netán a feedback vezeték némi szikra és amperszag kíséretében elfüstölne, valszeg fullra megszaladna a táp, és szállna sokminden a PC-ben (eredeti alkalmazási terület), amennyiben nincs egy 1000-2000 forintos túlfeszvédő benne - ugye?
Valószínúleg...(egyébként a tl494-es 16,15 lába ugyanezt szolgálja,tehát két hibajel erősitő van benne) De ez ebben a tápban nincs használva.
Pfff, azt mondod, építsünk újat átalakítás helyett? Pedig nekem is van egy halom szanált AT tápom...
Jók azok! Sok mindenre használhatóak, lehet velük pl. célba dobálni...
Figyu, melegítsük már fel egy kicsit a t-mát!
Van nekem egy aranyos kis 100w-os AT tápom, amiről azt hittem, hogy bekrepált, mert megindult a 6 centis hűtője, s nyomban le is állt. Aztán gyorsan kiderült, hogy csak üresjáratban. Amint ráakasztottam egy vinyót, rögtön frankón elindult. A lényeg: ebben semmilyen TL494 nincs!!! Viszont van benne LM393N. Na ez miben más???
Nekem is van 1 kövület szgép tápon abba mér ic sincs!! kap 230.at és megy....
Az lm393 pedig egy dual komparátort takar... Egyébbkén mért ne építhenénk belőle újjat!nem olya nehéz az! |
Bejelentkezés
Hirdetés |