Fórum témák
» Több friss téma |
Szevasz!
Darabonként 20C hőmérséklet különbségnél 60W a hűtőteljesítménye. Te belefektettél 90-et. Tájékoztatásul: a legkisebb spit klíma tud 2kW-ot, ennek fejében felvesz ca. 8-900W-ot. Ítéld meg magad! Üdv: StMiklos
...egy vízmérleget billegtet könnyedén..Szerintetek nagy baromság lenne ,ha a szivattyú nem a kútban lenne,hanem a rendszer legmagasabb pontján? ...
Nem butaság az első fele, de erre nem kell külön keringető szivattyút alkalmazni, azzal nehézkes lenne az újratöltés, indítás, ha valami baj lenne... egy centrifugálszivattyú fogyasztása adott mértékben változik a terheléssel: ha a víz mélyen van és a szivattyú magasra emel, akkor kb. a névleges telj.-t veszi fel, ha az általad is vázolt helyzetben dolgozik (szinte csak forgat) akkor sokkal kevesebbet... nálam az névlegesen 370W-os szivattyú eszik a gyakorlatban 260W körül, mert szívnia csak kb 2-3 méterről kell, és emelnie pedig csak kb. 1,5 métert (talajszintre folyik vissza a víz).... a legmagasabb pontra a fellevegősödés miatt nem tanácsos tenni szivattyút szerintem, főleg nem keringetőt... amire még számolni kell, hogy üzem közben azért ha magasan van a felső pont akkor ott nem szabad elfeledni, hogy a vízoszlopot a gravitáció erősen húzza: vagyis a vízoszlopod emiatt "meg is tud szakadni" tömítetlenség, gázos víz stb. miatt, ezt érdemes észben tartani, és a szükséges eszközökkel kiküszöbölni, ha fennáll a veszélye!
"Van valakinek számítása kútklíma méretezéshez? "
Hát ez így nem megválaszolható, de próbálok segíteni. 2 fő dologra kell bontani a dolgot: 1, a rendszer elemei mit tesznek lehetővé: pl. mekkora a hőcserélő és áramoltatott levegőmennyiség, és mekkora a delta T (elérni kívánt hőfokkülönbség)? Ez vagy számolható (nem egyszerű) vagy tapasztalati úton, ill. gyári adatok alapján becsülhető. 2, a víz által elszállítható hőmennyiség: itt egyszerűen a víz fajhője alapján számolunk, az egyszerűség kedvéért az alábbi képlettel: P=dT*Q*1,16 ahol P a névleges hűtőteljesítmény Wattban, dt: a kilépő minusz belépő víz hőfokkülönbsége Q: térfogatáram liter/percben Ebből tudsz számolni, pl. ha a szivattyú 500liter/perc-et nyom, a dt 5°C, akkor a hőcserélő ideális működése esetén a hűtőteljesítményed kb. 2,9 kW lesz.... Ami látszik: ha kevés a hőcserélő felület, akkor a névleges alatt maradsz (jóval), ha van elég hűtőfelület, de nincs elég víz, akkor jó lesz ugyan hatásfoka a hőcserének, de kicsi lesz a teljesítmény... illetve ha nem elég hideg a víz, akkor megint csak kicsi lesz a teljesítményed (dt nem lesz elég nagy) ...
Kösz a választ!
1. Tudok vízmennyiséget (900-1000 l/óra), ha belövöm, hogy mekkora deltaT-t akarok, akkor elvileg kiszámolható a hőcserélő mérete + átáramló levegő? 2. Ugye 500 liter/óra akart lenni a számítás, csak elírtad? Vagy ha nem is, azért lehet óránkénti vízhozammal számolni? Mert úgy elég barátságos, 5 kW (kWh?) fölötti érték jön ki, az még 1 kW (kWh?) szivattyú+ventilátorok áramfelvétel mellett is igen biztató lenne. Még egy kérdés: víz(folyadék)-levegő hőcserélőt milyen néven kell keresni a net-en? Ilyen formában voltak találatok, de csak hőszivattyús oldalakra hivatkozásként és ott sem találtam konkrétan ilyen eszközöket. Pedig, gondolom, valakik csak gyártanak ilyet.
klímának szeretném hűteni a rendszer vizet. De gondolom akkor ezt a peltier elemes dolgot el is felethetem
Igen elírtam, az 500liter/óra lett volna, köszönöm!
Víz-levegő hőcserélőt fan-coil néven találsz - itthon is árulnak sokan sokfélét! Ha boltit veszel (nem átalakítás lesz) akkor annak van adatlapja, amin meg tudod nézni, mekkora delta T mellett mekkora teljesítményt tud az adott térfogatáramra pl. ...
