Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Van nekem egy Einhell "márkájú" falhoronymaróm, ami megállt. Ebben egy 1300W motor van, előtte egy lágyindító, ami egy triakos elektronika, és egyben a hővédelem szerepét is betölti. Az egész ki van öntve műgyantával. Nem javítható.. Viszont kihagytam, így elindítva a motort, némi szikra eső tapasztalható a szénkeféknél.. Tettem rá egy 330nF-et, mert eredetileg a szikraoltásért felelős kondi is a műgyantás paca alatt volt.. nem lett jobb..kiszedtem a szénkeféket, mind a kettő elég furcsán meg volt repedezve, nem volt az állórészhez "bekopva" hanem kicsit kúposan nézett ki mind a kettő.. síkba reszeltem, visszatettem, a szikrázás maradt..kb. úgy kell elképzelni, hogy kb. 1/3-a szikrában úszik a forgórésznek.. A motor sebessége nem ingadozik, egyenletesen jár, melegedni nem melegszik fél perc alatt, amíg így ripityára szedve hajtottam.. a szénkefe házak viszont elég melegek...elképzelhető, hogy a lágyindító elektronika nem csak lágyindító? hanem nem is 100%-on hajtja a motort?ha nézem az állórészt, forgatva a kommutátor szegmensei közt van 1-2 ami feketébb a többinél.. megégve nincs ugyan, de más árnyalatú Hogy lehet egy ilyen motort biztosra menve kimérni? nem gyártanék hozzá új lágyindítást, meg nem vennék új szénkeféket, hogy utána meg kidobjam, mert szegmenszárlatos a motor.. van erre valami házi módszer? köszönöm előre is!
Szia!
Ha forgatom, nem kattog, szép, egyenletes a kommutátor.. nincs kiálló szelet.. csak elszíneződött van..megpróbálok videót csinálni róla, de nem egyszerű, mert nincs állványom, ha meg elindítom, kell a kezem, hogy meg is tartsam, mert lerepül az asztalról.. de megpróbálom valahogy..szénkefék kb. az eredeti hosszuk 50%-a, rugó nem lágy, alig tudtam visszapattintani a helyére, olyan erős..mivel a szénkefét kézben reszeltem "síkba", így nem biztos, hogy teljesen 100% sík.. van értelme a motort járatni pár órát 70-80 voltról, hogy "becsiszolódjon"? a kefetartóban rendesen mozog, nem akad.. Idézet: „elképzelhető, hogy a lágyindító elektronika nem csak lágyindító? hanem nem is 100%-on hajtja a motort? ” Pont erről van szó,én például nagyobb Flex-ekben találkoztam ezzel a megoldással,elképzelhető hogy a falhoronymarókban is Igy van megoldva,a műgyantával kitöltött elektronika nem csak lágyinditóként szolgál,hanem kissebb feszültségen is járatja a szinkronmotort,ezzel csökkentve a menetszámot és az átütés lehetőségét,kiváncsiságból kipróbáltam nélküle egy variac segItségével növeltem fokozatosan a feszt,és kb 60ACV-nél úgy működöt mint 230V-nál lágyinditóval,szóval nélküle ne járasd semmiképp 230V-on. Üdv!
Szervusz!
Hát igen,igazad van,hogy pontosak legyünk itt nem szinkron,hanem soros gerjesztésű univerzális motrokról van szó(mellesleg a forgó és állórész itt is szinkronban van egymással). Üdv!
Sziasztok!
A kefék "piramis" alakúra voltak kopva, és megégve a végüknél, porlott szét.. emiatt szedtem le az égett részt, mert felakadt alul, a kefetartóban.. nem csúszott lejjebb... A videón 2 alkalommal pörgetem fel. Az első esetben kb. 140V körül kap, egy toroidról.. Második esetben a 230-ról megy közvetlen.. itt a videó: Bővebben: Link
Szia!
Igen, de ha Hodinkanak igaza van, és nem 100%-on van járatva a motor, akkor elképzelhető, hogy simán csak a lágyindító hiányzik neki.. Szétvertem a lágyindító "kruplit".. van benne egy triac, egy 8 lábú DIP tokos IC, amiről lereszelték a biztonság kedvéért a feliratot, 1 teljesítmény ellenállás, dióda, 2 tranzisztor, meg pár ellenállás.. sajna szétszedhetetlen.. Amihez hozzá lehet férni, az a teljesítmény ellenállás, dióda.. ezeket kimértem, jók.. A Triac gate előtt van egy 27Ohm, az is jó, az IC-t nem tudom, a 2 tranzisztort nem tudom kivenni, felirat meg nem emészthető rajtuk.. mi lenne, ha elindítanám a motort 40-50 voltról bekoptatási céllal? az a baj, ha veszek bele új keféket, az 1500-2000Ft, ha meg rossz a motor, meg nem tekertetem, annyit nem ér.. vagy mi pénz lehet egy ilyen tekercseltetés? egy Festool 1000W körfűrész forgórészre 9000Ft-ot mondtak.. nem is csináltattam meg... ismertek olcsó tekercselőt Bp-n? de nekem nagyon gyanús, hogy a motor nem rossz, mert egyenletesen jár.. akkor morogna, meg akadozna.. nem? nem lehet kimérni valahogy?
Van módszer a durva hibák kiszűrésére. Sajnos ez nem oldja meg a kisebb hibák kiszűrését.
A forgórész durva ellenőrzése a következőképpen oldható meg. Két egymással szemközti szeletre egy DC tápegységet kell kötni és akkora áramot átengedni a forgórészen amit melegedés nélkül elvisel. V (mV) mérővel feszültséget mérni a szomszédos szeletek közt, a betápláláshoz képest 90-+45° szektorokban. Forgórészt elfordítani és ismételni az előző eljárást amíg körbe nem érsz. A szomszédos szeletek között mért feszültségeknek egyformának kell lenni, ha valahol nagy eltérés van ott a tekercselés hibás. Kissebb eltéréseket fogsz találni, ez természetes, az égett szeletek környékén várható a nagyobb eltérés. Kipontozásnak hívták az eljárást, elkötés, szakadás, durva menetzárlat kiszűrésére használták tekercselés után, amikor még ember és nem automata tekercselt.
Szia!
Nem, a triac nem kimérhető... sajnos lerepült a háza.. ![]() ezt a seprűnyeles csiszolásos dolgot nem igazán fogtam fel.. Hogy csináljam pontosan?
Sziasztok ismét..Kifeszegettem a lágyindítót a tokjából, és a ragacsot is lekapirgáltam a forrasztási oldalon.. ez a felirat van rajta:K-j RTH-V150/1300 A:12/(12)/250V ~ 5E4 B:20A 150V AC
Na a kakas csípje meg..ez azt jelenti, amire gondolok hogy jelenti?magyarul a motor 150V Effektívet kap? az 1300 meg az 1300W, ami rá van írva kívül is..így érthető a szikrafelhő..persze, hogy pörög, mint a veszedelem..jó volna tudni, mi ez a kis kocka.. Mi az 8 lábú DIP alkatrész.. mert az egész modul biztos, hogy beszerezhetetlen.. ![]() ![]()
Hali!
Igen, már kotorásztam itthon porszívó elektronika ügyben, de nem leltem.. De mi miatt lehetett az eredeti ilyen baromi bonyolult? IC, 2 tranzisztor, egy marék ellenállás, meg ki tudja még mi, amit nem tudtam előkaparászni a tokozatból?
Szervusz!
Igen jól értettél,ezekszerint a falhoronymaród is ezen a működési elven alapszik,csaképp a te esetedben 150V-os lágyinditóval jár a motor,mellesleg ezek beszerezhetők,például én annak idelyén naponta több flexet és sok más hasonló cuccot javItottam és az alkatrészbeszerzéssel nem volt gond,szóval érdemes körülnézni a szaküzletekben,nagy valószInüséggel találsz. Üdv! ![]()
Szia!
Az állórészben van egy pici lyuk, ebben meg egy thermistor.. Most éppen 150Kohm.. ha melegítem, esik az ellenállása szépen.. Triakot tettem bele, BTA12/600 volt itthon.. ugyan az, meg sem nyekken.. kábelezés OK. az biztos, kimértem..
Szia!
Tudsz ajánlani valami helyet Bp-n, ahol érdemes kérdezgetni? Einhellt hívtam múltkor, kompresszorhoz kellett volna biztonsági szelep, mert el volt repedve a menet mellett.. A világ minden kincséért nem akartak adni, mondván túltölt a kompresszor, azért durrant el.. Hiába magyaráztam, hogy nem tölt túl, hanem eleve új kora óra meg volt repedve, csak nem az elvékonyított résznél, hanem a tövében.. nem adtak el belőle.. kicsit fura mentalitás.. vigyem be, megcsinálják.. mondtam, köszi.. vettem máshol.. kicseréltem, ez 3 éve volt, azóta megy, persze, hogy nem tölt túl, sosincs leállítva, mert kell a sűrített levegő mindig.. csak erre nincs ötletem, hol próbáljam..
Sajna ezügyben nem tudok a segItségedre szolgálni ugyanis ukrajnában élek,és magyarországon nem nagyon ismerem az ilyen helyeket,de amint mondtam nézz körül ilyen elektronikai cikkekkel üzletelő boltokban biztosan találsz.
Üdv!
Hali!
Na.. közben szalad a szekér..találtam benne egy 33Ohm-os diódát.. ![]() Sajna teljesen befedte a műgyanta, így a páka hegyével tudtam szépen körbekapirgálva kiszedni.. de eltörött.. típus nincs..pedig 100%, hogy ez a baja.. Zener lesz, az biztos, mert egy 100µF 16V-tal párhuzamosan van, és egy 2W ellenállással megy a betáp fele.. már csak az a kérdés, mekkora..beteszek egy zpd 5.1-et, aztán vagy füst, vagy megy.. Ha nem megy, akkor zpd12.. ha nincs füst, már jó vagyok ![]()
Nos..motor helyére 200W izzó került.. Zener ZPD5.1. Táp be, izzó 3 sec alatt elérte a teljes fényét, majd kikapcs, és 26V eff. maradt rajta.. halványan parázslik..
A zeneren a feszültség 3,36V (5.1 Zener..) valami nem kerek.. Tettem bele ZY5,1-et, így 3,41V lett a feszültség rajta.. Valami beterhel.. ezért zárlatosodott be a zener ami benne volt.. A triac lehet, hogy valami nagyon sensitive gate típus volt? beterhelhet a triac? vagy az nem jelent ekkora terhelőáramot? 27 Ohm van az IC, és a trac gate közt.. ez akár százon mA tehrelőáram is lehet.. érdemes megnövelni a 27 ohm-ot? vagy nem az terhelhet? az a furcsa, hogy a lágyindítás fele működik...a termisztor helyére tettem természetesen egy ellenállást.. potival beállítva 160K, mint a termisztor ebben az időben..
Üdv:
Szerintem az az IC egy NE555 lesz bár nem 100%, de már találkoztam porszívóban ilyennel. Hogy ha az a TRIAK az IC hármas lábán van esetleg egy ellenállás van még köztük akkor nagyon valószínű hogy NE555. Példának okáért egy rajz de nem hiszem , hogy ebbe is ez van. Bővebben: Link
Szia!
Ha mindenáron ki akarod kIsérletezni akkor több megoldás is létezik,ha a triac még ép,akkor szerintem inkább próbáld felhasználni.A leg egyszerűbben,mondjuk ez alapján összedobhatsz gyorsan egy fesz.szabályzót,csak egy diac kell hozzá nomeg néhány ellenállás és kondi(sőt még itt egy hőérzékelős kapcsolás is) ![]() Üdv!
Szia!
Sajnos nem a 3-as lába, hanem a 4-es lábán van a triac.. ![]() ![]() ![]()
Szia
Nem akarlak elkeseriteni de a motorodnak szerintem "kancsó"finoman szólva,mérj rá a keféknél a forgórészre egy ellenállásmérövel és valószinü fogsz találni egy-két tekercset benne aminek az ellenállása nulla vagy nagyon az környéki azért huzza a tüzet körbe a kommutátoron.Az ilyenen csak a tekercselés segit ami lehet gazdasági totálkár ![]()
Hali!
Az ellenállás a betáp fele 20KOhm..mellékelve a 2 kép.. A fólia oldalon a kék ellenállás jelenleg egy 159Kohm precíziós, a termisztor helyett.. A dióda a zener, a középen levő zöld valami pedig egy gyári tekercs, a műanyag tokozatban is ki van képezve a helye.. közvetlen a csapágy alatt van..a zener tuti zener, mert kondival (100µF 16V) van párhuzamosan..
Nem értettem ezt a tekercset, hogy minek.. Most, a képeket nézve leesett..A motor csapágy mögötti felén van egy tárcsa.. Benne pici mágnes..
NYOMATÉKSZABÁLYOZÁS! betojok..Visszatettem az elektronikát a helyére.. Bekapcsoltam.. Motor rendesen lassan pörgött fel.. majd egy nagy rángatás, és leáll.. utána ráncigálja a hálózatot.. De egy picit sem szikrázik...az elektronika továbbra is rossz, de legalább értem, hogy minek kell ![]() ![]()
Megoldva..
A ragacs alatt volt egy 10nF, ami átvezetett.. nem is tudom, hogy hogy szúrtam ki, mert egyáltalán nem látszott ki..Megy rendesen..megint tanultam valamit ![]() köszi mindenkinek!
Na jóóóóó..
![]() de mindent kimértem.. Ez a kondi ki sem látszott a ragacsból.. úgy találtam csak meg, hogy a fólia oldalon volt 2 láb, ami nem látszott végződni a másik oldalon semmi alkatrészben ![]() undorító dolog ez a ragacs..
Lágy indító, fordulat szab. , Nyomaték szab. rajz U211B itt megtalálható: http://www.datasheetdir.com/U211B+Industrial-Control
Sziasztok!
Régebben készítettem egy lágyindítót 1700W-os sarokcsiszolóhoz és most megadta magát. Teljesítményelektronikában nem vagyok jó úgyhogy segítségeteket kérem a kiméréséhez. A rajzot csatolom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |