Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintetek müködne egy végtelen egyszerű kapcsi táp amiben lenne mondjuk egy 555-ös ic ami meghajtana egy fet-et és a hálózati egyenirányított feszt kapcsolgatná számítógéptáp trafójára és a szekundert csak simán lehetne a számcsi tápból kivett diódákkal egyenirányítani és használni, akkor itt a teljesítmény csak a fet és a vasmagon múlna nem?? Müxene ez és mennyire lehetne terhelni??
Egy ideális világban, ahol a hálózati feszültség egyenfeszültség, a fet nem kíván komoly áramot a ki és bekapcsoláshoz a melegedés elkerülésére, stb. ott talán működne.
De a valóságban nemnagyon lesz használható a cucc.
Sziasztok!
szeretnék építeni egy 150W-os SMPS-t, de még soha nem csináltam ilyet. Már nagyjából megvan a pontos kapcsirajz, de a trafó résztől kicsit tartok. Akinek van tapasztalata ilyenben attól kérdezném, hogy mennyire érzékeny a menetszámra? úgyértem, ha pl. nem 23, hanem 23,3 ? Ja és szükségem lesz majd valami komolyabb műszerezettségre? -TOP247Y -nal szeretném :no:
A menetszámra nem annyira érzékeny a dolog, ha nincs a határig kihajtva a vasmag. Plusz-minusz 10%-nak bele kell férnie. Oszcilloszkóp nem ártana a csillapító beállításához. Ezt nem lehet számítani, túl sok tényező játszik benne szerepet. Legjobb nézni oszcilloszkópon a jelet, és addig változtatni a csillapítást, amíg meg leszünk elégedve.
kösz a tippet
akkor szkóp nélkül neki se állok...ami nem lesz occso mulatság
"namostmár a trafó primerje negyszögjelet kap, a szekunderen pedig szinuszos formát vesz fel a jel miért?"
Hello. Én azt ajánlom neked hogy először is ne használj BD139 vagy 137 et mert azok lassúak. Legalábbis szerintem. Ugyanis én BC 182 vel is próbáltam igaz hogy az kissebb teljesítményű de gyorsabb és még azzal sem lett jo a jel. Próbáltam 2SC945 t tenni helyébe de az sem az igazi ( PC tápban azt használnak) Nekem a 2N3904 vált be az volt a leggyorsabb. Ha ez mevan akkor következik a trafő: Sokszor a jel a trafó menetszámai miatt szar énis nehezen jöttem mindig rá fogy miért szar a jel. Én nem szarakostam inkább vettem AL 1800 as fazékmagot 150 ft-ét és arra tekertem uj menetet. primer kb 2x30 szekunder is 2X30 kb!!!! Ha ez megvan utána ahogyan leveszed a jelet a trafóról tégy sorba a fet gatejével egy (párhuzamba kötött 1N4148 az és egy 56 Ohm os ellenállást.) A fet gate source lába közé pedig tégy egy 15 V os zenert meg egy 2,7 k os lellenákkást ez megvédi a fetet a vezérlőtrafó nagy induktivitásából származó visszfeszültségtől!!!!!!!! EZ nagyonfontos. HA jól csináltad akkot szerintem egy 150-200ns os fel és lefutást el kell érni 20us os periódusidővel és 15 V os vezérlőjellel. Sok sikert és irj ha van valami...
Sziasztok!
Délutén tekertem meg egy porvastrafót ami 120 kHz en megy és az a baj vele hogy zúg )nembiztos hogy az de arra gyanakszom) mi lehet a baj??? A menetek a lehető legfeszesebbek pillanatragasztóval le vannak ragasztva, nemegészen atombiztos, de mégis zúg. Jah és a két vasat nem mertem még összeragasztani mert akkor többet nem tudom szétszedni. De egy másik ui. rtafó összevan ragasztva és ui zúg. Várom az ötleteket...
Hello.