Kösz ismét! Szétnézek.
A gyűrűs kút dolog nem jött be,egy éjszaka alatt 27 fokra melegítette fel a kút vizét a klíma.
Egy T idommal beraktam házívizmü mellé a klímának szánt szivattyút.Furott kutrol 12 fokos víz hűt már rendesen.17 fokos levegöt nyom a beltéri,és 22-23 fokra hűtött le 31fok rol Viszont egykis tapasztalat csere,kinai 40 literes Leo szivatyu vadonat uj,egynapom ráment,nem tudott nyomást csinálni.Lehet hogy csak én vásároltam hibás darabot. Nyomta vizet de ha ráraktam egy sima locsoló szűkítőt elfogyott a víz,és mintha le levegősödött volna.(kinai vacak) 40 literes felújított Pedrolo viszi mint a szél...
Hát igen, az ásott kút csak akkor jó ha nagy a vízkészlet benne, de akkor is csak ideiglenesen, mint pl nálam, hogy éjjelre, megelőzendő a víz kifogyását! Nekem nem olyan nagy a gond, mert kb 5 méteres a vízoszlop a kútban, és a kút kb 130-140 átmérőjű, vagyis van puffer bőven! Idén még egész napos üzemnél sem ért ki a szivattyú a vízből, ami kb 2 méterre van a vízszint alatt!
A 12 fokos víz nagyon jó! Nekem is 13-14 fok jön fel, de mire beér a szobába, már melegszik, olyan 16-17 fokra! De nem baj, így is megvan a 23-24 fok mikor kint 35-37 fok van! A múlhét végén asszonypajti már fázott és mondta hogy kapcsoljam le! Azért durva volt hogy kint 37 fok, és bent meg fázik valaki, úgy hogy csak egy házilag barkácsolt "klíma" van!
Hát igen,faterom állitja hogy 21 fokra hűtötte le éjszaka szobát,amire én azért csóváltam fejem,de tény hogy nagy teljesítményű beltéri van fent
Majd rakok fel képeket,csak hétfőn lesz fényképezés,ha felkerül másik is...
A Leo nem egy nagy durranás, de azért 3.5 bar-t produkál nálam, igaz, a vízhozam rovására. És nem az elméleti max. vízhozamról csökken (az még érthető is lenne), hanem fojtás nélkül ~22 l/perc, 3.5 bar nyomással meg ~17 l/perc. Egyszer kipróbáltam egy 750-es Calpedát, az kenterbe verte az 1500-ös Leo-t. Csak ugye annak az ára... :o)
Újabb kérdés:
Ez a képlet (P=dT*Q*1,16) mennyire tutti? Az egyik fan-coil adatlapja alapján nem csak a dT számít, hanem a bejövő víz hőmérséklete is. Magasabb a hűtőteljesítmény, ha 5->10 a bejövő-kimenő víz hőmérséklete, mint ha 12->17 . Most kicsit elbizonytalanodtam.
Pixi, Fester, hozzátok is lenne kérdésem.
Tudnátok írni konkrét "beltérit", amit ti raktatok össze? Milyen hűtő, mekkora levegőszállítású ventilátor, mennyi víz átfolyás mellett? Úgy néz ki, a fan-coil felejtős (100e-ért láttam), inkább házi kütyü kellene. Ahhoz meg jó lenne más tapasztalata. Ha már leírtátok, elég lenne egy iránymutatás, mikori hsz lehetett és megkeresem.
Na én most próbálok készíteni házilag klímát egy fagyasztó ládából már félig szét van szedve csak azt sok purhabot nehéz a külsejéről lehámozni.
Szia
Ami tuti. klíma kültéri egység kiherélve csak radiátor és ventilátora marad. Vagy klíma kültéri radiátorát kiegyenesíted,(ugrálsz rajta) majd ennek egy doboz,és az elejébe vágsz egy akkora lukat hogy egy mezei piacos ventilátor beférjen.és azt 1-2 es fokozaton használod.Ez működik garantálom neked.Itt ebben az esetbe a kondenzvíznek kell csinálnod valami fémtálcát ami összegyűjti és eltudod vezetni.Pozdorja ugye nem nagyon szereti a vizet Itt találsz képeket amit én csináltam régen. Kitartás képek: Link
Én barkaz fűtő radiátorokat pakoltam egymásra (4db) és ezeket összekötés szempontjából 2-2 sorosan majd 2 párhuzamosan kötöttem, aztán be egy olyan dobozba mint fester-nek (csak az övé jobban néz ki ) De szerintem bármilyen kocsiból kibányászott radiátor megteszi, maximum ha nem elég nagy a felülete akkor több kell belőle. Hacsak nincs valahol elfekvőben egy klíma kültéri vagy beltéri, akkor szerintem ez a legolcsóbb megoldás.
Sziasztok! Erősen gondolkozom valami ilyesmi klímán én is ezekben a nagy melegekben Én egy gépkocsi vízhűtőt gondoltam a "beltérinek" és egy jó mély ásott kútból szívnám rá a vizet Gondolkoztam azon is,hogy magát az egész központi fűtőkört a lakásban rákötöm a kútra egy hőcserélővel de ahogy gondoltam ez halott ötlet mert felmelegszik a víz a kútban.. Nem tudom ha elvezetném a vizet úgy életképes lenne e a fűtéses hőcserélős megoldás? Valaki nem próbálta ki esetleg? Először a műhelyben tesztelem majd a gépkocsihűtőset ha jól beválik esetleg belevágok egy pár beltéris rendszerbe is..
Természetesen számít a bejövő vízhőfok, mivel a képletben szereplő delta T a belépő/kilépő vízhőfok közötti különbség. Ha a 30C-os szobába 5C-os víuzet nyomatsz be, akkor az a magas hőkülönbség miatt (hatékony hőcsere egyik fontos paramétere) pl. 8°c-al melegszik fel, míg ha 12 fokos vizet nyomatsz be, az csak pl. 6°C-al melegszik majd fel, ergo a képletben szereplő dT érteke annál több, minél hidegebb a benyomott víz!
Fan-coilokat rossz helyen keresgéltél akkor, nézd meg pl. a permanent.hu oldalon, ott van 40-50 körül. Bár nem tőlem kérdezted, de én sem gyári fan-coilt használok, én klíma beltériket (5kw gyárilag) alakítottam át fan-coillá. Miért jó ez? Benne van a megfelelő venti (erre tervezett légszállítás, nem hangos, szabélyozható stb.) kondenz elvezetés megoldva, úgy néz ki ahogy kell ( ) ... a honlapomon meg tudod nézni, nagy léptékben hogy lett átalakítva : fan-coil készítés klíma beltériből ... Nekem bevált, szuperül megy mióta megvan!!! Annyi lett/lesz változtatva, hogy a jelenlegi műanyag csövezés teljes egészében 5rétegű lesz (beltéri belépőnél lesz flexibilis gebo cső), hogy többet ne kelljen hozzányúlni, illetve télen lehessen vele fűteni is - mint egy igazi fan-coillal...
Volt egy utam,le volt levegősödve a szivattyú valamiért,vittem fényképezöt is
Ígértem pár képet.
További képek.
A digitális hömérö a lefujt levegö hömérsékletét mutatja,ez inditás után 5 percel készült,bent 29 fok volt. 22C fokra lenyomja,szemeimmel láttam A kút vize 12,3 C fokos.
Szerintem semmi értelme átalakítani egy klíma beltérit fan-coillá. egyszerűen rá kel kötni a vizet és hagyni had folyón, fölösleges pénzkidobás és idötöltés.Én már kb kilencedik beltérit rakom fel vizes rendszerhez és egyik sem lett átalakítva.
Ugy egyébként észrevételezném Azt sem igazán értem mért kell bonyolult matematikai számításokat végezni egy egyszerű működő dolognál.Hideg víz +minél nagyobb hőleadó felület,és lassú légáramlás.Ez a pár dolog amit szem előtt kell tartani.szétkell nézni ki mit tud beszerezni,traktor hütö stb.. és lehet épiteni majd hüsölni. Szerintem a 29C és a 16 C fok közötti külnbség elég meggyözö tud lenni. Azt hiszem ez az hökülnbség érték delta-T vagy mi
Tudod ez is egy vélemény... Tisztelem becsülöm, nem szólom le amit csinálsz, csináltál. Én nem tennék be a házamba autós hűtőkből összerakott cuccokat, van aki beteszi, sem gond... Egy klíma beltérit használtan nagyon olcsón meg lehet kapni, és így dekoratív lesz. Ez megint az én véleményem... én kicseréltem a 6-os csövet 8-asra és leközösítettem 12-esre. Miért, mert javult a hatásfoka a hőcserének nem is kicsit (min 30%), és került kb. 300 Ft-omba, de legyen több, legyen 500Ft/klíma... szerintem ennyit megér a hatásfok javulása.
Számolgatni én sem azért szoktam, mert jól néz ki, hanem azért mert nem mindegy, mit fog megcsinálni az ember. Ha beleöl pár tízezer forintot, netán többet, nem mindegy mit kap a végén, jó ha inkább pozitívan lepődök meg... én nem szeretem az " így sikerült, ez is több a semminél" megoldásokat - de nem mindenki ilyen... én sokat tervezgettem, gondolkodtam a rendszeren, számolgattam, és végül azt kaptam amire számítottam, mind hatásfokban, mind hőcserében, mind üzemeltetési költségekben. Elégedett vagyok vele, nem kell piszkálnom tuningolnom stb. Az igaz, hogy minél hidegebb víz kell, és minél nagyobb hőcserélő felület, de: a hideg víz hőfoka adott, ha kutad van, max. ronthatsz rajta, ha nem jól csövezel. A hőcserélő mérete pedig egy lakótérben akkor jó ha nagy, de akkor szép, ha kicsi, ha okosan tervezed, csinálod, meglesz az aranyközépút... És még lehetne folytatni a gondolatmenetet, de ne erre pazaroljuk itt a karaktereket... SZERINTEM ...
Szia
Félreértés ne essék,nem kötözködés képen írtam a véleményem! Nekem anno tényleg mindegy volt mi van bent a lakásban, és hogy néz ki csak túléljem a kánikulát,majd telente vásárolgattam meg én is kiszemelt beltérieket.Ha melege van az embernek gyorsan tud kompromisszumokat kötni. Lehet hogy igazad van a csőátmerő és hatásfok terén,de ami itt fenti képeken van aránylag vastag csövezésű régi beltéri,és semmivel sem rosszabbak az öthoni klímák melyek 6 milis csővel végződnek. Viszont ha neadj uristen dugulás hamarabb jelentkezhet
Nem, nem kötözködésnek vettem!
Csak azért tartottam fontosnak leírni ezeket a dolgokat, mert mióta megcsináltam a kútklímát, és a honlapot, sokan kerestek már meg ... a legtöbben előre gondolkodva, de volt nem egy olyan ember is, aki megcsinálta, de nem ez lett a vége amit várt volna. És ezekben az esetekben akinek van tapasztalata már egy (vagy több) ilyen rendszer kivitelezésében, tervezésében, az rögtön meglátja a hibát, és tudott volna segíteni még az elején. Nekem ehhez a puszta segítségadáson kívül semmilyen érdekem nem fűződik, én az én rendszerem örömmel használom, ha tudok szívesen segítek másnak is, hogy örömét lelje benne - és ugyanezt gondolom rólad és másról is itt a fórumon! DE hogy érdemben is írjak , a csőátmérőknek nagyon fontos szerepe van a 6-os esetében - de ez is komplex kérdés, mert ha van egy olyan szoba, aminek kicsi a hűtésigénye, akkor termélszetesen egy 6-os csövekkel készült egység gyári állapotában is jól dolgozhat. De a legtöbb esetben az ember azért hűt egy-egy helységet hűtési rendszerrel, mert rendesen meleg van, vagyis kell a hűtőteljesítmény. Ha gyorsan kiszámolod, akkor látod, hogy egy 6-os cső belső keresztmetszete 2*2*3,14 mm^2, míg egy 8-as csőé 3*3*3,14 m2, vagyis a 8-as cső belső felülete, ami ugye erősen meghatározza az áramló víz mennyiségét - ami meg döntő fontosságú a hőelvonás során, szóval a keresztmetszete több mint a duplája! Ez persze nem jelent dupla teljesítményt, mert ebbe azért beleszól még pár paraméter, de a 30-50% többlet teljesen reális! Ennek a puszta számokon túl ott van szerepe, hogy a rendszer összfogyasztása mennyi lesz a végén. Kisebb ellenállás miatt kisebb szivattyú telj. is elég, nem kell akkora fordulaton járatni a ventit (csendesebb üzem, kisebb fogyasztás), nem kell naphosszat mennie a rendszernek, kisebb beltéi is elég, stb, stb... vagyis komfortosabb és olcsóbb működtetés. És ez ugye fontos dolog! Mikor kezdtem tesztelgetni, építeni a rendszert, és is próbálgattam dolgokat, mert kellett a meleg miatt.... Először csak a babaszobában volt klíma, odajártunk hűsölni mindig... Ott még slag, olcsó cső, teszt-szivattyú volt, minden forint kiszámolva ami a projektbe ment, olyan cuccokat vettem amik ha nem jön be a kútklíma, jó lehet majd másra, stb, de azért, mert nem volt akit megkérdezzek, nem volt a témának irodalma, mindent nulláról kellett megcsinálni... na ezt már most meg lehet spórolni!
Az az érdekes az adataiknál, hogy ugyanakkora dT-nél írtak nagyobb teljesítményt hidegebb víznél. Itt látható, a legfelső kütyünél.
Az a baj, hogy az 50 k is sok nekem, 4 szobába az már rögtön 200 k lenne és még sehol sem lennék. Ezért gondolkodok barkácsmódszerben. Bár most nézem, újonnan is kapható beltéri 30-40 k-ért már... Azt hiszem, szereznem kellene egy használt beltérit kipróbálásra. Kár, hogy nekem nincs klímás ismerősöm.
Miért van értelme a számolgatásnak?
Én 2 dolgot tudok: van x liter vizem óránként és van 4 helyiségem, amit hűteni kellene. Ha gazdag lennék, megtehetném, hogy veszek beltériket/fan-colokat, oszt ha nem jó a méretük, lecserélem őket, de nem vagyok az. Ezért érdemes előre számolnom, hová mekkora kellene. Persze, ha barkácsolom, akkor nem annyira számít, mert legfeljebb szétkapom és berakok/kiveszek 1 hűtőt a dobozból, de nálam a barkácsoláshoz sincs semmi, mehetnék bontóba autó hűtőkért, így az sem az igazi. No meg azt sem árt tudni, megéri-e, nálam az 1500 W-os szivattyú tudja biztosan a 900 litert óránként, a 750-es kis szivattyúm határeset. Ha a naggyal kell a vizet felhoznom, akkor már egész gazdaságtalannak tűnik az egész mutatvány. Szóval, szerintem, nem árt számolgatni is. Kivéve, ha a kísérletezésre minden meg van az udvaron, akkor max. a ráfordított időt bukja az ember. Én úgy tervezem, hogy valahogy csak összerakok "olcsóért" egy beltéri-félét (vagy szerzek egy használt beltérit, de azok sem olcsók) és kipróbálom a vezetékes vízzel szimulálva a kút vízhozamát. Ha így jól szuperál, akkor érdemes komolyabban belevágnom.
"Az az érdekes az adataiknál, hogy ugyanakkora dT-nél írtak nagyobb teljesítményt hidegebb víznél"
Ez természetes, a korábban leírtak miatt: szerintem az zavar meg, hogy kétféle hőkülönbségről beszélünk párhuzamosan: - egyik dt(1) a belépő/kilépő vízhőfok különbség - másik dt(2) a szobahőfok/vízhőfok különbség A dt(1) mértéke függ a dt(2)-től, hiszen ha 20C-os a szoba és beküldesz 16C-os vizet a rendszerbe - vagyis dt(2) = 4°C (ami nagyon kevés) akkor még 100% hőcsere (ilyen nincs itt) esetén is a dt(1) értéke csupán 4°C. Ellenben ha a szoba 30°C-os akkor a dt(2) értéke 14°C, ami még 50%-os hőcsere esetén 7°C-ot ad dt(1)-re. Ergo a (z elméleti hűtőtelj. számító) képletben szereplő dt , ami ugye a dt(1) függ a dt(2)-től. És mivel egy fan-coil gyártó nem tudja, hány fokos a szobád, inkább a vízhőfokot adja meg! Minél kisebb a vízhőfok, annál nagyobb a dt(2), ergo annál nagyobb a dt(1) is vagyis nagyobb a teljesítmény is! Bocs a sok rövidítésért, nem olyan bonyolult ez mint amilyennek tünik, szóban fél perc alatt el lehet magyarázni, leírva nehezebb... -- Használt beltérit nem csak klímás ismerőstől szerezhetsz: keress a közelben klímás céget: ők a leszerelt beltérik 90%-át méhbe adják, ha elhozzák, pár ezer Ft-ért szerintem odaadják, ha megmondod barkácsolni szeretnél belőle, még jobb is így nekik... de vaterán is szokott lenni 10-20 között komplett is, illetve olykor (főleg szezon elején) csak beltéri is 5-10-ért... ! A fan-coil tényleg nem túl olcsó, ha csak erre kell, de ha már fűt is vele az ember, akkor ha nem új radit vesz, hanem fan-coilt, már jóra jön ki az ára...
Ja, így van.
Kösz!
Bocs, aki nem szereti a matekot/elméletet, ugorja át!
A víz hőmérsékletének 5 fokkal emeléséhez szükséges energia ugyanannyi, ha 5-ről 10 vagy 15-ről 20 fokra akarjuk melegíteni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |