Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 7-szegmenses LED-kijelzős fordulatszámmérő
Témaindító: kisedison, idő: Júl 4, 2008
Témakörök:
A razon fel van tüntetve a kvarcértéke , 32768hz
de azon nem kell változtatni csak a 4060 osztásarányán (adatlap) datasheet A nyákrajz pedig ott van valahol az oldalon csak meg kell keresni .
A másik, hogy a simsonon van 9900 fordulatnál is több! Ez csak eddig jelez. Valami olyanra gondoltam, hogy 1 tizedesjeggyel fentebb kellene vinni.
Ne legyél ennyire maximalista ! A simo-nál már erősen hallani a 9900 nál magasabb fordulatszámot , egyébként
hogyan gondoltad ezt a tizedes eltolást ?? 9900 -egy jeggyel eltolva -- 99000 akkor max 1000 fordulatonként lenne szám váltás , csak az egyik digit dolgozna a normál fordulatszám tartományban .Egyébként szerintem a 4060 osztásarányának megváltoztatása még ezt is megoldaná . De az adatlap átnézésével már megoldódott volna a problémád
Szerintetek a bicikliórák szenzora alkalmas lenne fordulatszámmérésre (n=1000) ahhoz tudnám illeszteni majd az 555-öst meg a többi dolgot vagy mindenképp vennem kell valami szenzort. Ja meg a biciklióráknak a vezetékét megtudom toldani egy sima vezetékkel attól az még működni fog, nem?
A másik irányba toltam volna el. Hiába nézek adatlapot ( már megnézted ) akkor sincsen nyák hozzá, így neki se kezdek.
Ha megtoldod vezetékkel akkor is működni fog. Egyébként nekem is van itthon ilyen órám, csak eltört benne az a szenzor. Az jó is lenne kilométerórának. Mondjuk lehet tudnál vele mérni fordulatot is, meddig jelez is ki a kilométeróra? 999-ig? Mert akkor ha a kerékméretet változtatod, akkor ki is írná valószínűleg, vagy nem?
Idézet: „akkor sincsen nyák hozzá, így neki se kezdek.” Ez miért kizáró tényező? Létezik egy halom NYÁK-tervező program, tessék megismerkedni vele, kipróbálni, majd megrajzolni vele a panelt.
Azt senki nem állította hogy az adatlapon van nyák !
Én azt írtam hogy nézd meg a 4060 ic adatlapját a datasheet- en és annak segítségével tudsz állítani az osztásarányon. És még egy kérdés : mit toltál volna el a másik irányba ?
Hello!
Még nem találkoztam még TLE4905 és LM2917 IC-vel, de az adatlap alapján néhány dologgal nem értek egyet. - A választásod az LM2917-re esett. De ebben az IC-ben a tápfeszültség lábak kötött egy zéneres shunt stabilizátor van. A zéner feszültsége, az adatlap szerint, 7,56V. Tehát ezt az IC-t nem táplálhatod 9V-ról, mert 7,56V felett a belső stabilizátor kinyit, és esetleg tönkre megy az IC. Tehát ebből a szempontból, két választás lehetséges. Vagy 9V a tápfeszültség és az LM2907-et választod, vagy ha az LM2917-et választod, akkor szükségtelen a 9V-os stabi, az IC számára az adatlap által ajánlott 470ohm-ot használod 12V tápfeszültséghez. (Az IC 7,56V tápfeszültségéből a hallelemet is táplálhatod, az előtét ellenállás 430ohm-ra történő csökkentése mellett.) - A TLE4905 kimenete, egy nyitott kollektoros NPN tranzisztor. Így a kimenetére helyezett terhelő ellenállást, nem kötheted a 2-es és 3-as láb közé, mert ezzel a 10kohm-os ellenállást, a tranzisztor kollektor-emittere közé kötötted, és nem lesz semmilyen kimenő jel. Tehát a kimeneti tranzisztor kollektor ellenállását, a kimenet és a tápfeszültség (3-as és 1-es láb) közé kell kötni. Így a kimenet 0/Vcc között váltakozó négyszögjelet fog adni. - Gond van, a TLE495 és LM2917 összekapcsolásával is. Az LM2917 alapból egy induktív jeladóhoz készült, amely a GND ponthoz képest +- impulzusfeszültséget ad ki, mikor forog a tengely. Az adatlapon olvasható, (és a 4. oldalon látható) hogy az (Input Thresholds) bemeneti küszöbfeszültség, tipikusan +-25mV. Ha a Tachometer Input bemenetet, a TL kimenetére kötjük, akkor a bemeneti áramkör bebillen, és soha nem tud visszabillenni. Hiszen a TL csak 0..Vcc közötti feszültségeket ad ki. Megoldás lehet, ha a 10. oldal felső ábrájának megfelelően alakítjuk ki a differenciál bemenetet. Azaz a differenciáló invertáló bemenetét magasabb feszültségre kötjük, mint a GND pont. (Itt pld. egy dióda nyitófeszültségével emelték meg a bemenetet.) Ha a "-" bemenet pld. 700mV-al magasabb feszültségű, akkor a +-25mV küszöbfeszültség, ehhez a feszültség szinthez értelmezi a bemenet. Tehát a bebillenési szint +725mV, míg a kibillenési szint +675mV lesz. Ez már belül van a a TL 0..Vcc közötti kimeneti jeltartományának. (A "+" bemeneten kialakított 10k/20k/0,02µF-os tag kiépítése itt szükségtelen, terhelné a TL kimeneti jelét. De gond nem lenne belőle.) Természetesen a "-" bemenet más feszültség szintre is felhúzható, egy feszültségosztó segítségével. A probléma, hogy az általad alkalmazott 8 lábú tokozás esetén, a differenciál komparátor "-" bemenete, az IC tápfeszültségének negatív pontjával (8.láb) közösített. Így annak szinteltolása nem lehetséges. Ezért a 14 lábú tokozás alkalmazása szükséges, ahol a "-" bemenet külön ki van vezetve a 11. lábon, míg a GND a 12. lábon van. - Nem tudom miért pont a 16. oldal ajánlott kapcsolását választottad, mert ez a kapcsolás akkor szükséges, ha a nulla fordulathoz tartozó kimeneti feszültséget nem a nullpontból, hanem "Zero Speed Voltage Reference" pontra beadott feszültségtől indul. (mint ahogy a rajz melletti átviteli karakterisztikán is szemléletesen látható. Inkább a 14. oldal felső ábráját ajánlanám, ahol a kimeneten még egy kétpólusú Butterworth szűrő is található, a kimeneti feszültség hullámosságának csökkentése céljából. (Természetesen a 11-es lábat nem a GND-re kötve, hanem az előző pont szerinti küszöbfeszültségre emelve.) - Az általad kiszámolt 0..30mV kimeneti feszültség tartományt sem találom célszerűnek. Ennek az IC-nek, mint megannyi másak, is van kimeneti szaturációs feszültsége. Avagy, a kimenet általában nem képes lemenni egészen a 0V-értékig. Az adatlap ugyan egyértelműen a szükséges paramétereket nem pontosan határozza meg. De a 0..30mV-os kimeneti feszültség a 0..Vcc-2V-os tartományhoz képest, és a 3mV-os offset feszültséghez képest, nem elhanyagolható hibát fog okozni. Tehát, javaslom, hogy a kimeneti feszültség tartományát ne a mV, hanem a V nagyságrendű tartományban állítsd be, és a kimeneti feszültséget, egy feszültség osztóval csökkentsd le a 7107 számára. A 8. oldalon is látható, hogy a beállított konverziós tényező, 67Hz/V. Tehát nem mV tartományú. Ha pld. a 10000 fordulathoz 5V-os kimeneti jelet rendelsz hozzá, akkor 3000 fordulaton 1,5V lesz a kimenő feszültség. 1:49 arányú feszültségosztóval, beállítható a kívánt 30mV feszültség. ez a feszültségosztás, akár az R306 kettéosztásával is megoldható. (pld. 10kohm/200ohm 2% hiba mellett) - Ha a 7107-et nem átkapcsolhatóra fogod készíteni (hogy pld. nem csak a fordulatot, hanem mást is tudjál vele mérni) akkor a referencia feszültségének növelésével (R304 csökkentésével) pld. +-2V-ra is lehet növelni a méréstartományát, +-200mV-ról. Ha a 7107 tényleg csak fordulatot fog mérni, akkor szükségtelen a konverziós tényező pontos beállítására (R-eredő), mert a tényleges fordulatszámhoz, a referencia feszültség P301 beállításával is kalibrálható a skála végértéke. (A 7107 ugyan is nem "feszültséget mér", hanem a referencia és a bementi feszültség arányát, és ennek eredményét 1000-el szorozva jeleníti meg a kijelzőn.) Kb. ennyi jutott eszembe az adatlapokat tanulmányozva.. üdv! proli007
Hello!
A bicikli szenzora gyanú szerint egy Reedrelé csöve. Az 1000fordulat, 16,66Hz. Ez kissé sok egy Reedrelé számára, még ha kapcsol is hamar kifárad tőle. Jobb ötlet, egy hallelemes szenzor használata. Nézd meg BEMcorp hozzászólásában milyen eszközöket szeretne használni. TL4905-öt jeladónak, és LM2917-et frekvencia-feszültség konverternek. Lehet számodra is megfelelőbb. Amennyiben az LM2917 is kapható, az egész gond megoldható egyetlen cél IC-vel. (7107 helyett a Led-sor vezérlőt alkalmaznád.) üdv! proli007
Először is nagyon köszönöm hogy időt szántál a projektemre.
Másodszor is köszönöm és tisztában vagyok vele, hogy nem kis meló lehetett átnézni ezeket az adatokat. Mint látszik, én nem tanultam ilyeneket (sajnos), így azt sem tudom, hogy ez a butterworth (vaj-érték??? ) szűrőt hogyan kell beállítani. Az RC tagot nem tudom milyen fpole (pólusfrekvencia???) alapján kellene kiszámítanom. Ezt akarná kiszűrni? Úgy néztem, Dil14-esben, csak az LM2917-et tudom megszerezni (egy 350Ft-os ICt nem rendelek, mert a postaköltség több lenne), de akkor gondolom a képletében a zenerfeszkóval (7,56V) kell számolni a kimenő feszültséget. Ezzel számolgattam, de így is alapjáraton (~800 1/p>>13,3Hz) 0,2V kimenőfeszkód ad az IC /a megadott értékekkel: V=7,56V;R1=100Kohm;C1=22nF/ Igazából nem tudom, hogy mekkora lehet minimális kimenő jel, amin még nem hibázik sokat (ahogy írtad), így 3 lehetőséget látok: - R1 -et megemelem 180Kohm-ra, a 7107-es osztóját 1/50-re állítom, így 800RPM-en ~0,4V lesz (5000RPM:2,5V) - R1 -et 400Kohm-ra nyomom (ha jól értettem az adatlapot 1Mohm-ig elmehetnék), az osztót pedig 1/111-re állítom. Így minimum 0,887V-ot kapnék, és kb 5000RPM-nél közelíteném meg a Vcc-2 kimeneti maximumot (5,544V). Ami nekem megfelelne, mert ritkán pörgetem a kicsikocsi motorját ilyen magas fordulatszámon. - Több jeladót (mágnest) applikálok a főtengelyre, így kisebb R1-el is elérhető a minimális kimeneti feszültség (2jeladó;1/111-es fesz.osztó; R1:200Kohm=> 800RPM:0,887V;5000RPM:5,544V) 4db 7107 lesz beépítve, így mindegyik csak egy-egy értéket mér, nem kapcsolgatom más funkcióra őket. A fordulatszámmérőnél elhagyom az első (fél)digitet, az utolsó pedig fixen "0"-át fog mutatni /XXX0/. Nagyon hálás vagyok az eddig (és talán a jövőben is) rámpazarolt idődért!
Próbálkoztam már nyáktervező programokkal, és egyikkel se sikerült semmit sem rajzolni.
A kijelzőnél pl.: 10500-es fordulatnál az utolsó 3db számjegyet nem írta volna ki, csak 10. Ez volt az eltolás, de akkor ezek szerint ez lehetetlen.
Hello
Összeraktam két fordulatszámmérőt. Az 1.: Hall IC(TLE 4905 L )+LM2917+LM3914. A fordulat kb 0-900 1/min. Úgy szeretném, hogy 200, 400, 600, 750, 900-as fordulatnál felvillanjon egy-egy led. Frek/fesz átalakítót úgy méreteztem hogy n=900-nál Uki=5V. A led meghajtónál is a referencia feszültséget 5V-ra méreteztem. Én úgy számoltam, hogy így a 18, 17, 15, 13, 11 kimenetekre kell kötni az egyes ledeket. Értékek: Vcc=9V, C1=1uF, R1=37kOhm, R2=3.6kOhm, R3=1.2kOhm, R3=3.6kOhm, C2=0.47uF. Szerintetek így jó a kapcsolás és az értékek? A ledek elé nem kellene valami áramkorlátozó ellenállás? Előre is köszönöm a segítséget. (sajnos kézzel rajzoltam mert az Orcad valamiért nem működik Win7 alatt ) A másik kapcsolás egy Ne555-ös azt is feltöltöm.
Hello!
- A Butterworth szűrő, itt csak egy másodfokú alul-áteresztő szűrő. gyakorlatilag az egyenfeszültség szűretlenségét csökkenti. Ennek azért van jelentősége, mert a DVM 1sec alatt, kb. 3-szor mér. Így ha a mintavételi ideje közel van (vagy éppen többszöröse a mért jel hullámossága) akkor mintavételenként mást-mást mér. ezért a mért érték ingadozni látszik. (De nem kell ezt itt túl komolyan venni, mert nem lőnek ezzel itt nyulat. A szűrők méretezése, egyébként is "külön tudomány".) A törésponti frekvenciát, úgy kellene megválasztani, hogy a jel ingadozása csak olyan mértékű legyen, hogy az utolsó digit ne lépkedjen nagyon. Viszont ha erősen szűrsz, akkor a jel változása lassú lesz, és nem tudja jól követni a fordulat változásokat. Gyanítom, hogy az optimumot (és hogy erre egyáltalán szükség van-e) csak próba alapján tudod megállapítani. Viszont ez csak négy plusz alkatrészt jelenet a nyomtatott áramkör tervezésekor. Így később az alkatrészek beültetésével "aktivizálható" a szűrő, ha kell. - Igen, ha "zéneres" lesz az IC, akkor a megadott 7,56V-al kell számolni. - Sajnos én sem tudom mekkora lehet a minimális kimenő jel, de talán következtetni lehet a maximális kimenőjelből és a megadott linearitási tényezőből. - Ha mód van rá, a több mágnes elhelyezésének lehetnek előnyei. Mert ez egyben alacsony fordulatszámot, szűrés után kisebb hullámosságot jelenthet. (főleg a sebességmérés tengelyén) - Ha minden mérőműnek külön DVM-je lesz, akkor nem kell küzdeni a pontos R1-C1 és osztó megválasztásával, ennek hibáit, úgy is a referencia potival korrigálhatod. (És javaslom, hogy akkor a méréshatárt is módisítsad magasabbra mint 200mV, mert ez 5000fordulatnál is csak 50mV-ot fog jelenteni.) üdv! proli007
Nem lehetetlen (csak szerintem értlmetlen ) 10000-es fordulatot 2 digiten mérni ! Ha fordulatszámot mérsz legalább 3 digit kellene és 100/perc felbontás .
Ugyanis ha mondjuk a kettes szám világít az lehet éppen 2000- es , de lehet 2900-as fordulat is tehát semmi értelme a "mérésnek"
Hello!
"fordulatnál felvillanjon egy-egy led" Ez engem mindig megzavar. Ez az IC kétféle módban tud üzemelni. Vagy oszlop (vonal) diagrammos, vagy pont diagrammos kijelzéssel. De villogni semmi képen nem fog. (Vagy csak a megfogalmazásodban gondolsz másra) - Kérlek olvasd el IC-k használatáról ezt a hozzászólásomat. A Hall és az 2917 összeillesztése és az IC megválasztása szerintem nem megfelelő. - Az LM3914 a bemenő (pontosabban a Reflo és RefHi) feszültség tartományát lineárisan 10 részre osztja. Ha 5V-os bemeneti értékhez 900fordulat tartozik, akkor egy-egy Led, 90 fordulatonként fog jelezni a tízből. Tehát a kijelezhető fordulatértékeket, is ez szerint egy lineárís egyenes pontjaiként választhatod meg. Ha csak az első 5 Led meghajtóját választod mint a rajzon tetted, akkor a 900ford/5V/5.led értékéhez 10V-os referencia fog tartozni. De a Led-ek 180 fordulatonként fognak bekapcsolni lineárisan. (180-360-540-720-900) Ha a referencia értéke 5V és a (18-17-15-13-11) kimenetet használod, akkor 180-270-450-630-810 fordulatértékek jönnek ki. Tehát a referencia feszültség értékét és a kívánt kijelezendő fordulatszámokat még át kell gondolni. -A Led-ek elé nem kell áramkorlátozó ellenállás, mert az IC kimenetei áramgenerátorosak. A Vled+ feszültséggel, csak akkor kell sorba tenni ellenállást, ha a Led-ek tápfeszültségének és a Led-ek összáramának szorzata, meghaladja az IC maximális disszipációját. üdv! proli007
Hali Proli007!
Köszi, akkor a panelra csinálok majd helyet a szűrőnek, de lehet hogy úgy, hogy valami forrtüskékre, mert így könnyen lehetne próbálgatni-cserélgetni. Sebességméréshez mindenképpen több mágnest akarok, mert 1 nagyon kevés lenne. Sajnos optikai tárcsát nem tudok rátenni, pedig az lenne a 'non+ultra' (elég koszos ott a környezet...) Idézet: „(És javaslom, hogy akkor a méréshatárt is módisítsad magasabbra mint 200mV, mert ez 5000fordulatnál is csak 50mV-ot fog jelenteni.)” Ezt viszont nem értem. Osztóra gondolsz? (1:100 : 20V-os méréshatár?)
Hello!
A 7107 kijelzett értéke= (Ube/Uref)*1000. Tehát ha a referencia feszültsége 100mV, akkor a kijelzett érték 2000(1999) és a méréshatár 200mV lesz. Ha a referencia feszültséget 1V-ra választjuk, akkor a méréshatár 2V-lesz. Így 5000 fordulathoz a DVM bemenetén, 500mV feszültség fog tartozni. Ha a f/U konverziója 5V/5000fordulat lesz, akkor csak 1:10 arányban kell osztani a kimeneti jelet a DVM számára. üdv! proli007
Áhán! No, ezt se tudtam Azt hittem, hogy a 200mV-os műszer az 200mV-os, és punk-tum. De ez így frankóbb
Kösssz!
Számolgattam, próbálgattam(elméletben), és oda jutottam, hogy 3 jeladóval + 1V -os referencia feszültséggel (a 36-os lábon kell azt beállítani, ugye?) és 1:10 -es osztóval jó lenne. NA ekkora csaptam (megint csak elméletben) a homlokomra... hiszen a kisautó 3 hengeres, hurrá, nem kell felesleges mechanikát építeni, ráteszem a gyújtáselosztóra
No, ahogy hazaértem , átnéztem a Suzuki gyújtásrendszerének rajzát, persze még véletlenül se stimmel az LM2917 adatlapján mutatott áramkörrel.
Viszont van egy csatlakozási pont, ami gyanúsan felhasználható (talán) [17] A gyári fordulatszámmérőhöz megy(menne), de nem tudom milyen jel jöhet le onnan. A gyújtásegység saját jeladóját nem akarom megpiszkálni, úgy jó ahogy van, a kis japcsik nagyon frankón összehozták. Még lehet, hogy a főegység (ECM) A4-es csatlakozójáról is lehetne levenni jelet (A gyújtásegység végfokozat-hoz megy ott) Sajnos nincs oszcilloszkóp :no: , multiméterem van, majd azzal megpróbálok rámérni (persze csak ha megtalálom a csatlakozási pontokat)
Hello!
- A referencia 10kohm-os poti feletti ellenállást kicseréled 22kohm-ra, és már célba is értél. - Nálam a gépjárművel történő "ismerkedés" a Dacia-nál félbeszakadt. Hála égnek a mai gépeket már nem ismerek. (Benzin-gyújtáskulcs az érdeklődési köröm) De kétütemű autó hengere ad fordulatonként egy gyújtásjelet. Ha négyütemű a motor, akkor egy hengernél, két fordulatonként van egy gyújtás. Viszont én is az A4 pontra szavaznék. Ott biztos nincsenek "bazi" tranziens impulzusok. üdv! proli007
Hali!
A 15K ohm -ost 22K ohm -ra? Én hiszek neked 100% -ig, csak akkor nem tudom, hogy hogy kell kiszámolni a ref-feszt (azt hittem sima feszültségosztó). Próbálgattam a motorházban méregetni, érdekes eredménnyel. Az [A4]-es vezetékét ugyan megtaláltam, de még rámérni nem tudtam, mert pöpec módon le van szigetelve a csatlakozó. A gyújtótrafó primer oldalára tapintva (és a testpontra), mintha mértem volna megfelelő frekvenciákat (17-20Hz >> ~1000RPM), de nem bízok meg teljesen a multiméterben (ha frekvenciáról van szó). A [17]-es csatlakozópontot egyáltalán nem találtam meg, az [ECM] főgységről meg sanda gyanúm sincs hogy hol lehet...pedig ez egy igazán kicsi autó...
Hello!
- Bocs, én meg sem néztem mekkora ellenállás volt a poti felett, mert arra gondoltam, hogy 100mV referenciára van leosztva. Viszont így a trimmer potin 2V feszültség van az 5V tápfeszültségből. Ha középre állítod a trimmert, akkor lesz 1V. Lehet eredetileg is 1V lett volna a referencia? Én meg arra gondoltam (a legkevesebb átalakítás miatt), hogy a trimmer 2/3-ad állásában legyen meg az 1V. Így meg 22kohm-al a poti tetején kb. 1,6V mérhető, ahol tényleg a 2/3 részénél lesz mag az 1V. Persze egyik megoldás sem szép, mert a poti alá is illene ellenállást tenni. Ha a poti 20 fordulatos éa 2V van rajta, akkor egy körülfordulásra 100mV feszültség jut. Ez már egy körülfordulásra, az 1V-os referencia mellett 10% változtatást jelentene. Szóval elég durvának tűnik a beállíthatósága. Én minden esetre maximum +-10% állíthatóságot engednék meg a potin. Ez 900mV-1100mV-ot jelentene. Ez pld. alul egy 9,1kohm-ot, 2kohm-os potit, és felül egy 39kohm-os ellenállást jelentene. Így egy körülfordulás, 1% változást jelentene. - A frekvencia mérésnél, én leosztanám a jelet, vagy "formálnám" (mint ahogy a fordulatmérőknél szokás) a jelet a multiméter számára. Akkor talán kevésbé tévedne el. üdv! proli007
Haj!
Átrajzoltam, mert ez a lent-fent dolog félreértelmezhető számomra. Ha jól sejtem így gondoltad (ha nem, akkor viszont én gondoltam így... ) Ezt a frekileosztást-jelfromálást kicsit lehetne konkrétabban? Nagyon sötét vagyok, úgy látszik...
Hello!
- Ismered ezt a nótát? "Ezt kiabálta ordítva, jól csinálod csak fordítva!" A RefHi és RefLo lábak között kell az 1V-nak lenni. - Pedig az egyik példa, ott mosolyog az LM2917 adatlap 10. oldalának felső ábrájának elején.. üdv! proli007
Jelentem, ellenállásokat megcseréltem, adatlapot újra megnéztem , nótát nem ismerem....
Sziasztok!
Egy ilyet szeretnék egy 4 hengeres benzines motorhoz! Megoldható lenne?
Meg ! Ha csak ezt az oldalt átolvasod , már minimum két kapcsolást fogsz találni .
|
Bejelentkezés
Hirdetés |