Na kísérletezgettem négyszögjel átvitelére trafócskákon, főleg régi PC tápból bontott vezérlótrafókon. Amire rájöttem az az, hogy ha kis menetszámú tekercsre kapcsolom a négyszögjelet, akkor az többet nem marad négyszögjel. Ekkor elővettem egy trafócskát, ami védelemnek volt használva egy PC tápban (sorba volt kötve a főtrafó primerjével, s ha nagy áram ment át rajtuk akkor nagyobb feszültség indukalódott ennek a védelemtrafónak a szekunderén, amit valami figyelt), és a "szekunderére" (ahol sok menet volt, több mint 100) rákapcsoltam a négyszögjelet. A "primeren" ekkor négyszögjel jelent meg. "primer kb 2x30 szekunder is 2X30 kb!!!!" ez talán kevés lesz egy EE20-EE22-esre, nem? Inkább összekotorok valahonnan egy fazakat én is és megtekerem egy próbára. Én kb 80 menetre gondolok, mit szólsz? Ja és 2n2222-esekkel kapcsolgattam a jelet.
Az igazság au hogy nemmimdegy hogy milyen magra tekered azt a 80 menetet. Mert egy nagyobb fazékra már tul sok. Én ugy számoltam hogy kb 2 mH-s induktivítás jól átviszi. a primer és a szek megegyezik. 2N2222 vel én nem próbáltam. Nemtudom milyen lenne.
Helló!
Pár oldallal visszább olvastam, hogy úgy tudom szétszedni a trafókat, ha berkaom mikróba csak úgy, teszek mellé két pohár vizet és 2-3 perc után kiveszem és fogóval széthúzom. Csak arra lennék kíváncsi, hogy nem okoz-e kárt a mikróban? Csak mert vadi új mikrómat nem szeretném tönkretenni. A másik meg az hogy ezt a tápot tervezem megépíteni(mármint amit mellékeltem) és arra lennék kíváncsi, hogy az akkor tuti müxik, vagy esetleg van vmi hibája? tudom, hogy kell még egy 15 voltos zener a fetek G és S lába közé, de esetleg vmi kell még bele? Ja és ott mind a kettő N-FET akar lenni vagy az egyik P-FET? (gondolom mindkettő N, de azért jobb előbb kérdezni...) üdv, és bocs a hosszúra sikeredett hsz-ért!
Nyugodtan berakhatod a mikróba, nem lesz baja tőle.... Párszor csináltam már ilyet. De azé figyelj ha vélelen elkezd szikrázni akkor kapcsold ki...
Eőtte célszerű levágni azt a hosszú összeforrasztott részt (GND) a trafóról, és szétválasztani a huzalokat...
Rendeben, köszi! akkor így megpróbálom. A pohár vizeket a mikró két hátsó sarkába kell tenni?
Ja és esetleg nyákrajz van a táphoz? (amúgy elkeztedm tervezni, csak az eredeti mindig jobb és azokban jobban megbízok)
Helló!
Mellékeltem az általam tervezett nyákrajzot. Esetleg ha valaki nagyon ráér átnézné-e esetleg hogy jó-e? köszi üdv
Üdv!
Nemtudom talán már korábna írtam hogy ezt a kapcsolást ki kell egészíteni pár sologgal hogy biztosabb legyen. Előszöris sz ic után kell még egy pár tranyó valamint a fetek elé zenere védelem mert különben hullani fognak a zenerek. Nekem ez a kapcsi van jól is működöttde leszámítva hogy a kimeneten valami zavar volt . Így féretettem és csinálltam egy másik felépítésűt. Jah és bocs, hogy csak most tudtam írni.
Tessék a nyékterv: én Rimu PCB val rajzolok azzal tudod megnyitni.
A vezérléshez én SG 3524 et használtam csak a lábkiosztása más mint a TL 494 nek ugyhofgy azt nem tudom elküldeni.
Valaki tudna küldeni egy kb 500W-os (+-35-40V) tápról kapcsolási rajzot és nyáktervet, ha lehet pdf-ben.
Nekem is egy kapcsolás kellen csak nekem 600w-os. Amúgy én láttam a neten olyan végfokot ami 4x2500w volt a teljesítménye és kapcsolóüzemű tápról ment és 10-15 kg volt a súly a belsejébe meg volt egy halom kondi arra már nem emlékszem hól olvastam meg néztem mert nem maradt meg de ez igen jó kis végfok volt. Na nekem az a 600w kapcsolóüzemű tápnak jó lenne ha +-55v lenne a veszültsége. Ha valakinek van ilyen kapcsolása annak megköszönném ha feltenné meg ha van akko nyák is jól jönne. Ha valakinek van mindene kapcsolás, nyák és még meg is építette az nagyon király lenne. Akko le is írhatná a trafo cuccait meg hogy hogy is kell ezt pontosan kiszámolni meg hogy vált be neki
Üdv
Szerintem elöbb döncsd el hogy milyen tipusút akarsz építeni. Mert van pl: A félhidas módszer amit a PC tápokban alkalmaznak, na olyannal meg lehet csinálni 600 W ot. Nagyjából meg is van minden hozzá, mármint ha van 1-2 bontott PC tápod. Egyedül talán feteket kell venni de ezek nem olyan drágák IRF730 al megoldható. Meg a kimenetre puffereket , meghát meg kell tekerni a trafókat ami néha gondot okoz , de megoldható azis. Szóval ennél a módszernél sok trafót kell tekerni de talán kissebb a megibásodás esélye. És van a Push pull ellenütemű elv ahol a meghajtás nincs galvanikusan leválasztva, mint a másiknál ugye a trafó. Itt van a vezérlőic egy meghajtóic CD4049 és 2 db 700-800V os fet ami ellenütemben kapcsolgat. A visszacsatolás ennél optokapuval történik. Nagy teljesítmány ezekkel lehet elérni meg persze a teljeshidas megoldásal. Énis már kb fél éve szarakodok ezekkel a tápokkal kb 300-400W nekem is elég lenne de még nem értem sajnos célba.
A push-pull az inkább autós erősítőhöz való, mert fetek csak 600V-ig léteznek. Vagy lehet IGBT-t használni kapcsolóelemnek, de ezek lassúak, a kapcsolófreki úgy 20kHz környéke lesz. Inkább a teljes hídban kell gondolkodni, a trafót is egyszerűbb megcsinálni hozzá. A fetek meghajtásához jól bevált az IR2110, bár ezzel az a baj, hogyha valami gubanc van, és a fetek megdöglenek, akkor ez is megdöglik. A visszacsatolás optocsatolóval nem ügy. A CD4049 nem igazán nevezhető fetmeghajtónak, hamár muszály, akkor inkább push-pull emitterkövetőt érdemes használni.
Pc táp az van nekem is egy pár meg még tok szerezni is ha kell de az ugye nem baj hogy ha nem jók? Az a sok trafo az mennyi? A feteket azt meg megtom venni az nem gond. Na akko fel tudnál tenni egy kapcsrajzot? Amúgy miért kell olyan sokáig csinálni? Mert ahol olvastam róla ott mindenhol sokáig csinálják vagy be se fejezik mert annyira elhúzódik. Ennek mi az oka?
Idézet: „Pc táp az van nekem is egy pár meg még tok szerezni is ha kell de az ugye nem baj hogy ha nem jók?” Attól függ, mi a nem jó bennük. Az 55V-os kimeneti feszültséghez nemsokminden használható fel belőle. A főtrafó csak esetleg áttekerés után, de 600W-ot úgysem lehet áthajtani rajta, ezért nem éri meg vele vacakolni. Venni kell magot, csévetestet, és tekerni magadnak. A primer oldali pufferek jók lesznek, de kellene úgy 330µF/400V a primer oldalra, ami azt jelenti, hogy két tápból ki kell venni a 330µF/200V-os elkókat, és azokból soros-párhuzamos kialakítással megoldani. A primer oldali graetz jó eséllyel szintén felejtős, 1A körüli diódák szoktak ott lakni. A kapcsolótranzisztorok szintén gyengék. A szekunder oldali diódák nem fogják birni a 150V környéki csúcsfeszültségeket, így azok is ugrottak. Használható a kimeneti fojtó (lehet, hogy át kell tekerni, de az nem gond). A kimeneti pufferek szintén ugrottak, nem elég nagy feszültségűek, meg jó eséllyel ki is vannak már száradva. Idézet: „Az a sok trafo az mennyi?” Az attól függ, mivel hajtod meg a feteket. Ha trafóval, akkor kell a főtrafó, a meghajtótrafó, és esetleg áramváltó is (ez három darab, egy kukázható a PC tápokból). A meghajtótrafó kiváltható IR2110-el, és mivel ekkor a vezérlés átkerül a primer oldalra, áramváltó sem kell (elég helyett egy kis sönt). Ebben az esetben marad csak a főtrafó. Idézet: „Amúgy miért kell olyan sokáig csinálni? Mert ahol olvastam róla ott mindenhol sokáig csinálják vagy be se fejezik mert annyira elhúzódik. Ennek mi az oka?” Az oka az, ahogyan te is nekiindultál. Kapcsolási rajzot kérsz, viszont egy kapcsolóüzemű táp már nem az a kategória, mint egy ledes villogó. Nagy feszültségekkel és áramokkal dolgozik, és mindezek viszonylag nagy frekvencia mellett. Amíg 50-100mA és 5-10V-nál még a legtöbb alkatrész tekinthető ideálisnak, itt már jóformán egyik sem. Nagyon fontos a trafó tekercselésének kialakítása, a visszacsatolás, a nyák kialakítása, stb. Egy rossz helyen futó vezeték összeszed mindenféle zavart, aztán ciripel a trafó, a terheléssel változik a feszültség, stb. Azért húzódik el, mert az ember menet közben jön rá, hogy mimindent kellene tudnia ahhoz, hogy egy jól teljesítő tápot építsen. Oszcilloszkóp nélkül nemis érdemes nekiállni a dolognak még utánépíteni sem. Aztán van aki a kezdeti lelkesedést követően, miután eldurrantott egy marék fetet, abbahagyja a kisérletezgetést.
Hát nekem van egy olyan érzésem hogy ebből torid lesz Kösz hogy leírtad amúgy majd egyszer meghálálom.
Hát végülis igen.
Szkóp nélkül tényleg nem érdemes nekiállni mert reménytelen. Talán ez elárul mindent.
Hy! Úgy tudom hogy kapcs.üz. táppal meg lehet oldani kissebb méretben az erősítők tápegységét. És még olcsóbban is. Nos nekem kéne egy olyan kapcs.rajz
ami kb. 600Wattos és +-40V ot ad le. természetesen 230V-ra. Ha valaki tudna segíteni nagyon megköszönném.
Olvasd végig a topikot, van fenn kapcsolási rajz. De hárommal lejjebb leírtam, hogy miért nem fogsz semmire menni egy kapcsolási rajzzal.
Sziasztok !
"Befejeztem" a tápomat olyan értelemben hogy kipróbáltam erősítővel és hibátlanul megy, de. Ami engem renttentően zaval az a szokol rádió szerű pattogás kis hangerőnél, ami valószínüleg a tápból jön. Nagy hangerőnél 50-100W nál már teljesen megszűnik vagy elnyomja a zene, nemtudom. De az a léyneg hogy már megy. Esetleg van e valakinek erre ötlete? 80kHz en megy. Félhidas. Eddig még nem tettem a kimenetre snubbert. Esetleg a trafó generálhatja a zajt? Van benne rézfólia de nincs bekötve sehova. Esetleg innét ered a zúgás? Egyébként az erősítőt nagyon dinamikusan meghajtja nagyon jó hangja van. Erőteljes basszusok... Egy mellékelt kapcsi és egy kép a tejes tápról.
A rézfóliát le kéne földelni az árnyékolás miatt... Azért van ott...
Földelni?
Mármint nullázni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |